Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Dat overkomt mij niet.
door
klusser
Vandaag
om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer .........
door
US modeller
Vandaag
om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Ronald69
Vandaag
om 20:47:26
Raadplaatje
door
Cc72000
Vandaag
om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 19:54:30
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC
door
Remco vM
Vandaag
om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:16:48
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
bask185
Vandaag
om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Stefan88
Vandaag
om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0
door
Pinkelpa
Vandaag
om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Albert de Heer
Vandaag
om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
schipcas
Vandaag
om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Laenderbahn27
Vandaag
om 09:55:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40 (gelezen 5408 keer)
Dennis
Gast
Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Gepost op:
16 May 2010, 22:04:14 »
Ik zoek informatie over de postrijtuigen P6021-6026.
In mijn boeken vindt ik niet zo heel veel en ook het internet bied niet veel meer.
Gezien het feit dat ik binnenkort aan de philotrain kit wil beginnen zoek ik naar meer info.
Misschien kan ik het model na het zien van foto`s wat verfraaien.
Iemand die de geschiedenis van deze rijtuigen kent zou helemaal top zijn.
Grtn,
Dennis
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4216
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #1 Gepost op:
17 May 2010, 09:23:40 »
In het begin van het blad Rail Hobby, de jaargangen 1980-1986 (de interessante periode) heeft van Hesselink een hele serie artikelen gestaan over houten rijtuigen van de Nederlandsche spoorwegen. Daarbij is er zowel een serie over coupérijtuigen, D-treinrijtuigen als post- en bagagerijtuigen geweest. Ik heb de meeste van die RailHobby's, maar mis een jaargang (1980) en een paar losse nummers. Laat daar nou juist die over de postrijtuigen bijzitten.
Omvang van dat artikel; één alinea over herkomst, bouw en levensloop en vaak een enkele foto.
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2010, 12:23:57 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Noppie.
Offline
Berichten: 829
Rock and roll is better than music.
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #2 Gepost op:
17 May 2010, 14:13:47 »
Hey dennis.
Kijk eens op de site van Martijn Haman. Check
http://www.martijnhaman.nl/
Greetz,
Noppie.
Gelogd
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4216
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #3 Gepost op:
17 May 2010, 14:32:34 »
De NS P 6007 en NS P 6028 zijn beide uit een andere serie dan de P 6021-6026. Ik meen dat Philotrain een versie had uitgekozen met (per wand) 2 stel terugliggende liggende
dubbele
deuren en (verderop in de wand) één terugliggende
enkele
deur. Of heb ik het mis? Foto's daarvan zijn behoorlijk zeldzaam, ik herinner mij ooit één foto gezien te hebben, maar waar?
.
PS: Op
Sleutelspoor.nl
staat een foto van een Philo model hiervan
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Ivo tB
Offline
Berichten: 5533
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #4 Gepost op:
17 May 2010, 14:39:27 »
Gert,
Klopt. Bedoel je een foto van het model? Daar kan ik voor zorgen.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4216
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #5 Gepost op:
17 May 2010, 15:19:52 »
@Ivo, nee een foto van het grote voorbeeld. Die valt wel op met de teruggeplaatste deuren in de rijtuigwand.
Ik heb vooral foto's van postrijtuigen gezien waar alleen de enkele deur teruggeplaatst was in de rijtuigwand, misschien later ingebouwd?
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
J.W. Wensink
Offline
Berichten: 47
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #6 Gepost op:
17 May 2010, 15:21:26 »
Dennis (en Gert),
Volgens mijn informatie zijn de P6027 en P6028 identiek aan de overige uit de serie P6021-6032. Het verschil zit'm in de fabrikant: Werkspoor (in 1915). De P6021-6026 en P6029-6032 werden bij de HSM-werkplaat Haarlem gebouwd (resp. in 1912-'14 en 1916).
Jaargang 1980 bevat helaas geen artikel over de postrijtuigen. In RailMagazine 96 (juli '92) staat echter wel een artikel over de vier-assige houten postrijtuigen, waaronder de P6021-6032 (incl. foto van het Philotrainmodel).
Een foto van de P6025 (1:1) staat op blz. 290 van Jacq. van der Meer - De Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij
[/url][/img]
Als deze upload niet lukt, mail me dan maar even (mailadres in mijn profiel). Stuur ik hem rechtstreeks toe.
Groeten,
Willem Wensink
Gelogd
J.W. Wensink
Offline
Berichten: 47
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #7 Gepost op:
17 May 2010, 15:24:30 »
Tweede poging:
[/img]
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4216
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #8 Gepost op:
17 May 2010, 15:30:50 »
Top Willem, dat is 'm. Alleen weten we nu niet waarom die deuren teruggeplaatst waren en de deuren van zovele andere postrijtuigen vrijwel naadloos de wand volgden. Ik lees ook net op het NMLD dat de deuren van de 6028 ook teruggeplaatst waren 'vanwege het vrije-ruimteprofiel'. Zie je op de huidige foto niks van natuurlijk
, maar ik ken behalve JWW's foto van de 6025 geen foto's waarop dit het geval is.
Ook dank voor de informatie mbt de jaargang RH, ik weet dat ik enkele nummers van RH mis, zal het wel in één van die missende nrs staan.
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2010, 15:45:50 door Gert Arkema
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
J.W. Wensink
Offline
Berichten: 47
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #9 Gepost op:
17 May 2010, 16:27:26 »
Een gokje m.b.t. tot de "inspringende" deuren:
Zou het een slim ontwerptrukje vab de HSM kunnen zijn? Je moet je realiseren dat het om klapdeuren gaat. Hoe meer "inspringend", hoe minder ver uitstekend over het laadperron. Aan de binnenzijde maakte het niet zoveel uit, want de deuren werden geflankeerd door de veel bredere sorteervakken en -tafels. Een dergelijk ontwerp had de concurrent SS nog niet bedacht. Latere voortzettingen zijn er niet gekomen; de eerstvolgende postserie P7011-7021 (staal, uit 1931) had schuifdeuren.
Nog wat informatie gevonden:
Uit het NS-wagenparkboek 1924:
Met groeten,
Willem Wensink
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4216
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #10 Gepost op:
17 May 2010, 16:38:41 »
Zou goed kunnen Willem, die inspringing is een voordeel. Nadeel is dan weer dat de deur alleen maar haaks (90 graden) opengaat en niet tegen de bakwand aan (180 graden zeg maar) opengeslagen kan worden. En verder; de Staats zat indertijd op het spoor van standaard-types kopen in het buitenland, de HSM was meer van slim op de centen letten en liever zelf laten bouwen. Zo'n aan de bakwand met gebogen onderrand is voor ter plaatse van de wagenbak niet moeilijk te maken, maar als het een deur moet zijn een stuk lastiger. Tel daarbij op de moeite die je moet doen om een ronde deur te herstellen tegenover het herstel van een simpeler rechte deur, dan snap ik wel dat de HSM rechte deuren plaatste. Daarbij komt ook nog dat zo'n ronde deur halfopen een mindere doorlaat heeft dan en rechte deur; die ronde onderzijde zit steeds in de weg.
Twee maatschappijen, twee filosofieën. Speculaas natuurlijk, maar toch.
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
stig
Offline
Berichten: 10080
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #11 Gepost op:
17 May 2010, 16:40:39 »
Maar wel speculaas dat houd snijd Gert, ik zat aan precies hetzelfde te denken...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
roadster36
Offline
Berichten: 5554
Team Mitropa
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #12 Gepost op:
17 May 2010, 17:17:05 »
gaaf bakkie om eens na te maken
waarom lopen de handrails door?
hebben in een eerder stadium de treeplanken ook doorgelopen ?
gr jan
Gelogd
J.W. Wensink
Offline
Berichten: 47
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #13 Gepost op:
17 May 2010, 18:16:37 »
Uit het fotobijschrift in het HIJSMboek blijkt dat inderdaad
oorspronkelijk
de onderste treeplank over de hele lengte doorliep, maar in 1951 (datum foto) "vanwege het goedkopere onderhoud" voor een deel was verwijderd.
WW
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6710
Spaar ze allemaal.
Re:Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40
«
Reactie #14 Gepost op:
17 May 2010, 18:22:43 »
Hier heb je een paar linkjes naar m'n fotobucket, geen idee of je er wat aan hebt want ik had effe geen zin dit draadje goed te lezen.
(ik zit n.l. net aan de choc. pudding met slagroom, prioriteiten hè)
post 1
post 2
post 3
post 4
Groet Stephan.
«
Laatst bewerkt op: 17 May 2010, 18:24:45 door prutser
»
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Postrijtuig p6021-6026 Philotrainkit 40