Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ben
Vandaag om 12:17:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
Vandaag om 11:37:39
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:26:31
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 10:53:36
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:45:49
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martin Welberg
Vandaag om 10:43:25
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
EifelBurgenBahn door Joz
Vandaag om 09:20:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:37:57
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Frits C
Vandaag om 06:45:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door R1954
13 June 2025, 21:05:05
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Frits C
13 June 2025, 20:20:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FrankJ
13 June 2025, 19:33:40
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Eric B
13 June 2025, 19:28:04
Verschil in grootte huizen...... door MOVisser
13 June 2025, 19:14:19
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door MOVisser
13 June 2025, 19:00:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door MathynK
13 June 2025, 18:42:35

Auteur Topic: Nederlandse baan van eenop87  (gelezen 89708 keer)

WVDD

• WMU Projects.
  • Offline Offline
  • Wout, WMU Projects.
    • WMU Projects
Re:Nederlandse baan van eenop87
« Reactie #15 Gepost op: 13 June 2010, 16:28:11 »
Ziet er goed uit Gerrit ;D
WMU Projects. Station Uden
www.wmu-projects.webklik.nl

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 16 June 2010, 22:10:46 »
Weer even een update.

Met het schaduwstation kan ik momenteel niet verder omdat nog niet alle wissels binnen zijn en ben daarom maar vast wat gaan doen aan de bovenbaan.
Ik liep al lange tijd met het plan rond om met roofmate aan de slag te gaan, maar het bleek in de praktijk toch wat lastig te vinden. Ik heb het in ieder geval niet kunnen vinden bij de bekende bouwmarkten. Uiteindelijk toch via internet besteld. De prijs viel mij erg mee, € 5,50 voor een plaat van 60x125x3 cm (goedkoper dan hout). Het is een stevig materiaal en laat zich goed snijden. Het heeft een behoorlijke stijfheid en het onderliggende latwerk kan daarom erg licht worden uitgevoerd. Mede door het lage gewicht en ongevoeligheid voor vocht lijkt het mij ideaal spul voor tentoonstellingsbanen.

In een deel van de baan moet een helling omlaag komen richting brug en ik moest daarom een lange sleuf maken.
Om te voorkomen dat ik daarna met allerlei losse plaatdelen kwam te zitten heb ik eerst op strategische plaatsen bruggetjes over de te snijden sleuf gelijmd:

Na het uitsnijden van de sleuf bleven alle delen keurig op zijn plaats:

De verschillende platen op de juiste plek gelegd:

De hellingbaan van 5,5mm triplex aangebracht:

De juiste hellingshoek kan ik nu met opvulstukjes in de eerstgenoemde bruggetjes instellen.
De taluds kan ik met een scherp mes aanbrengen

Tot nog toe voldoet het materiaal geheel aan mijn verwachtingen. Een groot voordeel is dat je door de dikte van 3 cm betrekkelijk eenvoudig hoogteverschillen kan aanbrengen voor (spoor)dijkjes slootjes enz.

Lijmen gaat goed met witte houtlijm. Als je roofmate op elkaar lijmt moet je de las wel geruime tijd (minimaal 24 uur) laten drogen omdat het vocht niet door het materiaal wordt opgenomen. Roofmate op hout lijmen droogt wel binnen de normale tijd omdat hier het vocht via het hout weg kan.

Wordt vervolgd.

Gerrit

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 01 July 2010, 23:16:14 »
Ondanks de warmte toch nog wat aan de baan gewerkt.
Een brug gebouwd van styreenstrips en aluminium profielen.

De brug op z'n plaats. Om de brug altijd op de juiste plek te laten rusten heb ik op de vier hoeken magneetjes aangebracht, die houden de brug stevig in positie. Deze magneten zorgen ook voor de elektrische verbinding naar de brugrail en het stroomloos zetten van de railsecties naar de brug als deze is geopend.

Zo kunnen de  preiserreuzen de brug passeren.

Gerrit

Matheus 18

• Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • poging tot Steentje bijdragen.
« Reactie #18 Gepost op: 01 July 2010, 23:23:50 »
Hoi Gerrit.
Mooie brug en leuk toegepast.
Dat met die magneetjes is iets om te onthouden.
Groetjes.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 24 September 2010, 23:41:43 »
Even de stand van zaken op het ogenblik.
Alle doorlopende sporen inclusief het schaduwstation zijn aangelegd en kunnen bereden worden.
Het schaduwstation is uitgerust met lichtsluizen en werkt met Koploper met dynamische bloklengte. Dat werkt uitstekend en kan op die manier 16 treinen verwerken.

Het onkruid begint al aardig te groeien

Richting klimspiraal

Er is al iemand bezig geweest om een volkstuintje in te richten (Prorail heeft hier nog niets te vertellen ;))

Het schaduwstation

Gerrit

MdR

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 26 September 2010, 19:44:04 »
ziet er goed uit  (y) van welk merk komt dat gras??

Maarten

(ps al die treinen zijn mooi geweatherd  (y))

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 26 September 2010, 22:19:37 »
Het gras is gemaakt van grasmatten van Busch nr 7211 en 7210. Ik scheur daar willekeurige stukjes vanaf van enkele vierkante cm (hoe onregelmatiger hoe mooier) en plak die met witte houtlijm vast. De ruimtes die hier en daar open blijven vul ik op met foliage van Woodland en wat ik zo in mijn verzameling groen heb. Hier en daar prop ik van los strooigras ook wat gaatjes vol.
Na droging met de stofzuiger er over. Wat ik heb weggestozuigerd is een mengsel van alles door elkaar en is daarna weer prima te gebruiken in het volgende stuk.

Gerrit

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 October 2010, 00:58:06 »
Even wat anders dan het bouwen aan mijn baan. Bij het lezen van de bouwverslagen van Patrick(p@tje) kreeg ik de kriebels.
Omdat ik weinig typisch Nederlandse huizen bezit voor mijn nieuwe baan heb ik het nuttige met het aangename verenigd. Na vele uren snijden lijmen en verven de volgende 3 huisjes gefrot.

Hoewel ze nog niet zo fraai zijn als die van Patrick, ben ik er best wel tevreden mee.

Gerrit

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
« Reactie #23 Gepost op: 04 October 2010, 16:40:37 »
Hier mag je zeker tevreden mee zijn hoor!  (y)

Heb je ze zelf 'verzonnen' of heb je ze aan de hand van foto's van bestaande gebouwen gemaakt? Ze zien er overtuigend uit, als is de laatste wel erg klein. :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 04 October 2010, 19:14:27 »
Dat huisje is inderdaad erg klein, maar wel op schaal. Dit soort huisjes staan nog steeds hier en daar in Nederland, ik zag onlangs nog zoiets staan in Overschie. Het baanwachtershuisje heb ik "gepikt" van Patrick, maar zag later dat Artitec ook zoiets heeft. Het huisje met mansarde dak heb ik gemaakt van foto's die ik gevonden heb met Google. Omdat vaak maar één zijde op de foto staat moet je de andere kant zelf verzinnen.

Gerrit

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 05 October 2010, 11:24:19 »
Dat gaat er mooi uitzien, huisjes zien er ook erg goed uit. (y)

De roofmate lijm je met houtlijm, lees ik. Is het niet makkelijk(er) om hiervoor acrylaatkit te gebruiken? Dat is net wat dikker dan houtlijm en vult ook nog eens. Zit al direct stevig vast, maar hardt langzaam uit, zonder echt bikkelhard te worden. Is later ook weer te verwijderen, zodat je het roofmate kunt hergebruiken. Ik weet niet of met houtlijm gelijmde roofmate nog weer los te halen is?

'Vreesde ook al dat de sleuf in het roofmate wat aan de smalle kant was, maar dat ga je nog met een mes te lijf, zie ik, om taluds te maken. Dan zal al het rollend materieel er wel doorheen willen...
Ik heb al een trein

P@tje

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 05 October 2010, 11:53:52 »
Even wat anders dan het bouwen aan mijn baan. Bij het lezen van de bouwverslagen van Patrick(p@tje) kreeg ik de kriebels.
Omdat ik weinig typisch Nederlandse huizen bezit voor mijn nieuwe baan heb ik het nuttige met het aangename verenigd. Na vele uren snijden lijmen en verven de volgende 3 huisjes gefrot.
Hoewel ze nog niet zo fraai zijn als die van Patrick, ben ik er best wel tevreden mee.

Gerrit

Hoi Gerrit,

Dat vind ik nou weer leuk om te lezen! Je hebt juist gehandeld -> Ik zeg altijd: Als het ergens kriebelt, moet je krabben. M.a.w. Als je zelfbouwen eens wil proberen, doe het dan ook! Dat heb je dus gedaan én hoe... gelijk 3 (typisch Nederlandse) unieke huisjes zelf in elkaar gezet. Zeer geslaagde exemplaren! (y)  En yep... zo'n kleine arbeiderswoning bestaat wel degelijk.
Ik wens je veel succes bij je volgende (zelf-)bouwwerken... met dit zo'n soort scenery krijg je een prachtige, maar ook unieke Nederlandse baan van eenop87!

Vr. groet, Patrick

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 05 October 2010, 13:13:34 »
Bedankt voor de positieve reacties.

Het is op zich al erg leuk om zelf te bouwen en het geeft je na afloop veel voldoening. Het prikkelt je fantasie. Tijdens het bouwen borrelen de ideeën vanzelf op om allerlei details te verzinnen.
Ik teken als eerste de huisjes op de computer (in mijn geval in Coreldraw) en flans eerst de geprinte versie in elkaar om een goede indruk te krijgen van de verhoudingen. Als alles naar mijn zin is print ik de afzonderlijke delen uit en plak die met een plakstift op het styreen. Vervolgens snij ik het uit. Na het snijden leg ik het styreen in een bakje met water waardoor het papier los laat.

@Huub
Op zich denk ik wel een idee om de roofmate met acrylaatkit te verlijmen. Ik moet hier en daar nog wat roofmate aanvullen en ga daar zeker eens mee experimenteren.
De sleuf lijkt op de foto inderdaad aan de smalle kant, maar dat valt erg mee, ook omdat de bocht redelijk flauw is.

m.v.g.

Gerrit

eddie

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 09 October 2010, 11:34:19 »
Goed bezig zeg Gerrit!

Zien er leuk uit die huisjes. Ben benieuwd wat er verder nog voor moois gaat ontstaan!

eenop87

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 12 October 2010, 13:15:31 »
Kon het niet laten, maar heb deze keer een boerderij uit Overijssel gebouwd.
Met dank aan funda.nl
Op deze manier komt er niet veel terecht van de ruwbouw van mijn baan. :-\

Het is nog niet helemaal klaar. Met name het dak moet wat minder uitsteeksels hebben, maar dat zie je eigenlijk pas goed als je er foto's van maakt. Ook de muren kunnen nog wel wat verwering gebruiken.

m.v.g.
Gerrit