Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Eric B
04 October 2025, 23:56:52
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Ronald69
04 October 2025, 13:28:44
  

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein  (gelezen 43716 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #45 Gepost op: 01 April 2010, 00:13:37 »
Geweldig met die 1700 als trekkracht. (y)

Leuk detail trouwens die schijnwerper op de tweede ketelwagen.

Jammer Karst heb zojuist alles geprobeerd om het leesbaar te krijgen in Photoshop.
A l B l C .... haal ik er dan nog uit. Het bordje kan ik dus niet ontcijferen.
 l 31st l
Overigens denk ik dat je hier van uit kan gaan.


https://images.beneluxspoor.net/bnls/4552anschriftenfeld_1.jpg

Heb hier nog wat info gevonden die Modelspotter in 2008 op dit forum deed.

Citaat
De sproeitrein(en)
- 1951 donkergrijze ketelwagens ex-USTC met 1 mangat, en 24 kuub.
- 1952, aluminiumkleurig geschilderd. Samenstelling: loc 1792, drie ketelwagens en twee ome ceesjes (die eerst lichtgroen/creme waren en later donkergroen) plus een willekeurige gesloten goederenwagen (van een foto: CHRK 31149). Nummers ketelwagens: 178163-178165, sproeiwagen: 178162 en personeelswagen: 178161. Na de stoom kwam DE loc 2530 en daarna de 2211 en nadat video mogelijk was geworden diverse 2200-en.

De ome Ceesjes werden in 1965 vervangen door een Blokkendoos, 178166, met draaistellen van de 11 (het laatstelijk blauw geschilderde hulpinspectierijtuig, ex-omBC 2907). De 178166 was de oude B 5814 (1958) en dat was weer het oude motorrijtuig mB 9467 (ex-mC 9036). In 1965 werd 178166->30 84 979 1 000 en daarna 974 1 023.
In 1966 kwamen drie nieuwe twee as ketelwagens 954 1 000-002 id (op basis onderstellen afgevoerde gw's.) gevolgd in 1983 door de nieuwe vieras sproeiwagen 978 1 006 op basis platte vierasser ("rongen"wagen S-HTS later .Rs).

In model, moeilijk...
Ome Ceesjes... zelfbouw. Blokkendoos stuurstandrijtuig (Ces) is te gebruiken omdat het een negenramer is zonder toiletgroep, maar van alles aan doen, denk aan de ventilatoren  te verplaatsen. Oude ketelwagens, een van de Amerikaanse merken of de alleroudste Roco's met een dom. Nieuwe ketelwagens zelfbouw. "Kleine" ketels tov het wagenonderstel.

Literatuur:
- NS-motorrijtuigen omBC en omC
- diverse Blokkendozen boeken
- RM en OdR
- mat. overzichten NS/MW enz.

« Laatst bewerkt op: 01 April 2010, 00:36:03 door Thowra »
We're all riders on this train.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #46 Gepost op: 01 April 2010, 09:54:57 »
En...

De trein kan ook achter een 1700  ;D 8)

Grtzz,

Karst

 :) De ketelwagens wel, maar de blokkendoos niet. Nu dacht ik dat je de blokkendoos achter je 2530 zou hangen. Achter de 1700 is ook mooi, maar dan zul je toch eerst 2 omC's van modelloco moeten bouwen en een gereedschapswagen (waarschijnlijk een CHD of zoiets bij MK en Werps)

De draaistellen voor de blokkendoos (ex omBC) komen van MK en de gereedschapsbakken zijn er van Kleinspoor in witmetaal en misschien nog wel op restjes etsplaat bij Philotrain.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #47 Gepost op: 01 April 2010, 10:08:37 »
Maar waar ( en al ??? ) verkrijgbaar ?

Bij de winkelier, die ze kan bestellen bij de importeur:  Eurotrein.

Prijs: helaas niet door de importeur te bepalen (je weet wel, Europa en zo), maar rond de 30 euro per stuk.

Maarten van der Burgt

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #48 Gepost op: 01 April 2010, 10:32:38 »
Citaat van: Ivo tB
...Nu dacht ik dat je de blokkendoos achter je 2530 zou hangen. Achter de 1700 is ook mooi...

Het wordt geen van beiden....  :P ;)

En wel een trekkracht waar ook de blokkendoos achter kan  ;D

Grtzz,

Karst

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #49 Gepost op: 01 April 2010, 10:33:45 »
Dan wordt het een 2400.
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #50 Gepost op: 01 April 2010, 10:34:35 »
 ;D

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4590
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #51 Gepost op: 01 April 2010, 11:00:28 »
Als je het bijschrift van deze foto bekijkt, zie je meteen ook meer info over het blokkendoosrijtuig, NS 178 166, ex mC 9016:

http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/156310

Marco

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #52 Gepost op: 01 April 2010, 11:06:54 »
Zo net eens even gekeken of de dapol een beetje wil passen in de blokkendoos.

Nou dat hoeft geen probleem te zijn :)

Het enige dat gefabriekt moet worden is een nieuwe zuigmond voor onder de bak en een houdertje waar het motortje in hangt voor in de bak.
Zelf het borsteltje pas exact op de plaats waar de huidige kasten onder de bak hangen en hangt dan gelijk op de juiste hoogte :)

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #53 Gepost op: 01 April 2010, 11:11:10 »
Het wordt geen van beiden....  :P ;)

En wel een trekkracht waar ook de blokkendoos achter kan  ;D

Grtzz,

Karst
Tsja, die 2400 is dan wel heel waarschijnlijk. Maar toch nog even zeuren ;D : De blokkendoos en de in dit draadje getoonde tankwagons zie ik niet in combinatie. Wel de blokkendoos met de nieuwere tankwagons, waar Roco een aantal versies in geel van heeft gemaakt (op foto's die ik heb zijn ze nog gewoon grijs). Dus het lijkt te zijn of 3 oude tankwagons, 2 omgebouwde omC's met een CHD, of 3 nieuwe tankwagons de omgebouwde blokkendoos en nog steeds dezelfde CHD. Trekkracht is dan voor de oude trein een 1700 of 2530 en voor de nieuwe de 2530 of 2400. Dat laatste zal voor de oude versie ook wel zijn voorgekomen. Voor de beschildering van de blokkendoos vraag ik me nog af welke kleur dat is. Die lijkt roder dan het dieselbruin en loopt door tot aan de dakgoten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #54 Gepost op: 01 April 2010, 11:16:51 »
Ivo,

Blokkendoos lijkt mij "normaal" goederenbruin te zijn.

De CHD is inderdaad hetzelfde gebleven. Zal alleen in de loop der jaren ook omgenummerd zijn naar Gs neem ik aan.

Volgens de info van modelspoter, zouden de oude ketelwagens ca. 1 jaar samen met de blokkendoos hebben rond gereden. De omC's werden in 1965 vervangen door de blokkendoos. De ketelwagen pas ergens in 1966.
Beperkt derhalve de inzetperiode wel erg en tevens wordt het onwaarschijnlijk dat een andere tractievorm dan de 2530 die combinatie heeft gereden.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #55 Gepost op: 01 April 2010, 11:49:20 »
Hierbij nog extra info voor de oude ketelwagens.

Citaat
Plus loc 1792 en later 2530 en weer later een 2200.
Afm. ketelwagens: lob 10700, hoh 6552, rs 1676, inh 24m3
Modelspotter

Dank voor je mailtje Karst. Helaas kan ik dat kleine bordje met tekst nog steeds niet ontcijferen.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 01 April 2010, 11:51:45 door Thowra »
We're all riders on this train.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #56 Gepost op: 01 April 2010, 12:21:09 »
Als je nu toch aan het ombouwen bent van Blokkendozen kun je ook de blokkendoos van de slijptrein gaan maken. Die is volgens mij ook uit een mC afkomstig en heeft in zijn leven ook een doorloopkop gekregen, waardoor deze eveneens uit een Ces model is te maken. Moet je alleen weer iets anders bij maken. De slijptrein gebruikte 2 wagens als waterwagen, welke zijn gemaakt uit de tenders van de zweedse stoomloks in Nederland, dus de 4000 en de 4700. En dan aan een kant een 2530 en aan de andere een 2400.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12496
    • sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #57 Gepost op: 01 April 2010, 12:31:29 »
Slijptrein komt zo ;D

De oude sproeitrein





De nieuwe onkruidbeheersingstrein.


Plaatjes met verhaal zijn ook te zien op www.sleutelspoor.nl
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Private SNAFU

  • Offline Offline
  • Berichten: 1744
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
Re: BNLS Baanbreker - Blokkendoos rijtuig voor sproeitrein
« Reactie #58 Gepost op: 01 April 2010, 12:37:50 »
Ivo, met dat idee heb ik inderdaad ook rondgelopen omdat de functie van de slijptrein beter overeenkomt met de functie van poetstrein op de modelspoorbaan.

Echter, ik ben niet zo thuis binnen de stoomwereld en heb het idee dus vrij snel laten varen omdat ik niet zou weten welke tenders ik dan moet gaan gebruiken.

EDIT:
Sobat, heb je toevallig ook nog duidelijker foto's van de Gs in de oude sproeitrein?

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw