Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Benjamin92
Vandaag
om 01:36:24
Her-(her-)beginnen
door
J. Brans
Vandaag
om 01:21:37
Grootspoor in Frankrijk
door
Thom
Vandaag
om 01:08:43
Wat was jullie allereerste loc?
door
Syb030
Vandaag
om 00:58:56
booster vraag
door
Martin Domburg
Vandaag
om 00:33:22
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV
door
Joz
Vandaag
om 00:04:18
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho
door
jandcargo
06 August 2025, 23:55:24
't Boemeltje
door
MOVisser
06 August 2025, 22:56:43
Göhrener Viaduct
door
MOVisser
06 August 2025, 22:53:48
Module vliegveld Jan van Mourik
door
Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Terugverende koppeling
door
phdirk
06 August 2025, 22:23:02
Update: baan in de tropen
door
Arjen52
06 August 2025, 22:21:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
GerardvV
06 August 2025, 22:12:23
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
Met welke tang knip je verenstaal?
door
Ronaldk
06 August 2025, 21:50:59
US diorama in H0
door
741230
06 August 2025, 21:07:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
741230
06 August 2025, 21:06:11
De fabriek - Spoor 0
door
Huup
06 August 2025, 20:48:34
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
RobbertJan
06 August 2025, 20:14:08
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
06 August 2025, 19:21:26
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
06 August 2025, 18:38:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Montanbahn
06 August 2025, 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
willyTEE
06 August 2025, 15:33:50
Vreemd probleem
door
Treintje_komt_zo
06 August 2025, 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
06 August 2025, 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko
door
wob
06 August 2025, 12:41:02
Aachenau West
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
06 August 2025, 12:37:12
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
06 August 2025, 12:22:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
06 August 2025, 11:09:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren. (gelezen 12269 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Gepost op:
02 April 2010, 21:23:36 »
Medemodelbouwers en Electrotechnici;
Ik heb een 2 tal Tillig Engelsmannen ingebouwd op mijn baan, nu ontstaat alleen het volgende probleem:
Zoals het wissel nu ligt kan ik er gewoon overheen rijden en oversteken naar het bovengelegen spoor.
Nu de truc, als ik de wisseltongen bedien voor de loc dan schakelt ook het puntstuk om van polariteit.
Dat moet dus niet gebeuren omdat de trein vanaf het zelfde spoor komt als waar deze heengereden is.
Ik heb een 2 tal Tortoise's onder de baan hangen die elk een punstuk schakelen, kan iemand mij met een schema
of duidelijke tips een oplossing voor het probleem verschaffen?
Hartelijk dank!
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 17886
Modelrailroading is fun!
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #1 Gepost op:
02 April 2010, 21:29:23 »
Je kunt toch alle punten/richtingen voeden bij deze wissel? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn blog!
Mijn USA reizen
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #2 Gepost op:
02 April 2010, 21:38:10 »
Het puntstuk is compleet gescheiden van het wissel, en heeft ook een apart soldeerlipje voor een
voedingsdraad om zo het puntstuk te kunnen voorzien van de juiste spanning.
Het probleem is dat wanneer ik in een rechte lijn het kopspoor oprij, en ik daarna af wil buigen ik
het gedeelte van het wissel voor de loc moet bedienen, deze schakelt dan ook het puntstuk om
van linker naar rechterrailstaaf, waarbij er dus in feite een stukje rechterrail in de linkerrail ontstaat.
Met kortsluiting tot gevolg wanneer daar een loc overheen rijdt.
Dit is echt een probleem waar ik niet uitkom, en waar ik slechts één simpele oplossing voor weet, een
schakelaar die ik met de hand bedien.......
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
derookamer
Offline
Berichten: 15
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #3 Gepost op:
02 April 2010, 21:40:12 »
Hi Robert Jan
Je moet volgens mij de wisseltongen sturen met de tortoise van de andere tongen !
m vr gr
fred jansen
Gelogd
friedrichskotten
Offline
Berichten: 20
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #4 Gepost op:
02 April 2010, 21:40:31 »
Hallo Robbert Jan,
hebt jij probeert het overkruis aan te sluiten ? Dat als de linkse wisseltong schakelt, de polariteit van de rechtse puntstuk wisselt ?
Groetjes
Matthias
Gelogd
RdJ
Offline
Berichten: 211
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #5 Gepost op:
02 April 2010, 21:40:38 »
De aandrijving die aan de rechterzijde de tongen aandrijft, moet het hartstuk aan de linkerzijde schakelen en andersom. Dacht dat dit ook in de beschrijving bij de DKW beschreven staat.
Groeten,
Ron
Gelogd
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #6 Gepost op:
02 April 2010, 21:42:15 »
Kijk, dat is dus het hele probleem, en dat is een nederlander eigen,
die leest nooit een gebruiksaanwijzing maar gooit deze met de verpakking weg
(de verpakkingen heb ik allemaal nog maar nooit de gebruiksaanwijzing gelezen)
Hier kom ik weer een eind verder mee, dank voor deze nuttige tips.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #7 Gepost op:
02 April 2010, 23:43:31 »
Het is dus eigenlijk net als bij een gewoon wissel. Daar beweeg je de tongen die aan de ene kant liggen, en tegelijk schakel je het puntstuk om dat aan de andere kant ligt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #8 Gepost op:
03 April 2010, 10:33:28 »
Als je het inderdaad heel zwart wit bekijkt en vergelijkt met een enkel wissel dan
is het inderdaad logisch dat het puntstuk aan de andere kant geschakelt moet worden.
Ik ga het vanmiddag proberen, dan ben ik weer thuis en zal ik de draden van de beide
puntstukken losmaken en aan de goede tortoise bevestigen.
Nogmaals bedankt voor de goede hulp.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #9 Gepost op:
04 April 2010, 11:35:06 »
Ik heb vanochtend alle bedrading omgelegd en voilá alles werk naar behoren, de eerste treinen
hebben al weer gereden
Nu zit er nog wel een kritiek puntje in het wissel, de binnenste set tongen, daar wil nog wel eens
kortsluiting ontstaan, je kan het horen maar de centrale springt niet in de kortsluitbeveiliging.
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Gerard
Offline
Berichten: 176
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #10 Gepost op:
07 April 2010, 09:01:53 »
Beste RobertJan,
Ik ben in het bezit van Tortoise wisselaandrijvingen met maar liefst 8 aansluitmogelijkheden en Tilligwissels kun jij mij een schema (tekening ) aanleveren hoe ik het e.e.a. juist moet aansluiten rekeninghoudend met de puntstukpolarisatie ?
Bij voorbaat dank,
Groet
Gerard
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26685
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #11 Gepost op:
07 April 2010, 09:14:14 »
Gerard, ken je dit al:
http://www.dccsupplies.com/documents/gen/man-tortoise.pdf
Figuur 2.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #12 Gepost op:
07 April 2010, 10:15:14 »
Goed ik kan wel een paar dingetjes opnoemen en laten zien:
Onderstaande geld voor een enkel wissel:
Dit is een wissel uit de oude lichting, deze heeft een probleempje met kostsluiting a
an het uiteinde van de wisseltongen en die is verbouwd. (doorgeslepen)
Dit is een wissel uit de nieuwe lichting, deze heeft een geisoleerd/gepolariseerd
puntstuk en laatste deel van de wisseltongen.
Beide bovengenoemde wissels hebben metalen verbindingen onder het wissel zitten voor
de stroomtoevoer, die hoeven niet losgehaald te worden mits bij de oude lichting de wisseltongen
worden afgeslepen.
Tortoise's, zijn niet moeilijk aan te sluiten, puntje 1 staat op de printplaat aangegeven,
dit is 1 van de contacten van de motor, het aansluitpunt aan de andere kant van de printplaat
is ook een aansluitpunt voor de motor. (+ & -)
Om een puntstuk te schakelen ben je een inwendige schakelaar van de tortoise nodig:
Zoals te lezen is in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing is aansluiten als volgt:
Aansluiting:
1- Motor
2- Railspanning (L of R)
3- Railspanning (R of L)
4- Polarisatie, dit draadje gaat naar het puntstuk
5
6
7
8- Motor
Mocht bij het rijden over het wissel het systeem in de kortsluiting gaan dan is het
verstandig de draden 2 en 3 om te draaien omdat de polariteit dan verkeer om is aangesloten.
Voor de engelsman is het aansluiten het zelfde, maar er hoeft niet geslepen te worden, ook zijn de contactpunten
voor het aansluiten van de polarisatie netjes met een soldeerlipje dus dat levert ook geen problemen op.
Het enige waar op gelet moet worden is dat de polarisatie niet aangesloten wordt op het punstuk boven
de tortoise waarop deze is aangesloten maar op de polarisatie boven de andere tortoise.
Staat ergens in een eerdere post in het topic ook wel vermeld.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Gerard
Offline
Berichten: 176
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #13 Gepost op:
15 April 2010, 20:21:55 »
Hallo RobertJan,
Allereerst bedankt voor je uitleg, ik kon niet eerder reageren daar ik in het buitenland verbleef.
Toch heb ik nog een vraag; zie ik het goed ( bovenste foto enkele wissel ) dat voor de zaagsnede aan de wisseltongen draadjes zijn gesoldeerd? zo ja waar dienen deze dan voor.
Groet,
Gerard
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #14 Gepost op:
15 April 2010, 20:29:13 »
Die draadjes zijn onder de plaat verbonden met de corresponderende railstaaf zodat op
elke wisseltong continu spanning staat. Dan ben je niet afhankelijk van het goed contact maken
van de wisseltongen bij omzetten van het wissel.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.