Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 12:34:57
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bellejt
Vandaag om 12:16:38
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:15:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:36:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 10:27:28
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08

Auteur Topic: Idyllisch stoomtreinbaantje helaas toch niet zo idyllisch  (gelezen 4726 keer)

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Idyllisch stoomtreinbaantje helaas toch niet zo idyllisch
« Reactie #30 Gepost op: 02 July 2010, 15:02:28 »
Misschien een idee om als eerste stap naar minder energieverbruik onze hobby CO2-neutraal te maken?
 Marc

Ik los het eenvoudig op, veel gebruik maken van de fiets en het openbaar vervoer (y)
(met alle voor en nadelen) maar dat zou ik ook doen als ik deze hobby niet had.
Maar we dwalen nu een beetje af :-[

@Sven, je gaat dan uit van H0e ?
Vr. groeten,
Bob

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #31 Gepost op: 02 July 2010, 15:24:41 »
@Sven, je gaat dan uit van H0e ?
Jazeker! Ik zou niet in 00e (bestaat dat eigenlijk wel?) gaan bouwen, dan ben je op die klungelige Hornby poppetjes aangewezen. Het eindpunt Dungeness (waar dus die kerncentrale ligt) is wel erg interessant voor de modelbouwer. De lijn eindigt in een cirkel, waarna het spoor weer terug gaat over het enkelsporige lijntje. Halverwege de cirkel is er een station met een passeerspoor. Google Earth geeft een mooi overzicht. Ik zou denk ik voor de modelbaan de cirkel met een wissel rondmaken, zodat je thuis kan blijven rijden.

Wat voor nadelen elke andere bron van energie heeft, het weegt niet op tegen de afval en schade die een kerncentrale bezorgd. Pas na één flinke lek in NL of omgeving en het is afgelopen met kernenergie. Het is niet voor niets dat de centrales vaak aan de grens worden gebouwd. Tot die tijd win je er nog niet alle stemmen mee.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

arnout

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 02 July 2010, 15:37:17 »
Ze kunnen dat uranium afval toch mooi inmetselen in die groten in Afganistan. Dan kan de Taliban zich ook niet meer verstoppen. En als onze natuurlijke energie bronnen beginnen op te raken moet je toch wat. Als je ziet dat kernonderzeeers een jaar kunnen varen op een blok Uranium zo groot als een kuipje boter. Hoe lang kan een auto dan niet rijden? Ik zeg mooi spul.

Arnout.

Klaas Zondervan

• Online Online
    • Pagina van klaas
« Reactie #33 Gepost op: 02 July 2010, 15:50:03 »
Verder hebben we vandaag zonneenergie in overvloed.
Tsja, alleen die nachten hè, die zouden ze moeten afschaffen want dan doen die zonnepanelen het niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #34 Gepost op: 02 July 2010, 15:57:24 »
nou, dat lijntje nabouwen lijkt me simpel genoeg: de locs zijn nagebouwd van echte grote en rijden op iets te smal spoor, je kunt dus 00-locs gebruiken en vervolgens maak je de schaal drie keer zo groot, 1:25 dus. Locs wat ombouwen zodat er 1:25 machinisten in/op kunnen en klaar.
Je kunt natuurlijk ook uitgaan van engels N-materieel (1:148) en dan schaal 0 nemen (1:45), daar is een hoop voor te krijgen qua figuren en de sporenplannen blijven aardig compact.

en kernafval is naar spul, maar al die CO2 in de atmosfeer ook, die blijft daar ook nog wel een tijd hangen... maar met die 6 miljard waarvan de helft die niks heeft zo langzamerhand ook weleens wat wil gaat het niet echt lukken op een puur milieuvriendelijke manier zonder dat iemand in moet leveren. Wat niemand wil zeggen omdat het niet zo aardig klinkt is dat de mensheid zo'n beetje de ergste plaag uit de geschiedenis van de aarde is, zoals het meestal met plagen gaat roeien die zichzelf na een tijdje wel uit omdat alles opgevreten en verziekt is.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #35 Gepost op: 02 July 2010, 16:43:01 »
Floris, dat is een goed idee, spoor 0.
maar met die 6 miljard waarvan de helft die niks heeft zo langzamerhand ook weleens wat wil gaat het niet echt lukken op een puur milieuvriendelijke manier zonder dat iemand in moet leveren. Wat niemand wil zeggen omdat het niet zo aardig klinkt is dat de mensheid zo'n beetje de ergste plaag uit de geschiedenis van de aarde is, zoals het meestal met plagen gaat roeien die zichzelf na een tijdje wel uit omdat alles opgevreten en verziekt is.
Dat denk ik ook.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #36 Gepost op: 02 July 2010, 16:59:42 »
Wat niemand wil zeggen omdat het niet zo aardig klinkt is dat de mensheid zo'n beetje de ergste plaag uit de geschiedenis van de aarde is, zoals het meestal met plagen gaat roeien die zichzelf na een tijdje wel uit omdat alles opgevreten en verziekt is.

Hmmm, zo somber zie ik het dan ook weer niet in. De mens heeft zich door de milennia heen steeds opnieuw kunnen aanpassen aan de uitdagendste leefomgevingen en zal zich ook nu vast weer aanpassen aan de veranderende omstandigheden. Ten goede of ten slechte, dat durf ik niet te zeggen. Maar verdwijnen? Nee.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 02 July 2010, 17:01:53 door NS8714 »

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #37 Gepost op: 02 July 2010, 17:05:17 »
nou ja, voorlopig reutelt de mensheid nog wel even door hoor, goeie kans dat de zaak pas in elkaar klapt bij 30 miljard ofzo, alleen ideeën wat betreft een gezellige schone omgeving zonder kerncentrales en met allerlei zeldzame leuke beestjes en plantjes kun je dan dus wel vergeten, je krijgt een aarde met alleen mensen, sojabonen, kakkerlakken en blauwalgen.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #38 Gepost op: 02 July 2010, 17:10:56 »
En soylent green, jumjum!  (y)

Eelco

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 02 July 2010, 19:16:35 »
De Britten vervoeren nucleair materiaal gewoon per trein, ook door bv London. Hebben ze een eigen bedrijf voor DRS, met een heel mooi kleurenschema.
Het probleem met al die hippie energie is dat het niet constant beschikbaar is, of wanneer het nodig is. Dan moet er binnen een seconde vervangende capaciteit ingeschakeld kunnen worden, wat natuurlijk een veel lager rendement geeft, dus veel duurder, en vervuilender is. Stel je voor de zon komt voor de wolken als je aan het rijden bent met de modelbaan...
Het vreemde dat er een aantal maanden geleden is aangetoond dat het hele CO2 verhaal onzin is, en alleen maar gebruikt wordt om belastingen te kunnen heffen. Heeft een aantal kopstukken van de UN in England uiteindelijk de kop gekost. Maar hoor je niemand meer over. Mij is altijd wijsgemaakt dat planten juist groeien door CO2...
En die kerncentrale in Mol hoor je in Nederland ook niemand over. De Belgen hebben allemaal pillen in huis, maar in de Nederlandse media wordt dat doodgezwegen.

De spoorlijn was tijdens de tweede wereldoorlog in gebruik door het Britse leger. Dat kan misschien ook een idee zijn om uit te beelden.

Groeten, Alexander

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #40 Gepost op: 02 July 2010, 19:21:58 »
Het probleem met al die hippie energie
Over badinerend gesproken...  :-X

Stel je voor de zon komt voor de wolken als je aan het rijden bent met de modelbaan...
Volgens mij bedoel je het net omgekeerd... Maar goed. Dat maakt voor zonnepanelen weinig uit. Om mijn schoonvader, die een paar jaar terug te zien was in een Nuonreclame daarin over de zonnepanelen langs de A27 bij Utrecht hing, maar eens te citeren: het regent, het is grauw, en toch doen ze het! Dat is nou het mooie van zonnepanelen!

Het vreemde dat er een aantal maanden geleden is aangetoond dat het hele CO2 verhaal onzin is,
Nee, een deel van het verhaal is gebaseerd op onjuist geinterpreteerde informatie. Dat is heel wat anders dan te zeggen dat het hele verhaal onzin is.

Lekker genuanceerde bijdrage...

Eelco
« Laatst bewerkt op: 02 July 2010, 19:28:24 door NS8714 »

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 02 July 2010, 20:03:54 »
@ NS8714,

Leveren die zonnepanelen in het donker net zoveel energie als overdag ? Of doet er niemand het licht aan als ze sávonds thuiskomen ?? Of zn modelspoorbaan ?
Dat zgn. onjuist geinterpreteerde was weer het politieke antwoord toen het grote boze internet de leugens en verdraaien openbaar maakte. Hier een nederlandse wetenschapper http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=2079

Maar het CO2 verhaaltje verdwijnt vanzelf. Net als dat zure regen verhaaltje van een paar jaar geleden. De populisten verzinnen wel wat anders.

En ik ga verder met internetten naar de spoorse ontwikkelingen in de wereld. Met de pc en airco aan, zodat er genoeg CO2 komt voor het graan om te groeien. Voor mn boterhammen over een paar maanden he.

Groeten, Alexander

PS. hier een hippie :
http://newsbusters.org/node/13093
« Laatst bewerkt op: 02 July 2010, 20:08:25 door Alexander »

T.Spat

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 02 July 2010, 21:15:08 »
Is weer een heftige discussie :P,het lijkt wel een politiek draadje,
we zullen hoe dan ook stroom nodig hebben voor onze modeltreinen ;D

Voor grootschalige wind-en zonneenergie zijn grote investeringgen nodig in het electriciteits-
netwerk, om de toelevering te stabiliseren ivb wolk voor de zon, het fenomeen nacht en die keer dat het niet
waait, maar die zijn sowieso nodig door de grote energiebehoefte in ons land en als het bij onze oosterburen wel
mogelijk is, waarom hier dan niet?

Het gebruik van kernenergie is altijd beter dan een bruinkoolcentrale(rondje gasalarm)
maar ook het uranium is eindig en op een gegeven moment op en zal er uiteindelijk toch naar nieuwe
energiebronnen gezocht moeten worden.

Met vriendelijke groeten,

Tis (die als non-voetbalfan toch even viert dat Oranje gewonnen heeft (y))

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #43 Gepost op: 02 July 2010, 21:51:53 »
Om weer wat meer terug te keren naar de kern van dit topic:
Sven, als er nou op dezelfde plaats een bruinkoolcentrale had gezien had je dan ook deze lijn niet zo  idyllisch gevonden?

Als ik de foto's zie van dat gebied met rondom die kerncentrale dan vind ik het helemaal niet zo'n mooie omgeving.

Vr. groeten,
Bob

guest7823

• Gast
« Reactie #44 Gepost op: 02 July 2010, 22:13:29 »
Ik dacht de ideale spoorlijn gevonden te hebben in de Romney, Hythe and Dymchurch Railway, welke voldoet aan alles wat ik leuk vind: stoom, smalspoor, vuurtoren, duinen, zee. Het is maar 2 uur rijden van mij vandaan, dus iets waar ik meerdere keren heen kan gaan om foto's te nemen, om in model na te maken. Ik denk, tof, ik heb de perfecte plek gevonden om te gaan wonen als ik oud ben! Bekijk ik dit interessante filmpje over de baan, krijg ik de schrik van mijn leven, omdat er direct naast een... kerncentrale staat! Zijn ze nou helemaal besodemietert geworden!?! Hoe kun je in zo'n mooi gebied nou zo iets verschrikkelijks als een kerncentrale zetten. Er zijn genoeg lelijke wijken in London waar die niet zou opvallen. Als ze kernenergie vertrouwen, hoeven ze 'm niet zo ver weg te zetten. Het wordt jammer genoeg niet eens bekritiseerd in het filmpje, maar dat lijkt ook een redelijk oud filmpje. Maar niet verbazingwekkend, als je in een land woont, waar de inwoners zelf nooit van Sellafield gehoord hebben.

Daar gaat mijn droom. Ik ben er echt wat ontdaan door.

Heel simpel: De RHD bestond al voordat de kerncentrale er was. Het enige wat je hoeft te doen is de tijd uitbeelden VOOR de bouw van de centrale. De RHD dateert van 1927, dat is ruim voor de bouw van de centrale. Kijk wel een beetje uit wat je dan kiest. Tussen aanleg lijn en aanleg centrale zit nog een periode met wat gevoeligheden  :-X

Als je er niet naar toe wilt: Google Earth laat de lijn goed zien en er zijn her en der zat foto's te vinden van de RHD.