Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Arriva en Veolia GTW in model  (gelezen 176759 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #405 Gepost op: 26 October 2011, 08:43:48 »



Nou weet ik niet precies wat ze aan de Benelux-Hondekop hebben aangepast (38 pagina's is rijkelijk veel om door te lezen), maar kennelijk vonden ze dat de investering waard.

- Peter

Nou ongeveer 80 procent eigenlijk, compleet nieuwe kap en nieuw onderstel om maar wat te noemen. Zeer te prijzen.

Het model van de GTW is, net als het grote voorbeeld, in hoge mate modulair uitgevoerd. Ik kan absoluut niet in de keuken van Piko kijken, maar het gevoel knaagt toch dat dit niet nodig was geweest.
Maar goed, wat ook de reden moge zijn, uiteindelijk gaat het erom of ik de prijs-kwaliteit verhouding goed genoeg vindt en dat is net niet het geval. Het is een mooi en goed model, maar er verschijnt zoveel NL-spul tegenwoordig dat ik niet snel meer genoegen neem met een net-niet model. Ik zal het fraai ogende model met plezier op de banen van anderen aanschouwen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3527
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #406 Gepost op: 26 October 2011, 09:35:26 »
Ik heb het model direct na de eerste foto's al gecancelled en ik blijf ook bij
deze beslissing, ik vind het betalen van € 200 ,- voor een duidelijke foute
raamindeling gewoon zonde van het geld, en ook duur, hoewel ik het treinstel
ook niet had gekocht was deze € 100 ,- was geweest.

Ik ben van mening dat iedereen de kans heeft het model te vergelijken met het
grote voorbeeld en dan toch direct moet zien dat het niet klopt.

Tenslotte, de (stuif)sneeuw kap op de typhoons ontbreekt ook.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #407 Gepost op: 26 October 2011, 09:51:37 »
Die stuifsneeuwkap zat er in het echt in de beginperiode ook niet op, dus dat is geen fout van Piko ;)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3527
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #408 Gepost op: 26 October 2011, 10:03:05 »
Ja dat klopt, maar die kap zit wel op de foto die gebruikt is voor de folder  ;D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #409 Gepost op: 26 October 2011, 10:09:43 »
Een GTW is in Nederland toch een veel marginaler model dan een Hondekop, die bijna 40 jaar en in verschillende uitmonsteringen heeft rondgereden.

Sorry, maar dit vergelijk is natuurlijk niet eerlijk he.

De GTW rijdt nog maar net een aantal jaar, terwijl de Hondekop haar hele levensloop er al op had zitten voordat Piko aan het model begon. Weet jij veel hoe veel varianten er nog van de GTW komen?

Dat er van de GTW minder zijn dan van alle Hondekoppen is waar, maar voor de 8 NS stellen en 4 NMBS stellen Benelux hebben ze toch ook maar even mooi de mallen aangepast. Bovendien zijn van deze Benelux zeker niet meer varianten dan van de GTW's en komt van de GTW nog een nieuw kleurenschema te rijden, namelijk tussen Zwolle en Emmen.

Tenslotte reden de Beneluxstellen feitelijk maar op één traject en zijn de GTW's zich al aardig aan het verspreiden over het land: Groningen, Friesland, Zuid Holland, Limburg en straks ook Overijssel.

Ik vind het van Piko vreemd dat een keurig treinstel als de Beneluxhondekop in het programma Hobby zit, terwijl een duidelijk niet kloppend model als de GTW in het segment Expert valt.

Ik had de dozen omgewisseld als ik Piko was geweest........

Jeroen  
« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 10:12:41 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #410 Gepost op: 26 October 2011, 10:24:02 »
precies, voor die beneluxhondekop kon het ineens wel, terwijl je die in uh... 4 versies kunt maken ofzo? (NS oud en nieuw en nmbs oud en nieuw), daar is nog extra moeite in gestoken ook (mooiere draaistellen) zonder dat daar noodzaak voor was... Die GTW is er ook nu al in 4 echt verschillende versies, dan kun je nog de lange versie maken, en een met beppie kraft erop, waarvan je sowieso al weet dat iedereen maar dan ook echt iedereen m wil hebben. Dus uh... nee, ze hadden een mooie gelegenheid om mij met wat meuk op te zadelen waarvan ik echt niet zou weten wat ik ermee moet maar op zo'n manier hoef ik t niet.  ;D

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #411 Gepost op: 26 October 2011, 11:25:06 »
Maar wat is dan "goedkoop" ? 149euro voor een zo goed als kloppende benelux hondekop ....

Dat bedoel ik, dat is goedkoop,maar als je bedenkt dat Fleischmann/Roco/Artitec voor zo'n treinstel >300€ of meer vragen dan is zelfs 200€ goedkoop.
Jeroen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #412 Gepost op: 26 October 2011, 11:29:24 »
Ja, alleen vind ik het zonde om 200 euries uit te geven aan een model wat in mijn ogen totaal niet klopt met het werkelijke treinstel. Ik vind een raamindeling die niet deugt echt wat anders dan een naad in de neus of rood geschilderde sluitseinen of zoiets.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #413 Gepost op: 26 October 2011, 11:29:56 »
Die stuifsneeuwkap op de Veolia is pas gekomen nadat de bekende Limburgers op de powerpack waren gekomen.
Bij deze uitvoering klopt dit.
Alleen die wandindeling klopt van geen kant.

Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

  • Gast
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #414 Gepost op: 26 October 2011, 12:16:11 »
Wat betreft het vergelijk tussen de Piko Hondekoppen (incl. de Benelux-varianten) enerzijds en de GTW-varianten anderzijds vraag ik me af of het niet zo zou kunnen zijn dat de eerste puur initiatieven zouden kunnen zijn van de Nederlandse importeur waar hij zijn uiterste best voor heeft gedaan, terwijl de tweede feitelijk de spin-off zijn van een model dat in eerste instantie voor de buitenlandse markt is ontwikkeld.

mvg,
Gert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #415 Gepost op: 26 October 2011, 12:39:18 »
Maar dan nog snap ik de keuze van Piko niet wanneer iets expert en hobby genoemd wordt.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Gert1

  • Gast
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #416 Gepost op: 26 October 2011, 12:45:39 »
Misschien komt dat doordat het model in de buitenlandse uitvoering wel helemaal kloppend is en er daar dus voor het label 'Expert' is gekozen. Voor Piko geldt dan kennelijk dat alle varianten van dat model dat label opgeplakt krijgen.

Dat de Hondekoppen het label 'Hobby' hebben was een keuze die destijds is gemaakt en waarvan men dan kennelijk vindt dat men eraan vast moet houden.

mvg,
Gert

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #417 Gepost op: 26 October 2011, 12:53:19 »
Nu vind ik het in dit geval helemaal niet erg, omdat ik in 2012 nog de beneluxversie met A-frontsein aan wil schaffen. Dus laat de Hondjes maar lekker in het hobbysegment  ;D ;D

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #418 Gepost op: 26 October 2011, 14:49:41 »
Piko heeft gewoon gefaalt door het Oosterijks model ook in de Arriva & Veolia jas te steken.
Het had zo anders gekunt....voor €239.- een fout model is zo wel veel natuurlijk.
Het is gewoon een slordig besluit geweest bij Piko geweest om dezelfde mal te gaan gebruiken voor de NL markt.
Wie weet brengen ze nog meer uit (door uitbreiding deslands) met een verbeterd model.
Dan mag ik hopen dat er nog eens een met een Friese eind bestemming inzit!!
De mijne is iig gecanceled!!
Greetz:Menno
« Laatst bewerkt op: 26 October 2011, 14:51:21 door Menno 1846 »
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3239
Re:Arriva en Veolia GTW in model
« Reactie #419 Gepost op: 26 October 2011, 14:51:40 »
Een G1206 als 6400 kwamen ze toch ook mee weg ;). Ik heb daarover weinig negatieve reacties gelezen.