Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schwarzburg-Neuffen-Bahn door OlivierV
Vandaag om 00:26:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Willem1951
Vandaag om 00:11:25
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hendrik Jan
Vandaag om 00:03:12
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
12 december 2019, 23:48:30
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door Floris Dilz
12 december 2019, 23:40:48
Geweatherde Challenger, O-schaal, MTH door Maunsell
12 december 2019, 23:04:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
12 december 2019, 23:01:15
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
12 december 2019, 22:51:59
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
12 december 2019, 22:36:40
Piko NS1100, materieelbespreking door Martin Hornis
12 december 2019, 22:28:02
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
12 december 2019, 22:25:46
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door spoorzeven
12 december 2019, 22:18:27
Wensendraadje Nederlands 2020 door becasse
12 december 2019, 22:10:13
Very USA: The Slug door NS1220
12 december 2019, 21:55:48
Projekt 083-338 door 44
12 december 2019, 21:24:12
Nieuwe modelbaan....de start. door NS264
12 december 2019, 21:16:50
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Pinkelpa
12 december 2019, 20:07:55
Afmetingen tankwagens door mcs51
12 december 2019, 20:02:03
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
12 december 2019, 19:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
12 december 2019, 19:22:57
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door Silver Fox 2512
12 december 2019, 19:02:21
Westlandbaan door peterha
12 december 2019, 18:47:30
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Baan Wally
12 december 2019, 18:44:07
BMB-Module: “Wateringbury” door St00mboy
12 december 2019, 18:40:43
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald1974
12 december 2019, 17:56:16
Peco korte kruising SL-E393F, waar sluit je draden aan? door St00mboy
12 december 2019, 17:52:04
SGM; de laatste loodjes. Fotodraadje. door Eric B
12 december 2019, 16:10:32
Bouw van baan "Rhineland2". Passagiers en vrachtbedrijf. door NS264
12 december 2019, 15:59:31
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door FHJ Seller
12 december 2019, 15:28:43
Depot + vervolg Vlieringen-2 door Hans Reints
12 december 2019, 13:45:53
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 269798 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4660
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1245 Gepost op: 01 november 2019, 18:57:58 »
Komt het smalspoor nog in het wegdek,of blijft het zo
Helling ziet er gaaf uit
Alleen weet ik van vroeger bij mijn vader op de werf(de vrieschlens) dat de schepen altijd zo werden gehellingd dat ze recht lagen

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10574
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1246 Gepost op: 01 november 2019, 21:27:34 »
Helaas, het smalspoor is maar tijdelijk en blijft op de keien leggen. Alleen daar waar het overige verkeer er last van heeft, komt een zandbed te liggen.
Ik begrijp niet goed wat je pressies bedoeld met rechtliggen. Een schip komt onder een hoek uit het water en blijft deze hoek ook op de helling houden. Nieuwbouw staat ook achterover anders komt dat stuk ijzer nooit uit zijn groenezeepbad los. (De wet van de zwaartekracht.)  :P


Kijk maar alle drie onder een hoek
« Laatst bewerkt op: 01 november 2019, 21:31:53 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4660
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1247 Gepost op: 01 november 2019, 22:52:45 »
Ik bedoel,
zegingen op die karrenmet een soort juk onder de romp
En dan was de 2e en volgende steeds iets hoger om te zorgen dat zr op de helling zeg maar waterpas lagen
Misschien omdat het (meest) zeilschepen waren
En er werden schepen gebouwd,en veel onderhoud
Maar ze lagern op de helling net als in het water

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 2723
  • Westlandbaan
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1248 Gepost op: 02 november 2019, 07:52:31 »
Mooie loods past goed naast dat schip (y)
Gr. Joke

-Elke dag een stripje is een gebouw in een jaar-

Mijn bouwdraadjes:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,57366.0.html
De tram bouw: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,66742.new.html#new

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10574
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1249 Gepost op: 02 november 2019, 10:13:51 »
Dank je Joke en Jerry, ik vermoed dat je het inderdaad over jachten hebt. Dat soort vaartuigen werden meestal horizontaal gehouden en gingen dan ook niet op de hellingen en werven waar ik over spreek.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4660
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1250 Gepost op: 02 november 2019, 12:35:41 »
OK
weet ik weer iets meer  ;)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 946
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1251 Gepost op: 02 november 2019, 18:16:42 »
Je had wel meer dwarshellingen voor reparatie. Op rails en met rollende bokken er onder. De juiste namen kunnen best anders zijn. Hier een voorbeeld: https://www.beeldbankgroningen.nl/beelden/detail/d5aea6f6-94b8-a5ac-5267-f1da0303d4f4


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10574
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1252 Gepost op: 02 november 2019, 18:19:07 »
Maar ik bouw geen dwarshelling
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10574
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1253 Gepost op: 03 november 2019, 21:37:33 »

631 Nog wat aanpassingen aan de werf gedaan. De bakstenenloods, welke in een vorig leven de functie van locomotievenloods had, (Engelse bouwplaat van Jan Edel( Nobelmodels)) is nu getransformeerd tot plaatwerkerij. De tweede helling moet nog aangepast worden.


632 De op de achtergrond staande pandjes van Warmelo en van der Drift, Rederij en Haringhandelaren, hebben nu hun definitieve plaats gevonden. Net als in het begin van de jaren 50 van de vorige eeuw is de wallekant glooiend uitgevoerd.


633 Achter de stoomfiets is de vismijn te zien. De visafslag is ontstaan uit een verbouwd pandje van Artitec. De visafslag zoals wij die in Vlaardingen noemde stond aan de Koningin Wilhelminahaven en heeft plaats moeten maken voor de uitbreiding van de Nieuwe Matex.


634 In de kade zijn de ozo onontbeerlijke drenkelingentrapjes aangebracht. Deze trapjes zijn nodig om te watergeraakte personen weer zelfstandig op het droge te krijgen.


635 De ongevallenkraan heeft een plekje gevonden op het spoor achter de zandtrechters.


636 De complete ongevallentrein met hout en gereedschapwagens


637 Deze glooiing moet nog een beschoeiing van basalt krijgen.


638  Dit stukje haven heeft bij oud Vlaardingers nog steeds een kwalijke naam. Op 9 februari 1951 was de met vuil en olieresten overdekte haven door brand en las werkzaamheden bij de werf van HVO in brand geraakt. Door de dikke rook zag de chauffeur van de  aanrijdende Trekker-manschappenwagen te laat dat hij te ver was doorgereden en niet meer op tijd kon stoppen. De wagen gleed de glooiing af en kwam met een doffe klap half in het water en half op een drijvende ponton in het brandende water tot stilstand. De 6 vrijwillige brandweerlieden hadden geen schijn van kans en er was geen redden meer aan. Vijf brandweermannen lieten hier het leven, alleen de bevelvoerder kon uit de wagen springen en raakte daarbij zwaargewond. Een zwarte dag voor Brandweer Vlaardingen.


639  Zo beschreef het Vrije Volk de gebeurtenis
“Men hoorde een doffe klap, toen de auto de glooiing afreed en half in het water, half op een daar drijvende ponton terechtkwam. Er was het afgrijselijke gegil van de inzittenden, die geprobeerd moeten hebben zich uit de auto en het vuur te bevrijden en die daarbij in de brandende olie op het wateroppervlak vielen.” (Vrije Volk, 10 februari 1951)


Het wrak van de trekker-manschappenwagen in de verzengende vlammen.
« Laatst bewerkt op: 06 november 2019, 17:55:07 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10574
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1254 Gepost op: 07 november 2019, 17:44:24 »

640 Voor het verloop van de weg een mal gemaakt van gewoon kopieerpapier. Hier wil ik het smalspoor in de weg intrigeren. Het geeft te veel problemen met het wegverkeer om dat zomaar op de keien te leggen.


641 Als het spoor dan toch onder het wegdek verdwijnt, kan ik net zo goed een metertje flexibele N spoor nemen. Laat zich ook makkelijker moduleren!


642  Had zo maar gekund!!


643 Begin gemaakt met het leggen van de basaltkeien voor de beschoeiing van de wallenkant. Een klusje dat zomaar niet 1, 2, 3 geklaard is.
« Laatst bewerkt op: 07 november 2019, 18:20:29 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 5539
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1255 Gepost op: 07 november 2019, 18:05:58 »
.... Dit stukje haven heeft bij oud Vlaardingers nog steeds een kwalijke naam. Op 9 februari 1951 was de .....



Brrrr   :(  :-\

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10574
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1256 Gepost op: 08 november 2019, 21:07:27 »

644 Wat verder gefröbeld aan de werfkade. Er moest nog een ponton komen om het werk wat te vergemakkelen (goed Nederlands?)


645 Alles is nog in ruwbouw en in een experimenteel stadium.


646  Zicht op de kade met de nodige doorkijkjes


647 De paarden staan geduldig voor de wantwagen te wachten tot dat de vleet op zolder ligt en de boetsters er mee aan de gang kunnen. Hierna gaat de lege wagen terug naar de taanderij om een nieuwe vracht te halen.


648 Niet alleen de paarden moeten geduld hebben, ook deze looods vraagd de nodige aandacht. Komt wel goed!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10574
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1257 Gepost op: 10 november 2019, 19:07:10 »

650 Amsterdammertje komt passagiers en goederen halen. Net als bij alle volgende plaatjes moet het water nog bijgewerkt worden voor dat de schepen hun definitieve ligplaats krijgen. Hierna kunnen ook de landvasten uitgezet  worden. Het railbed van het zandspoortje heeft een redelijk realistisch uiterlijk gekregen.


651 De twee gebroeders is met een lading zout voor de haringvisserij in de KW-haven aangekomen en heeft een voorlopige ligplaats onder de zandtrechter gevonden. Daar mag zij haar lading via de trechter absoluut niet lossen. Zout en metselzand gaan al eeuwenlang niet samen


652 De "Kappelle" van Piet Smit gaat de "Oostzee" van Leen Smit verhalen naar het dok van HVO in de Vulcaanhaven. De draad is al op de kettingspruit ingesloten. Het wachten is op het losgooien van de Tankercleaningboot die de vuile ballast en de restjes bunkers heeft overgenomen.


653 Aan het andere eind van de haven, daar bij de werf van voorheen “Lands Welvaren”nu FIGEE, is een nieuwe ponton aan de spudpalen neer gevleid. Die palen zijn nodig om de ponton probleemloos op het tij te laten meegaan. Langs zij het werfsleepbootje is een klein werkvlotje afgemeerd.


654 Ponton gezien van af de wallekant. Als proef heeft de uitvoerder van de zandwerken een tweedehands personentramrijtuig aangeschaft. Het kreng wil op dit moment geen meter rijden. (staat dan ook al jaren stil)


655 Ook Zij is weer thuis van de teelt! Bij de stegen van de visafslag zijn diverse verkeersborden geplaatst. Die heb ik via het draadje Sjaarloos gekopieerd.


656 Duurt wel lang dat losgooien. Bakkie heeft minder moeite met het verplaatsen van de twee “Blokkendoos” ongevallenrijtuigen.


657 De Blokkendoos rijtuigen behoren bij deze ongevallenkraan die vast gestationeerd is in Vlieringen. De complete trein is in eigendom van de museumvereniging VSM


658 Zicht op de wisselstraat in de hoofdbaan achter de haringpakhuizen.


659 Plaatsje gezocht voor de graanstellingmolen die normaal aan het einde van de Oude Haven staat.

« Laatst bewerkt op: 10 november 2019, 19:21:23 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10574
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1258 Gepost op: 11 november 2019, 15:36:47 »

660 Vandaag de deuren voor de machinehal gemaakt. Van wegen de grote en zwaarte (= hanteerbaar) zijn de deuren als klapdeuren uitgevoerd. Je ziet dus de voorkant van de ene en de achterkant van de hoge deur. De stel andere deuren behoort toe aan de constructiehal.


661 de nog niet geverfde deuren provisorisch op hun plaats gehangen.


662 De constructiehal van een eerstelaag koolteer voorzien. Kozijnen moeten nog bijgewerkt worden en de ramen wat smoezeliger gemaakt. De voornoemde schijfdeuren plaatsen en de hal van een soortement interieur  voorzien.


663 De hal met bijgebouw van de andere kant gezien


664 Zag tussen de gebouwen door nog een bijzondere wagen staan


665 Is een koelwagen van het niet zo ver van Vlieringen gelen Poortershaven. Wagen is heden ten dage verdwenen, maar het Vianda steiger aan de “Poorter” bestaat nog steeds

666
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 10574
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1259 Gepost op: 14 november 2019, 16:19:50 »

666 De constructieloods onderhanden genomen. Deuren geplaatst en dwarsverbanden in het dak aangebracht. Deze verbanden bestaan uit de wat grotere rietjes opgevuld met een rondhoutje.


667 Voor dat het dak er opgaat, eerst de kraanbalk. Welke loopt van voor buiten, dwars door de loods naar de achterzijde tot vlak boven de haven. Het dak bestaat uit op maat geknipte golfplaten.


668 Boven de schuifdeuren nog een geleiderails aangebracht.


669 Later. Als de lijm goed droog is. Wordt het dak op maat geknipt, krijgen de deuren nog een profiel en handgrepen en de golfplaten een kleurtje


670 Zo nu snel verder met het consumeren van de welbekende “Bolletje Beschuit” daar mijn voorraad dakplaten op is. Tilly wordt omgebouwd naar een smederij en de molen krijg daar zijn vaste plaats.


671 Nu nog de treepot masten maken en dan begint het op een echte werf te lijken.


672 Het steiger en de wallekant een beetje verder aangekleed. Er is weinig meer te zien van de brand die daar gewoed heeft. Tijd heelt alle wonden!


673 Hier komt een gedeelte van het platen of ijzerpark.

Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.