Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De prachtige reeksen van Bemo door R1954
Vandaag om 20:28:50
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 20:22:11
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door puntenglijder
Vandaag om 20:16:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pauldg
Vandaag om 19:58:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door Matthijsfh
Vandaag om 19:49:26
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door NS264
Vandaag om 19:46:22
C12c rijtuig door Pauldg
Vandaag om 19:46:10
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door peterha
Vandaag om 19:30:21
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:10
Een leuke vrachtwagen door Forever Rocofan
Vandaag om 19:09:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:05:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:57:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 18:22:54
Palisade Canyon door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:39:38
Leubachtalbahn door einte
Vandaag om 15:55:48
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:38:11
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
Vandaag om 15:28:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:21:36
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 15:08:57
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:26:28
Au bord de la Cèze door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:52:31
Bauarbeiten im gange door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:47:24
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Huup
Vandaag om 13:26:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 13:06:40
Ketelwagens, welke hebben jullie? door KNed
Vandaag om 12:27:57
Seinschakelaar door Trein033
Vandaag om 12:08:49
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Hennie
Vandaag om 11:26:32
Led schakeling ed. door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:16:01
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
05 October 2025, 22:35:03
  

Auteur Topic: Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40  (gelezen 5537 keer)

Dennis

  • Gast
Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Gepost op: 16 May 2010, 22:04:14 »
Ik zoek informatie over de postrijtuigen P6021-6026.
In mijn boeken vindt ik niet zo heel veel en ook het internet bied niet veel meer.

Gezien het feit dat ik binnenkort aan de philotrain kit wil beginnen zoek ik naar meer info.
Misschien kan ik het model na het zien van foto`s wat verfraaien.
Iemand die de geschiedenis van deze rijtuigen kent zou helemaal top zijn.

Grtn,
Dennis

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #1 Gepost op: 17 May 2010, 09:23:40 »
In het begin van het blad Rail Hobby, de jaargangen 1980-1986 (de interessante periode) heeft van Hesselink een hele serie artikelen gestaan over houten rijtuigen van de Nederlandsche spoorwegen. Daarbij is er zowel een serie over coupérijtuigen, D-treinrijtuigen als post- en bagagerijtuigen geweest. Ik heb de meeste van die RailHobby's, maar mis een jaargang (1980) en een paar losse nummers. Laat daar nou juist die over de postrijtuigen bijzitten.

Omvang van dat artikel; één alinea over herkomst, bouw en levensloop en vaak een enkele foto.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2010, 12:23:57 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #2 Gepost op: 17 May 2010, 14:13:47 »
Hey dennis.

Kijk eens op de site van Martijn Haman. Check http://www.martijnhaman.nl/  (y)

Greetz,
Noppie.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #3 Gepost op: 17 May 2010, 14:32:34 »
De NS P 6007 en NS P 6028 zijn beide uit een andere serie dan de P 6021-6026. Ik meen dat Philotrain een versie had uitgekozen met (per wand) 2 stel terugliggende liggende dubbele deuren en (verderop in de wand) één terugliggende enkele deur. Of heb ik het mis? Foto's daarvan zijn behoorlijk zeldzaam, ik herinner mij ooit één foto gezien te hebben, maar waar?  ??? .

PS: Op Sleutelspoor.nl staat een foto van een Philo model hiervan
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #4 Gepost op: 17 May 2010, 14:39:27 »
Gert,

Klopt. Bedoel je een foto van het model? Daar kan ik voor zorgen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #5 Gepost op: 17 May 2010, 15:19:52 »
@Ivo, nee een foto van het grote voorbeeld. Die valt wel op met de teruggeplaatste deuren in de rijtuigwand.
Ik heb vooral foto's van postrijtuigen gezien waar alleen de enkele deur teruggeplaatst was in de rijtuigwand, misschien later ingebouwd?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #6 Gepost op: 17 May 2010, 15:21:26 »
Dennis (en Gert),
Volgens mijn informatie zijn de P6027 en P6028 identiek aan de overige uit de serie P6021-6032. Het verschil zit'm in de fabrikant: Werkspoor (in 1915). De P6021-6026 en P6029-6032 werden bij de HSM-werkplaat Haarlem gebouwd (resp. in 1912-'14 en 1916).
Jaargang 1980 bevat helaas geen artikel over de postrijtuigen. In RailMagazine 96 (juli '92) staat echter wel een artikel over de vier-assige houten postrijtuigen, waaronder de P6021-6032 (incl. foto van het Philotrainmodel).
Een foto van de P6025 (1:1) staat op blz. 290 van Jacq. van der Meer - De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij[/url][/img]
Als deze upload niet lukt, mail me dan maar even (mailadres in mijn profiel). Stuur ik hem rechtstreeks toe.
Groeten,
Willem Wensink

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #7 Gepost op: 17 May 2010, 15:24:30 »
Tweede poging:[/img]

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #8 Gepost op: 17 May 2010, 15:30:50 »
Top Willem, dat is 'm. Alleen weten we nu niet waarom die deuren teruggeplaatst waren en de deuren van zovele andere postrijtuigen vrijwel naadloos de wand volgden. Ik lees ook net op het NMLD dat de deuren van de 6028 ook teruggeplaatst waren 'vanwege het vrije-ruimteprofiel'. Zie je op de huidige foto niks van natuurlijk  ;D , maar ik ken behalve JWW's foto van de 6025 geen foto's waarop dit het geval is.

Ook dank voor de informatie mbt de jaargang RH, ik weet dat ik enkele nummers van RH mis, zal het wel in één van die missende nrs staan.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2010, 15:45:50 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #9 Gepost op: 17 May 2010, 16:27:26 »
Een gokje m.b.t. tot de "inspringende" deuren:
Zou het een slim ontwerptrukje vab de HSM kunnen zijn? Je moet je realiseren dat het om klapdeuren gaat. Hoe meer "inspringend", hoe minder ver uitstekend over het laadperron. Aan de binnenzijde maakte het niet zoveel uit, want de deuren werden geflankeerd door de veel bredere sorteervakken en -tafels. Een dergelijk ontwerp had de concurrent SS nog niet bedacht. Latere voortzettingen zijn er niet gekomen; de eerstvolgende postserie P7011-7021 (staal, uit 1931) had schuifdeuren.

Nog wat informatie gevonden:
Uit het NS-wagenparkboek 1924:


Met groeten,
Willem Wensink

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4230
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #10 Gepost op: 17 May 2010, 16:38:41 »
Zou goed kunnen Willem, die inspringing is een voordeel. Nadeel is dan weer dat de deur alleen maar haaks (90 graden)  opengaat en niet tegen de bakwand aan (180 graden zeg maar) opengeslagen kan worden. En verder; de Staats zat indertijd op het spoor van standaard-types kopen in het buitenland, de HSM was meer van slim op de centen letten en liever zelf laten bouwen. Zo'n aan de bakwand met gebogen onderrand is voor ter plaatse van de wagenbak niet moeilijk te maken, maar als het een deur moet zijn een stuk lastiger. Tel daarbij op de moeite die je moet doen om een ronde deur te herstellen tegenover het herstel van een simpeler rechte deur, dan snap ik wel dat de HSM rechte deuren plaatste. Daarbij komt ook nog dat zo'n ronde deur halfopen een mindere doorlaat heeft dan en rechte deur; die ronde onderzijde zit steeds in de weg.
Twee maatschappijen, twee filosofieën. Speculaas natuurlijk, maar toch.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #11 Gepost op: 17 May 2010, 16:40:39 »
Maar wel speculaas dat houd snijd Gert, ik zat aan precies hetzelfde te denken... :)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5548
  • Team Mitropa
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #12 Gepost op: 17 May 2010, 17:17:05 »
gaaf bakkie om eens na te maken
waarom lopen de handrails door?
hebben in een eerder stadium de treeplanken ook doorgelopen ?
gr jan

J.W. Wensink

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #13 Gepost op: 17 May 2010, 18:16:37 »
Uit het fotobijschrift in het HIJSMboek blijkt dat inderdaad oorspronkelijk de onderste treeplank over de hele lengte doorliep, maar in 1951 (datum foto) "vanwege het goedkopere onderhoud" voor een deel was verwijderd.
WW

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6749
  • Spaar ze allemaal.
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« Reactie #14 Gepost op: 17 May 2010, 18:22:43 »
Hier heb je een paar linkjes naar m'n fotobucket, geen idee of je er wat aan hebt want ik had effe geen zin dit draadje goed te lezen.
(ik zit n.l. net aan de choc. pudding met slagroom, prioriteiten hè)
post 1
post 2
post 3
post 4

Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 17 May 2010, 18:24:45 door prutser »