Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Arnold 2210 onderdelen gezocht door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:55:04
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 00:39:51
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
Vandaag om 00:09:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
07 November 2025, 23:11:16
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
07 November 2025, 22:35:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Donny95
07 November 2025, 22:27:04
Raadplaatje door R1954
07 November 2025, 21:54:05
Au bord de la Cèze door Sikko
07 November 2025, 21:43:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Pauldg
07 November 2025, 21:15:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
07 November 2025, 20:01:27
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Quinzeedied
07 November 2025, 19:57:53
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
07 November 2025, 17:32:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
07 November 2025, 16:33:03
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
07 November 2025, 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
07 November 2025, 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
07 November 2025, 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
07 November 2025, 15:57:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
07 November 2025, 15:29:00
Baanplan Belkamp H0 door jdk
07 November 2025, 14:15:36
  

Auteur Topic: Ns overweegt spitstarief  (gelezen 6042 keer)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #15 Gepost op: 04 April 2010, 14:12:50 »
die niet anders kunnen.

Of willen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #16 Gepost op: 04 April 2010, 14:20:54 »
Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die in de spits reizen terwijl ze ook makkelijk daarbuiten kunnen reizen. Daarvoor zal je een (objectief) onderzoek moeten houden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #17 Gepost op: 04 April 2010, 14:22:32 »
Leg eens uit?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #18 Gepost op: 04 April 2010, 14:39:41 »
Nee we reizen allemaal in de spits omdat we ervan uitgaan dat "de baas" het wel niet leuk zal vinden als ik op een andere tijd kom... Beetje vastgeroest denken zeg maar.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #19 Gepost op: 04 April 2010, 14:52:53 »
Ik zou niet weten waarom je dan voor je lol in de file gaat staan als het ook anders kan. In deze maatschappij zijn veel dingen afhankelijk van elkaar en kunnen sommigen mensen niet anders. Voor die mensen die in de spits moeten reizen is dit hele plan puur geldklopperij.

Nee we reizen allemaal in de spits omdat we ervan uitgaan dat "de baas" het wel niet leuk zal vinden als ik op een andere tijd kom

alsof we werknemers allemaal maar dom zijn.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #20 Gepost op: 04 April 2010, 15:08:10 »
Ja dus.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3458
    • Mijn van-alles website
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #21 Gepost op: 04 April 2010, 15:11:55 »
@ Stig: ik vind jou antwoorden erg kortzichtig: ik heb menigmaal de conversaties tussen werknemers en werkgevers gehoord over het later beginnen en later eindigen, om zo files en zo te ontlopen, maar het antwoord was steevast hetzelfde: de klanten werken ook niet op die tijden, dus dat kan niet (als men al niet met een administratieve k*tsmoes aan kwam zetten)

Er zijn veel meer mensen die wel later willen beginnen, maar de kans gewoon niet krijgen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #22 Gepost op: 04 April 2010, 15:16:25 »
De werktijden van het gros van de Forens was, en van 9 tot 5, en dat zal hoogstwaarschijnlijk niet veranderen.
Ook mensen die in de buitendienst werken, en toch met het openbaar vervoer naar hun werk gaan, die ga je toch ook noet pas rond een uur of 11 laten beginnen, en dan kan hij amper zn werkdag van 8 uren volmaken.
Zeker in de winter als het vroeger donker begint te worden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #23 Gepost op: 04 April 2010, 15:18:47 »
Er spelen wel wat meer dingen dan alleen de vraag of de "baas" het leuk vind.
Ik heb wat werktijden betreft een redelijk vooruitstrevende werkgever. Zolang ik maar tussen 7 en 10 uur begin, kan ik de begintijd zelf bepalen en ook over thuiswerken wordt niet moeilijk gedaan. Toch zat ik in de tijd dat ik Amsterdam werkte, ieder dag volop in de ochtendspits. Redenen:
1. Ik word geacht samen te werken met anderen, dat gaat in het algemeen erg lastig met thuiswerken of als de werktijden extreem ver uit elkaar liggen.
2. Om 9 uur vertrok de laatste bus van het station Sloterdijk naar kantoor. En om nu iedere dag een tientje voor een taxi neer te tellen, ging me ook wat ver.
3. Wil je nog een beetje sociaal leven kunnen opbouwen, is het wel lekker als je uiterlijk een uur of half acht 's avonds aan de piepers kunt beginnen of je niet om 9 uur je bed in hoeft omdat de volgende dag om 5 uur de wekker weer gaat.

Er zullen ongetwijfeld wel een aantal masochisten zijn die geheel vrijwillig in de drukste treinen stappen of de file in duiken, maar voor veruit de meesten is het toch echt noodzakelijk kwaad om in de spits te reizen.

Huub

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #24 Gepost op: 04 April 2010, 16:42:01 »
@ Stig: ik vind jou antwoorden erg kortzichtig:

Ja, dat vind ik van sommige antwoorden hier ook.

Differentieer het nou eens naar beroepsgroep. Waarom zou je nou zo nodig op die vast geroeste tijden moeten werken. Ik hoor het woord "klant" al vallen. Ik denk dat er niet eens zo gek veel mensen direct klant contact hebben en het dus geen moer uitmaakt of ze een uur eerder of later beginnen.

En het blijft gewoon een keuze, om in de file of spits te gaan staan. Mogelijkheden genoeg om ze te omzeilen. Andere tijden, dichter bij je werk wonen of werk dichter bij huis zoeken, ander vervoermiddel. Wil je dat niet, dan is dat ook een keuze.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #25 Gepost op: 04 April 2010, 16:49:12 »
Spits of file, ik maak het vaak genoeg mee dat men ook niet wil spreiden. Neem alleen het voorbeeld van de trein. Ik reis dan vaak genoeg in een spitstrein met twee stammen DD-AR en nou stopt de trein ergens en dan zijn er van die mensen die persé naar voren willen terwijl in het achterste stel plek zat is. Tja, en dan krijg je soms veevervoer en daar kan NS niks aan doen.
En files, vaak is er helemaal geen oorzaak voor maar is het weer een of andere bangerik die zonder reden op de rem trapt en daarmee iedereen ophoudt.
Mvgr Jan Wiebrand

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2113
  • MSc Micro-Electronics
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #26 Gepost op: 04 April 2010, 16:59:46 »
Jongens,

het rede voor het spitstarief is simpel. De NS kan zich niet op forensenverkeer concentreren.De NS heeft niet genoeg middelen (lees : geld / materieel / personeel) om iedereen die met de trein moet/wil rijden tijdens de spits. er zijn 3 manieren om dit op te lossen, 1. meer geld van iedereen vragen 2. proberen minder mensen met de trein te laten rijden in de spits (wat dit is) of 3. bij de overheid bedelen, daar dit een essentieel deel van de NL'economie is. Er zullen altijd meer mensen zijn die in de spits moeten reizen dan mensen erbuiten. De trein heeft al het nadeel dat ze niet altijd daar zijn waar mensen ze willen hebben. Uiteindelijk kan de NS maar zoveel mensen vervoeren, niet meer. Ons spoorwegnet is nou eenmaal overbelast.

Het is kort door de bocht om te zeggen dat er minder mensen met de trein reizen. Dat is,zolang de overheid niet investeert de enige optie.
Interessant detail : de overheid denkt erover na om Prorail en de NS weer samen te voegen. Hmm, als ze het nou ook maar weer zouden de-privatiseren. Dan heeft het tenminste zin om te zeuren over slecht vervoer.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #27 Gepost op: 04 April 2010, 17:05:44 »
En krijgen we met sneeuwval geen chaos meer op het spoor ;D
Mvgr Jan Wiebrand

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4571
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #28 Gepost op: 04 April 2010, 17:20:03 »
Differentieer het nou eens naar beroepsgroep. Waarom zou je nou zo nodig op die vast geroeste tijden moeten werken. Ik hoor het woord "klant" al vallen. Ik denk dat er niet eens zo gek veel mensen direct klant contact hebben en het dus geen moer uitmaakt of ze een uur eerder of later beginnen.

Dat denk jij inderdaad. Maar als we nu naar de ochtend en middagspitsen kijken, zie je dat de files er voornamelijk tussen 7-10 en 16-19 staan. Dat is dus al een verspreiding van 3 uur. Wil je iemand dan om 5 uur laten beginnen of om 11 uur?

Citaat
En het blijft gewoon een keuze, om in de file of spits te gaan staan. Mogelijkheden genoeg om ze te omzeilen. Andere tijden, dichter bij je werk wonen of werk dichter bij huis zoeken, ander vervoermiddel. Wil je dat niet, dan is dat ook een keuze.
Tuurlijk we gaan voor de lol in de file staan. Ander werk of een ander huis doen de meeste mensen niet zomaar. Veel mensen hebben een sociaal leven en in tijden van economische crisis is het niet aantrekkelijk ander werk te zoeken. De enige vervoersmiddelen die wij hebben in Nederland is per spoor of per weg. De mensen die de benenwagen of fiets kunnen nemen zullen dat echt wel doen.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #29 Gepost op: 04 April 2010, 17:54:01 »
De mensen die de benenwagen of fiets kunnen nemen zullen dat echt wel doen.

Kijk en daar ben ik nu alweer een van de gelukkige van.  ;D ;D ;D
Geen gezeik met de trein in de spits. ;D


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)