Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:38:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Wat was jullie allereerste loc? door Marcel112
Vandaag om 19:25:04
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Nebenbahn Ep3
Vandaag om 19:18:59
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 19:15:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 19:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MarcNL
Vandaag om 15:21:46
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44

Auteur Topic: Idyllisch stoomtreinbaantje helaas toch niet zo idyllisch  (gelezen 4749 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Idyllisch stoomtreinbaantje helaas toch niet zo idyllisch
« Reactie #15 Gepost op: 02 July 2010, 13:17:17 »
Als je vertrouwen hebt in kernenergie, moet je het niet erg vinden 'm naast je huis te hebben. Degenen die besluiten 'm te bouwen, zouden verplicht een annex er aan moeten bouwen voor zichzelf. Als jij vertrouwen hebt in kernenergie, zou je er zonder meer, met je kinderen, naast gaan wonen?
Ik woon op explosie-afstand van Dodewaard, inderdaad, mét vrouw en kinderen en we slapen er niet slechter om. Gelukkig zijn de reactors in NL niet van het type "als er een dak boven zit en electriciteit uitkomt is het goed" (lees; Tsj-biel); er kan een 747 tegen te pletter vliegen. Maar gezien de ouderdom van de centrale moet die ook al tot de National Heriage behoren  ;D .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #16 Gepost op: 02 July 2010, 13:32:08 »
ik ga dr gerust naast wonen... k woon nu min of meer naast douwe egberts, daar heb je meer last van.

En dat woonwagenkamp waar je naast hokt lijkt me dan nog wat explosiever dan menig kerncentrale ooit zal zijn...  ;D

Eelco

stig

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 02 July 2010, 13:43:03 »
Nou stoten die kerncentrales niet zoveel CO2 uit op locatie, maar die reactorstaven liggen nou niet echt in een veldje klaar om op te rapen. Het delven en verwerken van uranium kost nog steeds een heleboel energie en dus CO2. Maar goed, daar hebben anderen last van.

Wat ik alleen niet begrijp is altijd maar die weerstand tegen windmolens. Ik ben vorige maand naar Tsjechie gereden en heb aan een stuk door windmolenparken gezien. Ja, in Duitsland ja. Fantastisch om die dingen te zien draaien. Zijn wij nou zo debiel hier in Nederland?

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #18 Gepost op: 02 July 2010, 13:45:29 »
Het wordt onder de noemer 'horizonvervuiling' geschaard. Maar al die electriciteitsmasten en kabels, die ziet ondertussen ook niemand meer...

Ik heb er geen enkel probleem mee. In het vlakke Noord Hollandse landschap is een rijtje windmolens prachtig om te zien.

Eelco

stig

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 02 July 2010, 13:47:28 »
Collectieve angst dat onze identiteit verandert. Plat landschap, witte mensen. You name it. (ohja, taal.  ;D)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #20 Gepost op: 02 July 2010, 13:53:38 »
http://www.nederland2.nl/uitzendinggemist/programma/netwerk-(eo-ncrv)/23
Voor dat je je druk maakt over die kerncentrale.
Bekijk de uitzendingen van netwerk van 29-6 en 1-7 eens.

Groeten,
Patrick

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #21 Gepost op: 02 July 2010, 13:59:28 »
Als bij de bouw van nieuwbouw gewoon wettelijk verplicht wordt om het huis met zonnepanelen uit te rusten, kunnen die kerncentrales op den duur wel dicht. Het is niet alleen het lekgevaar, maar we creëren afval dat we vele generatie niet kwijt raken. Er zijn genoeg alternatieven, maar uiteindelijk draait het allemaal om geld.

Nu de ramp van Tjernobyl wat in de vergetelheid begint te raken, worden we langzaam weer warm gemaakt via de massa PR kanalen voor kernenergie, in de trant van "niet meer dan logisch dat we daar mee verder gaan". Ik dacht dat het een gesloten boek was, geen kernenergie meer in NL. Er zijn weinig dingen waar ik me zo boos over kan maken, dan kernenergie als een acceptabele energiebron zien.

Leen, bedankt voor de spoortips. Ik ga me daar in verdiepen!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #22 Gepost op: 02 July 2010, 14:03:49 »
En dat woonwagenkamp waar je naast hokt lijkt me dan nog wat explosiever dan menig kerncentrale ooit zal zijn...  ;D

Eelco
dat kamp heb ik totaal geen last van. Het yuppenstrand deste meer, altijd pestzooi, herrie en als ze een keer een festival hebben moet je maar hopen dat hun security je je eigen huis in laat. En ja stig, we zijn debiel in nederland.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #23 Gepost op: 02 July 2010, 14:07:00 »
Ik heb nooit gezegd dat ik voorstander ben van steenkool. Ook daar zou ik niet naast gaan wonen, al vind ik een mijnschacht nou weer wel idyllisch. ;D Dan was mijn droom niet verstoord geweest.

Wind, zon, water, we krijgen het allemaal gratis en zijn de meest vriendelijke energiebronnen die ons allemaal van stroom kunnen voorzien.

O ja, de Douwe Egberts fabriek in Utrecht heb ik ook twee jaar in de buurt van gewoond. En in Groningen in de wind van de suikerfabriek. Ik heb dat echter nooit gezien als schadelijk voor de gezondheid (nou ja, op een andere manier wel dan, weer.  ;) )

Patrick Pontier

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 02 July 2010, 14:09:32 »
Tot voor de renovatie van de kerncentrale in Petten een van de grootste producenten van radiofarmaca. Deze worden in ziekenhuizen gebruikt bij de opsporing van kanker en andere ziektes. Het zou een zeer trieste zaak zijn als dit niet meer mogelijk zou zijn.

Het afval van deze centrales is inderdaad een probleem, dat ben ik met je eens. Maar als je alleen al het afval en de overblijfselen van een kolenmijn bekijkt in een van de uitzendingen die ik gelinkt heb valt dat toch ook niet te onderschatten.

Groeten,
Patrick

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #25 Gepost op: 02 July 2010, 14:12:05 »
Om even terug te komen op de museumlijn zelf.
Het gaat hier toch om een miniatuur lijn?
Dat lijkt me nou helemaal niet ideaal, een (ietwat grote  ;D) "modelbaan" als voorbeeld voor een H0 modelbaan.
Je kunt dan N spoor nemen met scenery in H0 en natuurlijk poppetjes in H0.

De naam van je internetsite is in het licht van deze discussie wel grappig "svencentral."
« Laatst bewerkt op: 02 July 2010, 14:13:47 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #26 Gepost op: 02 July 2010, 14:28:53 »
Je hebt geen meerdere, grote kerncentrales nodig om productie voor de gezondheidszorg te maken. Ongetwijfeld kun je dat wereldwijd met een paar wel af.

Ik heb net de eerste documentaire bekeken en ook dat is schandalig. Wat ik zei, het gaat allemaal om geld.

Bob, het is 1/3 van de normale grootte, volgens mij. Maar ik zou het dan een normale grootte smalspoorlijn maken.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 02 July 2010, 14:33:47 »
Discussie over kernenergie op BNLS, interessant! Zeker in het licht van onze hobby die vanuit milieu-oogpunt volstrekte verspilling is. We gebruiken allerlei 'foute' stoffen die uit aardolie gemaakt worden en verbruiken volledig onnodig elektriciteit voor het rijden van onze treinen, om maar te zwijgen van de mensen die een airco op zolder plaatsen om de treinen koel te houden. Misschien een idee om als eerste stap naar minder energieverbruik onze hobby CO2-neutraal te maken?

Marc
(die binnenkort op een CO2-bel woont)
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #28 Gepost op: 02 July 2010, 14:41:45 »
...het is 1/3 van de normale grootte, volgens mij.
Het materieel wel ja. Maar de spoorwijdte is 1/4 van de normale grootte. Niet verwonderlijk als je weet dat de RH&D Railway is ontworpen door Henry Greenly, dezelfde die de Engelsen heeft opgezadeld met de 00-schaal. Daar passen schaal en spoorwijdte ook niet bij elkaar.

Oja, en degenen die denken: gooi Nederland vol met molens en zonnepanelen, dan hebben we verder niks meer nodig, die hebben net te weinig inzicht in de structuur van de elektriciteitsvoorziening om goed te snappen waar ze het over hebben.
« Laatst bewerkt op: 02 July 2010, 14:43:32 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Patrick Pontier

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 02 July 2010, 14:47:39 »
Je hebt geen meerdere, grote kerncentrales nodig om productie voor de gezondheidszorg te maken. Ongetwijfeld kun je dat wereldwijd met een paar wel af.

Dat is nu momenteel het probleem, Er zijn 3 grote producenten (uit mijn hoofd Canada, Frankrijk en Petten) daarnaast nog een aantal kleinere.
De drie groteren zijn momenteel in onderhoud.

Verder hebben we vandaag zonneenergie in overvloed. Al heb ik begrepen van een duitser, met panelen op zijn dak, dat die dingen momenteel weer veel stroom vreten om zich zelf koel te houden.

Groeten,
Patrick