Doel:€250.00
Donaties:€105.00

Per saldo:€-145.00

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 26-10-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Piepsnijder door NS1220
Vandaag om 23:38:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 23:36:18
19 Toen door Chris Westerduin
Vandaag om 23:35:12
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 23:33:05
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 23:25:15
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door ArjanB
Vandaag om 23:24:44
Stuurstandrijtuig voor plan E door Carel Ruysink
Vandaag om 23:18:33
De bouw van een modulebaan met Nederlands Landschap door NS264
Vandaag om 23:06:32
Ronald bouwt een echte Micro Layout! door NS264
Vandaag om 23:03:44
Artitec 2020, nieuws van de fabrikant. door rail4marcel
Vandaag om 23:01:31
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 22:29:58
Cubana door Lucien
Vandaag om 22:27:53
Relaisbesturing of toch Arduino? door Erik Baas
Vandaag om 22:24:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:19:40
Rijden er speciale Maersk containertreinen? door Rick
Vandaag om 22:17:56
Ergensnergens in H0e door Tulpendaal
Vandaag om 21:56:05
DR4088 aansluiting en diodeschakeling door 72sonett
Vandaag om 21:53:28
NS baan in Las Vegas door Daan in Las Vegas
Vandaag om 21:48:44
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
Vandaag om 21:27:58
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door Henk Held
Vandaag om 21:05:48
Een Inglenook rangeerpuzzel in h0 door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:30
Deining in Dönsdorf door Basilicum
Vandaag om 21:00:04
Bruggen-IG: een bouwwijze voor bruggen in karton door janw
Vandaag om 20:56:53
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door PeterC
Vandaag om 20:54:22
B-Models containerdraagwagens - Hoe zijn de ervaringen? door barry1972
Vandaag om 20:34:59
Mooi weer om buiten te spelen door St00mboy
Vandaag om 20:33:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikJ
Vandaag om 20:29:42
Ontwerp Märklin C-rails spoorbaan, hulp gevraagd bij aantal railstukken door VictorPM
Vandaag om 20:20:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:19:09
Volker Rail neemt 3x 1700 over van de NS door Sicco Dierdorp
Vandaag om 20:13:48
  

Auteur Topic: Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0  (gelezen 15323 keer)

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #30 Gepost op: 31 december 2011, 19:51:52 »
nog even over dat gele geval. Ivm de vele zitplaatsen zijn er nog meer uitgehaald. In vergelijking met de eerste uitvoering wel 36 minder ( 18 zitplaatsen en 18 klapzittingen). De stoelen die er nu uit zijn gehaald zouden zijn om meer plaats te maken voor sta plaatsen ( die ze dus zelf gecreeerd hebben de afgelopen jaren) Echter waar je je aan vast moet houden ??? ( zat er vorige week in).

De spitstram zou ism Kuijpers Utrecht worden gemaakt. Als hij aangeeft dat de onderhandelingen er nog zijn ga ik ervanuit dat dat we zal kloppen. Wat ik van Halling dan niet zou snappen is als dat niet zo is, ze deze dan niet allang hebben uitgebracht onder "eigen naam". Er is blijkbaar belangstelling genoeg voor. En ze kunnen ook in A'dam worden ingezet in model.

Ook ik wacht rustig af, in model is het nu precies als in het echt, ze rijden toch (bijna) niet.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • Dieselpower rules!
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #31 Gepost op: 25 januari 2012, 13:58:08 »
Wat zijn eigenlijk nu precies de verschillen tussen de E1 en de E6, oftewel wat moet er eigenlijk veranderd worden aan het model en is dat eventueel ook zelf te doen? Wat ik namelijk misschien wel leuk vind.

Skiptram levert zelf een bouwkit aan en/of een setje met decals voor de Utrechtse versie.
Heeft er iemand ervaring met deze kit?

Edit: ik zie het al; de E6 heeft instapdeuren aan beide zijden  :-X
« Laatst bewerkt op: 25 januari 2012, 14:01:27 door SimonSt »
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #32 Gepost op: 25 januari 2012, 14:12:46 »
Ook de neus is heel anders van vorm.. en dus 2 neuzen zonder achterkantje.

Genoeg verschillen dus.
Je zult best een E6 zelf kunnen bouwen, maar denk dat verbouwen uit een E1 zonde van de E1 is omdat je zoveel verzaagt, dat je net zo goed gewoon een nieuwe kap zelf kunt maken..

Zo'n setje van SKIPtram zou dan een optie kunnen zijn maar of die beschikbaar zijn uit voorraad weet ik zo niet..
Bommeldam - http://botra.modeltram.nl

Trams en Modeltrams - http://www.modeltram.org

Trams en modeltrams FaceBook: https://www.facebook.com/TramsenModeltrams

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2135
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #33 Gepost op: 25 januari 2012, 21:34:29 »
Let erop: Skiptram levert de Juiste Opschriften! Het Juiste Model NIET!!!

Inderdaad: "Kitbashing" levert vaak genoeg een mooi model, maar ook vreselijk veel "afval"... Zullen we ons nogmaals realiseren, dat we een Hobby bedrijven, die dus in eerste instantie "geld kost"...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #34 Gepost op: 25 januari 2012, 22:30:37 »
Frans: Even wat betreft de vraag HTM 2 of GVBA 72: HTM 2!

En verder: Het is zeker een hobby die geld kost. Maar juist omdat alles al zoveel geld kost, is het leuk om een boel zelf te doen.
En laat dat nu iets zijn wat een hoop hobbyisten dus niet doen..

Als je de keuze bied: Bouwpakket € 80,- kant en klaar 280,- dan kiest menigeen voor kant en klaar, terwijl het bouwpakket EN veel goedkoper is EN je er juist dat hobbygevoel door krijgt omdat je zelf een model maakt.

Goed, terug on topic: Wat betreft SKIPtram: Weet wel dat hij inderdaad de decalls heeft en die zouden inderdaad correct zijn. Maar de kit waarvan een foto op zijn website staat, heeft hij volgens mij niet in de verkoop. Maar dat kan ik mis hebben..

En nog even terug komende op mijn eerdere vraag met betrekking tot verkoop van materieel:


Ik heb hierover direct contact gezocht met BRU. Zij schreven mij het volgende:


Bedankt voor uw bericht van 23 december. Graag geef ik u hierbij antwoord - door de feestdagen wat later dan gebruikelijk.

 

Allereerst: zeer bedankt dat u even om bevestiging vraagt van het gerucht. Zo vermijden we inderdaad dat er onjuistheden de ronde gaan doen!

 

Want wat speelt er?

Bestuur Regio Utrecht verkoopt inderdaad enig overtollig trammaterieel, en wel aan het vervoersbedrijf MPK van de Poolse stad Krakow. Om alle misverstanden te voorkomen: het gaat daarbij om overcompleet reservematerieel, namelijk enkele niet omgebouwde Weense trams. Deze reservetrams werden alleen achter de hand gehouden voor eventuele onderdelen, ze zijn daarom nooit omgebouwd om in de Utrechtse regio te kunnen rijden. Inmiddels blijkt het niet nodig om zo veel reservematerieel beschikbaar te houden.

Het gaat om één motorwagen en vier tussenwagens, genummerd 4901 resp. 1901, 1934, 1942 en 1945. De motorwagen is overigens compleet, maar niet in rijdbare staat.

 

Ik hoop u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.



En ik hoop hiermee dat alle belangstellenden nu voldoende info hebben.

Benieuwd of de modellen er nu toch wel of toch niet gaan komen..
Bommeldam - http://botra.modeltram.nl

Trams en Modeltrams - http://www.modeltram.org

Trams en modeltrams FaceBook: https://www.facebook.com/TramsenModeltrams

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2135
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #35 Gepost op: 25 januari 2012, 22:56:40 »
Bommeldam  >:( Door jouw "Opening-Statement" worden wij GEEN vrienden... ;) Maar daarover heb je pb...

Verder heb je helemaal gelijk: ménig "hobbyist" is liever 'lui-dan-moe'... Kennelijk zijn wij "van een vorige Generatie"...

Het "antwoord" van BRU past ook in dat beeld: Wollige praat en Hogeschool-vakkundig 'draaien' om de "Hete Brei"...

Ooit komt het wellicht goed in "het UTTEREGGGGSE"

Succes dus!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • Dieselpower rules!
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #36 Gepost op: 25 januari 2012, 23:09:04 »
Let erop: Skiptram levert de Juiste Opschriften! Het Juiste Model NIET!!!

Want waarom is het verkeerde model?
Het wordt hier wel zo aangeboden: http://www.skiptram.nl/?MODEL:BRU

Via Google vind ik hier ook een kleinserie-aanbieder:
http://www.direkthomepage.de/cgi-bin/designs/n02/index.cgi?page=text&id=20338761&userid=86913338

Maar hier de vermelding dat voor de toekomst ook de E6 bij Halling staat gepland:
http://www.miniaturbahn.at/product_info.php?cPath=1079_671_1036&products_id=3342

We houden het in de gaten. Intussen verder filosoferen over een Weens of Amsterdams (museum)tramlijntje.

Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #37 Gepost op: 25 januari 2012, 23:32:09 »
@ Frans: Mijn PB box is nog brandschoon... ik wacht geduldig af..

Het is inderdaad opvallend dat vele hobbyisten de 'makkelijke' weg kiezen, terwijl dat juist de dure weg is. En zelf bouwen, betekend dat je achteraf trots kunt zijn op wat je zelf hebt gemaakt.
Tenzij je een model middels solderen bouwt, zijn vele 'net niet' momentjes vaak te 'herstellen' maar dat beseffen velen niet. Kwestie van een fles Blue Wonder bij de hand houden...

Als het dan echt niet wil lukken... Nouja, dan kunnen mensen mij nog wel een PB sturen  ;D ;D

@ Simon:

De decalls die SKIPtram heeft laten maken, zijn naar voorbeeld gemaakt, dus zoals het in Utrecht rijd. De kap is volgens mij een ruwbouw. Er staat ook bij 'voor de creatieve hobbyist'. Om een en ander juist en mooi naar voorbeeld te krijgen, ben je dus waarschijnlijk de nodige tijd kwijt.

Overigens weet ik niet of die kits nu nog beschikbaar zijn. Niet alles is 100% actueel op de website van SKIPtram. Geen probleem mee overigens, des te meer tijd er gestoken word in de schitterende modellen als de Nijmeegse GTN 40 en de Schörling Railreiniger Rr3 van het NOM welke beide vorig jaar zijn uitgeleverd, na enkele jaren van (zorgvuldige) voorbereiding.

Halling zou een juiste producent zijn voor de Weense wagens van Utrecht, maar zoals al veelvuldig gesteld: Ik ben benieuwd of ze er werkelijk komen. Als, dan zal ik zeker wel een setje willen hebben voor naast mijn huidige Sneltram modellen.

Overigens... Toch zou ik dan ook zo'n geel monster in de verzameling opnemen, als die er zouden komen..
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2012, 08:35:07 door Bommeldam. Reden: PB ontvangen ;) »
Bommeldam - http://botra.modeltram.nl

Trams en Modeltrams - http://www.modeltram.org

Trams en modeltrams FaceBook: https://www.facebook.com/TramsenModeltrams

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #38 Gepost op: 15 maart 2012, 12:42:04 »
Inmiddels is bekend dat dit jaar een gelimiteerde oplage van de GELE sneltrams zal komen, dus de gereviseerde versie.

Specifieke details (bestemmingen, wagennummers, motorisering, digitaal voorbereiding, etc.) is mij niet bekend.

Deze oplage komt bij SKIPtram vandaan.

Overigens valt op te merken dat de nieuwe versie géén werkende front/sluitseinen zal hebben, helaas. De aanpassing aan de mal zou hier de reden voor zijn, plus het moeten ontwikkelen van de front/sluitseinen.
De kosten zijn dan zodanig dat het model simpelweg niet meer aantrekkelijk is wat prijs betreft.

Ik weet het nog niet zeker (moet het nog op een groene proberen) maar wellicht dat ik zelf wel met LED's ga proberen.. Nu oogt het zo kaal.
Bommeldam - http://botra.modeltram.nl

Trams en Modeltrams - http://www.modeltram.org

Trams en modeltrams FaceBook: https://www.facebook.com/TramsenModeltrams

renew

  • Offline Offline
  • Berichten: 239
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #39 Gepost op: 15 maart 2012, 15:54:25 »
Is al een poosje bekend, wordt gemaakt voor / iov / ism  Kuijpers in Utrecht. Op hun site staat deze ook al aangekondigd. Wordt net als de groene voorzien van 2 motoren en decals / stickers met wagen nummers, bestemmingen e.d.

Groet René
René is op 26-10-2016 overleden

Volg het spoor wat er ligt, zoek niet wat er nooit meer is. Een regel uit het lied kom terug van spinvis.  Komt ie nu pas mee.

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #40 Gepost op: 15 maart 2012, 16:03:07 »
Hoi René,

Klopt, dat het model er komt is al een poosje bekend, maar exacte wagennummers niet. En aangezien er nog niets over stond hier op het forum, besloot ik het te posten..

Groet,

Peter
Bommeldam - http://botra.modeltram.nl

Trams en Modeltrams - http://www.modeltram.org

Trams en modeltrams FaceBook: https://www.facebook.com/TramsenModeltrams

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2135
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #41 Gepost op: 16 maart 2012, 01:22:45 »
Peter, het kwam al eerder ter sprake...
Hobby, Gemak, Geld  ??? :-X

BRU-trams (renovatie of ex-Wenen) kun jij toch zondermeer wel van licht voorzien? [Hihi] Het is je met die Amsterdamse Tweeassers ook heel best gelukt... (of die politiek-dubieuze Hagenezen)

Ik heb recentelijk in ieder geval de nieuwste beschildering van de "echte"Sneltram mogen aanschouwen; oké, even wennen, maar ik heb wel ergere concepten gezien... Over het geverherbouwde interieur zeg ik niets, want dat heb ik nog niet 'ervaren'...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Bommeldam

  • Offline Offline
  • Berichten: 217
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #42 Gepost op: 16 maart 2012, 08:53:24 »
@ Frans: 'Het is je met die Amsterdamse Tweeassers ook heel best gelukt... (of die politiek-dubieuze Hagenezen)' bedoel je hier nu Randstad Rail mee? Dan ja, dat is me wel gelukt ja  ;)
Verder zijn er nog helemaal niet zo veel modellen die ik van verlichtingen heb voorzien hoor.. Maar bijna alles is mogelijk.

(TW6044, HTM 4023, interieurverlichting Connexxion 5016, interieurverlichting div. Roco trams)

Ben benieuwd als ik het uiteindelijke model zie, wat ik er dan van denk.. Maar vermoed dat ik er voor de verzameling toch wel een koop.. Dan heb ik 1 CXX koppelstel en één losse gele wagen..
Bommeldam - http://botra.modeltram.nl

Trams en Modeltrams - http://www.modeltram.org

Trams en modeltrams FaceBook: https://www.facebook.com/TramsenModeltrams

SimonSt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
  • Dieselpower rules!
Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
« Reactie #43 Gepost op: 12 juni 2012, 08:08:58 »

Volgens de site van Kuijpers is de productie van de Spitstram definitief, maar gaat het model later dan gepland verschijnen.

Overigens is de gerenoveerde BRU-tram leverbaar.

http://www.kuijpers-hobbyhuis.nl/html/halling_trams.html
Diesel- en smalspoorliefhebber (oa Rügen, Spreewald, Saksen, Harz, Selfkant)
Verkenning nieuw thema: Selfkantbahn (H0m): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526