Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Ringleiding/bedrading spoorbaan  (gelezen 8518 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #15 Gepost op: 07 May 2010, 09:25:26 »
Lussen zorgen voor inductie.
Dat is niet de goede verklaring. Bij een ringleiding heb je twee draden naast elkaar lopen, en de stromen in die draden lopen tegengesteld. Die stromen heffen dus elkaars magneetveld op. Het inductieverhaal kun je dus vergeten.
Bovendien lopen veel modelspoorbanen ook ringvormig, en dat is nooit een probleem. Waarom zou een gesloten voedingsring dan wel een probleem zijn?

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #16 Gepost op: 07 May 2010, 09:28:29 »
Ringen, lussen en dan met name aardlussen zijn berucht in de audio als veroorzakers van brom.  :-\ 
Dit effect wordt ook vaak aangehaald als motief waarom je de voedingsleiding niet in een lus moet leggen. Maar dat zijn onvergelijkbare situaties.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #17 Gepost op: 07 May 2010, 09:55:21 »
Sorry, maar dat van die haspel heeft niet zo veel te maken met het ringprobleem. Dat het ding warm wordt als je er in opgerolde toestand veel stroom doorheen jaagt, (neem dan een droger i.p.v. een wasmachine, die trekt nòg meer stroom  ;D) heeft alleen te make met warmte-ontwikkeling. Een uitgerolde kabel kan zijn warmte kwijt aan de omgeving, een opgerolde niet.

Lol henk,

als je goed leest gebruik ik dit voorbeeld om de inductie uit te leggen. Je zegt hij wordt warm. klopt. hoe? omdat de magnetische velden elkaar versterken en er een hogere stroom gaat lopen. De aders worden warmer omdat ze niet geschikt zijn om die hogere stroom te dragen. Als tie uitgerold is kan hij inderdaad zijn warmte kwijt. Maar er wordt ook minder opgewekt omdat er geen magnetische velden zijn die elkaar versterken...
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #18 Gepost op: 07 May 2010, 10:19:53 »
Maar Allie wat bedoel je met denk aan draaischijf of rolbrug? Daar moet je juist wel gedetecteerd hebben... anders weet het treinbesturingsprogramma niet dat er een locomotief op staat.

Ronald,

Dat is juist, echter wanneer je je programma niet gebruikt om te rangeren (met de hand), dan is het niet nodig om dit uit te voeren. Daar doelde ik op.

Groet,
Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #19 Gepost op: 07 May 2010, 10:24:22 »
... Maar er wordt ook minder opgewekt omdat er geen magnetische velden zijn die elkaar versterken...

??? ???

Dus als ik een kabel van een paar kilometer koop, deze oprol en al mijn vermogen via die kabel onttrek zou het wel eens kunnen zijn dat ik bijna niks meer uit het net nodig heb? Laten we het wel serieus houden. Dit heeft niks met inductie te maken, maar meer met weerstand. Het is de weerstand die er onder voldoende stroom voor zorgt dat er warmte ontstaat, niet de inductie.

Gerard

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #20 Gepost op: 07 May 2010, 10:51:36 »
En de voldoende stroom wordt ten eerste gevraagd door de afnemer (droger) en ten tweede versterkt door het wisselende magnetische veld  :P
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #21 Gepost op: 07 May 2010, 11:09:51 »
Voor wat het waard is, lees dit draadje maar eens door.

Men is het ook daar niet geheel met elkaar eens. Toch blijf ik er bij dat de opgewekte magnetische velden elkaar opheffen vanwege de tegengestelde stromen en dat het dus niet de inductie is maar de weerstand die de warmte genereert.

Gerard

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #22 Gepost op: 07 May 2010, 11:15:34 »
Johan,

Die opgerolde haspel helemaal geen resulterend magneetveld op, omdat in de kabel de draden naast elkaar liggen, met tegengesteld en even groot lopende stroom. De magneetvelden van die stromen zijn dus ook tegengesteld aan elkaar en  heffen elkaar dus op. Klaas schreef ook al zoiets in zijn bericht.
Je kunt de haspel zien als een bifilair gewikkelde weerstand. Zulke weerstanden zijn juist gemaakt om geen zelfinductie te krijgen, maar alleen ohmse weerstand.
En daar verwijst Gerard ook al naar in zijn link, zie ik nu.

Iik ben het met Gerard eens: het gaat om warmte-ontwikkeling in de weerstand van de draden: P = UXR = I2XR = U2/R

Mvg,
Henk

Ben benieuwd wanneer een moderator ons weer on-topic fluit....  :-\  ;D /sub]
« Laatst bewerkt op: 07 May 2010, 11:17:20 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #23 Gepost op: 07 May 2010, 11:32:43 »
Ben benieuwd wanneer een moderator ons weer on-topic fluit....  :-\  ;D

LOL  (y)

Dit IS het topic toch?  ;D

Gerard

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #24 Gepost op: 07 May 2010, 11:46:23 »
als je goed leest gebruik ik dit voorbeeld om de inductie uit te leggen. Je zegt hij wordt warm. klopt. hoe? omdat de magnetische velden elkaar versterken en er een hogere stroom gaat lopen.
Ik zal me heel voorzichting uitdrukken: je hebt het niet helemaal begrepen. 8)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Johan Trix

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
  • Ontspoorde N-spoor liefhebber
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #25 Gepost op: 07 May 2010, 11:48:40 »
Kopt klaas, "schaam"...

Ik zag het hele verhaal met de 2 aders die elkaar opheffen (L/N) even totaal over het hoofd...

Johan.
Wie ik ben & Ons NIEUWE baanplan <- Wat vind u van ons baanplan? graag reacties!

sander306

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #26 Gepost op: 07 May 2010, 11:58:34 »
die lussen zijn niet het probleem bij het normale bedrijf, meer als bij de buren de bliksem inslaat ofzo. Grote lus met grote flux is grote inductie. Dat is dan ook meteen de reden dat in ziekenhuizen gebruik wordt gemaakt van een "ster-voeding" alle kabels komen in een centraal punt uit zodat je geen lussen en stromen door je patient krijgt.

Bij die ronde ringleiding gaat het er niet om dat hij storing veroorzaakt, maar dat deze storingen kan opvangen. Hierdoor ontstaat de zogenaamde common-mode stroom.

En dat geldt dus ook voor een totaal ronde baan zonder isolatie.
There are only 10 kinds of people, those who understand binairy and those who don't.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #27 Gepost op: 07 May 2010, 13:03:27 »
Bij die ronde ringleiding gaat het er niet om dat hij storing veroorzaakt, maar dat deze storingen kan opvangen. Hierdoor ontstaat de zogenaamde common-mode stroom.
Ja en? Die common mode stroom zingt gewoon rond in de lus en doet verder niemand kwaad.

Het probleem wat soms wordt toegeschreven aan de gesloten lus is het verminken van het digitale signaal. Maar de mensen die dit probleem signaleren zijn over het algemeen onvoldoende elektrisch geschoold om het diepgaand te onderzoeken. Ik heb wel eens geprobeerd om het na te bootsen, maar dat is me niet gelukt. En bij metingen aan een gesloten voedingslus van meer dan 20 meter lang kon ik ook geen enkele signaalverminking vaststellen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Eenerspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1027
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Re:Ringleiding/bedrading spoorbaan
« Reactie #28 Gepost op: 07 May 2010, 13:55:08 »
Dat is dan ook meteen de reden dat in ziekenhuizen gebruik wordt gemaakt van een "ster-voeding" alle kabels komen in een centraal punt uit zodat je geen lussen en stromen door je patient krijgt.

Sander,

Dat gaat niet over de voeding maar over de aarding. Er moet worden voorkomen dat er potentiaal verschillen ontstaan tussen aardpunten, daarom gelden er voor de aarding in medisch gebruikte ruimten speciale eisen, die in een aparte
 NEN-norm zijn vastgelegd, ik meen NEN 3132 en die geldt dus bovenop de NEN 1010.
Maar nu raken we wel erg off-topic, tenzij je een ziekenhuis heel werkelijkheidsgetrouw op je baan gaat installeren  ;D ;D

Mvg,
Henk
« Laatst bewerkt op: 07 May 2010, 14:04:53 door Eenerspoor »
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.