Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Digitaliseren oude Fleischmann loc  (gelezen 20603 keer)

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #30 Gepost op: 24 juli 2010, 19:45:42 »
Ik heb nog een Modeltorque motor liggen om inbouwen. Is er helaas nog nooit van gekomen. Soms zouden er 48 uur in een dag moeten zitten  ;D
Ik kan je dus helaas geen advies geven of het verbetering geeft.
Maar er is wel vaker over geschreven op het forum.

Gebruik de zoekfunctie maar eens op "modeltorque fleischmann" dan vindt je genoeg draadjes met inbouwtips en ervaringen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
    • Mijn van-alles website
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #31 Gepost op: 24 juli 2010, 21:01:08 »
Ik denk dat een Modeltorque zelfs in een fleischmann verbetering geeft.
Kwa rij-eigenschappen zal het niet bijster veel verschil maken: ik krijg fleischmann's moeilijk aan het kruipen, maar eenmaal op gang zijn ze prima te regelen.

De grootste winst haal je denk ik toch kwa geluidsproductie, al blijf je de tandwielen horen ;)

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #32 Gepost op: 24 juli 2010, 21:40:01 »
Hallo Menno,

Over het kruipen en het finetunen van een FM lok heb je wellicht wat aan deze pagina. De FM rondmotors vereisen enige aanpassingen in de cv's van de decoder.

http://tresland.nl/media/media.html#finetuningfm1215

gr. Harrie
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2010, 22:13:00 door Harrie Denessen »
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #33 Gepost op: 24 juli 2010, 23:29:26 »
De cv instellingen voor een FM rondmotor.

Snapshot van website


gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #34 Gepost op: 25 juli 2010, 16:15:58 »
Een aantal jaren geleden heb ik een geel/grijze Fleischmann 1200 loc (foto 1) laten digitaliseren (foto 2)  door Fa. Wentink te Arnhem.
Als ik de bedrading van deze digitale loc vergelijk met die van de digitale (hiervoor beschreven) blauwe loc dan zijn de decoderdraden identiek aangesloten (kan ook niet anders).
Ook is er een directe (blauwe) draad van het motorblok naar het motorloos draaistel rail rechts aangebracht (loopt in de oude geel/grijze loc via het schakelschuifje van de bovenleiding).
Tevens loopt er in de digitale loc een extra zwarte draad van het uitstekende ijzeren plaatje licht achter naar de bovenste schroef op het motorschild.
Het blijkt dat de bedrading naar de pantografen nog in tact is.
Naar mijn menig werkt het niet meer (op het schakelschuifje voor de bovenleiding is geen draad meer aangesloten) en je zou deze bedrading dus kunnen verwijderen (zoals bij de blauwe loc is gebeurd).

Het verwijderen van de draden in de analoge loc beperkt zich tot
- de blauwe draad die loopt van het bovenste schroefje op het motorschild naar het schakelschuifje van de bovenleiding;
- de rode draad plus toebehoren van het bovenste schroefje op het motorschild naar licht achter;
- het rode spiraaldraadje bevestigd aan de rechter schroef (koolborstel) op het motorschild;
- de rode draad plus toebehoren van het schakelschuifje van de bovenleiding plus toebehoren naar licht voor;
- de blauwe draad van het schakelschuifje van de bovenleiding naar het motorloos draaistel rail rechts  (NB zoals hiervoor aangegeven loopt de blauwe draad nu rechtstreeks van het motorblok naar het motorloos draaistel rail rechts).
Soldeer het zwarte draadje dat vastzit aan de linker schroef  (koolborstel) op het motorschild aan de bovenste schroef op het motorschild (hiervoor reeds beschreven als extra zwarte draad van het uitstekende ijzeren plaatje licht achter naar de bovenste schroef op het motorschild)

Bij dit alles niet vergeten waar het in eerste instantie omgaat: het bestaande motorschild vervangen door motorschild Fleischmann 504750.

Tip.
De kap verwijderen door de schroef aan de onderzijde  te verwijderen,  de loc op tafel te zetten en ter hoogte van de cabinedeuren de kap ietwat naar buiten trekken.  Begin aan de zijde van het motorblok.

Succes.

Knar 46







knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #35 Gepost op: 17 september 2010, 15:30:24 »
Het is natuurlijk zonde een decoder (Lenz 10331-01) te installeren en niets met de functie-uitgangen (decoderdraad groen:F1; decoderdraad paars:F2 en bruin F3) te doen.
Het witte lampje van de verlichting achter rood geverfd en twee sluitseinen van Digirails ingebouwd.
Cabine verlichting mag natuurlijk ook niet ontbreken en een loc zonder machinist kan eigenlijk niet.

De verlichting achter heb ik aan de groene draad gehangen en kan deze op die manier apart schakelen (de gele decoderdraad blijft ongebruikt). Het is natuurlijk ook mogelijk de gele decoderdraad wel te gebruiken en verlichting voor en achter te mappen (CV 33 en CV 34 beide op 3). In dat geval blijven er 3 functies beschikbaar.

F1 ingeschakeld (sluitseinen onder):



F2 schakelt de Digirails sluitseinen (boven):

 

F1 en F2 ingeschakeld:



Cabineverlichting aan (F3). Standaard staat de derde functie uitgang bij deze decoder op F5 (CV 39). Om op F3 te schakelen moet de waarde 16 in CV 37 worden ingevoerd.



En tenslotte nog de in Bordeaux rood gestoken machinisten.



Knar46
« Laatst bewerkt op: 17 september 2010, 15:36:02 door knar46 »

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #36 Gepost op: 17 september 2010, 16:02:51 »
Hoi Knar,

Het is inderdaad erg zonde om de extra functies van een decoder (indien aanwezig) niet te gebruiken Als mijn baan een beetje verder is dan ga ik de loks ook optimaliseren zoals jij dat gedaan hebt.

Heel mooi gedaan.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #37 Gepost op: 17 september 2010, 18:08:36 »
De verlichting achter heb ik aan de groene draad gehangen en kan deze op die manier apart schakelen (de gele decoderdraad blijft ongebruikt). Het is natuurlijk ook mogelijk de gele decoderdraad wel te gebruiken en verlichting voor en achter te mappen (CV 33 en CV 34 beide op 3). In dat geval blijven er 3 functies beschikbaar.

Hallo Knar 46,

Kan je deze digi-starter in het kort uitleggen wat dat mappen precies is?  :-[

Vriendelijke groet,
AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #38 Gepost op: 17 september 2010, 20:27:42 »
AR,
ook ik houd me nog niet zo lang bezig met het digitale gebeuren en hoe meer je je er in verdiept hoe leuker het wordt. Mede door vragen te stellen op dit forum ben ik wijzer geworden in het digitale gebeuren en ben nu zelf aan het experimenteren.
In het algemeen zijn de CV's in de decoders op dezelfde wijze ingedeeld maar kunnen waarden in de CV's verschillen. Zelfs binnen Lenz decoders is dit zo bijv in CV 33 heeft decoder 10331 de waarde 8, bij decoder 10331-01 heeft CV 33 de waarde 1. Onderstaand zal duidelijk worden dat je moet weten welke decoder je gebruikt om goed te kunnen mappen.
Officieel heet de term mapping: het toevoegen aan (onderbrengen bij) van functie-uitgangen aan de functies van het digitale systeem.
Als voorbeeld neem ik de door mij gebruikte decoder van Lenz 10331-01. De fabrieksinstellingen zijn als volgt (voor zover van belang).
CV 33 waarde 1. Functie-uitgang A. F0 verlichting vooruit. Witte decoderdraad;
CV 34 waarde 2. Functie-uitgang B. F0 verlichting achteruit. Gele decoderdraad.
Deze zijn normaliter gekoppeld: afhankelijk van de rijrichting branden front- en sluitseinen.
CV 35 waarde 4. Functie-uitgang C. F1 voorwaarts. Groene decoderdraad.
CV 36 waarde 8. Functie-uitgang D. F2. Paarse decoderdraad.
CV 39 waarde 16. Functie-uitgand E. F5!!. Bruine decoderdraad. Wil je voor de bruine decoderdraad de F3 functie gebruiken dan moet je de waarde 16 in CV 37 (Functie 3) inbrengen (en CV 39 op 0 zetten);
CV 47 waarde 4. Functie-uitgang C. F1 achteruit.

De Fleischmann 1200 heeft alleen verlichting in de rijrichting. Als je achter sluitseinen hebt ingebouwd kun je 2 dingen doen:
- de gele draad verdraaien met de witte draad en aan verlichting voor hangen: F0 laat dan front- en sluitseinen tegelijk branden. De gele decoderdraad wordt niet gebruikt in dit geval:
- mapping:de gele decoderdraad wordt (gewoon) aan verlichting achter gehangen en je voert in CV 33 en CV 34 de waarde 3 (1 + 2 = 3) in. Met F0 branden nu ook front-en sluitseinen tegelijk.

Maar er is met mapping veel meer mogelijk:
CV 57: dimmen koppelen aan een functie-uitgang;
CV 58: rangeergang Als je bijv. bij een Tom van Weert setje voor de 1600/1700/1800 de groene draden verdraait en aan de groene decoderdraad (F1) hangt brandt het rangeersein aan beide zijden (waarde CV 35 en CV 47 staat fabrieksmatig allebei op 4) maar kun je ook aan F1 de rangeergang koppelen;
CV 60/61/62: lichteffecten koppelen.

Succes met je mapping

Knar46


 

 
« Laatst bewerkt op: 17 september 2010, 20:53:12 door knar46 »

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #39 Gepost op: 17 september 2010, 22:28:20 »
Wow, bedankt Knar!
Dat is nog eens een uitgebreide uitleg. Ik ben net vandaag begonnen aan m'n eerste decoder inbouw in een Lima 1307 (tja, niet het beste model, maar een grote liefde vergeef je veel ;) )
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #40 Gepost op: 18 september 2010, 14:08:12 »
AR,

ik weet niet welke decoder je gebruikt maar als het goed is wordt in de handleiding bij de decoder ook aangegeven hoe mapping in zijn werk gaat.
Er zijn andere - meer deskundige - forumdeelnemers (Klaas en Karst) die over mapping hebben geschreven.
Tik "mapping" in onder zoeken en je zult veel over dit onderwerp vinden.

Nogmaals succes.

Knar46