Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 09:16:22
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
  

Auteur Topic: Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline  (gelezen 10531 keer)

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Gepost op: 18 May 2010, 21:37:34 »
Beste medemodelspoorbouwers,

Ik ben bijna zover dat ik mijn rails naar behoren heb liggen ...
Enkele testrondjes gereden maar de dieselloc stopt met rijden wanneer hij op een kruiswissel of driewegwissel afbuigt.
Geef je hem een duwtje dan rijdt hij weer verder.
Wat kan het probleem zijn en wat te doen hiermee?

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #1 Gepost op: 18 May 2010, 21:45:06 »
Hoi!

Heb je het hartstuk van de wissels wel gepolariseerd? Ik heb zelf Rocoline zonder bedding en daarbij is het echt nodig anders blijven de (kleinere) locomotieven staan...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #2 Gepost op: 18 May 2010, 21:46:08 »
Gepolariseerd Ronald...?
Verklaar me dat a.u.b. even als je wilt?
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #3 Gepost op: 18 May 2010, 22:04:43 »
Ja dat wil ik wel :)

Dit is een foto van een engels wissel van Roco...


Foto: P. Heinst uit het draadje: roco line met bedding

Op de kruising van de sporen zit het hartstuk. Deze is normaal gesproken een metalen gietstuk en spanningsloos (zonder stroom). Als de trein daarover rijdt dan krijgt één zijde geen spanning en valt de locomotief stil. Vooral als er een beetje slecht contact is. Je kan het oplossen door het hartstuk van spanning te voorzien. Alleen dan moet het wel de goede spanning (pool) zijn anders heb je kortsluiting als je er overheen rijdt. Dat noemt men polariseren.

Het polariseren gebeurt dus met het omzetten van het wissel naar de andere stand. Dan komt er dus ook andere spanning op het hartstuk te staan. Daarvoor heb je een wisselaandrijving nodig met extra aansluitingen om het hartstuk van de juiste spanning te voorzien.

Als het goed is moet er een handleiding bij het wissel zitten waar het instaat.

wat meer info over polariseren: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27007.0.html

Groeten Ronald.



« Laatst bewerkt op: 18 May 2010, 22:06:42 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #4 Gepost op: 19 May 2010, 00:19:17 »
Marco,

Vooral bij dit Engelse wissel zorgen dat je geen tongen open rijdt. Met andere woorden: zowel bij het aankomende spoor als het spoor waar de lok het wissel verlaat de wissel in de juiste stand zetten.

Succes, gr,

Bert

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #5 Gepost op: 19 May 2010, 13:44:33 »
Marco,

Zoals Ronald ook al aangeeft is het waarschijnlijk een polarisatie die niet goed is of geheel niet is aangesloten.

De kruiswissel en driewegwissel zijn door Roco voorzien van een mogelijkheid on te polariseren, volgen mij is deze al aangesloten bij een nieuwe drieweg of kruiswissel.
Als je de stekkertjes los hebt gehad en niet juist weer aangesloten kan er iets mis gaan.
Bijgevoegd heb ik een driewegwissel en daar moet je goed opletten hoe en waar die kleine stekertjes er in zitten, let op de kleuren en dat bij een driewegwissel de aandrijving in speigelbeeld zijn gemomteerd, dit is bij een kruiswissel niet.

Probeer ook een als de lok op het wissel stopt om deze niet vooruit te duwen maar licht naar beneden te drukken en als dan de lok gaat rijden dan zou het kunnen zijn dat er een slechte verbinding is tussen de rails (op het polarisatie stuk) en de wielen.
Je kunt natuurlijk ook nog altijd even meten of er spanning op het polarisatie stukje staat en in verbinding met de juiste spoorstaaf.

Het open rijden zal niet het probleem zijn omdat daar door korsluiting ontstaat en de lok ook niet gaat rijden als hij even vooruit wordt geduwd, Moet de kortluiting eerst worden verholpen en dan weer met start/stop de baan ingeschakeld worden

Bijgevoegd een paar afbeeldingen van een driewegwissel, aansluiting bij een kruiswissel is vergelijkbaar, let op de kleuren en de juiste gaatjes.
Op de afbeelding is de standaard handbediening, aansluiting bij een electrische aandrijving van Roc is hetzelfde.





Gr Piet
« Laatst bewerkt op: 19 May 2010, 14:46:57 door p.heinst »
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #6 Gepost op: 19 May 2010, 19:37:20 »
Let wel, je spreekt hier over een kruiswissel, maar volgens mij bedoel je engelse wissel.

Voor een korte uitleg over wissels klik hier.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #7 Gepost op: 19 May 2010, 20:11:19 »
Sander,

Deze spraakverwarring is al vaker een punt van discussie geweest maar omdat Roco maar een van dit soort wissels kent bij Geoline en deze dan ook Doppelkreuzungsweiche noemt laten we het dan ook zomaar staan. (kruiswissel of als je anders wilt dubbele kruiswissel)

Ik denk dat iedereen weet wat er bedoeld wordt en dat is het belangrijkste bij dit probleem, anders hebben we er weer een discussie bij die niet bijdraagd tot de oplossing van het probleem.

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #8 Gepost op: 19 May 2010, 21:41:14 »
Beste mede modelspoorbouwers,

Ik ga jullie adviezen/opmerkingen uitproberen.
Wat ik begrijp uit de handleiding die bij de engelse wissels zit is dat deze al gepolariseerd zijn ...

Marco.
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #9 Gepost op: 19 May 2010, 22:11:39 »
Marco,

Citaat
Wat ik begrijp uit de handleiding die bij de engelse wissels zit is dat deze al gepolariseerd zijn

Klopt ik had dit ook in mijn antwoordt geschreven.
Citaat
volgen mij is deze al aangesloten bij een nieuwe drieweg of kruiswissel

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #10 Gepost op: 19 May 2010, 22:13:44 »
Dus daar kan het probleem niet liggen toch?  ???
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #11 Gepost op: 19 May 2010, 22:15:52 »
De oplossing van Piet is er één maar misschien kan je hier ook iets mee:

Je kan het ook met je multimeter even testen door de "pieper"-stand te gebruiken... Even de spanning van de rails en dan houdt je één van de multimeterpennen op het hartstuk en de andere op de rails. Als je dan het wissel omzet dan zie je of bij één van de twee standen de multimeter gaat piepen. Bij ja dan is hij gepolariseerd anders niet en moet je het via de aandrijving van de wissel gaan regelen...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

M@rco

  • Offline Offline
  • Berichten: 851
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #12 Gepost op: 20 May 2010, 20:56:17 »
Kheb vanmorgen nog getest, de trein stopt wanneer de tong wordt open gereden zoals bert al zei!
Met vriendelijke spoorse groeten,

M@rco.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #13 Gepost op: 20 May 2010, 21:00:38 »
:)

Ik heb nu hetzelfde probleem. Het lijkt dan of de tong spanningsloos is, dus geen kortsluiting. Als de lok stilstaat op het 'tong'-deel, en ik schakel dat deel om, dan rijdt hij vrolijk verder..

Probleem opgelost, super..

Gr, Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Storing op kruiswissels en driewegwissels Roco Geoline
« Reactie #14 Gepost op: 20 May 2010, 21:00:58 »
Dan wordt hij dus niet goed omgepoold... Als oplossing moet je een aandrijving op zetten om voor het passeren van de trein het wissel om te zetten :)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!