Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door ArjanB
Vandaag om 00:20:54
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door SFA
14 July 2025, 23:46:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
14 July 2025, 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
14 July 2025, 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
14 July 2025, 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
14 July 2025, 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
14 July 2025, 22:31:05
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
14 July 2025, 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 July 2025, 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
14 July 2025, 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
14 July 2025, 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
14 July 2025, 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
14 July 2025, 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
14 July 2025, 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
14 July 2025, 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
14 July 2025, 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
14 July 2025, 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
14 July 2025, 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
14 July 2025, 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
14 July 2025, 16:54:49
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
14 July 2025, 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
14 July 2025, 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
14 July 2025, 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
14 July 2025, 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
14 July 2025, 14:23:39
  

Auteur Topic: Ns overweegt spitstarief  (gelezen 5687 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #15 Gepost op: 04 April 2010, 14:12:50 »
die niet anders kunnen.

Of willen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #16 Gepost op: 04 April 2010, 14:20:54 »
Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die in de spits reizen terwijl ze ook makkelijk daarbuiten kunnen reizen. Daarvoor zal je een (objectief) onderzoek moeten houden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #17 Gepost op: 04 April 2010, 14:22:32 »
Leg eens uit?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #18 Gepost op: 04 April 2010, 14:39:41 »
Nee we reizen allemaal in de spits omdat we ervan uitgaan dat "de baas" het wel niet leuk zal vinden als ik op een andere tijd kom... Beetje vastgeroest denken zeg maar.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #19 Gepost op: 04 April 2010, 14:52:53 »
Ik zou niet weten waarom je dan voor je lol in de file gaat staan als het ook anders kan. In deze maatschappij zijn veel dingen afhankelijk van elkaar en kunnen sommigen mensen niet anders. Voor die mensen die in de spits moeten reizen is dit hele plan puur geldklopperij.

Nee we reizen allemaal in de spits omdat we ervan uitgaan dat "de baas" het wel niet leuk zal vinden als ik op een andere tijd kom

alsof we werknemers allemaal maar dom zijn.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #20 Gepost op: 04 April 2010, 15:08:10 »
Ja dus.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3442
    • Mijn van-alles website
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #21 Gepost op: 04 April 2010, 15:11:55 »
@ Stig: ik vind jou antwoorden erg kortzichtig: ik heb menigmaal de conversaties tussen werknemers en werkgevers gehoord over het later beginnen en later eindigen, om zo files en zo te ontlopen, maar het antwoord was steevast hetzelfde: de klanten werken ook niet op die tijden, dus dat kan niet (als men al niet met een administratieve k*tsmoes aan kwam zetten)

Er zijn veel meer mensen die wel later willen beginnen, maar de kans gewoon niet krijgen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #22 Gepost op: 04 April 2010, 15:16:25 »
De werktijden van het gros van de Forens was, en van 9 tot 5, en dat zal hoogstwaarschijnlijk niet veranderen.
Ook mensen die in de buitendienst werken, en toch met het openbaar vervoer naar hun werk gaan, die ga je toch ook noet pas rond een uur of 11 laten beginnen, en dan kan hij amper zn werkdag van 8 uren volmaken.
Zeker in de winter als het vroeger donker begint te worden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #23 Gepost op: 04 April 2010, 15:18:47 »
Er spelen wel wat meer dingen dan alleen de vraag of de "baas" het leuk vind.
Ik heb wat werktijden betreft een redelijk vooruitstrevende werkgever. Zolang ik maar tussen 7 en 10 uur begin, kan ik de begintijd zelf bepalen en ook over thuiswerken wordt niet moeilijk gedaan. Toch zat ik in de tijd dat ik Amsterdam werkte, ieder dag volop in de ochtendspits. Redenen:
1. Ik word geacht samen te werken met anderen, dat gaat in het algemeen erg lastig met thuiswerken of als de werktijden extreem ver uit elkaar liggen.
2. Om 9 uur vertrok de laatste bus van het station Sloterdijk naar kantoor. En om nu iedere dag een tientje voor een taxi neer te tellen, ging me ook wat ver.
3. Wil je nog een beetje sociaal leven kunnen opbouwen, is het wel lekker als je uiterlijk een uur of half acht 's avonds aan de piepers kunt beginnen of je niet om 9 uur je bed in hoeft omdat de volgende dag om 5 uur de wekker weer gaat.

Er zullen ongetwijfeld wel een aantal masochisten zijn die geheel vrijwillig in de drukste treinen stappen of de file in duiken, maar voor veruit de meesten is het toch echt noodzakelijk kwaad om in de spits te reizen.

Huub

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #24 Gepost op: 04 April 2010, 16:42:01 »
@ Stig: ik vind jou antwoorden erg kortzichtig:

Ja, dat vind ik van sommige antwoorden hier ook.

Differentieer het nou eens naar beroepsgroep. Waarom zou je nou zo nodig op die vast geroeste tijden moeten werken. Ik hoor het woord "klant" al vallen. Ik denk dat er niet eens zo gek veel mensen direct klant contact hebben en het dus geen moer uitmaakt of ze een uur eerder of later beginnen.

En het blijft gewoon een keuze, om in de file of spits te gaan staan. Mogelijkheden genoeg om ze te omzeilen. Andere tijden, dichter bij je werk wonen of werk dichter bij huis zoeken, ander vervoermiddel. Wil je dat niet, dan is dat ook een keuze.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #25 Gepost op: 04 April 2010, 16:49:12 »
Spits of file, ik maak het vaak genoeg mee dat men ook niet wil spreiden. Neem alleen het voorbeeld van de trein. Ik reis dan vaak genoeg in een spitstrein met twee stammen DD-AR en nou stopt de trein ergens en dan zijn er van die mensen die persé naar voren willen terwijl in het achterste stel plek zat is. Tja, en dan krijg je soms veevervoer en daar kan NS niks aan doen.
En files, vaak is er helemaal geen oorzaak voor maar is het weer een of andere bangerik die zonder reden op de rem trapt en daarmee iedereen ophoudt.
Mvgr Jan Wiebrand

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #26 Gepost op: 04 April 2010, 16:59:46 »
Jongens,

het rede voor het spitstarief is simpel. De NS kan zich niet op forensenverkeer concentreren.De NS heeft niet genoeg middelen (lees : geld / materieel / personeel) om iedereen die met de trein moet/wil rijden tijdens de spits. er zijn 3 manieren om dit op te lossen, 1. meer geld van iedereen vragen 2. proberen minder mensen met de trein te laten rijden in de spits (wat dit is) of 3. bij de overheid bedelen, daar dit een essentieel deel van de NL'economie is. Er zullen altijd meer mensen zijn die in de spits moeten reizen dan mensen erbuiten. De trein heeft al het nadeel dat ze niet altijd daar zijn waar mensen ze willen hebben. Uiteindelijk kan de NS maar zoveel mensen vervoeren, niet meer. Ons spoorwegnet is nou eenmaal overbelast.

Het is kort door de bocht om te zeggen dat er minder mensen met de trein reizen. Dat is,zolang de overheid niet investeert de enige optie.
Interessant detail : de overheid denkt erover na om Prorail en de NS weer samen te voegen. Hmm, als ze het nou ook maar weer zouden de-privatiseren. Dan heeft het tenminste zin om te zeuren over slecht vervoer.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 913
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #27 Gepost op: 04 April 2010, 17:05:44 »
En krijgen we met sneeuwval geen chaos meer op het spoor ;D
Mvgr Jan Wiebrand

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4555
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #28 Gepost op: 04 April 2010, 17:20:03 »
Differentieer het nou eens naar beroepsgroep. Waarom zou je nou zo nodig op die vast geroeste tijden moeten werken. Ik hoor het woord "klant" al vallen. Ik denk dat er niet eens zo gek veel mensen direct klant contact hebben en het dus geen moer uitmaakt of ze een uur eerder of later beginnen.

Dat denk jij inderdaad. Maar als we nu naar de ochtend en middagspitsen kijken, zie je dat de files er voornamelijk tussen 7-10 en 16-19 staan. Dat is dus al een verspreiding van 3 uur. Wil je iemand dan om 5 uur laten beginnen of om 11 uur?

Citaat
En het blijft gewoon een keuze, om in de file of spits te gaan staan. Mogelijkheden genoeg om ze te omzeilen. Andere tijden, dichter bij je werk wonen of werk dichter bij huis zoeken, ander vervoermiddel. Wil je dat niet, dan is dat ook een keuze.
Tuurlijk we gaan voor de lol in de file staan. Ander werk of een ander huis doen de meeste mensen niet zomaar. Veel mensen hebben een sociaal leven en in tijden van economische crisis is het niet aantrekkelijk ander werk te zoeken. De enige vervoersmiddelen die wij hebben in Nederland is per spoor of per weg. De mensen die de benenwagen of fiets kunnen nemen zullen dat echt wel doen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #29 Gepost op: 04 April 2010, 17:54:01 »
De mensen die de benenwagen of fiets kunnen nemen zullen dat echt wel doen.

Kijk en daar ben ik nu alweer een van de gelukkige van.  ;D ;D ;D
Geen gezeik met de trein in de spits. ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)