Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door Corné81
Vandaag om 19:35:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:24:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:18:42
Sfeer op je modelbaan door Frits C
Vandaag om 19:12:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 19:00:31
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 18:49:15
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 18:17:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:59:17
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47

Auteur Topic: Ns overweegt spitstarief  (gelezen 5677 keer)

Daan!

• Offline Offline
Ns overweegt spitstarief
« Gepost op: 03 April 2010, 17:55:13 »
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen overwegen het reizen tijdens de spits duurder te maken. Op deze manier zou het spoorwegbedrijf treinreizigers meer over de dag kunnen verspreiden. Dat heeft een woordvoerster van de NS zaterdag gezegd.

SP en VVD keren zich tegen het idee om treinkaartjes in de spits duurder te maken. VVD-Kamerlid Charlie Aptroot noemt deze lastenverhoging onbespreekbaar.

Zijn SP-collega Paulus Jansen vreest dat het de concurrentiepositie van de trein tegen over de auto verder zal verslechteren.

Ambtelijke werkgroepenHet idee van een spitsheffing komt uit de koker van een van de ambtelijke werkgroepen die zich de afgelopen maanden hebben beziggehouden met bezuinigingen die de overheid kan doorvoeren.

De werkgroep oppert ook een tariefsverhoging van 10 procent voor alle kaartjes.

SP
Jansen snapt dat de NS reizigers van de spits naar de rustige uren wil hebben, maar zoekt het dan eerder in goedkopere kaartjes tijdens de daluren. Duurdere spitskaartjes noemt hij buitengewoon slecht.

Als het om verkeer gaat mikt VVD'er Aptroot op minder ambtenaren op het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Ook tussen subsidies zit in zijn ogen nog te veel flauwekul waarin gesneden kan worden.

Zoutkaartje
De NS kijkt nu naar de plannen van de werkgroep. Het spoorbedrijf zegt positieve ervaringen te hebben met prijsprikkels voor reizigers.

Het zogenoemde zoutkaartje, korte tijd ingevoerd na alle problemen met het winterweer, was een groot succes, aldus de onderneming. Met dit goedkopere kaartje moest buiten de spits worden gereisd.

Overvol
Volgens de woordvoerster zit de NS tijdens de spits momenteel aan de grenzen van zijn capaciteit. ''Tijdens de spits zijn de treinen overvol, terwijl het daarbuiten weer heel rustig is''.

De NS kan het zichzelf niet veroorloven om meer treinen in te zetten op de drukke momenten. ''Wij zijn een zelfstandig bedrijf en we moeten ook onze broek ophouden'', aldus de zegsvrouw.

Momenteel onderzoekt de NS de verhoging van het tarief nog als middel om de spits te ontlasten. ''Het plan is nog niet in kannen en kruiken'', aldus de woordvoerster. ''Het is aan de politiek om keuzes te maken.''

© ANP/nu.nl
filmpje  

stig

• Offline Offline
Re:Ns overweegt spitstarief
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2010, 19:11:05 »
Opmerkelijk dat juist de VVD gaat lopen mieren... Ze willen toch zo graag dat alles geprivatiseerd is. Laat het dan ook eigen keuzes maken...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

TonM

• Online Online
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2010, 19:46:47 »
Eigenlijk is er al lang een spitstarief: In de spits kan je nl. geen gebruik maken van een dalurenkaart.

En dat spreiden werkt toch niet op deze manier: Mensen reizen in de spits omdat hun werk- of schooltijden nu eenmaal liggen zoals ze liggen. Als je reizigersstromen over de dag wilt uitsmeren, moet je werk- en schooltijden aanpassen en niet de vervoerstarieven.

Ton

stig

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2010, 20:37:22 »
Ja maar er moet wel een stimulance zijn om dat te doen natuurlijk, want vanzelf wil niemand zomaar op andere tijden gaan werken. Zelf werk ik al jaren met veel genoegen op wisselende tijden en sta dan ook nooit in de file oid. Maar dat is niet voor een ieder weggelegd. Zeggen dat de tijden nu eenmaal zijn zoals ze zijn is een beetje een dooddoener, want dan hoef je ook nooit moeite te doen om het überhaupt te proberen te veranderen.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2010, 21:24:39 »
Ga je al niet met de auto maar met de trein naar school of werk.
Gaan ze het ook nog duurder maken.
Zal de ns niet meer reizigers mee trekken.

wesley
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

jumboy

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2010, 21:28:21 »
En dan willen ze de mensen de auto uit hebben en de trein in hebben..
Gaat zo niet lukken dus..
Belachelijk idee.. je kan als werkgever niet zomaar de tijden van je werknemers veranderen (ik kan het weten). Aangezien je klanten dezelfde tijden hanteren.. dus als iedereen het gaat doen, heb je een nieuwe spits ;)..
Kortweg: BELACHELIJK!
Nederlands H0 Modelspoor

Jos B.

• NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2010, 21:33:58 »
Maak dat je baas maar wijs.

Ïk kom wat later want de trein is voor 9 uur te duur"
Die baas die schiet je zowat af, laat me niet lachen.
zoiets kun je toch niet verkopen.

Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Daan!

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2010, 21:54:08 »
Ja maar er moet wel een stimulance zijn om dat te doen natuurlijk, want vanzelf wil niemand zomaar op andere tijden gaan werken. Zelf werk ik al jaren met veel genoegen op wisselende tijden en sta dan ook nooit in de file oid. Maar dat is niet voor een ieder weggelegd. Zeggen dat de tijden nu eenmaal zijn zoals ze zijn is een beetje een dooddoener, want dan hoef je ook nooit moeite te doen om het überhaupt te proberen te veranderen.

Tuurlijk moet er een stimulance zijn, maar of dit dan de juiste manier is? Inderdaad niet voor mensen is het weggelegd. Voor hun is het dan ook puur geldklopperij. Ik denk dat er evengoed veel mensen zijn die niet zomaar hun tijden kunnen aanpassen. Daar is onze hele samenleving op ingericht.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2010, 22:01:47 »
Veel mensen gaan met het openbaar vervoer omdat ze anders vast staan in de file, deze mensen stimuleren om buiten de spits te reizen heeft geen enkele zin want als ze buiten de spits zouden kunnen reizen gaan ze gewoon weer met de auto, er staan dan immers geen files meer.

Stephan.

Jojo

• Offline Offline
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2010, 23:50:56 »
Ik wou wat gaan zeggen maar mijn voorganger bracht onverwacht een heel sterk punt in, namelijk dat autorijdend Nederland letterlijk vergroeid is met de automobiel en dat alle mooie plannen steeds weer stranden op het simpele feit dat mensen nou eenmaal willen autorijden met hoofdletters. Het zij zo. NS heeft jarenlang geprobeerd mensen de trein in te lokken maar gezien het aantal files tegenover het duidelijke succes, gaat het kennelijk om nieuwe klanten en niet om automobilisten. In 1985 heb ik een paar maanden bij NS gewerkt en toen was er net een actie gaande om het aantal reizigerskilometers, dat net onder de 9 miljard was gezakt, wat op te krikken. Intussen zijn het er geloof ik 16 miljard. En het aantal files is niet afgenomen, om maar een eufemisme te gebruiken. Er zijn dus kennelijk heel wat nieuwe klanten bijgekomen. NS dreigt aan z'n eigen succes ten onder te gaan. Op sommige dagen dat 10 procent van de automobilisten ineens met de trein gaat, barsten de treinen uit hun voegen [die mensen denken dan ook: eens en nooit weer met de trein].
Meer treinen, langere treinen of tripledekkers, er is een grens aan wat het spoor in de spits kan vervoeren. Een spitstariefverhoging helpt dan geen ene z*k, behalve als je personeel kan vinden dat graag gebroken diensten wil draaien, en lijkt mij meer zakkenvullerij. Veel forensen krijgen die verhoging toch wel vergoed, zullen ze in Utrecht denken. Uitspreiden over de dag is dus veel effectiever maar dan grijp je op een ongelooflijke manier in in het sociale leven van Den Ollander. In de jaren '90, toen de bomen nog tot in de hemel groeiden waar echter de lucht vrij smerig was, begon men over de 24-uurs-economie. Plannenmakers hileden daar erg veel van want dat loste al hun problemen, inclusief files per spoor en snelweg, in één klap op. De tegenbeweging vroeg zich echter af wie toch die man was die op zondag het vlees kwam snijden. Op oud-Hollandsche wijze is dit probleem dus terzijde geschoven en niet opgelost. Wij reizen dus in de spits.
Aangezien men niet minder reist en toch steeds op dezelfde tijden, gaan mijn gedachten steeds weer terug naar Lubbers, [u weet wel, die van die scheerapparaten], die op een goede dag riep dat mensen maar achter hun werk aan moesten reizen. Naar mijn bescheiden mening [mijn onbescheiden mening wordt hier vast niet op prijs gesteld] zag hij het toch verkeerd. Het resultaat is een overbelast spoorwegnet, om over het wegennet maar te zwijgen [maar daar heb ik als fietser geen last van]. Wie is hier nou gek ? Hoe groot was dit land ook al weer precies ? Hoe ver kun je de grenzen oprekken ? Nou, niet zo gek ver, dacht ik zelf. En op een dag staat gansch het raderwerk stil. Tot die tijd moeten we het kennelijk doen met legale diefstal in de vorm van spitstariefverhoging [4x woordwaarde en hoe ga je dat ook alweer oplossen met de OV-Shitkaart ?]. Ik dacht van niet. Dat extra geld zie ik niet terug in extra-, langere of hogere treinen, wat het eventueel zou kunnen rechtvaardigen. Mijn idee, kortom, is dat NS hier misbruik wil gaan maken van de situatie.
U mag in juni weer gaan stemmen.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #10 Gepost op: 04 April 2010, 01:44:32 »
Idee nummero 1 is om in de spits treinen te laten rijden zonder eerste klasse: zeker op de lijn Schiphol-Hoorn-Kersenboogerd zit daar zo goed als niemand...

Idee nummero 2 is om op sommige trajecten eens wat minder sneltreinen te laten rijden, en de stoptrein ruimer baan te geven: zeker sinds de nieuwe dienstregeling krijg ik het idee dat sneltreinreizigers boven de stoptreinreiziger staan: hoe vaak de stoptrein wel niet veel te laat is omdat de sneltrein er eerst maar door moet, ik weet het niet meer: het verschil is in ieder geval heel duidelijk: de sneltrein lijkt belangrijker dan de stoptrein.

Dat spitstarief gaat toch nooit werken: zelfde als wat men wil gaan doen bij het streekvervoer: hopen dat mensen maar op een andere tijd naar hun werk gaan... dat gaat in Nederland gewoon niet.

Marcel SZD

• Offline Offline
  • SZD en FO fan
    • oekraine anders
« Reactie #11 Gepost op: 04 April 2010, 09:03:53 »
leuke discussie,

Het probleem wordt volgens mij veroorzaakt door structureel niet willen investeren in infrastructuur.
in mijn ogen hoort in de randstad alles 4 sporig te zijn, waarbij intercity's en stoptreinen gescheiden sporen hebben.

Buiten de spits kan je al goedkoper rijden met een dalurenkaart, in mijn ogen dus een variatie op een thema dat al bestaat.

Hettzelfde geldt voor kilometerheffing, hebben we ook al in de vorm van accijns op brandstoffen, is dus een variatie op een bestaand thema.

Al deze voorstellen zijn er op gericht om meer geld los te trekken van reizigers en niets anders.

Marcel

Bas van Heiningen

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 04 April 2010, 11:42:39 »
De ns speelt all langer met de gedachte om een spits tarief in te voeren, ongeveer 2 jaar geleden kwam via het klantenpanel van de ns deze vraag al. Echter de NS bepalenniet wanneer iemnad begint met werken, dat is nog altijd de werkgever. Als men klantn wil spreiden, dat met daluren ook niet in de avond spits. Bij schotten werkt dit perfect. Een dagje weg met de trein en de meeste korting is reizen buiten de ochtend en de avondspits. Voert men het spits tarief kunnen veel werkgevers (die nu voor hun personeel ov/jaartrajectkaarten aanschaffen), ga maar weer met de auto of verhuis maar dichterbij naar je werk. Kortom je jaagt mensen uit ipv in de trein.

henk

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 April 2010, 11:55:01 »
Eigenlijk is er al lang een spitstarief: In de spits kan je nl. geen gebruik maken van een dalurenkaart.

En zo is het maar net. Uitbreiden tot de avondspits en het is geregeld op de manier die Bas suggereert.
Overigens werkt het wel degelijk. Als de verschillen maar groot genoeg worden, kan er bij een deel van de werkgevers opeens veel meer dan ze nu zelf nog denken. Werkgevers zullen sowieso flexibeler met arbeidstijden moeten worden, willen ze over 10 jaar nog voldoende personeel hebben. Gewoon omdat een groeiend deel van de werknemers arbeid en zorg wil/moet combineren. Werkgeversorganisaties hebben dat al lang door en zijn dan ook positief over spitsheffingen.

Jansen snapt dat de NS reizigers van de spits naar de rustige uren wil hebben, maar zoekt het dan eerder in goedkopere kaartjes tijdens de daluren. Duurdere spitskaartjes noemt hij buitengewoon slecht.

Kan iemand mij het verschil uitleggen?  ::)
« Laatst bewerkt op: 04 April 2010, 12:03:28 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jojo

• Offline Offline
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
« Reactie #14 Gepost op: 04 April 2010, 13:17:50 »
Kan iemand mij het verschil uitleggen?

Ja, goedkopere kaartjes in de daluren is een beloning voor de mensen die meewerken aan de spreiding. Duurdere kaartjes in de spits is een straf voor de mensen die niet anders kunnen.