Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:55:06
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
Vandaag om 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: station Liege-Guillemins  (gelezen 6008 keer)

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
station Liege-Guillemins
« Gepost op: 23 June 2010, 00:45:22 »
Hoi,

De afgelopen twee weken was ik op vakantie in de Ardennen, en uiteraard hoorde een ritje met de trein bij de uitstapjes. Een kort verslag.
Aangezien we verbleven in de buurt (10 min met de auto) van Coo was dat het station waar we opstapten. We reden richting Luik, dat leek op de topografische kaart de mooiste route.

Geen kaartautomaat op station Coo, dus we moesten in de trein betalen. De conducteur sprak redelijk nederlands, maar had toch wat moeite met begrijpen wat we wilden. We wilden een mooi ritje, niet te lang wachten met overstappen, en dan weer retour naar Coo. Uiteindelijk raadde hij ons Liege-Guillemins aan, want "dan ziet u het nieuwe station ook".

Een goede raad, bleek later, want de rit was erg mooi en station Guillemins is een prachtig futuristisch aandoend station geworden.

Het spoor volgt grotendeels het dal van het riviertje de Ourthe. Dat betekent veel bochtenwerk, grotendeels enkelsporig terras- of kniespoor, een aantal tunnels, en prachtige uitzichten tussen de vele heuvels door.
Helaas waren de ramen van de trein getint dus zijn er van de rit geen kwalitatief toonbare foto's.

Station Liege-Guillemins was een aangename verrassing. Heel ruim, heel open, en heel futuristisch:
(klik)


Een groot wit stalen geraamte. De analogie snijdt hout, want het doet nog het meest denken aan een enorme ribbenkast. Het plafond is van glas, op het moment was men nog een aantal panelen aan het plaatsen en vastschroeven:
(klik)


Dat zorgt voor een zeer ruimtelijk, open gevoel, met veel licht en groot blikveld.
(klik)

A propos licht: ik heb nergens verlichting kunnen ontdekken. Die is dus ofwel erg goed verstopt, ofwel (nog) niet aanwezig. Het laatste lijkt me onwaarschijnlijk, dus misschien is een bezoekje in de avond ook de moeite waard.

Ten noorden ervan is een boogbrug die geheel in stijl is gemaakt (of andersom, dat weet ik niet):
(klik)


Het noordelijke gedeelte (zie boven) is een grote passerelle die middels roltrappen toegang biedt tot de verschillende perrons:
(klik)


Het gehele emplacement is onderkelderd, middels nogmaals een roltrap naar beneden komt men in een groot winkelcentrum, een soort omgekeerd Schiphol zeg maar.
Een mooi station; vanwege de ruimte, het licht en de ritmiek van de balken erg fotogeniek.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #1 Gepost op: 23 June 2010, 09:07:40 »
De architect van dit station is Santiago Calatrava, dat mag uiteraard niet onvermeld blijven.
In Nederland heeft hij drie bruggen in de Haarlemmermeer ontworpen.
No dress rehearsel, this is our life.

Gert1

  • Gast
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #2 Gepost op: 23 June 2010, 09:08:20 »
Mooi verslag. Dankjewel!

mvg,
Gert

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #3 Gepost op: 23 June 2010, 10:02:54 »
In één van de laatste spoorweg journaal staat er ook een artikel over de verbouwing van dit station.
Het is namelijk ten opzichte van het oude station 150 meter opgeschoven.
Is een mooie reportage.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Boertje

  • Offline Offline
  • Berichten: 527
  • Carpe diem, leven is te kort om dat niet te doen
    • albulisch.blogspot.com
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #4 Gepost op: 23 June 2010, 10:12:05 »
Inderdaad een prachtig station. Het is te hopen dat de gemeente Luik nog geld overheeft voor de door Calatrava ontworpen verbinding met de binnenstad. Dan komt het station helemaal tot zijn recht. Hij heeft meerdere stations gemaakt... Ook o.a. het TGV station van Lyon is van zijn hand. Er is een goed boek te koop (niet goedkoop) bij Taschen met al zijn werken tot 2008. Aan te raden voor de architectuurliefhebber. Handelsmerk: in de draagconstructie een scherpe hoek in beton of staal met een organisch gevormde boogstructuur in de kleur wit.

Eddy

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #5 Gepost op: 23 June 2010, 10:25:31 »
Ik woon op loopafstand van 1 van die Calatrava bruggen in Hoofddorp.
's avonds prachtig verlicht maar heel apart om zo'n dure extravagante brug over een vaart te zien, het is als een vlag op een..... ;D

1 keer door het nieuwe station Liege-Guillemins gereden (toen nog niet helemaal afgewerkt).
Geen tijd om uit te stappen :-\
Vr. groeten,
Bob

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #6 Gepost op: 23 June 2010, 11:53:52 »
http://www.flickr.com/photos/math00/sets/72157607095841171/

Leuke gallery waarin te zien dat het (uiteraard) ook 's avonds gewoon verlicht is. Met leuke truukjes verstopt.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26637
    • Pagina van klaas
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #7 Gepost op: 23 June 2010, 12:45:21 »
In Nederland heeft hij drie bruggen in de Haarlemmermeer ontworpen.
Marc, die link geeft mij een foutmelding.
Die bruggen in de Haarlemmermeer ken ik, ben ik al eens overheen gefietst.
Eerlijk gezegd vind ik ze niet passen in het landschap ter plaatse, en ze blijken ook tamelijk onderhoudsgevoelig te zijn. Ze roesten zogezegd in de folder.
Hopelijk is het station van Guillemins degelijker gebouwd.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #8 Gepost op: 23 June 2010, 12:48:23 »
ben ik al eens overheen gefietst.
Jij ook al  ;D

Link doet het bij mij ook niet (meer)??.
Gelukkig is er een aparte wiki-pagina over de bruggen, inclusief foto's.
No dress rehearsel, this is our life.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #9 Gepost op: 23 June 2010, 12:49:45 »
Die bruggen zijn toevallig deze week in renovatie gegaan (y)
Vr. groeten,
Bob

Antoontje

  • Bingellander
  • Offline Offline
  • Berichten: 318
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #10 Gepost op: 24 June 2010, 01:40:19 »
Hoi,

Goh, zoveel reacties had ik niet verwacht...  Allemaal bedankt (y)
De architect was mij onbekend, maar ik ga mij zeker eens inlezen in zijn werk, bedankt voor de links.
Een vriend die vanavond op visite was wist meteen bij het zien van de foto's van wie het was, en kende ook gebouwen in Spanje van Calatrava. Hij was minder te spreken over de functionaliteit. Zonder meer erg mooi, zei hij, maar de menselijke maat is helemaal verdwenen en dat kan (zoals in Spanje, vond hij) ook helemaal verkeerd uitpakken.
Zijn bezwaren herkende ik niet in wat ik in Guillemins gezien heb, maar dat is dan ook mijn enige referentiepunt.
Bedankt voor de reacties.

Groet,

Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #11 Gepost op: 24 June 2010, 08:23:51 »
Hij heeft helemaal gelijk, de ontwerpen van Calatrava zijn erg onpraktisch.
Zo kun je je afvragen of je in Luik echt droog staat.
De bruggen in de Haarlemmermeer zijn mooi maar erg smal (vooral voor fietsers) en sommige ook behoorlijk stijl.
Maar zoals bijna altijd gaan kunst en praktisch niet echt samen ;D
Vr. groeten,
Bob

eric10nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
    • OV Website
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #12 Gepost op: 24 June 2010, 08:38:44 »
Het is een mooi station, maar er staat wel heel veel wind door het station.

Ik heb in mei ongeveer 1 1/2 uur in statio Liege-Guillemins moeten wachten, onze bus waarmee we aankwamen was 15 min. te laat, daardoor miste we onze aansluiting, de volgende trein van 1 uur later, had ruim een half uur vertraging.

Na de winkeltjes te hebben bekeken en even rond gelopen te hebben moesten we wachten op perron 1 daar sta je bijna buiten er is geen glas, de wind heel koud en weinig bankjes dan krijg je het behoorlijk koud.

Eric
« Laatst bewerkt op: 24 June 2010, 12:45:15 door eric10nl »
H0 (Fleischmann Profi), IB, Loconet, S88 en I-train

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:station Liege-Guillemins
« Reactie #13 Gepost op: 24 June 2010, 12:40:45 »
Aan de overkant liggen zat kroegen, 24 uur per dag geopend.  ;D

Dolf.