Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Poll

Wat vind je van de VIRM?

Ik vind het een mooie trein. En hij zit fijn.
Ik vind het een verschrikkelijke trein. Maar hij zit fijn.
Ik vind het een mooie trein. Maar hij zit niet fijn.
Ik vind het een verschrikkelijke trein. en hij zit niet fijn.
Geen mening over deze trein

Auteur Topic: Wat vind men van het VIRM Materieel?  (gelezen 23396 keer)

NS 1855

• Offline Offline
Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Gepost op: 07 June 2010, 10:05:39 »
Juist, het VIRM materieel.
Het is een trein die veel diensten uitvoert in ons land, maar wat vinden we nou eigenlijk van de VIRM?
Volgens veel mensen die ik gesproken heb, vooral dan ook reizigers die vaker met deze trein reizen is deze trein niet de fijnste trein waar ze ooit in hebben gezeten.
Wat vindt beneluxspoor van de trein? Ik ben benieuwd  ;D

Mijn mening over de VIRM is dat ik het geen fijne trein vindt. Maar niet alles vind ik slecht aan deze trein.
Hier een lijstje van wat ik vind van deze trein:
Pluspunten:
- Hij ziet er niet slecht uit (meer een pluspunt voor treinenfans)
- Je kunt veel mensen vervoeren in een keer.
- Hij kan zich snel verplaatsen zonder om te lopen i.v.m. dat het een treinstel is.
Minpunten:
- Hij heeft te veel goed materieel vervangen. (meer een minpunt voor treinenfans)
- De stoelen zitten niet fijn. In 1e klas en 2e klas.
- De bagagerekken zijn veel te klein. Een normale koffer past er niet in.
- Hij is vrij krap. omdat de trein een ronding heeft.
- De ramen zijn schuin waardoor het zicht naar buiten niet optimaal is.
- De deurtjes op de beneden verdieping zijn krap. Dit zorgt voor opstoppingen en in noodgevallen kan men niet snel uit de trein.
- Achter het deurtje zitten stoelen. Als iemand daar wil zitten moet hij zich langs die deur wurmen.
- In de 1e klas zit een metalen lampje naast de stoel op de hoogte van je hoofd. Als je je hoofd draait bots je tegen dit lampje aan.
- Het tafeltje bij de stoelen tegenover elkaar steekt zeer ver uit. Als een trein een botsing maakt en je klapt tegen dat tafeltje aan, werkt dat tafeltje als een mes. (Dit is een minpunt in meerdere treinen.)
- Hij schudt heel erg. (vetergang)
- De VIRM gaat snel kapot tijdens winterse omstandigheden.
- De airco werkt niet fatsoenlijk. Er kan dan geen raam geopend worden.
- Hij komt te veel voor. (meer een minpunt voor treinenfans)

Het is wel duidelijk wat mijn mening is over deze trein. Ik ben er niet kapot van.
Ik ben benieuwd wat jullie mening is over deze trein.

Gr. Iven
« Laatst bewerkt op: 07 June 2010, 10:08:41 door NS 1855 »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re:Wat vind men van het VIRM Materieel?
« Reactie #1 Gepost op: 07 June 2010, 10:18:32 »
Zo te zien ben ik de eerste die gestemd heeft. Mijn mening: het fraaiste materiëel dat in Nederland ooit op de rails is verschenen.
Ik zal niet op alle genoemde plus- en minpunten ingaan, behalve op deze:

- Hij is vrij krap. omdat de trein een ronding heeft.

Dit zie je toch echt verkeerd. Het is net andersom. Door de geknikte zijwanden is optimaal gebruik gemaakt van het omgrenzingsprofiel, waardoor deze treinstellen juist ruimer zijn dan dubbeldekkers met rechte zijwanden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #2 Gepost op: 07 June 2010, 10:30:13 »
zoals bij elke aircotrein zit je inderdaad gore ouwe lucht in te ademen, waar je niet echt gelukkig van wordt. Gelukkig zit je er altijd maar een uurtje of wat in, zo'n rit van berlijn naar nederland in die duitse bakken vind ik echt niet uit te houden.

Het schudden en deinen komt echt niet door vetergang van de draaistellen, ga maar es naar het voormalig oostblok waar ze met oude oostduitse 200km/u-draaistellen 200 rijden op kaarsrecht nieuw spoor, DAT is vetergang, VIRM deint gewoon omdat het spoor er half verzakt bij ligt en het zo'n hoog ding is in combinatie met slappe vering. DDM deint een stuk minder heb ik het idee, althans, daarbij is het me nooit zo opgevallen. kan ook zijn omdat DDM/DDAR meestal stoptreindiensten rijdt en dus niet in volle vaart over wisselstraten jakkert.

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 June 2010, 10:46:37 »
Wat ook belangrijk is, is dat je hier geen onderscheiding maakt tussen VIRM 1-3 en VIRM 4, die toch binnenin echt anders is dan VIRM 1-3. Vooral je punt dat de trein krap is bij ingangen naar coupés gaat niet helemaal op, omdat deze zijn verbreed in VIRM 4. Soms logeer ik bij iemand in het oosten. Dan heb ik ook een koffer mee, maar die leg ik gewoon onder me stoel en klaar.

René Visscher

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 June 2010, 11:04:08 »
Ik vind het van de buitenkant redelijke treinen, enige wat ik daar mis is een betere koersdisplay, deze had uitgebreider gekunt is mijn mening, zoals SGM dit nu heeft. Een mooi voorbeeld hiervoor vind ik de IC Amersfoort - Amsterdam - Enkhuizen, voor veel toeristen is het nu niet duidelijk dat als ze naar Amsterdam moeten dat ze in de trein naar Enkhuizen moeten stappen. Dit had met een uitgebreidere display beter weergegeven kunnen worden.
- Je kunt veel mensen vervoeren in een keer.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens, in een DDAR kan je veel meer mensen kwijt.
VIRM 4 delig =  393 Zitplaatsen
DDAR+ Loc/Mddm  = 536/436 Zitplaatsen
(Bron: Wikipedia)

Ook vind ik de stoelen in de VIRM net niet, ze zitten goed voor de korte/middellange afstand, echter voor de lange afstanden zitten ze niet goed genoeg. Dan begin je te merken hoe hard de stoelen zijn. Dit treed op bij reizen van meer dan 1,5 a 2 uur.
Ook vind ik de tafels eigenlijk te klein voor in IC materieel. Ik zou tafels verwachten waar je in de 4 zitters allemaal aan kan werken, en niet alleen de mensen die bij het raam zitten. Dit kan ook bereikt worden middels uitklapbare tafels.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 07 June 2010, 11:04:20 »
Hoi

Ze zijn allemaal even vreselijk, vooral op de lange afstand.

Koud, krap, oncomfortabel, en ze piepen irritant.

De V-Irm is erger dan de oude typen.

Geef mij maar gewoon die ex DB rijtuigen ;D

Bart

Lokpaint

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 07 June 2010, 11:10:05 »

Dit zie je toch echt verkeerd. Het is net andersom. Door de geknikte zijwanden is optimaal gebruik gemaakt van het omgrenzingsprofiel, waardoor deze treinstellen juist ruimer zijn dan dubbeldekkers met rechte zijwanden.

Onzin..

Ze hebben de bovenste rij stoelen hoger geplaatst, zodat je constant met de schouder tegen de wand aan ligt te beuken.

Ik ga in deze trein dus ook nooit boven zitten.

Samenvatting IRM wat mij betreft; een aanfluiting dat ze zoiets op de lange afstand durven inzetten. Het is gewoon een stoptrein.

Bart

NS 1855

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 June 2010, 11:20:58 »
kan ook zijn omdat DDM/DDAR meestal stoptreindiensten rijdt en dus niet in volle vaart over wisselstraten jakkert.

Dan moet je eens een keer in de DDM-1 zitten van Breda naar Rotterdam ;D Die trein rijdt zeker in volle vaart en schudt minder hard dan een VIRM.

Geef mij maar gewoon die ex DB rijtuigen ;D

Jij snapt het  ;D

Gr. Iven

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #8 Gepost op: 07 June 2010, 11:24:37 »
Ik vind het qua uitstraling nog steeds een prachtig ding en een goede vervanging van het oudere materieel. Dat er veel 'goed' materieel door is verdwenen is onzin, een half jaar als forens een plan V of T elke dag bonkend, gillend en krijsend over een wisselstraat en je bent definitief om (heb ik 5 jaar gedaan). Goede oude tijd-romantiek zullen we maar zeggen. Uiteraard zijn de trappen in de eerste serie te krap, maar dat komt omdat niemand koffie koopt van de toen nog in gebruik zijnde railtender. Had dat eerder aangegeven, was die eerder geschrapt. Uitzicht door een gebogen ruit is puur wennen, krapte; mwoah, ik ben nogal mager en niet breedgeschouderd, geen last van. Alleen dat lampje aan de stoelen in de eerste klas, daar heb ik inderdaad nog een schram van op m'n hoofd. Ik snap wel waarom ze lentetoer aanbieden  ;D .

En die ex-DB rijtuigen; wil jij echt in een 2x zo lange trein zitten, daarom in de ballast moeten uitstappen en een takke-eind over het perron lopen? Dat vind ik pas een aanfluiting.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 June 2010, 11:28:10 »
Samenvatting IRM wat mij betreft; een aanfluiting dat ze zoiets op de lange afstand durven inzetten. Het is gewoon een stoptrein.

Bart

En zo is het, hooguit een sneltrein. Het ding heette niet voor niets in eerste instantie regiorunner. Is niet voor de Intercitydienst ontworpen. Ook niet voor nieuwe generaties Nederlanders waarbij een lengte van tegen twee meter niets uitzonderlijks meer is trouwens.

Doe mij maar een Koploper.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 June 2010, 11:34:56 »
toen ik begon met forenzen had ik nog mat 46 later ddm-1  en mat 64, en later ddm-2/3 en als ik eerlijk ben ben ik blij dat ik 's morgens de DDAR kwijt ben door een V-IRM. En natuurlijk kan het altijd beter. Het slingeren zijn meestal de kopdraaistellen maar als ik eerlijk ben kan een ICM dat nog veel beter, loop er maar eens doorheen als ie rijd.

NS 1855

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 June 2010, 12:12:37 »
En die ex-DB rijtuigen; wil jij echt in een 2x zo lange trein zitten, daarom in de ballast moeten uitstappen en een takke-eind over het perron lopen? Dat vind ik pas een aanfluiting.

Een 10 á 12 bakken VIRM is net zo lang als een lange ICRm/ICL/ICK en die komen vaak langs bij ons dus ik heb als ik in zo'n trein zit vaker last van een eind lopen over het perron.

Gr. Iven

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 June 2010, 12:36:45 »
Ja alleen kan er in 12 bakken VIRM meer man dan 12 bakken ICRm

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
« Reactie #13 Gepost op: 07 June 2010, 12:50:40 »
Redelijke treinen.

-Beneden zit je met je benen scheef aan de raamkant.
- Te veel 1ste klas maar dat vind ik in het weekend weer een voordeel en ik zit meestal door de weeks in de DDAR of Mddm
-Te grote tafels, lastig bij het lezen van een krant.
+Unieke vormgeving
+Weinig gepiep of gekraak

Maar mijn voorkeur gaat uit naar Koplopers en ICR

Vr. groeten,
Bob

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 07 June 2010, 13:12:03 »
Ik sluit me bij de voorgaande spreker aan; goed gesproken Bob  ;)
Met mijn 1,88 ben ik niet exteem lang maar in alle dubbeldeks varianten heb ik constant het idee dat ik overal tegen aan loop. Opstaan in een volle trein als je aan de raamkant zit is niet mogelijk zonder een bagagerek of je medepassagiers te raken. De ruimte in DD'ers is gewoon krap.
In het forsensenverkeer geef ik nog steeds de voorkeur aan plan T/V; meer ruimte en de verdeling van deuren over het treinstel zorgt voor vlot in- en uitstappen. Ervaring met SLT heb ik (nog) niet.
No dress rehearsel, this is our life.