Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Baanbouw Rehausen2 door Lobomotion69
Vandaag om 02:38:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Silvolde
Vandaag om 00:03:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
08 September 2025, 23:51:23
Raadplaatje door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 23:32:27
Da's Daz 2 door Huup
08 September 2025, 23:27:35
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
08 September 2025, 23:00:05
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
08 September 2025, 22:03:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 21:35:43
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
Veevervoer ss/ ns door klusser
08 September 2025, 20:24:06
44 Roco vs 44 Brawa door ES44C4
08 September 2025, 20:05:15
Welke winkel voert deze merken? door Hennie
08 September 2025, 19:55:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
08 September 2025, 19:15:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
08 September 2025, 18:27:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
08 September 2025, 18:14:16
Au bord de la Cèze door Chris80
08 September 2025, 17:59:51
Hoe de schuifdeuren weer te plaatsen? door Robert vh Prutsert
08 September 2025, 17:25:36
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
08 September 2025, 14:27:52
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door Jeroen95
08 September 2025, 14:19:22
Nieuw boek, BE in de tijd van het derde rijk door Arjan6511
08 September 2025, 13:25:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
08 September 2025, 12:12:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
08 September 2025, 11:35:53
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Eric B
08 September 2025, 10:11:11
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
08 September 2025, 09:54:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
08 September 2025, 09:10:43
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
07 September 2025, 23:27:50
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
07 September 2025, 22:46:42
  

Auteur Topic: Ns overweegt spitstarief  (gelezen 5792 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #30 Gepost op: 04 April 2010, 18:24:58 »
Wil je iemand dan om 5 uur laten beginnen of om 11 uur?

Van mij hoeft het niet hoor. Ik heb het al voor mekaar. MAar ja waarom niet? Wat is er mis mee? Kun je ook de kids 's morgens nog eens meemaken... En de andere week dat je om 5 uur begint, zie je ze eens thuis komen...

Tuurlijk we gaan voor de lol in de file staan. Ander werk of een ander huis doen de meeste mensen niet zomaar.

Nou dan doe je dat toch niet? Dan is dat dus je keuze. Duidelijk. De keuze is geen verandering.

Veel mensen hebben een sociaal leven


Wat wil je daarmee zeggen, dat mensen die niet van 9-5 werken geen sociaal leven hebben?

en in tijden van economische crisis is het niet aantrekkelijk ander werk te zoeken.

Het is niet altijd crisis... Ook in goede tijden deden we er niks aan.

De enige vervoersmiddelen die wij hebben in Nederland is per spoor of per weg. De mensen die de benenwagen of fiets kunnen nemen zullen dat echt wel doen.

Lopen/fietsen/snorfiets/bromfiets/ligfiets(lekker snel) - Motorfiets/auto/carpoolen - Trein/tram/bus/waterbus/taxi. Nou kies maar uit.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #31 Gepost op: 04 April 2010, 19:55:22 »
Citaat
Van mij hoeft het niet hoor. Ik heb het al voor mekaar. MAar ja waarom niet? Wat is er mis mee? Kun je ook de kids 's morgens nog eens meemaken... En de andere week dat je om 5 uur begint, zie je ze eens thuis komen...

Nou dan doe je dat toch niet? Dan is dat dus je keuze. Duidelijk. De keuze is geen verandering.

Je moet eens beseffen dat niet iedereen hetzelfde is. Je praat erg makkelijk allemaal. Ik weet niet hoe jou leefsituatie is, maar misschien moet je die eens vergelijken met anderen en dan nog een keer wat roepen.

Citaat
Wat wil je daarmee zeggen, dat mensen die niet van 9-5 werken geen sociaal leven hebben?
Nee dat mensen niet zo snel verhuizen.


Citaat
Het is niet altijd crisis... Ook in goede tijden deden we er niks aan.
blijkbaar is het aanbod banen met verschillende werktijden er niet of hebben mensen het naar hun zin of houden ze van regelmaat of gaan ze erop achteruit.


Citaat
Lopen/fietsen/snorfiets/bromfiets/ligfiets(lekker snel) - Motorfiets/auto/carpoolen - Trein/tram/bus/waterbus/taxi

alles wat op fiets eindigt beschouw ik als hetzelfde, omdat ze van dezelfde rijbaan gebruik maken. Taxi is hetzelfde als een auto. Die staat namelijk in dezelfde file. Waterbus/boot. Ok, hier vaart er een draagvleugelboot. Die is succesvol, maar dat kan ook niet overal.


Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #32 Gepost op: 04 April 2010, 20:19:15 »
Daan, misschien moet jij iets minder fel reageren en eerst maar eens zelf even mensen gaan vergelijken. En noem eerst eens wat concrete voorbeelden. Jij praat wel heel makkelijk maar heb jij dan al zoveel werkervaring? Veel mensen hebben niet eens een keus als het gaat om werktijden.
Mvgr Jan Wiebrand

P.S. Moderators, misschien dat we deze discussie beter even in de kiem kunnen smoren.
« Laatst bewerkt op: 04 April 2010, 20:30:41 door Dubbeldekkerjw »

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #33 Gepost op: 04 April 2010, 20:21:55 »
....alles wat op fiets eindigt beschouw ik als hetzelfde, omdat ze van dezelfde rijbaan gebruik maken. Taxi is hetzelfde als een auto. Die staat namelijk in dezelfde file. Waterbus/boot. Ok, hier vaart er een draagvleugelboot. Die is succesvol, maar dat kan ook niet overal.

Das niet waar, als je de juiste fiets hebt kun je kiezen, de weg als deze leeg is, b.v. heel handig als er veel nare bochten in het fietspad zitten of het fietspad steeds voorrang moet verlenen, het fietspad als het op de rijbaan te druk is, of de auto's er te snel rijden.
(ok, snelweg en autoweg zijn natuurlijk ook voor de juiste fiets niet toegankelijk )

Groet,
Roelco

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #34 Gepost op: 04 April 2010, 20:27:41 »
.... De mensen die de benenwagen of fiets kunnen nemen zullen dat echt wel doen.

En dit is dan weer niet waar, als ik zie hoeveel mensen de kinderen met de auto naar school brengen, terwijl dat met de fiets prima te doen is, soms zelfs lopend.
En op mijn werk zijn er tientallen die uit de zelfde plaats komen als ik en die nooit met de fiets komen. En enkeling zo nu en dan eens als het mooi weer is, terwijl ik het met een enkele uitzondering daargelaten dagelijks doe. En als ik die afstand elke dag kan fietsen kunnen die anderen het toch ook echt wel.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #35 Gepost op: 04 April 2010, 20:31:13 »
Hmmm, toch maar wat vaker in iemands profiel kijken of er een leeftijd aanwezig is...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #36 Gepost op: 04 April 2010, 20:32:13 »
Jah dat klopt Roelco.  ;D
Alleen op de wegen waar veel bochten in zitten staan meestal geen files. Ik dacht alleen dat fietsers tegenwoordig overal voorrang kregen of is het alleen van rechts?

Mensen die hun kinderen met de auto naar school brengen, gaan vaak weer door, maar er zijn ook mensen waarvan je denkt, kom op. Maar daar doet de spitsheffing van de NS niets aan. Wel de kilometerheffing, maar dat is een ander verhaal.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #37 Gepost op: 04 April 2010, 20:34:29 »
@Daan zeker nooit verkeersles gehad op school, of een rijbewijs gehaald?
Voor grootspoorfoto's zie site

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #38 Gepost op: 04 April 2010, 20:41:22 »

Alleen op de wegen waar veel bochten in zitten staan meestal geen files. Ik dacht alleen dat fietsers tegenwoordig overal voorrang kregen of is het alleen van rechts?


Dat kan heel erg verschillen.

Zo heb je bij ons 2 hele drukke rotondes bij de 1ste worden fietsers voor gelaten (met haaientanden)
En bij die andere moeten fietsers, auto's voorlaten.

Gr Bruce
Passat driver:)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #39 Gepost op: 04 April 2010, 20:46:16 »
Jah dat klopt Roelco.  ;D
Alleen op de wegen waar veel bochten in zitten staan meestal geen files. Ik dacht alleen dat fietsers tegenwoordig overal voorrang kregen of is het alleen van rechts?
Kijk de verkeersregels er maar op na dan zul je zien dat je als fietser ook gewoon regels hebt, en dat is zeker niet 1 regel: fiets heeft altijd voorrang
Mensen die hun kinderen met de auto naar school brengen, gaan vaak weer door,

Dan nog is het vaak net zo snel, zo niet sneller, goedkoper, beter voor de natuur, en veiliger rond de scholen om eerst met de fiets de kinderen naar school te brengen, en dan eventueel terug de auto op halen ( of gelijk doorfietsen naar je werk natuurlijk:), of naar het station om het bij de treinen te houden )

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #40 Gepost op: 04 April 2010, 20:59:57 »
Ja, goedkopere kaartjes in de daluren is een beloning voor de mensen die meewerken aan de spreiding. Duurdere kaartjes in de spits is een straf voor de mensen die niet anders kunnen.

 ???
Maarre, als een kaartje goedkoper is in de daluren, dan is een kaartje toch ook duurder in de spits?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2051
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #41 Gepost op: 04 April 2010, 21:08:39 »
Nee henk dat zie je verkeerd ;D.

Als de NS zegt een kaartje kost 5 euro, maar als je buiten de spits rijdt krijg je 1 euro korting en kost het maar 4 euro is er voor niemand een probleem.
Maar als de NS zegt een kaartje kost 4 euro, maar als je in de spits rijdt moet je 1 euro spitstarief extra betalen en kost het dus 5 euro dan wordt iedereen boos.

Resultaat is hetzelfde, maar in het hoofd van veel mensen is het totaal wat anders. 1 euro korting klink positief en als belonging, 1 euro extra betalen klinkt negatief en als straf.

Groet,
Roelco

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22560
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #42 Gepost op: 04 April 2010, 21:12:33 »
Ah ja, ik snap.  ;D
Het werkt trouwens echt zo. Er zijn allerlei experimenten spitsmijden geweest. Kregen mensen een paar euro per dag op hun rekening gestort als ze de spits meden. Dan blijkt er dus opeens van alles met de baas bespreekbaar te zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #43 Gepost op: 04 April 2010, 21:12:39 »
Maar het komt op het zelfde neer zoals Roelco zegt.
gebeurt ook in de winkel.

Eerst verhogen ze de prijs wat, en dan geven ze je wat korting, maar je betaald zelfs met de korting zowat de volle mep.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #44 Gepost op: 04 April 2010, 22:14:12 »
Heb hier al wel eens aangegeven bij de werkgever dat ik graag van 10:00 tot 14:00 zou willen werken
ivm files en drukte in het verkeer.
Begint hij over het loon >:(
Dus het ligt niet aan mij dan...

Tinus.