Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Eric B
Vandaag om 20:36:19
Zelfgemaakt BiDiB modules door Patrick Smout
Vandaag om 20:31:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jeronimos
Vandaag om 20:28:39
Mijn geweatherde modellen door Falcon10
Vandaag om 20:21:05
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:19:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 20:14:32
Piko 2025 door Daan!
Vandaag om 20:07:47
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Hendrik Jan
Vandaag om 19:57:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 19:19:24
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 18:37:53
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
  

Auteur Topic: Buitenlust  (gelezen 512302 keer)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 600
Re: Buitenlust
« Reactie #1320 Gepost op: 15 May 2020, 10:32:59 »
denk dat je dan alleen maar 1 as aan drijft
je hebt geen koppelstang meer om de andere as aan te drijven
Cor

Pauldg

  • Offline Offline
  • Berichten: 7732
Re: Buitenlust
« Reactie #1321 Gepost op: 15 May 2020, 10:36:11 »
Dat is inderdaad niet de bedoeling. Iets railbusachtigs dan.
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Buitenlust
« Reactie #1322 Gepost op: 23 May 2020, 14:48:18 »
Hallo allemaal!

De Oersik staat even op de pauzestand in afwachting van bestelde onderdelen. Een paar weken terug vond ik een doos met etsplaten van wijlen Willem Damhaar (TagHoTrain) terug. In de doos zitten etsplaten, profielen en gietdelen om een CHE en twee GMTKs te bouwen. Zolang het etsplaten blijven, heb je er niet zoveel aan. Dus... ook dit project maar eens oppakken. Te beginnen met de CHE.

In het Utrechts Archief zijn nog geen handjevol afbeeldingen van het grote voorbeeld te vinden. Zoals deze en deze.

Foto's ga ik wel nodig hebben, want Willem is er voor zijn overlijden niet meer aan toe gekomen om een handleiding te maken voor de CHE. In eerste instantie ben ik begonnen met de handleiding van de CHD als leidraad, maar daar ging ik toch aardig de mist mee in. De maten zijn allemaal anders en de eerste zijwand klopte niet. Alles weer lossolderen, uithuilen en opnieuw beginnen.

Gelukkig is één van de foto's bijna recht op de zijkant gefotografeerd. Ik heb de foto perfect rechtgezet in Photoshop en daarna verschaald naar 1:43,5. Dat scheelt behoorlijk. Het bouwen van dit model is nog steeds een puzzel, maar in elk geval kun je nu gericht gokken waar wat moet komen. Er zitten best wat verschillen tussen de verschillende wagens. En tussen het grote voorbeeld en het model van Willem. Dit exemplaar zal een soort mengelmoes gaan worden.

De tweede ronde ben ik begonnen met de deuren.











Vervolgens heb ik de wanden voorzien van U-profieltjes en klinknagelstroken. In de ets zitten ook diverse puntjes om door te drukken als klinknagel, maar daar kan ik op de foto's van het grote voorbeeld niets van terugvinden op een paar exemplaren rond het ventilatierooster na. De deurstop klopt niet om de modellen die Willem zelf heeft gebouwd; ik heb de positie overgenomen uit de oude foto's.



In een van de schaarse bouwfoto's van Willem (dank, Rob) zag ik dit bakframe. Het onderdeel was mij in de etsplaat niet opgevallen. Ik dacht dat het een etsfret was omdat de namen van de aangrenzende onderdelen erin geëtst zijn. Bij de ene zijde had ik de deur en de rail al gemonteerd, maar ik heb er toch voor gekozen om eerst de wanden aan het frame te solderen. Voor je het weet flikkeren die kleine onderdeeltjes eraf als je alles heet gaat stoken. Het frame kun je het beste vanuit het midden in de groef solderen.







Zo begint er dan toch een wagen te ontstaan. Binnenkort verder met de hoeken.

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: Buitenlust
« Reactie #1323 Gepost op: 23 May 2020, 15:48:05 »

En... weet je waar ik passende sluitseinijzers kan vinden (voor bovenaan de voor- en achterwand)?


Je hebt de seinijzers al, maar toch....
https://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=817589

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Buitenlust
« Reactie #1324 Gepost op: 23 May 2020, 17:25:21 »
 (y) (y)
Volgens mij heb jij ook de messingsmaak te pakken. ;D
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Buitenlust
« Reactie #1325 Gepost op: 24 May 2020, 11:38:58 »
Ik heb wel meer messing gebouwd hoor. Zoals de Grote Sik, de NS 162, een rijtje goederenwagens en een lange rongenwagen. O ja, en de NS8811 verbouwd in messing. Maar het was inderdaad alweer even geleden. Goed de kunst afkijken bij Frits, dat helpt.

Grtz! Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: Buitenlust
« Reactie #1326 Gepost op: 24 May 2020, 12:05:03 »
Bij wie mag ik afkijken?

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Buitenlust
« Reactie #1327 Gepost op: 24 May 2020, 12:18:23 »
Iemand moet de eindbaas zijn, Frits  ;)
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Buitenlust
« Reactie #1328 Gepost op: 25 May 2020, 09:44:46 »
En gestaag pielen we verder aan de CHE....

Willem heeft de hoeken van de bak open gelaten. Dat wil zeggen dat ze niet strak op elkaar aansluiten. Hierdoor is het toch wat lastig om in een keer de hoekprofielen er strak op te krijgen. Ik heb eerst maar eens wat flinke verstevigingsbalken in de bak gesoldeerd. Eentje strak langs elke kopse wand om de wand te fixeren en twee in het midden om straks het dak aan vast te schroeven. Want het plan is inderdaad om het dak schroefbaar te maken. Dat is makkelijker met spuiten en de binnenkant blijft goed bereikbaar tijdens de afwerking.



Dan opnieuw aan de slag met de zijwanden. Op de foto's zie ik allerlei versterkingen die in het plan van Willem niet voorkomen. Ik heb besloten op de foto's te volgen. Het gaat dan ook een beremde, bruine CHEK worden. Dus... acht profieltjes op maat vijlen (elke kant vier). De regengoot en briefjeshouder links konden er weer af om opnieuw gemonteerd te worden. Soms is het twee stappen vooruit en eentje achteruit.



De verstevigingen op de kopse wanden zijn conform de foto gezaagd uit U-profiel.



En de andere zijkant. De deur zit me nog niet helemaal lekker. Hij komt net niet in het midden uit, maar de deurrail zit wel goed. Het wordt of de deur uit het midden of de rail verschuiven (of opnieuw maken). Ik ga er nog even over piekeren.





Vanochtend nog snel de asbalansen en veerpakketten op het onderstel gezet. De wagen staat nu voor het eerst op eigen benen.





Aanvalsplan aankomende klussen:
- Deurkwestie oplossen en andere deur ook monteren
- Wagenbak verder detailleren, o.a. sluitseinijzers en handgrepen
- Dak (laten) rollen en schroefbaar
- Bufferbalken monteren en wagen op hoogte stellen.
- Bodemplaat schroefbaar aan de bak maken.

En daarna... uitzoeken wat er nog allemaal op de onderkant moet komen. Gelukkig heeft Frits daar al eens een stukje over geschreven.

Grtz! Huib
« Laatst bewerkt op: 25 May 2020, 09:49:57 door Huib »
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: Buitenlust
« Reactie #1329 Gepost op: 25 May 2020, 10:38:25 »
Aanvalsplan schroefbaar dak.....als ik je een advies mag geven,  2 schroefjes en zonder ondersteuning is te weinig, dat geeft kieren en grote vervorming.
Je kan er ook meerdere dakspanten in solderen en het gerolde dak daar aan vast solderen. Je blijft dan wel mogelijk kieren houden want je komt door de langsprofielen tegen de zijwand nooit meer bij het uiteinde.  Dan zal je toch van buitenaf iets (op enkele punten) moeten solderen. Daarom ben ik gaan schroeven bij de C8 en dat lukte wel, maar ook na oefening en ervaring hoe het niet moest.

Voor de weet: een (groter) gerold dak is altijd iets krom in de lengte. Komt door de vervorming. Je moet bij het rollen de druk net zo hebben dat de plaat wel door de wals wordt getrokken, maar ook weer niet wordt geplet. Hoe  langer het dak, hoe groter de druk op de eindpunten. Rollen is dus zeker niet iets waar je licht tegenaan moet kijken.
Dit formaat gaat wel lukken, maar dan wel met wat hand/correctiewerk na het rollen. Trekken en duwen die plaat tot die zoveel mogelijk recht is.
Met  schroefjes bevestigen lukt wel, maar je moet er niet van uitgaan dat die de plaat zo maar 100% laten aansluiten.
Maar het kan, zie mijn C8.

Mijn coupérijtuig C8:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=91980.0

Over de gehele lengte van de wagen 4 strips.
schroefdak (1) by Nulpunt0, on Flickr

Precies om de bout een ring, want anders krijg je alsnog deuken.
schroefdak (3) by Nulpunt0, on Flickr

Bouten minimaal, maar stevig solderen. Laat de soldeer echt even vloeien. Liefst 145 graden soldeer. NIET stoken, dat geeft vervorming en die zie je gegarandeerd. NIET strak aandraaien, net vast en evt. 10-secondenlijm borgen. Hoe meer boutjes hoe beter.
Ik heb er dus een complete constructie plaat in zitten en niet 2 dwarsverbindingen.
schroefdak (2) by Nulpunt0, on Flickr

« Laatst bewerkt op: 25 May 2020, 10:47:35 door FritsT »

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re: Buitenlust
« Reactie #1330 Gepost op: 25 May 2020, 10:45:10 »
Hoi Frits,

Dank voor de tip. Ik was van plan om over de hele lengte van het dak in het midden een balk te solderen en daar op twee of meer plaatsen draad in te tappen. Maar dat is niet slim?

Grtz!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11570
    • nulpunt
Re: Buitenlust
« Reactie #1331 Gepost op: 25 May 2020, 10:52:05 »
Moertjes aan het dak...... succes met solderen en het NIET laten vollopen van de schroefdraad. En dan heb je weinig vlees om de bout in te draaien en als de bout tegen het dak komt..deuk naar buiten. Daarom zit het bij mij andersom.

« Laatst bewerkt op: 25 May 2020, 10:54:40 door FritsT »

daempfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 324
Re: Buitenlust
« Reactie #1332 Gepost op: 25 May 2020, 11:46:12 »
Hoi Huib,

Nog twee mogelijkheden.

Deze daken zijn even lang als het jouwe.
Het ene dak is van binnen op de bak gesoldeerd, maar dan moet een deel van het frame eruit.
Bij het coupérijtuig heb ik er een stevig U profiel ingesoldeerd met eerst aan de onderkant drie moertjes met 180 soldeer goed vastgebakken . (Stalen boutjes er strak in).
Aan de drie gaslampontluchters heb ik 3 draadeindjes gesoldeerd waarmee je het dak vastschroeft.
Zitten er beide puik op.
Meerdere wegen naar Rome...  (y)

Grt, René


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26998
    • Pagina van klaas
Re: Buitenlust
« Reactie #1333 Gepost op: 25 May 2020, 12:26:38 »
Moertjes aan het dak...... succes met solderen en het NIET laten vollopen van de schroefdraad.
Je kunt een hoge moer of koppelmoer nemen. Moet je al rare capriolen uithalen wil je die vol laten lopen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re: Buitenlust
« Reactie #1334 Gepost op: 25 May 2020, 17:16:49 »
Nou Huib,

zo te zien kun jij ook nog aan de slag als Chirurg. :laugh:
Al die klem scharen, of hoe die dingen ook mogen heten. :o

Maar ik vind het erg knap wat je aan het maken bent.

Groet,

Frank.

Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.