Het was ook de bedoeling om met Traxx en BDs rijtuig voorop te gaan rijden. Zijn ook testritten geweest dus technisch was het mogelijk. Alleen was men bang dat de passage op de HSL met deze combinatie (Vmax 160km/h) en een Thalys (Vmax 330km/h) de drukgolf te hoog zou worden op het stuurstandrijtuig dat zelfs een ontsporing tot de mogelijkheden zou gaan behoren.
Na toestemming mocht ik even een fotostop houden met loc RRF561-04 en trein 41601.
Zou leuk zijn ik ben ook voor. En dan de 1700 loks allemaal buiten dienst?Als we dan nog eens Traxx met DDm dubbeldekkers zouden meemaken wordt het helemaal leuk.Dat toegelaten lijkt me niet meer zo'n hele grote stap als je met Bds stuurstand toegelaten hebt gekregen.MvG Peter,
Persoonlijk zie ik het kiezen voor twee Traxxen oplossing ergens als een pragmatische vorm van risico beperking, maar tegelijk ook een brevet van onvermogen om zaken in deze tijd te nog regelen zoals we dat voorheen gewend waren. Door de engineering en certificering volledig bij Bombardier te laten, in een toch al zo heikel HSL dossier, beperkt NS haar eigen risico. Bij een Traxx van Bombardier en een BDs van NS is er een soort grijs overgangsgebied van verantwoordelijk bij het implementeren en certificering. In software aangelegenheden maakt Bombardier toch al niet zo'n sterke indruk wat mij betreft. Zie ook de diverse problemen rond Twindexx product van Bombardier. Zo kunnen twee Traxxen in één stam zomaar toch meest economisch oplossing zijn.