BeneluxSpoor.net forum

Materieel => Stad- en streekvervoer => Topic gestart door: henk op 25 mei 2010, 19:53:02

Titel: Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: henk op 25 mei 2010, 19:53:02
Dit vond ik wel grappig. Kuijpers laat een serie Düwag spitstrams maken. Zal wel Halling zijn.

http://www.kuijpers-hobbyhuis.nl/html/kuijper_s_hobbyhuis.html (http://www.kuijpers-hobbyhuis.nl/html/kuijper_s_hobbyhuis.html)
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: rard op 25 mei 2010, 20:00:05
Volgens mij zijn ze al gemaakt... "Alleen bij ons verkrijgbaar"

Ben benieuwd naar de 1e foto's...

Grt,

Gerard
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Bob R. op 25 mei 2010, 20:03:38
Halling heeft inderdaad dit type Weense tram in zijn programma.
Kijk maar op tramshop.amsterdamsetram.nl (http://www.tramshop.amsterdamsetram.nl/model.html)
Maar of dat dezelfde fabrikant is. ::)
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: martijn v m op 25 mei 2010, 20:06:29
die weense E1 is een hele andere tram dan die in utrecht rijden.
het grootste verschil is dat de E1 een 1rinchtings tram is.

groet martijn
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Bob R. op 25 mei 2010, 20:08:00
Maar het is toch familie van elkaar?

Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: martijn v m op 25 mei 2010, 20:23:56
Het is familie van mekaar.
hier staat wat info over de E1. (http://www.fpdwl.at/forum/thread.php?threadid=8304&sid=5b1ae6db1fb6f7dd4df26ff9505e7755)

De E6 is meer voor de Ubahn in gebruik geweest dan voor het tramnet als ik het goed heb.
En dat model van de E1 bij de EMA in Amsterdam is een souvenir model dat je kan herkennen als Weense tram.

groet martijn
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Bob R. op 25 mei 2010, 20:37:38
O.k, dacht ik wel aan het prijsverschil te zien ;D
De Utrechtse tram komt van Halling; nieuwe ontwikkeling.
Zie hier op skiptram (http://www.skiptram.nl/?MODEL:NEDERLANDS_mat.:BRU) (y)

Ik vind het voor Utrecht (en Rotterdam) wel armoedig om met 2de hands trams te moeten rijden :P
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: renew op 01 juni 2010, 13:42:36
De spitstram moet nog gemaakt worden in model en misschien komt ook nog de tussenwagen ( bron Kuijpers-hobbyhuis) en komt van Halling.

Het type heeft even ook nog gereden in Amsterdam als ik het goed heb. Dit waren de wagens die nu op de sunij als spitstram rijden.

Leuke afwisseling tussen de groene uitvoering, ook in model.

René
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Edde op 01 juni 2010, 18:04:55
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4105.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4105.jpg)
Type E1 éénrichtingtram
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4124_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4124_1.jpg)
Type E2 éénrichtingtram (lijkt op Utrechter)
De trams in Utrecht zijn van het type E6(motorwagen)
C6(bijwagen).Deze wagens reden in Wenen op lijn U6.

gr Ed.
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: SimonSt op 08 september 2011, 20:29:41

Ik stel de vraag even hier omdat het hier ook over de "spitstram" in 1:1 gaat: op de site van ConneXXion staat dit bericht:

Tot nader bericht rijden er geen spitstrams tussen Utrecht en Nieuwegein-Zuid.
 
Uit onderzoek blijkt dat de rails van de sneltram bij de Leidseveertmeer slijtage vertoont dan gebruikelijk. Dit komt mogelijk door de spitstrams.

Op dit moment wordt onderzocht wat precies de oorzaak is van de slijtage en welke maatregelen er genomen moeten worden. Daarom rijden er in ieder geval voorlopig geen spitstrams.

De gewone sneltram rijdt wel normaal!

Vanaf 2012 wordt de trambaan tussen Utrecht en Nieuwegein door Railinfraberheerder BRU vervangen. De trambaan is bijna dertig jaar oud is en aan het einde van de technische levensduur.


Bron: http://www.connexxion.nl/default/14/tijdelijk-geen-spitstrams-utrecht-nieuwegein/1810

Klopt dit? Laten ze die trams echt maanden stil staan totdat er (voldoende) nieuw spoor ligt?
Ik kom nooit in Utrecht dus kan het zelf niet controleren. Wil er wel eens heen om er foto's van te maken. Maar moet ik dan tot volgend jaar wachten? En zo niet, wat zijn de rijtijden van de (Weense) Spitstrams?
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: SimonSt op 08 september 2011, 20:33:46

Meer on-topic: iemand enig idee wanneer de modellen van Halling/bij Kuijpers verschijnen?
De uitlevering zou vertraagd zijn door een beschadigde gietmal. Maar tot wanneer?
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: henk op 08 september 2011, 20:41:10
Vanaf maandag moeten ze weer gaan rijden.

http://www.regioutrecht.nl/nieuws/spitstram-rijdt-weer-vanaf-maandag-12-september (http://www.regioutrecht.nl/nieuws/spitstram-rijdt-weer-vanaf-maandag-12-september)

En ze rijden dus, eeeeh, in de spits.
Ga rond een uur of vijf 's middags langs de tramlijn staan en ze komen vanzelf langs. Bij CS kun je ze op het gemak bewonderen.
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: SimonSt op 08 september 2011, 21:00:19
Vanaf maandag moeten ze weer gaan rijden.

Da's ook sterk. Na mijn vakantie toch maar eens kijken of ik die kant op kan.
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: spoorfan op 09 september 2011, 13:25:34
Meer on-topic: iemand enig idee wanneer de modellen van Halling/bij Kuijpers verschijnen?
De uitlevering zou vertraagd zijn door een beschadigde gietmal. Maar tot wanneer?


Ik was laatst bij Kuipers (eind juli). Er werd mij toen verteld dat er ook vertraging was door de grote b elangstelling voor de Randstadraol trams voor de Wapstad. Ook Kuipers wist toen nog niet wanneer alles weer op gang zou komen.

Spoorfan
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: SimonSt op 09 september 2011, 13:41:28

Op de site van Halling staat dat ze - voor hun normale programma - eerst de E1 gaan uitbrengen en pas daarna varianten als de E6. Halling is goed bezig met het uitbrengen van de oude souvenir-modellen van Wiener Linien in een mooier/beter uitgevoerde versie.

Das bei den Wiener Linien ausverkaufte Modell vom Wiener Straßenbahnwagen Type E wird durch den E1 ersetzt und von uns neu gefertigt.
Neuer Wagenkasten, neue Fenster, Sitze, Metallstromabnehmer, neue Verpackung, usw. Das Fahrwerk ist jetzt komplett neu. Das Modell wird mit und ohne Antrieb ausgeliefert.
Es wird eine Variante mit Analogantrieb ohne Licht geben und eine Variante mit Antrieb, digitaler Schnittstelle und Licht. Die ersten Modelle des E1 werden drei verschiedene Nummern vom "Rot-weissen" sein.
Die Produktion der gelben Wiener Ringtram (Touristentram) muß noch ein wenig warten.
In weiterer Folge werden Varianten von Graz, Innsbruck, Bielefeld und später vom Wiener E2 und E6 hergestellt.


Ik ben zelf geïnteresseerd in de Spitstram omdat ik de Weense trams er gewoon mooi vind uitzien en het bijzonder vind hoe ze hier in NL worden ingezet.
Voor diegene die het nog niet gezien hebben; in model ben ik bezig met enkele museumversie's, recent de C1 + c1: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32958.0.html
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: SimonSt op 15 september 2011, 21:04:47
Het is me nog gelukt vóór mijn vakantie een stop in Utrecht te maken, dus vanmiddag tussen 17.00 en 18.00 uur deze foto's gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04405_1.jpg)

De combinatie 4905 + ? + 4929 vertrekt vanaf halte Centraal Station richting Nieuwegein

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04419_2.jpg)

De combinatie 4943 + ? + 4940 komt aan bij halte Centraal Station.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04430.jpg)

De 4940 + ? + 4943 langs het perron van halte Centraal Station voor vertrek

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04448.jpg)

De 4929 + ? + 4905 komt vanuit Nieuwegein aan bij halte Westplein

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04450.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC04455.jpg)

De 4905 + ? + 4929 vertrekken vanaf halte Westplein richting Nieuwegein
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Bommeldam op 23 december 2011, 11:17:17
Ik heb, naar aanleiding van dit topic, een vraag wat betreft het 1:1 'model' dus de echte trams.

Ik vernam onlangs dat de Utrechtse Spitstrams verkocht zouden zijn? Voor wat ik weet zouden ze wel nog rijden momenteel, maar ze zouden dus verkocht zijn. Weet iemand meer?
Ik heb al via Google gezocht, maar kan niets vinden...

En wat betreft het schaalmodel... Dat gaat nog wel even duren. Ik kan wel inhoudelijk gaan vermelden waarom, maar dan heb ik een aantal mensen aan mijn deur die daar niet blij mee zijn.

Je kunt je zelfs afvragen OF het model van de Utrechtse spitstram er wel echt komt..
Helaas kan ik dit dus niet onderbouwen met feiten, als dat wel had gekunt had iedereen direct kunnen zien dat het geen 'verzinsel' is.

Groeten uit het Bommeldamsche!
( - Iedereen fijne feestdagen gewenst! - )
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: renew op 23 december 2011, 13:09:44
Ik woon nog geen 200 meter van de tram en ze rijden gewoon en zijn voor zover ik weet niet verkocht. Misschien in de war met de groene trams  die al een poosje van de BRU zijn en niet meer van connexxion. Ze worden nu ook geel. BRU is overigens de samenwerkende gemeenten via de provincie, die het niet voor elkaar kunnen krijgen een aanbesteding goed te kunnen doen. BRU is ook de eigenaar van de spitstrams.

Laatst van Kuijpers vernomen, wat dus ook de bron is, dat de schaalmodel nog niet van de baan is en er nog onderhandeld wordt. Over hoe en wat weet ik niet. Enkel dat de mal eerder was beschadigd.

Groet René
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: SimonSt op 23 december 2011, 13:50:50
Heeft misschien te maken met het feit dat er nog geen tweerichtingsvariant is, dat de mal van de (pas verbeterde) eenrichtingsvariant aangepast moet worden en dat wat meer tijd kost?
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: henk op 23 december 2011, 13:53:23
Kennelijk is er 1 aanbesteding wel gelukt, want de trams worden gestrpt en gemoderniseerd, ergens in Drenthe geloof ik.
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Marc tramt op 23 december 2011, 14:00:27
Friesland, volgens deze (http://www.digitaletram.nl/actueel/actueel.htm#2011464) website. En wat een vreselijke kleuren  :-\ 
Sterkte daarmee in Utrecht   ;D

De spitstrams zijn toch al gelijk door de regio aangeschaft, en niet door Connnexxixixijonn?
De huidige aanbesteding heeft een korte looptijd en dan kunnen t.z.t. in één klap de huidige sneltrams en de spitstrams worden vervangen.
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Frans van Meerwijk op 23 december 2011, 14:54:15
 :-\ Ik weet dan Sinterklaas al weer vertrokken is, daarom ook niet zozeer 'speculaas' als wel een aantal opmerkingen vanuit vooroordelen, maar ookwel enige kennis van het modeltramwereldje...

Een Weense E, E1, E6 zijn inderdaad 'familie van elkaar': allemaal gebouwd door (wat ik nog ken en dus zo blijf benoemen) SGP (Simmering-Graz-Pauker), die ooit de licentie verwierven van Düwag om op eenzelfde manier trams te bouwen...  Het concept van Düwag was 'modulair', al heette dat nog niet zo: baklengte 'per strekkende meter', breedte in een aantal standaardmaten, onderstellen idem ditto etc. etc.
De ROCO-Düwag is dus helemaal correct, maar (inderdaad helaas) typisch Keuls... :'( (Breder dan in vele andere tramsteden...)
De LIMA-Düwag is óók correct, net zoals de (souvenir-)modellen, die de WienerStadwerke, later Wiener Linien, op de markt brachten. De bakmaten van WStW kloppen helemaal, voor de detaillering zijn er vele mogelijkheden (ik noem alleen maar Sedlacek  ::) )
Halling heeft in samenwerking met Connexxion toentertijd het bekende (en fraaie!) model van de gerenoveerde sneltram uitgebracht; Mallen voor dít type zijn er dus: een nieuwe bedrukking zal het probleem niet zijn... :-X
Ik weet van diverse bronnen, dat Halling en WStW/WL inderdaad een upgrade van de zo succesvolle souvenirmodellen contempleren, even geduld dus... 8)

Verder: de originele sneltramstellen zullen inderdaad een "LVO" krijgen bij (en nu ben ik weer ouderwetsch en recalcitrant  ;) ) Hainje in Heerenveen...  ;)
Ze worden daarbij kennelijk in het Geel/grijs van BRU geschilderd: een kleurstelling waarmee ik wel leven kan...

Tenslotte: ik ben en blijf modelbouwend hobbyïst en een beetje wereldvreemd:
Op modeltramgebied is er inmiddels (ook in 'massaproductie' en dat is GEEN waarde-oordeel!) HEEL VEEL!
Ik zou er heel blij van worden, als al die fabrikanten eens eendrachtig zouden gaan samenwerken en "als eerbetoon aan het Düwag-concept" ons als modelbouwers in de gelegenheid zouden stellen, om  inderdaad "modulair" trams te bouwen...
Ik hoop op samenwerken van Roco, Lima/Rivarossi, Halling en Mastica:
Losse koppen, losse wanden, hulpstukken om wanden te vervangen/correct te plaatsen, betrouwbare aandrijvingen...
IEDEREEN in dit wereldje weet, dat matrijzen/mallen schreeuwend kostbaar zijn; ook weet menigeen, dat "de som der delen" vaak groter is... Heren (Dames?) in deze industrie dus: Show Audacity!
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: ReNeGe op 23 december 2011, 15:28:36
Om even op de vraag terug te komen, de spitstrams zijn inderdaad verkocht.
Er is een nieuwe leiding bij het BRU die niet van trammetje spelen houdt en heeft de trams aan Kattowice verkocht.
Er blijven twee stammen met een reserve in Utrecht en gaan een halfuursdienst rijden.

In Houten heb ik vernomen dat het model onlangs bij Halling in opdracht is genomen.
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Marc tramt op 23 december 2011, 15:37:00
Er is een nieuwe leiding bij het BRU die niet van trammetje spelen houdt

Heet het vervoeren van reizigers tegenwoordig zo?  :'(
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Frans van Meerwijk op 23 december 2011, 16:58:41
Heet het vervoeren van reizigers tegenwoordig zo?  :'(

Marc, hooggewaardeerde collega-trambouwer: JA!!!
Sorry [cynic-mode ON] Al vele jaren mogen wij als "populus" oftewel onbenullig volk) Belasting betalen en giga-minkukels subsidiëren, zonder echter ook maar enige invloed te hebben op Het Beleid... [cynic-mode OFF]

"Managers" heersen tegenwoordig... Zij zijn van mening, dat ''management' een Universeel, Altijd Geldend Principe is; het maakt niets uit, of je een snoepfabriek, een ziekenhuis of een OV-bedrijf 'managed'.
Gelijk hebben ze inderdaad: INCOMPETENTIE leidt OVERAL EN ALTIJD tot destructie!  :(
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Twinkie op 23 december 2011, 17:10:59
Ter info voor de modeltrammers:

Halling heeft inderdaad onlangs een model van de Weense E1 uitgebracht. Zoals wel te verwachten was, is het een aanzienlijke verbetering ten opzichte van het oude souvenirmodel!

gr. Twinkie
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Marc tramt op 23 december 2011, 18:39:54
Hier (http://www.halling.at/modelleisenbahnen/index.php?g=Wien_E1) te bestellen.
Wel bruikbaar als 'Rotterdamse' tram  8)
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Bommeldam op 30 december 2011, 23:43:49
Om even op de vraag terug te komen, de spitstrams zijn inderdaad verkocht.
Er is een nieuwe leiding bij het BRU die niet van trammetje spelen houdt en heeft de trams aan Kattowice verkocht.
Er blijven twee stammen met een reserve in Utrecht en gaan een halfuursdienst rijden.

In Houten heb ik vernomen dat het model onlangs bij Halling in opdracht is genomen.

Kijk, dat deel 1 van het antwoord van ReNeGe had ik dus ook zo ongeveer gehoord... En nu dus bevestigd.

Tsja, dat men niet van 'trammetje spelen' houd, zal best. Ik vond het sowieso al een opmerkelijke keuze om 2e hands trams uit Oostenrijk te laten komen die grondig verbouwd moesten worden alvorens ingezet te kunnen worden, terwijl er in Nederland 2 richtingmaterieel beschikbaar was dat zelfs de overgang van hoge naar lage haltes in de toekomst mee zou kunnen dienen, voor zodra er naar nieuw materieel gewerkt word en dus haltes verbouwd worden. Maar goed..

Enige probleem zou naar verluid zijn geweest de tunnel bij Utrecht Centraal, daar paste iets niet geheel in het ruimteprofiel?

Even als opmerking wat betreft Halling: Klopt, nu alweer enige tijd heeft Halling de vernieuwde en zéér verbeterde E1 op de markt gebracht. Maar dat is niet de versie die in Utrecht rijd.

Wat ik begrepen heb uit betrouwbare bron is een ander verhaal dan een beschadigde mal.. Sorry dat ik het zeg, maar volgens mij is dat verhaal bepaald niet 100% juist...  ::) Mijn bron is in elk geval niet Kuijpers... En het verhaal dat ik hoor, is anders dan het verhaal dat ik hier hoor.. Maar het is wel van iemand waarvan ik zeker weet dat dingen ook kloppen zoals ze me verteld worden..

Dus nogmaals: Of de Utrechter versie er nu wel of niet gaat komen.. ik denk momenteel eerder van niet, dan wel..

Ik kan wel met details gaan gooien die ik van mijn bron heb vernomen, maar daar maak ik geen vrienden mee. Daarom doe ik dat dus ook niet. Vind het alleen jammer dat er dan dus wel partijen zijn die een verklaring geven alsof het puur bij de fabrikant ligt, terwijl dat misschien helemaal niet zo hoeft te zijn.. Laatste wat ik erover zeg nu, is dat als alle neuzen dezelfde kant op stonden, het model er dit jaar had KUNNEN zijn. (en dan bedoel ik 2011.)
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Marty op 31 december 2011, 00:07:59
Zijn echt heeeel lelijk
Gisteren stond ie bij mij voor de deur, heb er even snel een snapshot van gemaakt,
Niet echt heel duidelijk, maar duidelijk genoeg te zien dat de vormgever echt geen vriendje van Hans is  :(
Vroeger speelde we tegen OSM in Maarssen, dat noemde we de poep en ppies club vanwege hun gele shirts met bruine broeken en sokken, en dat gevoel gaf deze trein me ook weer
Dus ergens is het voor mij nog nostalgie ook  ;D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0684_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0684_2.jpg)
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: SimonSt op 31 december 2011, 17:53:47
Zijn echt heeeel lelijk

Dat is wel de "reguliere" sneltram, we hebben het hier over de (ex Weense) spitstram.

Over dat model daarvan gesproken, laten we afwachten of en wat er gaat komen. Ik heb zelf hele goede ervaringen met Halling-modellen en rechtstreeks bestellen/verzending bij hen.
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: renew op 31 december 2011, 19:51:52
nog even over dat gele geval. Ivm de vele zitplaatsen zijn er nog meer uitgehaald. In vergelijking met de eerste uitvoering wel 36 minder ( 18 zitplaatsen en 18 klapzittingen). De stoelen die er nu uit zijn gehaald zouden zijn om meer plaats te maken voor sta plaatsen ( die ze dus zelf gecreeerd hebben de afgelopen jaren) Echter waar je je aan vast moet houden ??? ( zat er vorige week in).

De spitstram zou ism Kuijpers Utrecht worden gemaakt. Als hij aangeeft dat de onderhandelingen er nog zijn ga ik ervanuit dat dat we zal kloppen. Wat ik van Halling dan niet zou snappen is als dat niet zo is, ze deze dan niet allang hebben uitgebracht onder "eigen naam". Er is blijkbaar belangstelling genoeg voor. En ze kunnen ook in A'dam worden ingezet in model.

Ook ik wacht rustig af, in model is het nu precies als in het echt, ze rijden toch (bijna) niet.

Groet René
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: SimonSt op 25 januari 2012, 13:58:08
Wat zijn eigenlijk nu precies de verschillen tussen de E1 en de E6, oftewel wat moet er eigenlijk veranderd worden aan het model en is dat eventueel ook zelf te doen? Wat ik namelijk misschien wel leuk vind.

Skiptram levert zelf een bouwkit aan en/of een setje met decals voor de Utrechtse versie.
Heeft er iemand ervaring met deze kit?

Edit: ik zie het al; de E6 heeft instapdeuren aan beide zijden  :-X
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Bommeldam op 25 januari 2012, 14:12:46
Ook de neus is heel anders van vorm.. en dus 2 neuzen zonder achterkantje.

Genoeg verschillen dus.
Je zult best een E6 zelf kunnen bouwen, maar denk dat verbouwen uit een E1 zonde van de E1 is omdat je zoveel verzaagt, dat je net zo goed gewoon een nieuwe kap zelf kunt maken..

Zo'n setje van SKIPtram zou dan een optie kunnen zijn maar of die beschikbaar zijn uit voorraad weet ik zo niet..
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Frans van Meerwijk op 25 januari 2012, 21:34:29
Let erop: Skiptram levert de Juiste Opschriften! Het Juiste Model NIET!!!

Inderdaad: "Kitbashing" levert vaak genoeg een mooi model, maar ook vreselijk veel "afval"... Zullen we ons nogmaals realiseren, dat we een Hobby bedrijven, die dus in eerste instantie "geld kost"...

Frans
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Bommeldam op 25 januari 2012, 22:30:37
Frans: Even wat betreft de vraag HTM 2 of GVBA 72: HTM 2!

En verder: Het is zeker een hobby die geld kost. Maar juist omdat alles al zoveel geld kost, is het leuk om een boel zelf te doen.
En laat dat nu iets zijn wat een hoop hobbyisten dus niet doen..

Als je de keuze bied: Bouwpakket € 80,- kant en klaar 280,- dan kiest menigeen voor kant en klaar, terwijl het bouwpakket EN veel goedkoper is EN je er juist dat hobbygevoel door krijgt omdat je zelf een model maakt.

Goed, terug on topic: Wat betreft SKIPtram: Weet wel dat hij inderdaad de decalls heeft en die zouden inderdaad correct zijn. Maar de kit waarvan een foto op zijn website staat, heeft hij volgens mij niet in de verkoop. Maar dat kan ik mis hebben..

En nog even terug komende op mijn eerdere vraag met betrekking tot verkoop van materieel:


Ik heb hierover direct contact gezocht met BRU. Zij schreven mij het volgende:


Bedankt voor uw bericht van 23 december. Graag geef ik u hierbij antwoord - door de feestdagen wat later dan gebruikelijk.

 

Allereerst: zeer bedankt dat u even om bevestiging vraagt van het gerucht. Zo vermijden we inderdaad dat er onjuistheden de ronde gaan doen!

 

Want wat speelt er?

Bestuur Regio Utrecht verkoopt inderdaad enig overtollig trammaterieel, en wel aan het vervoersbedrijf MPK van de Poolse stad Krakow. Om alle misverstanden te voorkomen: het gaat daarbij om overcompleet reservematerieel, namelijk enkele niet omgebouwde Weense trams. Deze reservetrams werden alleen achter de hand gehouden voor eventuele onderdelen, ze zijn daarom nooit omgebouwd om in de Utrechtse regio te kunnen rijden. Inmiddels blijkt het niet nodig om zo veel reservematerieel beschikbaar te houden.

Het gaat om één motorwagen en vier tussenwagens, genummerd 4901 resp. 1901, 1934, 1942 en 1945. De motorwagen is overigens compleet, maar niet in rijdbare staat.

 

Ik hoop u hiermee voldoende informatie te hebben gegeven.



En ik hoop hiermee dat alle belangstellenden nu voldoende info hebben.

Benieuwd of de modellen er nu toch wel of toch niet gaan komen..
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Frans van Meerwijk op 25 januari 2012, 22:56:40
Bommeldam  >:( Door jouw "Opening-Statement" worden wij GEEN vrienden... ;) Maar daarover heb je pb...

Verder heb je helemaal gelijk: ménig "hobbyist" is liever 'lui-dan-moe'... Kennelijk zijn wij "van een vorige Generatie"...

Het "antwoord" van BRU past ook in dat beeld: Wollige praat en Hogeschool-vakkundig 'draaien' om de "Hete Brei"...

Ooit komt het wellicht goed in "het UTTEREGGGGSE"

Succes dus!

Frans
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: SimonSt op 25 januari 2012, 23:09:04
Let erop: Skiptram levert de Juiste Opschriften! Het Juiste Model NIET!!!

Want waarom is het verkeerde model?
Het wordt hier wel zo aangeboden: http://www.skiptram.nl/?MODEL:BRU

Via Google vind ik hier ook een kleinserie-aanbieder:
http://www.direkthomepage.de/cgi-bin/designs/n02/index.cgi?page=text&id=20338761&userid=86913338

Maar hier de vermelding dat voor de toekomst ook de E6 bij Halling staat gepland:
http://www.miniaturbahn.at/product_info.php?cPath=1079_671_1036&products_id=3342

We houden het in de gaten. Intussen verder filosoferen over een Weens of Amsterdams (museum)tramlijntje.

Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Bommeldam op 25 januari 2012, 23:32:09
@ Frans: Mijn PB box is nog brandschoon... ik wacht geduldig af..

Het is inderdaad opvallend dat vele hobbyisten de 'makkelijke' weg kiezen, terwijl dat juist de dure weg is. En zelf bouwen, betekend dat je achteraf trots kunt zijn op wat je zelf hebt gemaakt.
Tenzij je een model middels solderen bouwt, zijn vele 'net niet' momentjes vaak te 'herstellen' maar dat beseffen velen niet. Kwestie van een fles Blue Wonder bij de hand houden...

Als het dan echt niet wil lukken... Nouja, dan kunnen mensen mij nog wel een PB sturen  ;D ;D

@ Simon:

De decalls die SKIPtram heeft laten maken, zijn naar voorbeeld gemaakt, dus zoals het in Utrecht rijd. De kap is volgens mij een ruwbouw. Er staat ook bij 'voor de creatieve hobbyist'. Om een en ander juist en mooi naar voorbeeld te krijgen, ben je dus waarschijnlijk de nodige tijd kwijt.

Overigens weet ik niet of die kits nu nog beschikbaar zijn. Niet alles is 100% actueel op de website van SKIPtram. Geen probleem mee overigens, des te meer tijd er gestoken word in de schitterende modellen als de Nijmeegse GTN 40 en de Schörling Railreiniger Rr3 van het NOM welke beide vorig jaar zijn uitgeleverd, na enkele jaren van (zorgvuldige) voorbereiding.

Halling zou een juiste producent zijn voor de Weense wagens van Utrecht, maar zoals al veelvuldig gesteld: Ik ben benieuwd of ze er werkelijk komen. Als, dan zal ik zeker wel een setje willen hebben voor naast mijn huidige Sneltram modellen.

Overigens... Toch zou ik dan ook zo'n geel monster in de verzameling opnemen, als die er zouden komen..
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Bommeldam op 15 maart 2012, 12:42:04
Inmiddels is bekend dat dit jaar een gelimiteerde oplage van de GELE sneltrams zal komen, dus de gereviseerde versie.

Specifieke details (bestemmingen, wagennummers, motorisering, digitaal voorbereiding, etc.) is mij niet bekend.

Deze oplage komt bij SKIPtram vandaan.

Overigens valt op te merken dat de nieuwe versie géén werkende front/sluitseinen zal hebben, helaas. De aanpassing aan de mal zou hier de reden voor zijn, plus het moeten ontwikkelen van de front/sluitseinen.
De kosten zijn dan zodanig dat het model simpelweg niet meer aantrekkelijk is wat prijs betreft.

Ik weet het nog niet zeker (moet het nog op een groene proberen) maar wellicht dat ik zelf wel met LED's ga proberen.. Nu oogt het zo kaal.
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: renew op 15 maart 2012, 15:54:25
Is al een poosje bekend, wordt gemaakt voor / iov / ism  Kuijpers in Utrecht. Op hun site staat deze ook al aangekondigd. Wordt net als de groene voorzien van 2 motoren en decals / stickers met wagen nummers, bestemmingen e.d.

Groet René
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Bommeldam op 15 maart 2012, 16:03:07
Hoi René,

Klopt, dat het model er komt is al een poosje bekend, maar exacte wagennummers niet. En aangezien er nog niets over stond hier op het forum, besloot ik het te posten..

Groet,

Peter
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Frans van Meerwijk op 16 maart 2012, 01:22:45
Peter, het kwam al eerder ter sprake...
Hobby, Gemak, Geld  ??? :-X

BRU-trams (renovatie of ex-Wenen) kun jij toch zondermeer wel van licht voorzien? [Hihi] Het is je met die Amsterdamse Tweeassers ook heel best gelukt... (of die politiek-dubieuze Hagenezen)

Ik heb recentelijk in ieder geval de nieuwste beschildering van de "echte"Sneltram mogen aanschouwen; oké, even wennen, maar ik heb wel ergere concepten gezien... Over het geverherbouwde interieur zeg ik niets, want dat heb ik nog niet 'ervaren'...

Frans
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: Bommeldam op 16 maart 2012, 08:53:24
@ Frans: 'Het is je met die Amsterdamse Tweeassers ook heel best gelukt... (of die politiek-dubieuze Hagenezen)' bedoel je hier nu Randstad Rail mee? Dan ja, dat is me wel gelukt ja  ;)
Verder zijn er nog helemaal niet zo veel modellen die ik van verlichtingen heb voorzien hoor.. Maar bijna alles is mogelijk.

(TW6044, HTM 4023, interieurverlichting Connexxion 5016, interieurverlichting div. Roco trams)

Ben benieuwd als ik het uiteindelijke model zie, wat ik er dan van denk.. Maar vermoed dat ik er voor de verzameling toch wel een koop.. Dan heb ik 1 CXX koppelstel en één losse gele wagen..
Titel: Re:Spitstram Utrecht-Nieuwegein in H0
Bericht door: SimonSt op 12 juni 2012, 08:08:58

Volgens de site van Kuijpers is de productie van de Spitstram definitief, maar gaat het model later dan gepland verschijnen.

Overigens is de gerenoveerde BRU-tram leverbaar.

http://www.kuijpers-hobbyhuis.nl/html/halling_trams.html