Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Sfeer op je modelbaan
door
tothebeach
Vandaag
om 15:15:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
VAM65
Vandaag
om 15:14:35
Tams app
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:10:56
Wielen bruineren. Hoe?
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 14:52:41
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
ES44C4
Vandaag
om 14:34:47
Aachenau West
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 13:53:03
Wat was jullie allereerste loc?
door
Sven
Vandaag
om 13:42:59
RhB H0m, Albulisch
door
martijn v m
Vandaag
om 13:37:39
Wie is Hans Reints
door
Hans Reints
Vandaag
om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:39:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:19:36
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Ronaldk
Vandaag
om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ?
door
bellejt
Vandaag
om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 11:46:52
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 11:45:26
Fleischmann Anna ombouw.
door
Besselspoor
Vandaag
om 11:43:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 11:10:15
booster vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:02:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
alex1212
Vandaag
om 10:54:02
Her-(her-)beginnen
door
Ronaldk
Vandaag
om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen?
door
Karben
Vandaag
om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia
door
R1954
Vandaag
om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:36:04
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
prutser
07 August 2025, 23:33:45
De fabriek - Spoor 0
door
bernhard67
07 August 2025, 23:18:36
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren. (gelezen 12293 keer)
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #15 Gepost op:
15 April 2010, 20:31:51 »
Gerard, door slijpen is niet nodig. Je hoeft alleen aan het einde van je wissel op de sporen die in verbinding staan met je puntstuk, een geisoleerde raillas gebruiken. De manier van Robbert-Jan, is niet de juiste, en je sloopt er een wissel mee. Hij kent ook het verschil nog niet tussen een plastic en metalen puntstuk.
Mvg
Wim.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #16 Gepost op:
15 April 2010, 20:41:01 »
Nou nou, het mag ook wel wat vriendelijker.
Goed, ik heb ze daar doorgeslepen omdat er regelmatig wagens waren die precies op de plek waar
de wisseltongen bij elkaar komen (de 2e biels links van het doorgelslepen spoor) kortsluiting verooraakten.
Dit stukje is nu gescheiden en wordt nu vanuit het punstuk mee gepolariseerd zodat er geen
kortsluiting kan ontstaan. Daar heeft dat stukkie plastic totaal niks mee van doen.
Bij de nieuwere wissels is dit probleem opgelost door ze vanuit de fabriek al op deze plek door te slijpen en
het zelfde te doen als ik met het oude wissel heb gedaan.
En ook ik heb de uiteinden van de railstaven die vanuit het punstuk komen voorzien van bijgeleverde isolatielassen.
Nog even een citaat wat ik wijzig, klopt niet geheel:
"Beide bovengenoemde wissels hebben metalen verbindingen onder het wissel zitten voor
de stroomtoevoer tussen de wisseltongen en puntstuk, die hoeven niet losgehaald te worden."
Dit hoeft alleen maar als je een oud type wissel hebt en deze niet doorslijpt maar wel het
puntstuk wil polariseren.
Ook even een link, daar staat ook het één en ander in:
http://www.wiringfordcc.com/switches_tillig.htm
Gr.
Robbert Jan.
«
Laatst bewerkt op: 15 April 2010, 20:49:17 door RobbertJan
»
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Gerard
Offline
Berichten: 178
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #17 Gepost op:
16 April 2010, 09:05:01 »
Hallo Robbert Jan,
Alsnog bedankt voor je snelle reactie.
Bij mijn Tilligwissels zijn ze al af fabriek doorverbonden.
Ik ga nu eerst een proefopstelling maken zodat ik zeker weet dat bij het uitzetten van het stationemplacement er zich geen sluitingen voor kunnen doen.
Ik ga morgen een kijkje nemen bij de Modelspoordagen in Uden, misschien treffen we elkaar daar.
Zal me veel bevinden bij de Maas Buurt Spoor Gennep.
Misschien, tot ziens in Uden.
Groet,
Gerard
Gelogd
nederbelg
Offline
Berichten: 1456
Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #18 Gepost op:
16 April 2010, 09:17:58 »
RJ,
Zie ik nu bij je eerste foto dat je geen isolatielasjes hebt gebruikt bij de binnenste vier railstaven!
Zeker belangrijk bij deze wissel.
Dave
Gelogd
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #19 Gepost op:
16 April 2010, 09:54:40 »
Ik begrijp dat het raar overkomt, geen isolatielasjes, maar nogmaals even een duidelijke uitleg met
een paar plaatjes.
Het EW 1 wissel van Tillig, dit is dus de
oude
variant.
Het EW 1 wissel van Tillig, dit is de
nieuwe
variant met reeds aangebrachte isolatie in het puntstuk
en doorverbindingen voor de spanningstoevoer naar de wisseltongen.
En de DKW Engelsman van Tillig, deze verschilt niet of nauwelijks met zijn voorganger.
De isolatie is ook wederom al aangebracht in het wissel waardoor de isolerende raillassen niet
nodig zijn. De voeding van het puntstuk geschied al voor deze isolatie.
Hopelijk is het nu een beetje duidelijk.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
nederbelg
Offline
Berichten: 1456
Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #20 Gepost op:
16 April 2010, 10:28:02 »
Ik bedoel met de aansluitingen op de andere rails (en één wissel).
dave
Gelogd
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV
RobbertJan
Offline
Berichten: 3531
Mcn NSR Groningen.
Re:Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.
«
Reactie #21 Gepost op:
16 April 2010, 10:45:51 »
Ja ik begrijp de vraag, je bedoeld inderdaad de raillas tussen het engelsman en
het enkele wissel wat daar tegenaan ligt.
Op de railstaven komenende vanaf het puntstuk moeten inderdaad isolatielassen.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Tillig Elite DKW Engelsman Polariseren.