Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:03:39
contacten roco line wissel door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:06
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 12:03:05
contacten roco line wissel door Ronald Halma
Vandaag om 12:01:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door Josephes
Vandaag om 11:08:50
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 10:58:21
ESU V5 Decoder setting door ATSF2
Vandaag om 10:36:04
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:53:28
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door orientexpress
Vandaag om 09:51:58
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
3 januari NVBS oliebollenrit door Arjan6511
Vandaag om 08:47:08
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:39:19
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Jelmer
Vandaag om 08:38:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jelmer
Vandaag om 08:17:14
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:13:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 07:36:41
Lima IRM pimpen door StefanNL_Plays
Vandaag om 05:59:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:48:24
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Besselspoor
14 December 2025, 23:36:28
Wat zit er in deze tender? door henk
14 December 2025, 21:38:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door 1200blauw
14 December 2025, 21:37:43
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
14 December 2025, 19:24:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 December 2025, 18:32:21
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Ronald69
14 December 2025, 18:31:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Carl
14 December 2025, 17:49:33
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Eric B
14 December 2025, 17:10:29
Stub switches door Hans1963
14 December 2025, 16:35:00
  

Auteur Topic: station Liege-Guillemins  (gelezen 6130 keer)

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
station Liege-Guillemins
« Gepost op: 23 June 2010, 00:45:22 »
Hoi,

De afgelopen twee weken was ik op vakantie in de Ardennen, en uiteraard hoorde een ritje met de trein bij de uitstapjes. Een kort verslag.
Aangezien we verbleven in de buurt (10 min met de auto) van Coo was dat het station waar we opstapten. We reden richting Luik, dat leek op de topografische kaart de mooiste route.

Geen kaartautomaat op station Coo, dus we moesten in de trein betalen. De conducteur sprak redelijk nederlands, maar had toch wat moeite met begrijpen wat we wilden. We wilden een mooi ritje, niet te lang wachten met overstappen, en dan weer retour naar Coo. Uiteindelijk raadde hij ons Liege-Guillemins aan, want "dan ziet u het nieuwe station ook".

Een goede raad, bleek later, want de rit was erg mooi en station Guillemins is een prachtig futuristisch aandoend station geworden.

Het spoor volgt grotendeels het dal van het riviertje de Ourthe. Dat betekent veel bochtenwerk, grotendeels enkelsporig terras- of kniespoor, een aantal tunnels, en prachtige uitzichten tussen de vele heuvels door.
Helaas waren de ramen van de trein getint dus zijn er van de rit geen kwalitatief toonbare foto's.

Station Liege-Guillemins was een aangename verrassing. Heel ruim, heel open, en heel futuristisch:
(klik)


Een groot wit stalen geraamte. De analogie snijdt hout, want het doet nog het meest denken aan een enorme ribbenkast. Het plafond is van glas, op het moment was men nog een aantal panelen aan het plaatsen en vastschroeven:
(klik)


Dat zorgt voor een zeer ruimtelijk, open gevoel, met veel licht en groot blikveld.
(klik)

A propos licht: ik heb nergens verlichting kunnen ontdekken. Die is dus ofwel erg goed verstopt, ofwel (nog) niet aanwezig. Het laatste lijkt me onwaarschijnlijk, dus misschien is een bezoekje in de avond ook de moeite waard.

Ten noorden ervan is een boogbrug die geheel in stijl is gemaakt (of andersom, dat weet ik niet):
(klik)


Het noordelijke gedeelte (zie boven) is een grote passerelle die middels roltrappen toegang biedt tot de verschillende perrons:
(klik)


Het gehele emplacement is onderkelderd, middels nogmaals een roltrap naar beneden komt men in een groot winkelcentrum, een soort omgekeerd Schiphol zeg maar.
Een mooi station; vanwege de ruimte, het licht en de ritmiek van de balken erg fotogeniek.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #1 Gepost op: 23 June 2010, 09:07:40 »
De architect van dit station is Santiago Calatrava, dat mag uiteraard niet onvermeld blijven.
In Nederland heeft hij drie bruggen in de Haarlemmermeer ontworpen.
No dress rehearsel, this is our life.

Gert1

  • Gast
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #2 Gepost op: 23 June 2010, 09:08:20 »
Mooi verslag. Dankjewel!

mvg,
Gert

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1454
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #3 Gepost op: 23 June 2010, 10:02:54 »
In één van de laatste spoorweg journaal staat er ook een artikel over de verbouwing van dit station.
Het is namelijk ten opzichte van het oude station 150 meter opgeschoven.
Is een mooie reportage.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 546
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2010, 10:12:05 »
Inderdaad een prachtig station. Het is te hopen dat de gemeente Luik nog geld overheeft voor de door Calatrava ontworpen verbinding met de binnenstad. Dan komt het station helemaal tot zijn recht. Hij heeft meerdere stations gemaakt... Ook o.a. het TGV station van Lyon is van zijn hand. Er is een goed boek te koop (niet goedkoop) bij Taschen met al zijn werken tot 2008. Aan te raden voor de architectuurliefhebber. Handelsmerk: in de draagconstructie een scherpe hoek in beton of staal met een organisch gevormde boogstructuur in de kleur wit.

Eddy

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #5 Gepost op: 23 June 2010, 10:25:31 »
Ik woon op loopafstand van 1 van die Calatrava bruggen in Hoofddorp.
's avonds prachtig verlicht maar heel apart om zo'n dure extravagante brug over een vaart te zien, het is als een vlag op een..... ;D

1 keer door het nieuwe station Liege-Guillemins gereden (toen nog niet helemaal afgewerkt).
Geen tijd om uit te stappen :-\
Vr. groeten,
Bob

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #6 Gepost op: 23 June 2010, 11:53:52 »
http://www.flickr.com/photos/math00/sets/72157607095841171/

Leuke gallery waarin te zien dat het (uiteraard) ook 's avonds gewoon verlicht is. Met leuke truukjes verstopt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27035
    • Pagina van klaas
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2010, 12:45:21 »
In Nederland heeft hij drie bruggen in de Haarlemmermeer ontworpen.
Marc, die link geeft mij een foutmelding.
Die bruggen in de Haarlemmermeer ken ik, ben ik al eens overheen gefietst.
Eerlijk gezegd vind ik ze niet passen in het landschap ter plaatse, en ze blijken ook tamelijk onderhoudsgevoelig te zijn. Ze roesten zogezegd in de folder.
Hopelijk is het station van Guillemins degelijker gebouwd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #8 Gepost op: 23 June 2010, 12:48:23 »
ben ik al eens overheen gefietst.
Jij ook al  ;D

Link doet het bij mij ook niet (meer)??.
Gelukkig is er een aparte wiki-pagina over de bruggen, inclusief foto's.
No dress rehearsel, this is our life.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #9 Gepost op: 23 June 2010, 12:49:45 »
Die bruggen zijn toevallig deze week in renovatie gegaan (y)
Vr. groeten,
Bob

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #10 Gepost op: 24 June 2010, 01:40:19 »
Hoi,

Goh, zoveel reacties had ik niet verwacht...  Allemaal bedankt (y)
De architect was mij onbekend, maar ik ga mij zeker eens inlezen in zijn werk, bedankt voor de links.
Een vriend die vanavond op visite was wist meteen bij het zien van de foto's van wie het was, en kende ook gebouwen in Spanje van Calatrava. Hij was minder te spreken over de functionaliteit. Zonder meer erg mooi, zei hij, maar de menselijke maat is helemaal verdwenen en dat kan (zoals in Spanje, vond hij) ook helemaal verkeerd uitpakken.
Zijn bezwaren herkende ik niet in wat ik in Guillemins gezien heb, maar dat is dan ook mijn enige referentiepunt.
Bedankt voor de reacties.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #11 Gepost op: 24 June 2010, 08:23:51 »
Hij heeft helemaal gelijk, de ontwerpen van Calatrava zijn erg onpraktisch.
Zo kun je je afvragen of je in Luik echt droog staat.
De bruggen in de Haarlemmermeer zijn mooi maar erg smal (vooral voor fietsers) en sommige ook behoorlijk stijl.
Maar zoals bijna altijd gaan kunst en praktisch niet echt samen ;D
Vr. groeten,
Bob

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 792
    • OV Website
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #12 Gepost op: 24 June 2010, 08:38:44 »
Het is een mooi station, maar er staat wel heel veel wind door het station.

Ik heb in mei ongeveer 1 1/2 uur in statio Liege-Guillemins moeten wachten, onze bus waarmee we aankwamen was 15 min. te laat, daardoor miste we onze aansluiting, de volgende trein van 1 uur later, had ruim een half uur vertraging.

Na de winkeltjes te hebben bekeken en even rond gelopen te hebben moesten we wachten op perron 1 daar sta je bijna buiten er is geen glas, de wind heel koud en weinig bankjes dan krijg je het behoorlijk koud.

Eric
« Laatst bewerkt op: 24 June 2010, 12:45:15 door eric10nl »
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #13 Gepost op: 24 June 2010, 12:40:45 »
Aan de overkant liggen zat kroegen, 24 uur per dag geopend.  ;D

Dolf.