Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:39:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:39:24
Led verlichting knippert
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:27:45
Roco wagon openen
door
ArjanB
Vandaag
om 14:06:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:05:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:02:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 13:52:36
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 13:43:17
De wijntrein
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:39:01
4 oktober modelspoorbeurs Houten
door
Silvolde
Vandaag
om 13:22:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:13:41
Pfarrerwinkel bahn
door
basjuh1981
Vandaag
om 13:06:09
't Boemeltje
door
RobVille
Vandaag
om 12:11:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:02:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Falkenberg
Vandaag
om 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:54:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald
door
Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
02 October 2025, 22:46:17
Märklin 2025
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen
door
Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
NS 3502 van zwart naar groen
door
orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
02 October 2025, 20:43:15
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor?
door
Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's
door
puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons"
door
Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië
door
NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin
door
dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren. (gelezen 12464 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3533
Mcn NSR Groningen.
Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Gepost op:
02 April 2010, 21:23:36 »
Medemodelbouwers en Electrotechnici;
Ik heb een 2 tal Tillig Engelsmannen ingebouwd op mijn baan, nu ontstaat alleen het volgende probleem:
Zoals het wissel nu ligt kan ik er gewoon overheen rijden en oversteken naar het bovengelegen spoor.
Nu de truc, als ik de wisseltongen bedien voor de loc dan schakelt ook het puntstuk om van polariteit.
Dat moet dus niet gebeuren omdat de trein vanaf het zelfde spoor komt als waar deze heengereden is.
Ik heb een 2 tal Tortoise's onder de baan hangen die elk een punstuk schakelen, kan iemand mij met een schema
of duidelijke tips een oplossing voor het probleem verschaffen?
Hartelijk dank!
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Offline
Berichten: 18130
Modelrailroading is fun!
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #1 Gepost op:
02 April 2010, 21:29:23 »
Je kunt toch alle punten/richtingen voeden bij deze wissel? Of zie ik hier iets over het hoofd?
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
RobbertJan
Offline
Berichten: 3533
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #2 Gepost op:
02 April 2010, 21:38:10 »
Het puntstuk is compleet gescheiden van het wissel, en heeft ook een apart soldeerlipje voor een
voedingsdraad om zo het puntstuk te kunnen voorzien van de juiste spanning.
Het probleem is dat wanneer ik in een rechte lijn het kopspoor oprij, en ik daarna af wil buigen ik
het gedeelte van het wissel voor de loc moet bedienen, deze schakelt dan ook het puntstuk om
van linker naar rechterrailstaaf, waarbij er dus in feite een stukje rechterrail in de linkerrail ontstaat.
Met kortsluiting tot gevolg wanneer daar een loc overheen rijdt.
Dit is echt een probleem waar ik niet uitkom, en waar ik slechts één simpele oplossing voor weet, een
schakelaar die ik met de hand bedien.......
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
derookamer
Offline
Berichten: 15
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #3 Gepost op:
02 April 2010, 21:40:12 »
Hi Robert Jan
Je moet volgens mij de wisseltongen sturen met de tortoise van de andere tongen !
m vr gr
fred jansen
Gelogd
friedrichskotten
Offline
Berichten: 20
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #4 Gepost op:
02 April 2010, 21:40:31 »
Hallo Robbert Jan,
hebt jij probeert het overkruis aan te sluiten ? Dat als de linkse wisseltong schakelt, de polariteit van de rechtse puntstuk wisselt ?
Groetjes
Matthias
Gelogd
RdJ
Offline
Berichten: 213
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #5 Gepost op:
02 April 2010, 21:40:38 »
De aandrijving die aan de rechterzijde de tongen aandrijft, moet het hartstuk aan de linkerzijde schakelen en andersom. Dacht dat dit ook in de beschrijving bij de DKW beschreven staat.
Groeten,
Ron
Gelogd
DB Tijdperk III, Lenz, Roco, Brawa, Trix, Tillig Elite, Koploper
RobbertJan
Offline
Berichten: 3533
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #6 Gepost op:
02 April 2010, 21:42:15 »
Kijk, dat is dus het hele probleem, en dat is een nederlander eigen,
die leest nooit een gebruiksaanwijzing maar gooit deze met de verpakking weg
(de verpakkingen heb ik allemaal nog maar nooit de gebruiksaanwijzing gelezen)
Hier kom ik weer een eind verder mee, dank voor deze nuttige tips.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26809
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #7 Gepost op:
02 April 2010, 23:43:31 »
Het is dus eigenlijk net als bij een gewoon wissel. Daar beweeg je de tongen die aan de ene kant liggen, en tegelijk schakel je het puntstuk om dat aan de andere kant ligt.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
RobbertJan
Offline
Berichten: 3533
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #8 Gepost op:
03 April 2010, 10:33:28 »
Als je het inderdaad heel zwart wit bekijkt en vergelijkt met een enkel wissel dan
is het inderdaad logisch dat het puntstuk aan de andere kant geschakelt moet worden.
Ik ga het vanmiddag proberen, dan ben ik weer thuis en zal ik de draden van de beide
puntstukken losmaken en aan de goede tortoise bevestigen.
Nogmaals bedankt voor de goede hulp.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3533
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #9 Gepost op:
04 April 2010, 11:35:06 »
Ik heb vanochtend alle bedrading omgelegd en voilá alles werk naar behoren, de eerste treinen
hebben al weer gereden
Nu zit er nog wel een kritiek puntje in het wissel, de binnenste set tongen, daar wil nog wel eens
kortsluiting ontstaan, je kan het horen maar de centrale springt niet in de kortsluitbeveiliging.
Nogmaals bedankt voor de hulp.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Gerard
Offline
Berichten: 177
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #10 Gepost op:
07 April 2010, 09:01:53 »
Beste RobertJan,
Ik ben in het bezit van Tortoise wisselaandrijvingen met maar liefst 8 aansluitmogelijkheden en Tilligwissels kun jij mij een schema (tekening ) aanleveren hoe ik het e.e.a. juist moet aansluiten rekeninghoudend met de puntstukpolarisatie ?
Bij voorbaat dank,
Groet
Gerard
Gelogd
Klaas Zondervan
Online
Berichten: 26809
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #11 Gepost op:
07 April 2010, 09:14:14 »
Gerard, ken je dit al:
http://www.dccsupplies.com/documents/gen/man-tortoise.pdf
Figuur 2.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
RobbertJan
Offline
Berichten: 3533
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #12 Gepost op:
07 April 2010, 10:15:14 »
Goed ik kan wel een paar dingetjes opnoemen en laten zien:
Onderstaande geld voor een enkel wissel:
Dit is een wissel uit de oude lichting, deze heeft een probleempje met kostsluiting a
an het uiteinde van de wisseltongen en die is verbouwd. (doorgeslepen)
Dit is een wissel uit de nieuwe lichting, deze heeft een geisoleerd/gepolariseerd
puntstuk en laatste deel van de wisseltongen.
Beide bovengenoemde wissels hebben metalen verbindingen onder het wissel zitten voor
de stroomtoevoer, die hoeven niet losgehaald te worden mits bij de oude lichting de wisseltongen
worden afgeslepen.
Tortoise's, zijn niet moeilijk aan te sluiten, puntje 1 staat op de printplaat aangegeven,
dit is 1 van de contacten van de motor, het aansluitpunt aan de andere kant van de printplaat
is ook een aansluitpunt voor de motor. (+ & -)
Om een puntstuk te schakelen ben je een inwendige schakelaar van de tortoise nodig:
Zoals te lezen is in de bijgeleverde gebruiksaanwijzing is aansluiten als volgt:
Aansluiting:
1- Motor
2- Railspanning (L of R)
3- Railspanning (R of L)
4- Polarisatie, dit draadje gaat naar het puntstuk
5
6
7
8- Motor
Mocht bij het rijden over het wissel het systeem in de kortsluiting gaan dan is het
verstandig de draden 2 en 3 om te draaien omdat de polariteit dan verkeer om is aangesloten.
Voor de engelsman is het aansluiten het zelfde, maar er hoeft niet geslepen te worden, ook zijn de contactpunten
voor het aansluiten van de polarisatie netjes met een soldeerlipje dus dat levert ook geen problemen op.
Het enige waar op gelet moet worden is dat de polarisatie niet aangesloten wordt op het punstuk boven
de tortoise waarop deze is aangesloten maar op de polarisatie boven de andere tortoise.
Staat ergens in een eerdere post in het topic ook wel vermeld.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Gerard
Offline
Berichten: 177
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #13 Gepost op:
15 April 2010, 20:21:55 »
Hallo RobertJan,
Allereerst bedankt voor je uitleg, ik kon niet eerder reageren daar ik in het buitenland verbleef.
Toch heb ik nog een vraag; zie ik het goed ( bovenste foto enkele wissel ) dat voor de zaagsnede aan de wisseltongen draadjes zijn gesoldeerd? zo ja waar dienen deze dan voor.
Groet,
Gerard
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3533
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #14 Gepost op:
15 April 2010, 20:29:13 »
Die draadjes zijn onder de plaat verbonden met de corresponderende railstaaf zodat op
elke wisseltong continu spanning staat. Dan ben je niet afhankelijk van het goed contact maken
van de wisseltongen bij omzetten van het wissel.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.