Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat spoor 1 brouwsels door moonlicht
Vandaag om 19:18:00
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door barry1972
Vandaag om 19:15:10
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 19:11:57
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 19:06:43
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 19:01:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 19:01:26
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:51:46
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:06:43
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
  

Auteur Topic: Modulebak overgangen  (gelezen 9091 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3536
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #30 Gepost op: 23 April 2010, 10:15:35 »
Ik heb momenteel 2 modulebakken in aanbouw en die zijn over de lengte ook
niet geheel torsiestijf, dit vergemakkelijkt het stellen van de bakken aanzienlijk.

Beide bakken zijn door 2 slotbouten met vleugelmoer aan elkaar verbonden, en wanneer
deze goed aangedraaid zijn houd de wrijving tussen de kopschotten van de modulebakken
alles netjes op hoogte en zijn de bakovergangen makkelijk goed te stellen.

De onderbouw is natuurlijk ook van wezelijk belang voor een goede overgang.

De hele modulebak ligt als het ware op een ledikant frame, 2 sets van 2 balken met schoren vormen
daarbij de kopse kanten van dit frame, daartussen bevestigt met ledikanthaken planken
die het hele boeltje verstevigen.
Dit levert een goede degelijke constructie op die ingeklapt weinig ruimte inneemt.

De balken zijn aan de onderzijde voozien van stelpoten met M8 bouten waaronder een voetje
gelast is zodat het grondoppervlak niet te klein wordt.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #31 Gepost op: 23 April 2010, 10:30:24 »
De Queeste is dus nog steeds naar een materiaal met de degelijkheid van Duitsch Eikenhout en het gewicht van superlicht balsahout

Als ik dit zo lees begin ik eigenlijk aan aluminium te denken....
Heeft iemand dat wel eens geprobeerd; een stijf aluminium frame maken voor de modulebak, en daarop een dunne plaat 3,6 mm multiplex als niet constructieve afwerking.
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #32 Gepost op: 23 April 2010, 10:51:25 »
Waarom aluminium? Je kunt bakken bouwen van 3,6 mm triplex, waarbij het triplex een constructieve functie heeft.
Dit is zoals ik mijn modules bouw:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebouw_1.gif
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2187
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #33 Gepost op: 23 April 2010, 11:20:30 »
Misschien een klein beetje OT, maar
Heren, We hebben kennelijk allemaal ideeën en (proef-)bouwsels, kunnen we niet eens live met mekaar om een stelletje modulebakken gaan zitten en alle slimmigheden combineren?
Houten? ofzoiets?
Laat eens horen, desnoods per pm...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #34 Gepost op: 23 April 2010, 12:01:18 »
Hallo,

Ik heb zelf de volgende overgangen in gebruik. (Zie http://www.imt-lenzen.de/glma.html.
Werken prettiger als de eerst gebruikte printplaten. Nadeel je hebt een stuk recht nodig.

Groeten,

Gerard van der Sel
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #35 Gepost op: 23 April 2010, 22:12:45 »
Waarom aluminium?
https://images.beneluxspoor.net/bnls/modulebouw_1.gif

Vanwege maat- en vormvastheid kwam ik er op. Met name houten latten vind ik een ramp qua vormvastheid. In een bouwmarkt sta ik altijd op mijn gemak het hele vak door te spitten op zoek naar latten die niet krom of scheluw zijn  ::)

Overigens puur een gedachtenspinsel dat aluminium, ik ben een echte 'houtman' en heb nog nooit wat in alu gemaakt.
No dress rehearsel, this is our life.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #36 Gepost op: 23 April 2010, 23:37:05 »
Aluminium is juist onder de metalen dramatisch... zet veel sterker uit dan staal ed, het is relatief zacht, vervormt snel en slijt ook gauw.

Karst had laatst een echt goed idee... stalen (of nog beter RVS) paspennen in trespa kopplaten
Trespa is ECHT vormvast. Het neemt geen vocht op, is overschilderbaar enzo.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #37 Gepost op: 24 April 2010, 09:52:04 »
Alu zet inderdaad 2x meer uit dan staal. Zo dramatisch qua zachtheid en slijtage is het nou ook weer niet.... Mijn fietsframe is ook van aluminium en heeft wel wat meer te lijden dan een modulebak voor modeltreintjes, om over vliegtuigbouw nog maar te zwijgen  ::).
Trespa is verder, net als multiplex, te verkrijgen in diverse diktes. De vormvastheid is dus ook afhankelijk van de dikte van de plaat. Een plaatje van 6 mm kan nog aardig golven.
Trespa is inderdaad redelijk ongevoelig voor vochtopname maar heeft een thermische uitzettingscoëfficiënt die ongeveer gelijk is aan die van aluminium, dus de vormvastheid valt ook wel mee.
En Trespa schilderen, ik zou er niet aan beginnen.

Titanium anders?  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 April 2010, 10:03:58 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26879
    • Pagina van klaas
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #38 Gepost op: 24 April 2010, 11:28:44 »
Mijn fietsframe is ook van aluminium en heeft wel wat meer te lijden dan een modulebak voor modeltreintjes,
Het aluminium van je fiets is toch wel een andere legering dan het gangbare constructiealuminium.
Maar los daarvan zie ik het voordeel niet van al die exotische constructies met gemengde materialen. Gewoon triplex/multiplex, moeilijker hoeft het niet te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rubedino

  • Gast
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #39 Gepost op: 24 April 2010, 12:00:40 »
Keflar?

KJ

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6774
  • Spaar ze allemaal.
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #40 Gepost op: 24 April 2010, 12:09:08 »
Nee joh, gewoon zirconium keramiek gebruiken.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #41 Gepost op: 24 April 2010, 16:16:26 »
Citaat
Trespa is ECHT vormvast
??? ??? :o :o :'( :'(

als je 1 cm per meter vormvast vind wel :)
leuk al die dingen die bedacht worden,
en Trespa als geheel neme voo de hele bak, kom je binnen een jaat op RTL5, bij de sterkste man van Nederland
mijn oplossing vind ik eigenlijk veel makkelijker, sneller te bouwen en goedkoper, en het heet, "gewoon-voorzichtig-doen"   ;D
« Laatst bewerkt op: 24 April 2010, 16:19:55 door marty »
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4243
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #42 Gepost op: 24 April 2010, 16:47:26 »
Nee, beton in plaats van Trespa  ;D . Beton is pas vormvast! Kijk maar naar al die bruggen in Nederland, alleen moet je dan een heftruck aanschaffen om je modules te (ver) plaatsen  :-\ .

Klaas' suggestie is één van de betere, ik denk dat zijn modules niet gauw meer wegen dan 10 kg. Dan maar geen sterkste man. Zijkanten van modules maak ik door 3,5 op 5,5 triplex te lijmen zodanig dat er aan de uiteinden een holletje ontstaat waar ik het eindschot dan weer inlijm, die heeft ook een opbouw van 3.5 op 5,5, zodanig, dat dat precies in het holletje van het zijschot past. 3,5 mm topplaat erop en eronder om de 40 cm een schot a 9 mm triplex om de topplaat voor doorzakken te behoeden. Mits verlijmd met PUR-lijm (bruislijm, constructielijm) is de verbinding zó sterk dat ik geen latje in de hoek nodig heb. 70 x 1,80 weegt incl scenery en gelijmd ballastzand niet meer dan 13 kg.
..In een bouwmarkt sta ik altijd op mijn gemak het hele vak door te spitten op zoek naar latten die niet krom of scheluw zijn  ::)
Jij snapt het. Als het in de bouwmarkt nog niet krom is, zal het thuis ook niet meer enorm gaan trekken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Modulebak overgangen
« Reactie #43 Gepost op: 24 April 2010, 16:50:51 »
Verbazingwekkend dat niemand nog een modulebak heeft voorgesteld van carbonfiber ;D
Vederlicht en oersterk :D

Maar goed, even serieus, het is inderdaad lastig, enerzijds wil je stevigheid, anderszijds licht gewicht. Ik ben er zelf ook nog niet uit wat ik zal doen.
Mijn voorkeur op moment gaat uit naar multiplex in een dikte van 10-12mm.

Gr. Remco.