Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 21:47:11
Foto’s uploaden met Appel ? door bosje77
Vandaag om 21:46:01
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Fritsprt
Vandaag om 21:43:00
Digikeijs H0 NS Seinen DR710 en DR711 leverbaar door gtw6016
Vandaag om 21:40:49
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:37:25
Welk rijtuig te gebruiken voor WRmz134.5 door eichddraig
Vandaag om 21:25:44
Raadplaatje door Haradigi
Vandaag om 21:20:46
De bouw van de Gemeente Tram Waelstede Deel 2 door Reinout van Rees
Vandaag om 21:13:23
BMB 00-modelbaan, ideeën voor een module door Tanks+Treinen
Vandaag om 21:12:21
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 21:03:06
Albulisch H0m en EPIII in H0 door Boertje
Vandaag om 20:58:49
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:55:54
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:18
2-3 nov 2019 modelbouwweekend in het Nederlands Transportmuseum Nieuw-Vennep door Marcel112
Vandaag om 20:50:09
BMB-deelname aan overige rijdagen of evenementen door Marc tramt
Vandaag om 20:43:12
Iets moois bij de overgang Reigerstraat in Utrecht door Oosterspoor
Vandaag om 20:38:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bosje77
Vandaag om 20:27:04
Draaistellen 1 op 1 gevonden. door NS8714
Vandaag om 20:20:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 20:19:23
Oude Fleischmann meuk en curiosa door MarcNL
Vandaag om 20:08:24
Modelspoorbeurs NOORDSPOOR 2020 door WouterBeer
Vandaag om 19:44:55
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 19:29:23
NS modelbaan Hoekdam H0 door DE-II
Vandaag om 18:38:37
Projekt 083-338 door Ronald Koerts
Vandaag om 18:36:10
Rijnstraat door lokloods
Vandaag om 18:31:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dwem
Vandaag om 17:35:13
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 17:27:04
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 17:05:43
Uhlenbrock decoder 75330 21 polig, hoe sluitverlichting instellen? door Bierwagen
Vandaag om 16:40:23
NL-baan in Canada door spoorzeven
Vandaag om 16:25:14

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 256769 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1200 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:44:58 »

507 Ondanks het een op een geweld bij de BE, wat tijd over gehouden om aan modelspoor te doen. Aan de linkerzijde heb ik een keerlus gecreëerd. De sporen naar het bovendeel, waar een rangeerterein komt, lopen een paar centimeter om hoog, en de sporen naar de keerlus lopen een paar centimeter af zo dat een vrije ruimte van ongeveer 7 cm is verkregen.Die 7 cm is ruim voldoende om met beugel "op"te rijden.

509 Alles is op basis van piepschuim. Piepschuim werkt zo lekker weg maar geeft door het hele huis heen een enorme rommel en daar is moeder de vrouw niet zo gelukkig mee ::). Er moet nog heel wat gebeuren wil het er weer als een modelbaan uit gaan zien.

510 Wissel voorzien van echte trekdraden. Limonaderietjes dienen als geleiding voor de draden. Voorlopig gefixeerd dmv cocktailprikkers.

512 Ook deze Engelsman word bediend met trekdraden.

513 Dit heeft weinig meer weg van een “model”baan. De parallellenboog met wissel is weggebroken en krijgt een ander plaats

505 Morgen de hulptroepen maar eens inschakelen voor het zware opruimwerk.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 22:44:41 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1201 Gepost op: 21 augustus 2019, 22:38:16 »
Van de week de vijf van een forumlid overgenomen wissels op wezen halen. We gaan verder.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1202 Gepost op: 22 augustus 2019, 19:30:03 »

514 Er komt weer enig structuur in het uitbeelden van een “: modelbaan”. De eerste grondverf tussen de hoofdsporen zit er op, en de trekdraden krijgen hun definitieve plaats tussen en langs de sporen. Voor de geleidingsbuis van de trekdraden maak ik nog steeds gebruik van de steeds moeilijker (de groene maffia)verkrijgbare limonade rietjes. Cocktailprikkers doen voorlopig dienst als geleide rollen

515 Iedere draad uit plaatje 514 heeft zo zijn eigen geleiding

516 Het heeft heel wat hoofdbrekens gekost om een naar naar Nederlands voorbeeld (ben nog niet helemaal tevreden)acceptabele tunnelingang te creëren. Bij gebruik van piepschuim moet je wel een ijzersterk huwelijk hebben, anders hou je het nooit vol! 

517 Overzicht van het opstelterrein in wording.
« Laatst bewerkt op: 22 augustus 2019, 22:51:03 door Hans Reints »

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1203 Gepost op: 24 augustus 2019, 20:24:30 »
Naar dat het werk vorder, veranderen ook steeds meer de inzichten!

Tunnelportaal veranderd, de huizen krijgen een andere bestemming,en het sporen plan ondergaat div. veranderingen.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1204 Gepost op: 26 augustus 2019, 15:12:27 »

521 Ondanks het mooie weer toch nog wat gedaan aan het modelspoor.
De ingang van de tunnel gaat bestaan uit stalen keringspalen en boven de ingang komt het omgebouwde hoofdgebouw”wat eerst de “Kazerne Sobat Kras”was. Platdak en voorzien van diverse civiele accessoires zoals hekwerken, gras en parkeerplaatsen.

522 Voor de palen ben ik teruggevallen op de bekende limonaderietjes van vooirheen de “HEMA’

523 Ook de achterkant van de Rosenstraat komt weer inzicht. Hier en daar de 020-ers wat bij werken zodat zij een typisch Vlierings uiterlijk krijgen.

524 Zoals je ziet vraagt de zijgevel en het dak nog de nodige aandacht.

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen.
« Reactie #1205 Gepost op: 26 augustus 2019, 16:13:57 »
Met wat minder lange en ook dunnere rietjes krijg je het geluidswal effect dat bij Eindhoven gecreëerd is.

Ronald Visser
 (y) (y)

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1206 Gepost op: 28 augustus 2019, 15:41:06 »
Mooi voorbeeld Ronald, maar dat gaat het niet worden :'( De palen waren in een eerder stadium al ingekocht. :)

525 Weer wat verder met palen slaan. De bovenzijde van de palen word afgedekt met een betonrand zodat oneffenheden zo aan het zicht onttrokken worden. Twee hoofdsignalen voor de tunnelingang langs de baan geplaatst. Alles wat je ziet is zelfbouw, behalve de rails en de 1100

526 Op de balustrade komt nog een “Heras”hekwerk te staan en er komt nog bestrating langs het dienstgebouw. Uiteraard krijgt alles nog een kleurtje, maar dan moet het niet meer zo warm zijn!

527 Overzichtje van wat er zoal de bedoeling is. Ruimte genoeg voor een rijke fantasie

528 De pijpenbrug heeft een andere “tijdelijke” plaats gekregen

529 Ook hier hebben de Preiselijn het moeilijk met deze tropische dagen!

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1207 Gepost op: 29 augustus 2019, 18:01:52 »

531 Het tunneldienstgebouw wat verder aangekleed. Ook een gedeelte van het "HERAS" hekwerk geplaatst.

532 De Pieter Karel Drosseartstraat in wording.

533 Als er een kleurtje op zit krijgt het gelijk een andere uitstraling, en, niet geheel onbelangrijk, je ziet de fouten en oneffenheden duidelijk naar boven komen.

534 Zeker als het beeld wat meer naar voren gehaald wordt.

535 Met het blote oog nauwelijks waartenemen, maar de plaat laat duidelijk zien dat een tweede laag verf geen overbodige luxe is.

Er komt nu ook een ander probleem om de hoek kijken! Dit probleem heeft meer met een principe te maken. Ik heb altijd gezegd dat als je met materieel rijd wat uitgerust is met een pantograaf, dan moet deze ook tegen de draad geplaatst worden. Hier word ik dus slachtoffer van mijn eigen principe. Haven en raccordement sporen zijn in de regel niet uitgerust met een waslijn. Dus zit ik met het dilemma, wat doe ik met mijn Mat24,46, 54, 56 plan V en alle elektrische locomotieven van 1100 tot 1800? Ik blijf met een groot dilemma achter.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1208 Gepost op: 01 september 2019, 19:57:27 »

536 In deze toestand beviel het oude kazernegebouw mij niet zo. Er moest wat veranderen ::)

537 Uiteindelijk maar weer een deel van het gebouw afgesneden zodat er ook wat meer ruimte aan de voorzijde van het gebouw kwam. Ik had uit een erfenis nog een Duits gebouw liggen. Ook dit enigszins aangepast.

538 Dit houd je dus over! Ook dit zal weer een herbestemming vinden al of niet op deze baan.

539 Wat verder met het aankleden van de tunnel en de sporen. Al het groen en de ballast is nog afkomstig van mijn vorige baan.

540 Dit voertuig houd de rail lekker schoon zodat er probleemloos gereden kan worden.

Joto

• Offline Offline
    • Tollens
« Reactie #1209 Gepost op: 01 september 2019, 20:25:59 »
Hans,

Zijn de "bewerkte huizen" papier-modellen ?

Zo Ja, bevalt dat ? Cq hebben de gevels  enige diepte werking/profiel ?

Succes
John

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1210 Gepost op: 01 september 2019, 22:29:32 »
De achtergrondhuizen zijn papieren bouwplaten zoals die ooit door railhobby zijn uitgegeven. Het is platte druk, dus zonder enig reliëf. Ik heb bij enkele ramen en deuren uitgesneden zodat deze open gezet konden worden. Ook zijn vensterbanken, balkons en regenpijpen aangebracht. Met pastelkrijt van o.a. conte de Paris is wat verwering aangebracht. Om enige diepte aan te brengen is de voorgevel en zijkant opgedikt met het alom bekende piepschuim. Het kazerne gebouw is kompleet eigenbouw.

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1211 Gepost op: 05 september 2019, 20:53:49 »

541 Die is wat nog over is van een blokhuizen welke moesten wijken voor de bouw van de spoortunnel. Naast dit pand is nog net een deel van de verbouwde kazerne te zien welke nu dienst doet als administratiegebouw van de spoortunnel. Dit zal later ook wel weer weg gesaneerd worden.

542 Langs de haven en de oude stad komt deze smederij met dubbele travalje. Naar voorbeeld van Burgh-Haamstede, te staan. De Belgische knollen staan al ongeduldig te wachten op hun nieuwe schoenen.

543 Een beetje opgeruimd en alles provisorisch neer gezet zodat ik wat zicht op de toekomst heb. Wil wel weten hoe of dat het er ongeveer uit gaat zien.

544 De loggers wat verder aangekleed en afgewerkt. De 114 heeft nu ook een fokkezeiltje gekregen. De 1 mist nog aan zijn bezaansmast het gatzeiltje.

545 Het is de zevende dag, de dag des Heren, en alles is in schijnbare rust.

546  De smetteloze eiken dekbalken uit de nieuwbouw tijd van de loggers zijn in de praktijk van alledag snel veranderd in een grauwe onbestendige kleur. Psalmen-zingen is de enige remedie om de dekbalken weer spierwit te krijgen. In de goede oude tijd werd Psalmen zingen altijd op zondag gedaan. Je weet wel  “Ledigheid is des duivels oorkussen”, dus “in het zweet des aanschijn zal gij u brood verdienen en de reder gelukkig maken” Immers Psalmen zingen valt onder behoud van schip en lading en zal daarom niet als overwerk uitbetaald worden. Bij dit eentonige werk wat knieën en handen verslijten deden, werd op de maat van een gezongen psalm de lanen met zand en soda geschuurd. Het langzame ritme van de psalm gaf de maat aan van het schuren. Het schuren werd gedaan met een zandsteen ook wel psalmboek genoemd. Eigenlijk deden de vissers aan het Psalmen zingen niet mee. Was meer voor de Marine en Koopvaardij. Ik zelf heb het op de zeesleepvaart nog wel mee gemaakt. "Six days shall you work and be able. The seventh, stones the decks and scrape the cable."

Rondje_HO

• Offline Offline
« Reactie #1212 Gepost op: 05 september 2019, 21:03:28 »
Interessante anekdote, een hele andere wereld dan dat wij nu kennen. Soms lijkt het wel of elk tijdperk zijn eigen wereld had  :)

Hans Reints

• Moderator
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #1213 Gepost op: 14 september 2019, 20:06:34 »

547 Ik wil mijn havenkade wat meer “smoel” geven en ben op zoek naar wat (ouder)smalspoormaterieel.

548 Om een trein van een redelijke lengte onder mijn zandtrechter te krijgen ben ik op zoek naar 3 tot 6 (of meer) Decauville kiepwagentjes zoals op de foto te zien.

549. Een typische smalspoorloc voor dit werk

550  In model heb ik al twee van deze industrie locjes, daar zit ik niet op te wachten

551 Wel leuk maar eigenlijk veel te kort voor het werk

552 Ik bedoel dus deze Decauville kiplorries. Wie kan mij hier aan helpen.

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk III b/c
« Reactie #1214 Gepost op: 14 september 2019, 20:11:41 »
« Laatst bewerkt op: 14 september 2019, 20:13:57 door Eric B »
Fotodijk(je)
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.