Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 474313 keer)

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1245 Gepost op: 02 november 2019, 07:52:31 »
Mooie loods past goed naast dat schip (y)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1246 Gepost op: 02 november 2019, 10:13:51 »
Dank je Joke en Jerry, ik vermoed dat je het inderdaad over jachten hebt. Dat soort vaartuigen werden meestal horizontaal gehouden en gingen dan ook niet op de hellingen en werven waar ik over spreek.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1247 Gepost op: 02 november 2019, 12:35:41 »
OK
weet ik weer iets meer  ;)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1372
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1248 Gepost op: 02 november 2019, 18:16:42 »
Je had wel meer dwarshellingen voor reparatie. Op rails en met rollende bokken er onder. De juiste namen kunnen best anders zijn. Hier een voorbeeld: https://www.beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/d5aea6f6-94b8-a5ac-5267-f1da0303d4f4


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1249 Gepost op: 02 november 2019, 18:19:07 »
Maar ik bouw geen dwarshelling
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1250 Gepost op: 03 november 2019, 21:37:33 »

631 Nog wat aanpassingen aan de werf gedaan. De bakstenenloods, welke in een vorig leven de functie van locomotievenloods had, (Engelse bouwplaat van Jan Edel( Nobelmodels)) is nu getransformeerd tot plaatwerkerij. De tweede helling moet nog aangepast worden.


632 De op de achtergrond staande pandjes van Warmelo en van der Drift, Rederij en Haringhandelaren, hebben nu hun definitieve plaats gevonden. Net als in het begin van de jaren 50 van de vorige eeuw is de wallekant glooiend uitgevoerd.


633 Achter de stoomfiets is de vismijn te zien. De visafslag is ontstaan uit een verbouwd pandje van Artitec. De visafslag zoals wij die in Vlaardingen noemde stond aan de Koningin Wilhelminahaven en heeft plaats moeten maken voor de uitbreiding van de Nieuwe Matex.


634 In de kade zijn de ozo onontbeerlijke drenkelingentrapjes aangebracht. Deze trapjes zijn nodig om te watergeraakte personen weer zelfstandig op het droge te krijgen.


635 De ongevallenkraan heeft een plekje gevonden op het spoor achter de zandtrechters.


636 De complete ongevallentrein met hout en gereedschapwagens


637 Deze glooiing moet nog een beschoeiing van basalt krijgen.


638  Dit stukje haven heeft bij oud Vlaardingers nog steeds een kwalijke naam. Op 9 februari 1951 was de met vuil en olieresten overdekte haven door brand en las werkzaamheden bij de werf van HVO in brand geraakt. Door de dikke rook zag de chauffeur van de  aanrijdende Trekker-manschappenwagen te laat dat hij te ver was doorgereden en niet meer op tijd kon stoppen. De wagen gleed de glooiing af en kwam met een doffe klap half in het water en half op een drijvende ponton in het brandende water tot stilstand. De 6 vrijwillige brandweerlieden hadden geen schijn van kans en er was geen redden meer aan. Vijf brandweermannen lieten hier het leven, alleen de bevelvoerder kon uit de wagen springen en raakte daarbij zwaargewond. Een zwarte dag voor Brandweer Vlaardingen.


639  Zo beschreef het Vrije Volk de gebeurtenis
“Men hoorde een doffe klap, toen de auto de glooiing afreed en half in het water, half op een daar drijvende ponton terechtkwam. Er was het afgrijselijke gegil van de inzittenden, die geprobeerd moeten hebben zich uit de auto en het vuur te bevrijden en die daarbij in de brandende olie op het wateroppervlak vielen.” (Vrije Volk, 10 februari 1951)


Het wrak van de trekker-manschappenwagen in de verzengende vlammen.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2019, 17:55:07 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1251 Gepost op: 07 november 2019, 17:44:24 »

640 Voor het verloop van de weg een mal gemaakt van gewoon kopieerpapier. Hier wil ik het smalspoor in de weg intrigeren. Het geeft te veel problemen met het wegverkeer om dat zomaar op de keien te leggen.


641 Als het spoor dan toch onder het wegdek verdwijnt, kan ik net zo goed een metertje flexibele N spoor nemen. Laat zich ook makkelijker moduleren!


642  Had zo maar gekund!!


643 Begin gemaakt met het leggen van de basaltkeien voor de beschoeiing van de wallenkant. Een klusje dat zomaar niet 1, 2, 3 geklaard is.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2019, 18:20:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1252 Gepost op: 07 november 2019, 18:05:58 »
.... Dit stukje haven heeft bij oud Vlaardingers nog steeds een kwalijke naam. Op 9 februari 1951 was de .....



Brrrr   :(  :-\

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1253 Gepost op: 08 november 2019, 21:07:27 »

644 Wat verder gefröbeld aan de werfkade. Er moest nog een ponton komen om het werk wat te vergemakkelen (goed Nederlands?)


645 Alles is nog in ruwbouw en in een experimenteel stadium.


646  Zicht op de kade met de nodige doorkijkjes


647 De paarden staan geduldig voor de wantwagen te wachten tot dat de vleet op zolder ligt en de boetsters er mee aan de gang kunnen. Hierna gaat de lege wagen terug naar de taanderij om een nieuwe vracht te halen.


648 Niet alleen de paarden moeten geduld hebben, ook deze looods vraagd de nodige aandacht. Komt wel goed!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1254 Gepost op: 10 november 2019, 19:07:10 »

650 Amsterdammertje komt passagiers en goederen halen. Net als bij alle volgende plaatjes moet het water nog bijgewerkt worden voor dat de schepen hun definitieve ligplaats krijgen. Hierna kunnen ook de landvasten uitgezet  worden. Het railbed van het zandspoortje heeft een redelijk realistisch uiterlijk gekregen.


651 De twee gebroeders is met een lading zout voor de haringvisserij in de KW-haven aangekomen en heeft een voorlopige ligplaats onder de zandtrechter gevonden. Daar mag zij haar lading via de trechter absoluut niet lossen. Zout en metselzand gaan al eeuwenlang niet samen


652 De "Kappelle" van Piet Smit gaat de "Oostzee" van Leen Smit verhalen naar het dok van HVO in de Vulcaanhaven. De draad is al op de kettingspruit ingesloten. Het wachten is op het losgooien van de Tankercleaningboot die de vuile ballast en de restjes bunkers heeft overgenomen.


653 Aan het andere eind van de haven, daar bij de werf van voorheen “Lands Welvaren”nu FIGEE, is een nieuwe ponton aan de spudpalen neer gevleid. Die palen zijn nodig om de ponton probleemloos op het tij te laten meegaan. Langs zij het werfsleepbootje is een klein werkvlotje afgemeerd.


654 Ponton gezien van af de wallekant. Als proef heeft de uitvoerder van de zandwerken een tweedehands personentramrijtuig aangeschaft. Het kreng wil op dit moment geen meter rijden. (staat dan ook al jaren stil)


655 Ook Zij is weer thuis van de teelt! Bij de stegen van de visafslag zijn diverse verkeersborden geplaatst. Die heb ik via het draadje Sjaarloos gekopieerd.


656 Duurt wel lang dat losgooien. Bakkie heeft minder moeite met het verplaatsen van de twee “Blokkendoos” ongevallenrijtuigen.


657 De Blokkendoos rijtuigen behoren bij deze ongevallenkraan die vast gestationeerd is in Vlieringen. De complete trein is in eigendom van de museumvereniging VSM


658 Zicht op de wisselstraat in de hoofdbaan achter de haringpakhuizen.


659 Plaatsje gezocht voor de graanstellingmolen die normaal aan het einde van de Oude Haven staat.

« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 19:21:23 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1255 Gepost op: 11 november 2019, 15:36:47 »

660 Vandaag de deuren voor de machinehal gemaakt. Van wegen de grote en zwaarte (= hanteerbaar) zijn de deuren als klapdeuren uitgevoerd. Je ziet dus de voorkant van de ene en de achterkant van de hoge deur. De stel andere deuren behoort toe aan de constructiehal.


661 de nog niet geverfde deuren provisorisch op hun plaats gehangen.


662 De constructiehal van een eerstelaag koolteer voorzien. Kozijnen moeten nog bijgewerkt worden en de ramen wat smoezeliger gemaakt. De voornoemde schijfdeuren plaatsen en de hal van een soortement interieur  voorzien.


663 De hal met bijgebouw van de andere kant gezien


664 Zag tussen de gebouwen door nog een bijzondere wagen staan


665 Is een koelwagen van het niet zo ver van Vlieringen gelen Poortershaven. Wagen is heden ten dage verdwenen, maar het Vianda steiger aan de “Poorter” bestaat nog steeds

666
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1256 Gepost op: 14 november 2019, 16:19:50 »

666 De constructieloods onderhanden genomen. Deuren geplaatst en dwarsverbanden in het dak aangebracht. Deze verbanden bestaan uit de wat grotere rietjes opgevuld met een rondhoutje.


667 Voor dat het dak er opgaat, eerst de kraanbalk. Welke loopt van voor buiten, dwars door de loods naar de achterzijde tot vlak boven de haven. Het dak bestaat uit op maat geknipte golfplaten.


668 Boven de schuifdeuren nog een geleiderails aangebracht.


669 Later. Als de lijm goed droog is. Wordt het dak op maat geknipt, krijgen de deuren nog een profiel en handgrepen en de golfplaten een kleurtje


670 Zo nu snel verder met het consumeren van de welbekende “Bolletje Beschuit” daar mijn voorraad dakplaten op is. Tilly wordt omgebouwd naar een smederij en de molen krijg daar zijn vaste plaats.


671 Nu nog de treepot masten maken en dan begint het op een echte werf te lijken.


672 Het steiger en de wallekant een beetje verder aangekleed. Er is weinig meer te zien van de brand die daar gewoed heeft. Tijd heelt alle wonden!


673 Hier komt een gedeelte van het platen of ijzerpark.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1257 Gepost op: 14 november 2019, 16:28:08 »
Dag Hans,
Ik volg je bouwactiviteiten al een poosje. Het wordt echt mooi.

673!  655!  633!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12302
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1258 Gepost op: 15 november 2019, 20:11:41 »
674 tot en met
679 Sfeerplaatjes.












 Er zijn in de loop van de tijd wat kleine dingen veranderd, zo zijn er oa namen van gebruikers op enkele gebouwen gekomen en hebben enkele straten en stegen een naam gekregen. Gebruikte namen zijn o.a. Brede en Smalle Havensteeg, Vrouwensteeg KWH zz en aan de anderekant vinden we nu de Defensieweg, centurionbaan en het Plein 1940-45. Zo ook is het grootzeil van de zeillogger veranderd. Ik heb hiervoor een opmaat geknipt paty kousje gebruikt. Ziet er nu niet zo massief meer uit.

« Laatst bewerkt op: 16 november 2019, 09:19:37 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1259 Gepost op: 15 november 2019, 23:24:49 »
Hoi,

De Figee-loods herhinnert me aan mijn eigen project met de bouw van een loods, ook eens afmaken.

Het is een fraai geheel geworden, de haven en alles er om heen.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#