Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Eric B
Vandaag
om 19:21:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
WimC
Vandaag
om 19:19:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
MOVisser
Vandaag
om 19:19:24
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 19:17:25
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Eric B
Vandaag
om 19:09:50
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 18:46:34
fotowedstrijd 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 18:45:40
Le Bassin uit logeren bij Bentink
door
Marc tramt
Vandaag
om 18:43:07
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
ES44C4
Vandaag
om 18:37:53
Piko 2025
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 18:16:15
Bf Kibronn
door
Luit
Vandaag
om 18:15:12
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen?
door
verst107
Vandaag
om 18:03:37
Uhlenbrock Intellibox 3
door
ArnodeBruin
Vandaag
om 18:02:38
Rondom Charlois
door
741230
Vandaag
om 17:43:04
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Falkenberg
Vandaag
om 17:06:36
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
AlbertG
Vandaag
om 16:57:24
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Streamliner
Vandaag
om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Mispoes
Vandaag
om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:06:34
Lodewickshaven
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond
door
Gerard van de Weijer
Vandaag
om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:22:47
W.V. Kalender 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:07:26
Stottering Piko 98551BD
door
bellejt
Vandaag
om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 13:23:41
Acme nieuwe ICNG
door
virmfan
Vandaag
om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
Peter.D
Vandaag
om 11:35:18
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40 (gelezen 5604 keer)
Dennis
Gast
Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Gepost op:
16 May 2010, 22:04:14 »
Ik zoek informatie over de postrijtuigen P6021-6026.
In mijn boeken vindt ik niet zo heel veel en ook het internet bied niet veel meer.
Gezien het feit dat ik binnenkort aan de philotrain kit wil beginnen zoek ik naar meer info.
Misschien kan ik het model na het zien van foto`s wat verfraaien.
Iemand die de geschiedenis van deze rijtuigen kent zou helemaal top zijn.
Grtn,
Dennis
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #1 Gepost op:
17 May 2010, 09:23:40 »
In het begin van het blad Rail Hobby, de jaargangen 1980-1986 (de interessante periode) heeft van Hesselink een hele serie artikelen gestaan over houten rijtuigen van de Nederlandsche spoorwegen. Daarbij is er zowel een serie over coupérijtuigen, D-treinrijtuigen als post- en bagagerijtuigen geweest. Ik heb de meeste van die RailHobby's, maar mis een jaargang (1980) en een paar losse nummers. Laat daar nou juist die over de postrijtuigen bijzitten.
Omvang van dat artikel; één alinea over herkomst, bouw en levensloop en vaak een enkele foto.
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2010, 12:23:57 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Noppie.
Offline
Berichten: 829
Rock and roll is better than music.
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #2 Gepost op:
17 May 2010, 14:13:47 »
Hey dennis.
Kijk eens op de site van Martijn Haman. Check
http://www.martijnhaman.nl/
Greetz,
Noppie.
Gelogd
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #3 Gepost op:
17 May 2010, 14:32:34 »
De NS P 6007 en NS P 6028 zijn beide uit een andere serie dan de P 6021-6026. Ik meen dat Philotrain een versie had uitgekozen met (per wand) 2 stel terugliggende liggende
dubbele
deuren en (verderop in de wand) één terugliggende
enkele
deur. Of heb ik het mis? Foto's daarvan zijn behoorlijk zeldzaam, ik herinner mij ooit één foto gezien te hebben, maar waar?
.
PS: Op
Sleutelspoor.nl
staat een foto van een Philo model hiervan
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5583
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #4 Gepost op:
17 May 2010, 14:39:27 »
Gert,
Klopt. Bedoel je een foto van het model? Daar kan ik voor zorgen.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #5 Gepost op:
17 May 2010, 15:19:52 »
@Ivo, nee een foto van het grote voorbeeld. Die valt wel op met de teruggeplaatste deuren in de rijtuigwand.
Ik heb vooral foto's van postrijtuigen gezien waar alleen de enkele deur teruggeplaatst was in de rijtuigwand, misschien later ingebouwd?
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
J.W. Wensink
Offline
Berichten: 48
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #6 Gepost op:
17 May 2010, 15:21:26 »
Dennis (en Gert),
Volgens mijn informatie zijn de P6027 en P6028 identiek aan de overige uit de serie P6021-6032. Het verschil zit'm in de fabrikant: Werkspoor (in 1915). De P6021-6026 en P6029-6032 werden bij de HSM-werkplaat Haarlem gebouwd (resp. in 1912-'14 en 1916).
Jaargang 1980 bevat helaas geen artikel over de postrijtuigen. In RailMagazine 96 (juli '92) staat echter wel een artikel over de vier-assige houten postrijtuigen, waaronder de P6021-6032 (incl. foto van het Philotrainmodel).
Een foto van de P6025 (1:1) staat op blz. 290 van Jacq. van der Meer - De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij
[/url][/img]
Als deze upload niet lukt, mail me dan maar even (mailadres in mijn profiel). Stuur ik hem rechtstreeks toe.
Groeten,
Willem Wensink
Gelogd
J.W. Wensink
Offline
Berichten: 48
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #7 Gepost op:
17 May 2010, 15:24:30 »
Tweede poging:
[/img]
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #8 Gepost op:
17 May 2010, 15:30:50 »
Top Willem, dat is 'm. Alleen weten we nu niet waarom die deuren teruggeplaatst waren en de deuren van zovele andere postrijtuigen vrijwel naadloos de wand volgden. Ik lees ook net op het NMLD dat de deuren van de 6028 ook teruggeplaatst waren 'vanwege het vrije-ruimteprofiel'. Zie je op de huidige foto niks van natuurlijk
, maar ik ken behalve JWW's foto van de 6025 geen foto's waarop dit het geval is.
Ook dank voor de informatie mbt de jaargang RH, ik weet dat ik enkele nummers van RH mis, zal het wel in één van die missende nrs staan.
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2010, 15:45:50 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
J.W. Wensink
Offline
Berichten: 48
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #9 Gepost op:
17 May 2010, 16:27:26 »
Een gokje m.b.t. tot de "inspringende" deuren:
Zou het een slim ontwerptrukje vab de HSM kunnen zijn? Je moet je realiseren dat het om klapdeuren gaat. Hoe meer "inspringend", hoe minder ver uitstekend over het laadperron. Aan de binnenzijde maakte het niet zoveel uit, want de deuren werden geflankeerd door de veel bredere sorteervakken en -tafels. Een dergelijk ontwerp had de concurrent SS nog niet bedacht. Latere voortzettingen zijn er niet gekomen; de eerstvolgende postserie P7011-7021 (staal, uit 1931) had schuifdeuren.
Nog wat informatie gevonden:
Uit het NS-wagenparkboek 1924:
Met groeten,
Willem Wensink
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4244
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #10 Gepost op:
17 May 2010, 16:38:41 »
Zou goed kunnen Willem, die inspringing is een voordeel. Nadeel is dan weer dat de deur alleen maar haaks (90 graden) opengaat en niet tegen de bakwand aan (180 graden zeg maar) opengeslagen kan worden. En verder; de Staats zat indertijd op het spoor van standaard-types kopen in het buitenland, de HSM was meer van slim op de centen letten en liever zelf laten bouwen. Zo'n aan de bakwand met gebogen onderrand is voor ter plaatse van de wagenbak niet moeilijk te maken, maar als het een deur moet zijn een stuk lastiger. Tel daarbij op de moeite die je moet doen om een ronde deur te herstellen tegenover het herstel van een simpeler rechte deur, dan snap ik wel dat de HSM rechte deuren plaatste. Daarbij komt ook nog dat zo'n ronde deur halfopen een mindere doorlaat heeft dan en rechte deur; die ronde onderzijde zit steeds in de weg.
Twee maatschappijen, twee filosofieën. Speculaas natuurlijk, maar toch.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #11 Gepost op:
17 May 2010, 16:40:39 »
Maar wel speculaas dat houd snijd Gert, ik zat aan precies hetzelfde te denken...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
roadster36
Offline
Berichten: 5558
Team Mitropa
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #12 Gepost op:
17 May 2010, 17:17:05 »
gaaf bakkie om eens na te maken
waarom lopen de handrails door?
hebben in een eerder stadium de treeplanken ook doorgelopen ?
gr jan
Gelogd
J.W. Wensink
Offline
Berichten: 48
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #13 Gepost op:
17 May 2010, 18:16:37 »
Uit het fotobijschrift in het HIJSMboek blijkt dat inderdaad
oorspronkelijk
de onderste treeplank over de hele lengte doorliep, maar in 1951 (datum foto) "vanwege het goedkopere onderhoud" voor een deel was verwijderd.
WW
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6800
Spaar ze allemaal.
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #14 Gepost op:
17 May 2010, 18:22:43 »
Hier heb je een paar linkjes naar m'n fotobucket, geen idee of je er wat aan hebt want ik had effe geen zin dit draadje goed te lezen.
(ik zit n.l. net aan de choc. pudding met slagroom, prioriteiten hè)
post 1
post 2
post 3
post 4
Groet Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2010, 18:24:45 door prutser
»
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40