Doel:€250.00
Donaties:€35.00

Per saldo:€-215.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door DJV
Vandaag om 21:33:49
Roco 2023 door Corné81
Vandaag om 21:29:39
PB models: koplopers (voorbespreking) door BlauweEngel-fan
Vandaag om 21:28:32
Roco WR4üe-28 met computernummers en DB-keks door Falkenberg
Vandaag om 21:22:54
Modelspoor enquete door NS2408
Vandaag om 21:22:47
Voeding Digikeijs DR60710 (regelbaar) door Martin Domburg
Vandaag om 21:21:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 21:17:50
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2) door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:51
Diorama “oefen projectje” door Pascal77
Vandaag om 20:54:34
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
Vandaag om 20:50:53
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:42:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:09:39
Roco wisselspoel wil niet digitaal door JohnT
Vandaag om 20:06:32
VERPLAATST: Roco WR4üe-28 met computernummers en DB-keks door Reinout van Rees
Vandaag om 20:04:54
NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje door Jeroen Water
Vandaag om 19:59:50
C 7401/5 BTD deel 5 1988 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 19:50:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 19:41:08
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 19:37:58
Luz stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox door bellejt
Vandaag om 19:31:37
Buitenlust door Huib
Vandaag om 19:19:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 19:11:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door NS1220
Vandaag om 18:07:32
Marklin/Trix koploper door Ben
Vandaag om 17:48:05
Kalender 2024 door MOVisser
Vandaag om 17:15:47
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Wim Vink
Vandaag om 17:03:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 16:46:10
C 7401/5 BTD deel 5 1972 Bedrijfsgegevens voor de Treindienst door Hans Reints
Vandaag om 16:21:08
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:09:09
ICM gaat uit dienst door Dave.......
Vandaag om 16:01:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 15:57:01
  

Auteur Topic: LSM I11 rijtuigen + stuurstand  (gelezen 50728 keer)

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5965
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #30 Gepost op: 08 november 2014, 23:22:42 »
Inderdaad en dat vlak voor sinterklaas en kerstmis. De gemiste inkomsten zou hij graag terug zien van de leverancier(druk ik het nog netjes uit wat de winkelier verwacht).
groetjes Dion

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #31 Gepost op: 15 december 2014, 14:12:04 »
Gisteren zag ik toevallig dit draadje. Dus vandaag mijn vitrinemodellen ook maar eens getest....en ja hoor, ook ik heb dit probleem :'(

Ik heb de set in oktober samen met wat kombimodell sets gekocht in Belgie, dus even terug gaan naar de winkelier is er niet bij. Al heb ik hem wel meteen gemaild. Heeft iemand al een oplossing? Leuke hobby...... :-\

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 981
  • http://www.amsac.be/
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #32 Gepost op: 16 december 2014, 00:21:27 »
vraag is natuurlijk was de verkoper een Belg , want ik zag in Leuven ook Nederlandse verkopers Belgisch materiaal verkopen, anders opsturen kan een optie zijn, anders misschien eens Lsmodels mailen, je weet maar nooit !
Groeten Peter ;)

Frontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 281
    • The Flying Carpet Hub
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #33 Gepost op: 16 december 2014, 00:57:10 »
LS Models mailen, gij zijt de plezantste thuis? ;D
'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #34 Gepost op: 16 december 2014, 12:49:53 »
Hallo,

Ik zat dit "draadje" zo eens door te lezen, en daarna vroeg ik me af wat er nou in hemelsmaan met die rijtuigen van Dion en anderen aan de hand is.

Zo lees ik dat als een stel kortgekoppelde LSM-rijtuigen de bocht in gaat de kortkoppelverbinding zich niet aanpast aan die situatie (d.w.z. dat de koppelingshouders niet méé uitbuigen waardoor de noodzakelijke verlenging tussen de rijtuigen niet tot stand komt). Als dat inderdaad het geval is dan zitten die kortkoppelingshouders dus vást. Daar zijn meerdere oorzaken voor aan te wijzen:
a) er zitten braampjes op de "vleugeltjes" waarlangs de koppelinghouder geleid wordt zodra hij uit de middenstand komt;
b) de koppelinghouder zélf klemt zich teveel tegen de onder- of bovenkant van die "vleugeltjes";
c) het veertje waarmee de koppelinghouder in de middenstand wordt getrokken en gehouden is te strak of klemt tussen bodem en het interieur van het rijtuig. Dat laatste komt nogal eens voor en hindert inderdaad het naar buiten schuiven van de koppelinghouder in bogen en de terugkeer in de middenstand voorbij de bogen.

Dan is er ook nog een probleem waar menigeen niet goed op let:

d) als twee rijtuigen kortgekoppeld tegen elkaar staan moet er tussen de vouwbalgen en/of Gummiwülste ongeveer 1mm afstand overblijven. Dit is nodig omdat die overgangen anders in flauwe bogen elkaar raken ( en in S-bogen aan de uiteinden langs elkaar schuren en zelfs aan elkaar blijven haken). Ook bij overgang van vlakke baan naar stijging (en andersom) kan een te korte kortkoppelstand tot problemen leiden;
e) hoe staat het met de buffers? Raken die elkaar in bogen (en vooral in S-bogen)? Dat leidt altijd tot ontsporingen.

Ik erken, dat heel wat fabrieksmodellen gewoon slecht funktionerende kortkoppelingsysten hebben. Ik heb de stellige indruk dat de noodzakelijke know how met name in China ontbreekt. Die bouwen hoofdzakelijk voor de Amerikaanse markt waar met name buffers aan de modellen ontbreken.

Als niets helpt dan is veelal de enige oplossing zelf Symoba kortkoppelingssytemen in te bouwen. Dat is niet bepaald goedkoop (reken maar op iets meer dan € 8 per rijtuig), maar wel effectief. Die Symoba units (met een grondvlak van 1 x 1 cm) zijn van uitstekende kwaliteit en voldoen aan de technische eisen zoals mij in mijn jarenlange ervaring met kortkoppelproblemen is gebleken.

Als er nog andere vragen zijn hoor/lees ik het wel.

Gegroet,

Rob   

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5965
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #35 Gepost op: 16 december 2014, 16:20:48 »
Lsmodels is al een aantal weken op de hoogte van de problemen met de sets, een extra mailtje lijkt mij niet nodig.

@Rob, al wat je beschrijft is door mij uitgeprobeerd. Geen enkel resultaat.

Het vervangen van de koppelingen door de hele duren Symoba is wat mij betreft geen enkele optie. Gewoon terug die handel en Lsmodels moet er maar voor zorgen dat het goed is. Twee sets gekocht voor bijna 400 euro mag ik dan op zijn minst verwachten dat het goed is. Zonder er aan te moeten knutselen of dure koppeling te gaan aankopen om het werkend te krijgen.

Binnenkort worden er blijkbaar nieuwe sets uitgeleverd, laten we hopen dat daar de problemen niet inzitten. Ik zal ze zeker opnieuw kopen maar zitten hier ook problemen in gaan ze weer even vrolijk terug. Mijn 400 euro kan ik bij elk merk/winkel kwijt. En ongeacht wel merk het is rommel krijgen ze terug.
« Laatst bewerkt op: 16 december 2014, 16:23:41 door Dion »
groetjes Dion

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #36 Gepost op: 16 december 2014, 17:48:51 »
Deze informatie ontving ik. Het is mij niet helemaal duidelijk wat ik moet doen. En is dit de oplossing?



QUOTE

il y a une petite bavure sur la pointe là ou le timon d'attelage se déplace, et qui suite à cette bavure, le timon se bloque.
 
3 photos, sur la 1ère, vous voyez la voiture vue du bas, sur la 2ème, le réservoir est enlevé, et sur la 3ème, l'endroit entouré par un cercle rouge ou cela cause problème.
 
Il faut, après avoir démonté le réservoir, poncer légèrement la pointe qui est entourée du cercle rouge, il y a une légère bavure sur certains modèles de voitures I11.
 

 
there is a small smudge on the headland there or the helm of harness moves, and who further to this smudge, the helm jam.

3 photos, on the 1st, you see the car seen by the bottom, on the 2nd, the reservoir is removed, and on the 3rd, the place surrounded by a red circle or it causes problem.

It is necessary, having deposited the reservoir, having to sand slightly the headland which is surrounded with the red circle, there is a light smudge on certain models of cars I11.








Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3582
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #37 Gepost op: 16 december 2014, 18:54:22 »
Zo te lezen een braam op de plek van de rode cirkel die het blokkeren veroorzaakt.

Kan niet er direct uithalen of het aan de binnen of buitenkant is, maar gezien de instructies aan de buitenkant.

Is denk ik snel genoeg te zien als je het getoonde reservoir eraf haalt
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Olivier77

  • Offline Offline
  • Berichten: 284
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #38 Gepost op: 16 december 2014, 19:04:23 »
Een goede avond,

Wat ze vertellen is dat je de punt zelf iets moet slissen (poncer = slissen)
De braam zit op het punt zelf.

Mvg

Olivier 77
« Laatst bewerkt op: 16 december 2014, 22:29:43 door Olivier77. Reden: verduidelijken »
Digitale 3-rail, K-rails,

Luc2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #39 Gepost op: 16 december 2014, 19:50:10 »
Slissen?

En is dit inderdaad de oplossing (zijn er ervaringsdeskundigen)?

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #40 Gepost op: 17 december 2014, 00:41:12 »

Hallo,

Het Franse werkwoord "poncer" betekent "schuren" .

Tja, wellicht helpt het, maar dan gaat het er wel om wáár en hoé te schuren.

Uit de reactie van LSM blijkt het inderdaad te gaan om een of meerdere petieterige maar o zo hinderlijke braampjes op een heel neuralgisch punt van dergelijke kortkoppelingsmechanieken. Ik noemde dat ook als eerste oorzaak in mijn eerdere bericht. "Braampjes" schuur je evenwel niet zo eenvoudig met fijn schuurpapier weg. Daar is de kunststof ter plekke meestal te weerbarstig voor, en bovendien kan je er met schuurpapier maar èrg lastig bij.... 

Ik heb wel eens de punt waar de twee "vleugeltjes" bijeenkomen (op bovenstaande foto rood omsingeld) een héél klein beetje afgerond. Dat deed ik met een vijltje. Maar je moet wel heel goed weten hoever je daarmee kunt gaan om niet het hele kortkoppelsysteem daardoor te ontregelen. Het is en blijft namelijk tricky business.

Daarom is mijn reactie niet voor niets (als het niet in orde komt) het hele oorspronkelijke kortkoppelmechaniek te verwijderen en er een Symoba koppeling voor in de plaats te zetten. Die werken altijd feilloos. Financiëel heb ik er ook wel moeite mee, maar mijn redenering is als je die rijtuigen - getrokken of geduwd - écht op je baan wilt hebben rondrijden, je dan die uitgave moet doen. Niets is ergelijker dan je rijtuigen elke keer te zien ontsporen.

Gegroet,

Rob van Kooy

P.S. Ik heb indertijd dergelijke rijtuigen van het merk Heris gekocht. Het is allemaal wat minder , maar omdat de modellen zo "glad" zijn (en je vanwege de rookkleurige beglazing ook niet naar binnen kunt kijken) maakt het - zonder binnenverlichting - optisch niet veel uit, zeker niet als ik ze op mijn baan laat rijden. In de vitrine is het wat anders, maar vitrines heb ik niet.


 
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2015, 16:14:42 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop a.u.b! »

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5965
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #41 Gepost op: 24 februari 2015, 16:09:51 »
Er blijken nieuwe sets te zijn uitgeleverd. Dit heb ik vernomen bij het Belgische forum.
groetjes Dion

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5965
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #42 Gepost op: 28 februari 2015, 16:04:20 »
Vandaag twee sets gekocht(43054 en 43055) in de winkel getest en dat ging al stukken beter. Morgen de wagens over mijn eigen baan heen jagen.
groetjes Dion

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3521
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #43 Gepost op: 28 februari 2015, 19:08:05 »
Ik hoop het voor je Dion!
Ze zijn echt prachtig 😃
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5965
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: LSM I11 rijtuigen + stuurstand
« Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2015, 23:02:04 »
Ze zijn inderdaad echt prachtig. Ben toch blij dat ik ze opnieuw heb gekocht, helaas niet de set met het stuurstandrijtuig maar dat maakt mij eigenlijk niet zo veel uit.
groetjes Dion