Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 12:24:25
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
  

Auteur Topic: Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0  (gelezen 18800 keer)

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #15 Gepost op: 15 september 2011, 21:04:47 »
Het is me nog gelukt vóór mijn vakantie een stop in Utrecht te maken, dus vanmiddag tussen 17.00 en 18.00 uur deze foto's gemaakt:



De combinatie 4905 + ? + 4929 vertrekt vanaf halte Centraal Station richting Nieuwegein



De combinatie 4943 + ? + 4940 komt aan bij halte Centraal Station.



De 4940 + ? + 4943 langs het perron van halte Centraal Station voor vertrek



De 4929 + ? + 4905 komt vanuit Nieuwegein aan bij halte Westplein





De 4905 + ? + 4929 vertrekken vanaf halte Westplein richting Nieuwegein
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #16 Gepost op: 23 december 2011, 11:17:17 »
Ik heb, naar aanleiding van dit topic, een vraag wat betreft het 1:1 'model' dus de echte trams.

Ik vernam onlangs dat de Utrechtse Spitstrams verkocht zouden zijn? Voor wat ik weet zouden ze wel nog rijden momenteel, maar ze zouden dus verkocht zijn. Weet iemand meer?
Ik heb al via Google gezocht, maar kan niets vinden...

En wat betreft het schaalmodel... Dat gaat nog wel even duren. Ik kan wel inhoudelijk gaan vermelden waarom, maar dan heb ik een aantal mensen aan mijn deur die daar niet blij mee zijn.

Je kunt je zelfs afvragen OF het model van de Utrechtse spitstram er wel echt komt..
Helaas kan ik dit dus niet onderbouwen met feiten, als dat wel had gekunt had iedereen direct kunnen zien dat het geen 'verzinsel' is.

Groeten uit het Bommeldamsche!
( - Iedereen fijne feestdagen gewenst! - )
« Laatst bewerkt op: 23 december 2011, 11:18:48 door Bommeldam »

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 233
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #17 Gepost op: 23 december 2011, 13:09:44 »
Ik woon nog geen 200 meter van de tram en ze rijden gewoon en zijn voor zover ik weet niet verkocht. Misschien in de war met de groene trams  die al een poosje van de BRU zijn en niet meer van connexxion. Ze worden nu ook geel. BRU is overigens de samenwerkende gemeenten via de provincie, die het niet voor elkaar kunnen krijgen een aanbesteding goed te kunnen doen. BRU is ook de eigenaar van de spitstrams.

Laatst van Kuijpers vernomen, wat dus ook de bron is, dat de schaalmodel nog niet van de baan is en er nog onderhandeld wordt. Over hoe en wat weet ik niet. Enkel dat de mal eerder was beschadigd.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #18 Gepost op: 23 december 2011, 13:50:50 »
Heeft misschien te maken met het feit dat er nog geen tweerichtingsvariant is, dat de mal van de (pas verbeterde) eenrichtingsvariant aangepast moet worden en dat wat meer tijd kost?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #19 Gepost op: 23 december 2011, 13:53:23 »
Kennelijk is er 1 aanbesteding wel gelukt, want de trams worden gestrpt en gemoderniseerd, ergens in Drenthe geloof ik.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #20 Gepost op: 23 december 2011, 14:00:27 »
Friesland, volgens deze website. En wat een vreselijke kleuren  :-\ 
Sterkte daarmee in Utrecht   ;D

De spitstrams zijn toch al gelijk door de regio aangeschaft, en niet door Connnexxixixijonn?
De huidige aanbesteding heeft een korte looptijd en dan kunnen t.z.t. in één klap de huidige sneltrams en de spitstrams worden vervangen.
No dress rehearsel, this is our life.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #21 Gepost op: 23 december 2011, 14:54:15 »
 :-\ Ik weet dan Sinterklaas al weer vertrokken is, daarom ook niet zozeer 'speculaas' als wel een aantal opmerkingen vanuit vooroordelen, maar ookwel enige kennis van het modeltramwereldje...

Een Weense E, E1, E6 zijn inderdaad 'familie van elkaar': allemaal gebouwd door (wat ik nog ken en dus zo blijf benoemen) SGP (Simmering-Graz-Pauker), die ooit de licentie verwierven van Düwag om op eenzelfde manier trams te bouwen...  Het concept van Düwag was 'modulair', al heette dat nog niet zo: baklengte 'per strekkende meter', breedte in een aantal standaardmaten, onderstellen idem ditto etc. etc.
De ROCO-Düwag is dus helemaal correct, maar (inderdaad helaas) typisch Keuls... :'( (Breder dan in vele andere tramsteden...)
De LIMA-Düwag is óók correct, net zoals de (souvenir-)modellen, die de WienerStadwerke, later Wiener Linien, op de markt brachten. De bakmaten van WStW kloppen helemaal, voor de detaillering zijn er vele mogelijkheden (ik noem alleen maar Sedlacek  ::) )
Halling heeft in samenwerking met Connexxion toentertijd het bekende (en fraaie!) model van de gerenoveerde sneltram uitgebracht; Mallen voor dít type zijn er dus: een nieuwe bedrukking zal het probleem niet zijn... :-X
Ik weet van diverse bronnen, dat Halling en WStW/WL inderdaad een upgrade van de zo succesvolle souvenirmodellen contempleren, even geduld dus... 8)

Verder: de originele sneltramstellen zullen inderdaad een "LVO" krijgen bij (en nu ben ik weer ouderwetsch en recalcitrant  ;) ) Hainje in Heerenveen...  ;)
Ze worden daarbij kennelijk in het Geel/grijs van BRU geschilderd: een kleurstelling waarmee ik wel leven kan...

Tenslotte: ik ben en blijf modelbouwend hobbyïst en een beetje wereldvreemd:
Op modeltramgebied is er inmiddels (ook in 'massaproductie' en dat is GEEN waarde-oordeel!) HEEL VEEL!
Ik zou er heel blij van worden, als al die fabrikanten eens eendrachtig zouden gaan samenwerken en "als eerbetoon aan het Düwag-concept" ons als modelbouwers in de gelegenheid zouden stellen, om  inderdaad "modulair" trams te bouwen...
Ik hoop op samenwerken van Roco, Lima/Rivarossi, Halling en Mastica:
Losse koppen, losse wanden, hulpstukken om wanden te vervangen/correct te plaatsen, betrouwbare aandrijvingen...
IEDEREEN in dit wereldje weet, dat matrijzen/mallen schreeuwend kostbaar zijn; ook weet menigeen, dat "de som der delen" vaak groter is... Heren (Dames?) in deze industrie dus: Show Audacity!
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

ReNeGe

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
    • Mijn foto's staan op:
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #22 Gepost op: 23 december 2011, 15:28:36 »
Om even op de vraag terug te komen, de spitstrams zijn inderdaad verkocht.
Er is een nieuwe leiding bij het BRU die niet van trammetje spelen houdt en heeft de trams aan Kattowice verkocht.
Er blijven twee stammen met een reserve in Utrecht en gaan een halfuursdienst rijden.

In Houten heb ik vernomen dat het model onlangs bij Halling in opdracht is genomen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #23 Gepost op: 23 december 2011, 15:37:00 »
Er is een nieuwe leiding bij het BRU die niet van trammetje spelen houdt

Heet het vervoeren van reizigers tegenwoordig zo?  :'(
No dress rehearsel, this is our life.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2156
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #24 Gepost op: 23 december 2011, 16:58:41 »
Heet het vervoeren van reizigers tegenwoordig zo?  :'(

Marc, hooggewaardeerde collega-trambouwer: JA!!!
Sorry [cynic-mode ON] Al vele jaren mogen wij als "populus" oftewel onbenullig volk) Belasting betalen en giga-minkukels subsidiëren, zonder echter ook maar enige invloed te hebben op Het Beleid... [cynic-mode OFF]

"Managers" heersen tegenwoordig... Zij zijn van mening, dat ''management' een Universeel, Altijd Geldend Principe is; het maakt niets uit, of je een snoepfabriek, een ziekenhuis of een OV-bedrijf 'managed'.
Gelijk hebben ze inderdaad: INCOMPETENTIE leidt OVERAL EN ALTIJD tot destructie!  :(
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 848
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #25 Gepost op: 23 december 2011, 17:10:59 »
Ter info voor de modeltrammers:

Halling heeft inderdaad onlangs een model van de Weense E1 uitgebracht. Zoals wel te verwachten was, is het een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het oude souvenirmodel!

gr. Twinkie

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #26 Gepost op: 23 december 2011, 18:39:54 »
Hier te bestellen.
Wel bruikbaar als 'Rotterdamse' tram  8)
No dress rehearsel, this is our life.

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
    • Bommeldamsche Tramwegen
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #27 Gepost op: 30 december 2011, 23:43:49 »
Om even op de vraag terug te komen, de spitstrams zijn inderdaad verkocht.
Er is een nieuwe leiding bij het BRU die niet van trammetje spelen houdt en heeft de trams aan Kattowice verkocht.
Er blijven twee stammen met een reserve in Utrecht en gaan een halfuursdienst rijden.

In Houten heb ik vernomen dat het model onlangs bij Halling in opdracht is genomen.

Kijk, dat deel 1 van het antwoord van ReNeGe had ik dus ook zo ongeveer gehoord... En nu dus bevestigd.

Tsja, dat men niet van 'trammetje spelen' houd, zal best. Ik vond het sowieso al een opmerkelijke keuze om 2e hands trams uit Oostenrijk te laten komen die grondig verbouwd moesten worden alvorens ingezet te kunnen worden, terwijl er in Nederland 2 richtingmaterieel beschikbaar was dat zelfs de overgang van hoge naar lage haltes in de toekomst mee zou kunnen dienen, voor zodra er naar nieuw materieel gewerkt word en dus haltes verbouwd worden. Maar goed..

Enige probleem zou naar verluid zijn geweest de tunnel bij Utrecht Centraal, daar paste iets niet geheel in het ruimteprofiel?

Even als opmerking wat betreft Halling: Klopt, nu alweer enige tijd heeft Halling de vernieuwde en zéér verbeterde E1 op de markt gebracht. Maar dat is niet de versie die in Utrecht rijd.

Wat ik begrepen heb uit betrouwbare bron is een ander verhaal dan een beschadigde mal.. Sorry dat ik het zeg, maar volgens mij is dat verhaal bepaald niet 100% juist...  ::) Mijn bron is in elk geval niet Kuijpers... En het verhaal dat ik hoor, is anders dan het verhaal dat ik hier hoor.. Maar het is wel van iemand waarvan ik zeker weet dat dingen ook kloppen zoals ze me verteld worden..

Dus nogmaals: Of de Utrechter versie er nu wel of niet gaat komen.. ik denk momenteel eerder van niet, dan wel..

Ik kan wel met details gaan gooien die ik van mijn bron heb vernomen, maar daar maak ik geen vrienden mee. Daarom doe ik dat dus ook niet. Vind het alleen jammer dat er dan dus wel partijen zijn die een verklaring geven alsof het puur bij de fabrikant ligt, terwijl dat misschien helemaal niet zo hoeft te zijn.. Laatste wat ik erover zeg nu, is dat als alle neuzen dezelfde kant op stonden, het model er dit jaar had KUNNEN zijn. (en dan bedoel ik 2011.)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #28 Gepost op: 31 december 2011, 00:07:59 »
Zijn echt heeeel lelijk
Gisteren stond ie bij mij voor de deur, heb er even snel een snapshot van gemaakt,
Niet echt heel duidelijk, maar duidelijk genoeg te zien dat de vormgever echt geen vriendje van Hans is  :(
Vroeger speelde we tegen OSM in Maarssen, dat noemde we de poep en ppies club vanwege hun gele shirts met bruine broeken en sokken, en dat gevoel gaf deze trein me ook weer
Dus ergens is het voor mij nog nostalgie ook  ;D


Mvg Marty,

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1724
  • Dieselpower rules!
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #29 Gepost op: 31 december 2011, 17:53:47 »
Zijn echt heeeel lelijk

Dat is wel de "reguliere" sneltram, we hebben het hier over de (ex Weense) spitstram.

Over dat model daarvan gesproken, laten we afwachten of en wat er gaat komen. Ik heb zelf hele goede ervaringen met Halling-modellen en rechtstreeks bestellen/verzending bij hen.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526