Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door Dave.......
Vandaag om 22:21:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door kar
Vandaag om 21:53:36
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: Digitaliseren oude Fleischmann loc  (gelezen 20662 keer)

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #15 Gepost op: 12 juli 2010, 12:57:32 »
Hallo Ronald,

Bedankt voor de info en ik ga het vanavond ook meteen proberen met de huis, tuin en keuken methode. Wielen in boormachine en vijlen maar.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #16 Gepost op: 17 juli 2010, 15:39:05 »
Hallo,

Zoals beloofd heb ik op de site het verslag gepubliceerd hoe ik mijn oude Fleischmann lok. NS 1215 gedigitaliseerd heb.
http://tresland.nl/verslagen/verslagen.html#digitaliseren1215

Veel lees en kijkplezier.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #17 Gepost op: 19 juli 2010, 12:36:38 »
Bestaat er ergens een beschrijving met foto's voor het digitaliseren van een Fleischmann NS 1200 (zoals die voorheen bestond voor het digitaliseren van een Roco NS 1000: http://modelspoor.ommering.com./zelfbouw/53-digitaliseren-roco-ns-1000?tmpl=comp...)?

Knar46

Op mijn site is deze nu dus te vinden.
http://tresland.nl/verslagen/verslagen.html#digitaliseren1215

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #18 Gepost op: 19 juli 2010, 13:20:27 »
Harrie,

bedankt voor je informatie.
Hier kan ik wat mee.

Knar46 alias Theo

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #19 Gepost op: 19 juli 2010, 13:55:46 »
Theo,

Graag gedaan. Daar hebben we toch dit forum voor waar ik trouwens ook de informatie vandaan gehaald heb. We kunnen blij zijn met dit forum. een schat aan informatie.

Succes ermee.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #20 Gepost op: 24 juli 2010, 15:17:59 »
Als digitale analfabeet met twee linker handen en een technische deuk is het me gelukt een oude blauwe  Fleischmann 1200 Eloc te digitaliseren. Zo moeilijk is het dus niet.
De leidraad van Harrie Denessen (HD) is goed te volgen maar de bedrading kan m.i. iets eenvoudiger en met minder sloopwerk. Ook kan de decoder zo geplaatst worden dat het afdekplaatje weer te monteren valt. Dit heb ik afgekeken van reeds eerder door een ander gedigitaliseerde loc. In deze uiteenzetting gaat dus om de oude blauwe 1200, de geel/grijze ziet er van binnen heel anders uit.
Onderstaand zullen de volgende afkortingen worden gebruikt: mb = motorblok en mld = motorloos draaistel.

Tip bij het (de)monteren van het mb en mld.
Leg de loc op een zijkant en schroef alleen aan de bovenzijde de twee schroefjes helemaal los. Je kunt het mb en mld er dan zo uittillen. De twee beugeltjes met schroefdraad liggen dan los. Bij het monteren (loc met de nog vastzittende beugeltjes aan de onderkant) schuif je de mb en mld over de onderste schroef, legt de beugel op mb resp. mld, legt daarna de mb resp. mld  op dezelfde plaats terug en schroeft ze vast. 

Voor wat (kabel)demontage betreft, laat niet alleen de zwarte draadbrug op het mld zitten, maar ook
1. het bruine middengedeelte waarop in de oude toestand vele verbindingen zijn aangesloten (daar kun je later de decoder op bevestigen) plus het zwarte schroefje daarop;
2.de (oorspronkelijke)  blauwe draad (bij HD nu rood) aan het mb en verbindt deze met het mld rail rechts (scheelt soldeermerk).
3. een van de twee zwarte draden die gesoldeerd zitten aan een schroefje op het bruine middengedeelte (het andere draadje verwijderen) en soldeer deze aan het mld (rail links dus) aan de andere zijde dan waar de zwarte draadbrug is blijven zitten. HD heeft daar (rail links) een blauw verbindingsdraadje gesoldeerd (bij mij zwart). 

Het draadschema op mijn foto loopt als volgt:
een blauwe draad van mb naar mld;
de grijze draad van de decoder naar motor links;
de oranje draad naar motor rechts;
de witte draad naar licht voor;
de gele draad naar licht achter;
de rode draad (rail rechts) naar mld op hetzelfde punt als waar mijn blauwe draad is gesoldeerd (daar zit ook nog een zwarte verbindingsdraad gesoldeerd);
de zwarte draad van de decoder (rail links) naar het schroefje op het bruine middengedeelte. Zoals eerder aangegeven loopt van het schroefje een zwarte draad naar mld rail links.

De blauwe draad bij HD gesoldeerd aan het bovenste schroefje op het motorschild is overbodig: deze blauwe draad bij HD  kan rechtstreeks aan de zwarte decoderdraad worden gesoldeerd.

De bedrading voor de bovenleiding heb ik verwijderd.
Indien de decoder ook nog een bruine draad heeft wordt deze (ook) niet gebruikt.

Succes

Knar 46


Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #21 Gepost op: 24 juli 2010, 18:01:22 »
Mooi verslag Knar. Heel netjes gedaan en je hebt geen 2 linker handen.

Ik heb het printplaatje met de schuifregelaar van de boven/onderleiding verwijderd omdat ik de schakelaar niet vind staan aan de buitenkant van de lok. Deze ruimte heb ik nu ook gebruikt om de decoder met dubbelzijdige tape te plaatsen. Daarbij had ik de lok teveel van kabels ontdaan. Maar ja, je kunt niet alles goed doen toch?

Nogmaals mooi gedaan Knar.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #22 Gepost op: 24 juli 2010, 18:25:18 »
Het draadschema op mijn foto loopt als volgt:
een blauwe draad van mb naar mld;

Theo,

Wat is de functie van de blauwe draad van motor naar draaistel en wat heb je met de blauwe draad van de decoder gedaan.

Bij jouw omschrijving krijg ik de indruk dat er ergens toch iets verkeerd is aangesloten.
Aan de motor komen alleen een grijze en oranje draad die naar de deocder moeten en NERGENS anders aan. De motor MOET volledig geisloeerd zijn van het frame.
Idem voor de rode en zwarte draad die alleen aan de stroomafnemers komen en naar de decoder gaan.

Daarom bergrijp ik jouw idee van een blauwe draad naar het draaistel niet.
De blauwe draad van de decoder is nl. de plus (+) van de functieuitgangen (verlichting) en mag NERGENS anders aan vast zitten.
Bij geisoleerde verlichting is dat de stroomtoevoer.
Bij lampjes die aan het frame zitten (veel voorkomend bij Fleischmann) moet je die niet gebruiken en maak je grbruik van het frame als stroomtoevoer. Zie hiervoor de schema's in de decoder handleidingen.

Misschien kun je ven een schema plaatsen hoe je het werkelijk hebt aangesloten, zodat we zeker weten dat je het goed gedaan hebt want ik heb toch zo mijn twijfels.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bart-1967

  • Gast
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #23 Gepost op: 24 juli 2010, 18:35:29 »
Eric,
Het is zo dat alleen de koolborstels geisoleerd moeten worden. De zwarte draad kun je dan gerust aan het motorhuis bevestigen om zodoende ook spanning af te nemen via het aangedreven loopstel.
Je kunt inderdaad de blauwe draad wel of niet gebruiken voor verlichting, nodig is het niet. Je kunt als massa voor de verlichting ook de zwarte draad gebruiken.

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #24 Gepost op: 24 juli 2010, 18:43:49 »
Hallo,

De blauwe decoderdraad is inderdaad de "gemeenschappelijke (+) leiding voor de functieuitgangen". De zwarte draad is aan het motorhuis bevestigd om ook van dit draaistel de stroom af te nemen. Zie foto.



De groene, paarse en blauwe draad wordt niet gebruikt.

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #25 Gepost op: 24 juli 2010, 19:20:35 »
Bart en Harrie,

Het probleem is niet dat ik het niet weet (ik heb genoeg locs gedigitaliseerd die niet voorbereid waren waaronder genoeg FL* locs) maar aangezien Theo zoals hij zelf al schrijft een digitale analfabeet is vraag ik me af of hij het goed gedaan heeft.
Met de schaduwen op zijn foto is het niet goed te zien maar ik heb de indruk dat daar iets meer draden zitten dan hij beschrijft waaronder enkele extra blauwe draden die ook naar de decoder lijken te lopen.
Misschien zit het allemaal goed maar het ziet er wat verwarrend uit.

Een extra tip om foutzoeken te verbeteren. Gebruik de juiste kleuren voor de juiste functie zodat het later ook nog duidelijk wat de functie van een draad is.
Bij Harrie op de site zie ik bv zwarte draden (aan linkse draaistel) die overgaan in een rode draad naar het andere draaistel en ook blauwe draden voor de andere voedingsdraad.
Koop een setje draden in de juiste kleur en het leven wordt een stuk makkelijker bij foutzoeken. :D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #26 Gepost op: 24 juli 2010, 19:29:59 »
Eric,

een en ander zal je inmiddels wel duidelijk zijn maar omdat jij mij aanspreekt lijkt het mij wel zo fatsoenlijk op je vragen en opmerkingen in te gaan.
De grijze en de oranje decoderdraad zitten alleen aan de koolborstels.
De rode en zwarte decoderdraad zitten alleen aan de stroomafnemers.
De blauwe decoderdraad heb ik niet gebruikt maar tezamen met de groene, paarse en bruine decoderdraad (het is een Lenz silver decoder 10331) weggewerkt onder het bruine plaatje waar de decoder op bevestigd is (zie foto 2).
De blauwe draad die je op de foto ziet is (alleen) een verbindingsdraad tussen het motorblok en het motorloze draaistel.

De loc loopt als een ........ trein. De verlichting brandt en wisselt met de rijrichting.
Ik geloof dus niet dat er iets verkeerd is gegaan.

Dank voor je bezorgdheid maar je kunt vanavond gerust gaan slapen.

Mvrgr

Knar46 alias Theo

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 782
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #27 Gepost op: 24 juli 2010, 19:34:27 »
Eric,

nu ik foto 1 nog eens bekijk lijkt het er inderdaad op dat ik de blauwe decoderdraad ergens aan bevestigd zou hebben maar dat is niet zo. Op foto 2 zie je die blauwe decoderdraad niet meer.

Knar46 alias Theo

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7812
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #28 Gepost op: 24 juli 2010, 19:35:56 »
De loc loopt als een ........ trein. De verlichting brandt en wisselt met de rijrichting.
Ik geloof dus niet dat er iets verkeerd is gegaan.

Dank voor je bezorgdheid maar je kunt vanavond gerust gaan slapen.
Slapen heb ik gelukkig geen probleem mee. ;D

Zoals ik al schreef,op de foto's is het niet helemaal duidelijk te zien, maar jouw toelichting geeft vertrouwen dat het zo klopt. (y)
Je hebt wel de niet gebruikte draden goed afgeisoleerd? Tapeje of stukje krimpkous. Je wilt niet weten wat lossen draden nog voor schade kunnen aanrichten. :'(

En zo zie je maar dat elke digitaal analfabeet in staat kan zijn om een digitalisatie tot een goed einde te brengen.
Succes met verder projecten.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Harrie Denessen

  • www.grensspoor.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 464
  • 1001 uitdagingen te gaan
    • Grensspoor
Re:Digitaliseren oude Fleischmann loc
« Reactie #29 Gepost op: 24 juli 2010, 19:41:44 »
Eric,

Je hebt gelijk dat de kleuren niet helemaal conform de standaard zijn. Het is inderdaad niet zo netjes. Ik heb gebruik gemaakt van wat er nog in de lok aanwezig was. Maar de trein loopt goed en alles is goed aangesloten. Voor een volgende ombouw ga ik wel van de juiste kleuren gebruik maken. Ik zit er trouwens aan te denken om een vervangende motor van Torque te gaan gebruiken in deze lok. De huidige is wat lawaaierig of is hier wat anders aan te doen?

gr. Harrie
Vanaf tijdperk IIIb. Intellibox 650 met Power 3, Traincontroller Silver, H0, Nederlands met Duits grensverkeer.