Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 18:04:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 18:01:17
waterwagens door Marc tramt
Vandaag om 17:59:12
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Marc tramt
Vandaag om 17:56:13
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Marc tramt
Vandaag om 17:55:39
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 17:50:53
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 17:35:26
slechte stroomafname bij ROCO RH310 7120013 door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:10:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 16:49:12
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 16:47:15
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 16:31:03
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 16:23:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Pauldg
Vandaag om 15:33:53
Fleischmann rijtuig 5896 door ArjanB
Vandaag om 15:15:17
Franse lantaarnijzers in 1:87 gezocht door TonM
Vandaag om 15:10:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:55:36
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:44:42
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 13:35:20
Ik ben aan het opruimen. door hervé
Vandaag om 13:33:31
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:34:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:04:05
Au bord de la Cèze door Basmans
Vandaag om 11:56:14
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:09:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 10:01:43
Acme nieuwe ICNG door arnaud-ns/htm
Vandaag om 09:33:30
LS Models/Lemke CityNightLine samenstelling?? door Rick
Vandaag om 08:05:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door MathynK
Vandaag om 07:31:01
Een leuke vrachtwagen door ArjanB
Vandaag om 01:18:15
Palisade Canyon door RobVille
06 October 2025, 22:37:58
  

Auteur Topic: Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40  (gelezen 5544 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6437
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #15 Gepost op: 17 May 2010, 19:01:07 »
Hier heb je een paar linkjes naar m'n fotobucket, geen idee of je er wat aan hebt want ik had effe geen zin dit draadje goed te lezen.
(ik zit n.l. net aan de choc. pudding met slagroom, prioriteiten hè)

Is slecht voor de lijn.  ;D ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #16 Gepost op: 17 May 2010, 21:57:26 »
Hoi Dennis,

In wat voor uitvoering wil je deze postwagen bouwen, HSM, NS tot 1935, of NS vanaf 1935?
Elke uitvoering heeft weer andere details, zoals beschildering, wel of geen gasverlichting, koptrappen, hoge of lage sluitseinijzers, handrails op het dak, doorgaande treeplanken ed.

De deuren van deze serie HSM postwagens waren in de bak ingelaten zodat ze in open stand nog binnen het omgrenzingsprofiel vielen, bij de staatsspoor waren de deuren gelijk met de wand aangebracht.
Wat de reden hiervoor was, is mij niet duidelijk, misschien wilde de HSM weer postzakken gaan uitwerpen langs de lijn.
Dat was een vaak gebruikte methode, maar nadat enkele uitgeworpen postzakken stationsruiten en lantarenpalen hadden gemold, was dit afgeschaft.

De staatspoorwagens waren trouwens op de ontbrekende instapdeur en draaistellen na, geheel gelijk aan de HSM postwagens. In de NS tijd is een verdiepte instapdeur gelijk de HSM wagens, ook in de staatspoorwagens aangebracht.

Geef maar aan wat je zoekt, Ik heb de A0 tekeningen en bestekken van deze postwagens thuis ivm het maken van het restauratiebestek van de P 6028 te Goes.

Groeten Arjen
 
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #17 Gepost op: 17 May 2010, 23:55:20 »
Zo'n rijtuig lijkt me ook uitstekend in styreen te frezen/plotten. Niet te veel raamgedoe, bak redelijk echt-toe-recht-aan.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Dennis

  • Gast
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #18 Gepost op: 18 May 2010, 19:41:26 »
Arjen,

Dank voor je uitgebreide uitleg. (y)

Ik wil een naoorlogse versie bouwen.
Heb natuurlijk geen idee of de Philo kit nog te superen is?


Ivo,

Een mooie foto van jou model is ook welkom hoor ;D

Stig,
Waarom nou weer styreen ;D
Messing wij willen messing ;D ;D

Grtn,
Dennis

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1640
    • Dwangrail.nl
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #19 Gepost op: 18 May 2010, 20:05:30 »
Hoi Dennis,

Voor een naoorlogse versie moet je de volgende zaken aanpassen:

Koptrappen inkorten
Sluitseinijzers op halve hoogte van de kopwand monteren
Gaslampen op het dak niet aanbrengen.
In het onderstel vervalt de gastank, hiervoor komen twee accukisten voor terug.

superen:
langs de instapdeur word een sluitseinijzer gemonteerd voor de gele vlag
deurkrukken aanbrengen
beschermingen langs de klapramen aanbrengen (eerste 4 ramen van de daklichten)
treeplanken beter vastzetten (ik gebruik hier losse draadjes voor)
draaistellen pbouwen met aslagers en etsframe van MK, dan zijn de draaistellen smaller en lopen ze stukken beter.
Dit was even uit het hoofd, ik zal de tekening nog wel eens gaan bekijken voor de rest
van de details

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Dennis

  • Gast
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #20 Gepost op: 18 May 2010, 20:10:55 »
Arjen,

 (y) (y)Top.

Er zullen de komende tijd wel wat vragen komen.
Maar ik heb een lijstje om eens onder de loupe te nemen.

Grts,
Dennis

Dennis

  • Gast
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #21 Gepost op: 18 May 2010, 20:14:27 »
Na het nog eens doornemen van de antwoorden weer wat gevonden voor op het lijstje.

-De treedplanken inkorten cq delen weg laten.

Grts,
Dennis

Dennis

  • Gast
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #22 Gepost op: 18 May 2010, 20:45:15 »
In het boek ``Meester`` van Hans Kaas staat op pag 135 ook een mooie foto.
Daar staat de 3803 met een postrijtuig in A`dam.

Hierop zie je duidelijk dat de treedplanken nog wel doorlopen.
En deze foto is uit 1954!
Daaruit maak ik dus op dat biede kunnen...

Grts

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #23 Gepost op: 18 May 2010, 20:53:09 »
Arjen, voor welke asmaat zijn die draaistelzijkanten van Maykel doorgaans gemaakt? Ik prop tegenwoordig overal Luck-Feinmechanik wielen in en die hebben ook wielassen van 23mm speciaal voor de Brawa G10 goederenwagens. Ideaal om je draaistel lekker smal te houden. Ach, evt. is alles gewoon door te slijpen en weer ingekort vast te solderen. Verstevigingsdraadje erover... Klaar.

Dennis, styreen is leuk voor de simpele dingetjes (hoewel, ik ken iemand die een brug aan het bouwen is van styreenstripjes...). Ik heb bijvoorbeeld een C11 liggen, dwz alleen de zijwanden. Dat scheelt me al zo'n bult werk aan raampjes maken. En het is nog lekker smal ook. Als ik niet binnenkort een kit aantref (voor een prijs die mij aanstaat. Dat moet ook nog) dan bouw ik het net zo lief uit styreen met messing wandjes. Mij een biet.  ;)
« Laatst bewerkt op: 18 May 2010, 20:55:45 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #24 Gepost op: 18 May 2010, 21:23:38 »
styreen werkt prima, messing is ook maar gewoon een materiaal, geen kwaliteitskeurmerk. Door elkaar gebruiken gaat prima, gewoon de eigenschappen van elk materiaal uitbuiten.