BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Karst Drenth op 29 maart 2010, 15:22:44
-
Hoi,
Vraagje,
Wie weet welk type Blokkendoosrijtuig er in de sproeitrein heeft meegelopen vanaf ca 1965 ?
Het lijkt mij een ( ex Blauw ) rijtuig uit de serie's
B 5301-5302 (voormalig Ces)
B 5831-5866 (voormalig mCd)
B 5801-5851 (voormalig mC)
te kunnen zijn. Ik ben geen Blokkendoos kenner/specialist, maar na de verbouwing leken deze ex-Ces, ex-mCD en ex-mC erg op elkaar, getuige deze pagina op Seinarm.nl (http://www.seinarm.nl/Mat24/Jaren50.aspx)
Volgende vraag,
Welke Roco nummers zouden daarvoor in aanmerking komen ?
Laatste vraag, welke modificaties zijn er gedaan aan het betreffende sproeitreinrijtuig ?
Grtzz,
Karst
P.S. Foto's van het ding zijn natuurlijk erg welkom ;D
-
Karst,
Blokkendoos, met draaistellen van de 11 (ex-omBC 2907). Dit was de oude B 5814 (1958) en dat was weer het oude motorrijtuig mB 9467 (ex-mC 9036). In 1965 werd 178166->30 84 979 1 000 en daarna 974 1 023
Zie ook mijn website http://www.projectnijkerk.nl/?p=182
Ik wil zelf ooit nog een poging gaan wagen om het binnenwerk van de Dapol of een Lux in de blokkendoos te bouwen
Gr,
Bart
-
Hey Bart,
Mega idee heb jij daar.... ;D ;D (y)
Ok, dat gaat dus een echt functionerende sproei/schoonmaktrein worden 8) 8) ;D ( Die DAPOL bevalt me wel qua werking, maar helemaal niet qua rijden... )
Grtzz,
Karst
-
Ah,
Dus dat zou een Roco mC versnipperen worden... :(
Liever had ik een Ces aangepast, a) kost minder, b) heeft al geen stra's :P
Dus nog een vraag,
Hoeveel geweld doe ik de werkelijkheid aan als ik er een Roco Ces voor neem ipv een ex-mB ?
Grtzz,
Karst
-
Soms heb ik ook wel goede ideeen ;)
Moet inderdaad alleen nog ff een geschikt rijtuig gaan vinden. Ik hou dit draadje dus ook in de gaten.
Zit er zelf aan te denken om de Roco 44988 te gaan gebruiken omdat ik er daar eentje van in de plus heb liggen.
Gr,
Bart
-
Hmmz.. misschien toch geen goed idee. Heb ff snel ook een mC erbij gepakt, maar die heeft aan een eind 3 deuren zitten en geen toiletruimte.
Ik ga eens even nadenken wat ik ga doen.
Gr,
Bart
-
Mooi,
maar... wat is een Roco 44988 ? ( mijn geheugen van bestelnummers is niet helemaal up to date ;D :P )
( antwoord graag met plaatje ;) )
Grtzz,
Karst
-
44988 is B8533
(http://www.bahn.hfkern.de/Roco/NS_mb4d_3.jpg)
Volgens mij kan een 44982 echter wel. C 8101
(http://www.bahn.hfkern.de/Roco/NS_mb4d_4.jpg)
Gr,
Bart
-
Ja !
Die had ik ook op het oog... :P
Maar even afwachten of Ivo tB ( of een andere blokkendooskenner hier wat post ;) )
Grtzz en alvast bedankt,
Karst
-
Hm, als ik het wel heb heb ik een 44982.1 liggen die ik wel wil ruilen tegen een 44988, mocht iemand intresse hebben?
Moet ik alleen de poppetjes en verlichting even overzetten/eruit slopen. ;)
(let wel, doe ik even uit het blote hoofd) ;D
Gr. Hans
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_010_7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_010_7.jpg)
De rest staat op sleutelspoor-Roosendaal
SK
-
...De rest staat op sleutelspoor-Roosendaal...
... en dat heb IK gemist :-[ :-[ :-[
Grtzz en bedankt SK,
Karst
-
Hoi,
Heb er 4 gevonden op marktplaats: http://link.marktplaats.nl/330176223 (http://link.marktplaats.nl/330176223)
Ze hebben er nog 3.... ;D ;)
Grtzz,
Karst
-
Dat zijn de blokkendozen "oude" stijl.
Ik ga liever voor de nieuwere uitvoering die iets gedetailleerder is.
Gr,
Bart
-
Mwah,
Als je ziet wat er aan verbouwd moet worden ( en welke hoeveelheden plamuur daar waarschijnlijk aan te pas komen ;) ) Neem ik hier graag genoegen mee ;D
btw, zie je bij de foto van het origineel, dat er allerlei bakken onder hangen die perfect de DAPOL ingewanden zouden kunnen verbergen 8) (y)
Grtzz,
Karst
-
By the way,
De ketelwagentjes had ik al ooit eens een keer gekocht....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8772_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_8772_1.jpg)
... moet alleen regulier trek en stootwerk aan.
Oh ja, weet iemand welke kleur die dingen hadden ?? Ik dacht aluminium... :-\
Grtzz,
Karst
-
Alu!
-
Hoi Karst,
Het sproeitreinrijtuig is verbouwd van de blokkendoos Bz 5814.
Deze wagen is in 1958 verbouwd van de mC 9036 waarbij de dichte kop is vervangen door een vouwbalg, en ook alle apparatuur onder de bak en op het dak is verwijderd.
Hierdoor is de Ces 8101 van de laatste roco series de beste keuze.
(De oude zou ik niet willen gebruiken, daar deze een stalen dak heeft. )
Het dak klopt hierbij, alleen de ontuchters moeten nog verplaatst worden.
je moet wel enkele ramen en deuren dichtzetten, een aan de zijde van de drie deuren een schuifdeur aanbrengen. Deze kop heeft ook de verstevigingsprofielen van een hongaarse vouwbalg ophanging, de andere niet. Vergelijk anders de foto's maar eens in electrisch treinen deel 1 op blz 75 en 107.
Voor de draaistellen kun je de draaistelsetjes gebruiken van Edwin Langeveld.
In een van de railmagazines heeft ook een artikel gestaan over de sproeitrein met daarbij ook de foto's van de ketelwagens afzonderlijk, ik weet echter niet welke.
Wat is het merk van de ketelwagens, ik loop ook met hetzelfde idee rond, maar de tijd....
Groeten Arjen
-
Hoi Arjen,
Bedankt voor deze extra info 8) (y)
De ketelweagentjes zijn van Walthers Life-Like Art.No. T6908 TANK CAR SHELL
Grtzz,
Karst
-
Zo... Vanvond bij Hans mij 44988 omgeruild voor zijn 44982.1. Ik ben dus klaar om aan de ombouw te beginnen.
Eerst maar eens gaan kijken hoe ik met enig fatsoen, het binnenwerk van de Dapol in de blokkendoos kan wurmen.
Gr,
Bart
-
Wat is het merk van de ketelwagens, ik loop ook met hetzelfde idee rond, maar de tijd....
Makette, maar die zijn al uitgevoerd met trek- duw- en stootwerk. Dus wat makkelijker.
Maarten van der Burgt
-
...Ik ben dus klaar om aan de ombouw te beginnen...
Ik nog niet, maar mijn Ces komt morgen als Stig's collega's meewerken ;D
@maarten,
Heb jij daar evt. foto's van ?
Grtzz,
Karst
-
Staat een plaatje in de laatste Railmagazine, pagina 64. Met de mededeling dat ze bij NS in gebruik zijn geweest voor de sproeitrein.
Je kan ook op de site van Makette (http://www.makette.de/makette_f/neues/MAKETTE_neuheitenprospekt2010-www.pdf) kijken natuurlijk.
Ik heb trouwens weleens zo'n model van een Amerikaans merk gezien dat was uitgerust als railreiniger. Ideetje? ;D
-
Verrek.... Nou Karst zeer goed bruikbaar dus. ;D
Nu nog een leverancier voor de ketelwagens uit tijdperk IV + bijhorende verblijfwagens.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_sproeitreinb_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_sproeitreinb_1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ketelwagen_sproeitreinb_1.jpg)
-
Yep !
Da's hem dus inderdaad. (y) Jammer, weer teveel en te vroeg geld uitgegeven :-\
Wat zouden die Makette dingen overigens kosten ? Die Life Like's waren maar 12 Euro oid.
Grtzz,
Karst
-
Hmmz.. Die ketelwagens zijn "maar" inzetbaar tot 1965.
tot wanneer waren deze ketelwagen inzetbaar?Ik meen dat ze tot halvewege de jaren '60 nog inzetbaar waren en daarna zijn ze vervangen door modernere typen.
Naast de verbouwing waarbij ik de dapol in de blokkendoos wil gaan zetten, ga ik in ieder geval een Gs, die als rijdende opslag mee reed, ombouwen met onderdelen van een roco poets wagen. Nog bedankt Hans!
Gr,
Bart
-
Tada!
Kijk eens Karst speciaal voor u. (y)
Ze zijn wel schattig. Kon helaas geen prijzen vinden. Denk zelf tussen de 30 en 40 euro?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4551_standardansicht.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/4551_standardansicht.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4551_standardansicht.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4554_seitenansicht.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/4554_seitenansicht.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4554_seitenansicht.jpg)
link tevens bron: http://www.makette.de/makette_f/4554.html (http://www.makette.de/makette_f/4554.html)
Jeroen
-
Thnx Jeroen,
Sta nu dus voor het dillema: Buy or Make ... ;D ;D ;D
Grtzz,
Karst
-
Tsja...ik kan niet in je portemonnee kijken. Maar als je kan kopen,...zeg ik: 'Doen!'
Qwa detail oogt de Makette ketelwagen gewoon vele stukken beter. Dat weet jij net zo goed als ik. :D
Jeroen
-
Misschien 1 kopen en een plotje voor de andere 3 ;)
Grtzz,
Karst
[Edit]
Maar waar ( en al ??? ) verkrijgbaar ?
[/Edit]
-
In Duitsland kosten deze ketelwagens Euro 27,49 per stuk.
Ik vraag me af of dit merk wel in Nederland wel te koop is.
Gerard
-
Da's geen probleem Gerard, ik ken wel iemand die in Duitsland woont en ook ( niet ) spoort ;D ;D
Grtzz,
Karst
-
Maar Karst,
hoe wil je aan iemand vragen die (niet) spoort om spoorse artikelen voor je te laten meenemen? :P
Gerard
-
haha.. ja dat is een optie.
Als ik google op Makette dan komt Huismanspoorhobby naar voren.
Op de beurs in Houten staat ook iemand met Makette wagens. Geen idee wie daar de verkoper van is.
Ha.. mooie prijs 27,49 de stuk. Je hebt inmiddels al een reactie zie ik.
Jeroen
-
Maar dan het volgende probleem, de opschriften?
Grtn
-
Das een goeie. Denk dat Karst wel de nodige studie heeft gedaan.
Ben enigszins wel reuzelijk benieuwd naar een grootbedrijfsfoto van dit markante beestje.
Jeroen
-
Gezien mijn tijdperk is het ook wel een leuk projectje.
Maar ja, die opschriften he.....
Grtn
-
Ja idd zeker iets voor jou. Maar Dennis als je weet wat er op die ketelwagens heeft gestaan aan de hand van pikturen, dan moeten de opschriften toch geen probleem meer zijn? In een opmaakprogramma (illustrator/Photoshop) de boel uitwerken en uitprinten op decalpapier.
Jeroen
-
Precies en hoe dat in zijn werk gaat: http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E11.08_-_Decals (y)
Ik heb er geen verstand van ;D maar hiermee moet het lukken :D
Gr. Remco.
-
...Ben enigszins wel reuzelijk benieuwd naar een grootbedrijfsfoto van dit markante beestje...
Euhmmm.... minor detail... die zijn er bijna niet. Degene die ik heb zie je niet of nauwelijks opschriften :(
Grtzz,
Karst
-
Jah zit net te spieken op Utrechtsarchief. o.a. de
NS
178 165
Het is trouwens wel leesbaar als je de originele foto in bezit hebt.
Dan moet ook te ontcijferen zijn welke tekst er op het kleine bordje staat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sproeiketelwagen_178165.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sproeiketelwagen_178165.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Sproeiketelwagen_178165.jpg)
Die andere 2 nummers 178 164 en 178 163?
Geen idee.....of wellicht 178 166 en 178 167
Jeroen
-
:-X
-
Het wordt trouwens wel een flinke ombouw met al die leidingen en andere trapjes als op de Makette ketelwagen.
Maar het is ze wel. Waar begin je aan? ;D
Jeroen
-
Ha!
1961-1965: 3 ketelwagens (178163+178164+178165) + sproeiwagen 178162 (ex omC 900) + verblijfswagen 178161 (ex omC 900) + magazijnwagen 170 085.
Daarna werden de omC 900-rijtuigen vervangen door Blokkendoos 178 166 (met draaistellen ex omBC 2900).
Bron: Railkroniek 65/66
We komen er wel. ;)
-
En...
De trein kan ook achter een 1700 ;D 8)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/1700_Sproeitrein_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/1700_Sproeitrein_1.jpg)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Sproeitrein_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Sproeitrein_1.jpg)
... het inmiddels gekochte Medium-res formaat...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Sproeitrein_1Big.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Sproeitrein_1Big.jpg)
.... uitvergroot.
Grtzz,
Karst
-
Geweldig met die 1700 als trekkracht. (y)
Leuk detail trouwens die schijnwerper op de tweede ketelwagen.
Jammer Karst heb zojuist alles geprobeerd om het leesbaar te krijgen in Photoshop.
A l B l C .... haal ik er dan nog uit. Het bordje kan ik dus niet ontcijferen.
l 31st l
Overigens denk ik dat je hier van uit kan gaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/4552anschriftenfeld_1.jpg)
https://images.beneluxspoor.net/bnls/4552anschriftenfeld_1.jpg (https://images.beneluxspoor.net/bnls/4552anschriftenfeld_1.jpg)
Heb hier nog wat info gevonden die Modelspotter in 2008 op dit forum deed.
De sproeitrein(en)
- 1951 donkergrijze ketelwagens ex-USTC met 1 mangat, en 24 kuub.
- 1952, aluminiumkleurig geschilderd. Samenstelling: loc 1792, drie ketelwagens en twee ome ceesjes (die eerst lichtgroen/creme waren en later donkergroen) plus een willekeurige gesloten goederenwagen (van een foto: CHRK 31149). Nummers ketelwagens: 178163-178165, sproeiwagen: 178162 en personeelswagen: 178161. Na de stoom kwam DE loc 2530 en daarna de 2211 en nadat video mogelijk was geworden diverse 2200-en.
De ome Ceesjes werden in 1965 vervangen door een Blokkendoos, 178166, met draaistellen van de 11 (het laatstelijk blauw geschilderde hulpinspectierijtuig, ex-omBC 2907). De 178166 was de oude B 5814 (1958) en dat was weer het oude motorrijtuig mB 9467 (ex-mC 9036). In 1965 werd 178166->30 84 979 1 000 en daarna 974 1 023.
In 1966 kwamen drie nieuwe twee as ketelwagens 954 1 000-002 id (op basis onderstellen afgevoerde gw's.) gevolgd in 1983 door de nieuwe vieras sproeiwagen 978 1 006 op basis platte vierasser ("rongen"wagen S-HTS later .Rs).
In model, moeilijk...
Ome Ceesjes... zelfbouw. Blokkendoos stuurstandrijtuig (Ces) is te gebruiken omdat het een negenramer is zonder toiletgroep, maar van alles aan doen, denk aan de ventilatoren te verplaatsen. Oude ketelwagens, een van de Amerikaanse merken of de alleroudste Roco's met een dom. Nieuwe ketelwagens zelfbouw. "Kleine" ketels tov het wagenonderstel.
Literatuur:
- NS-motorrijtuigen omBC en omC
- diverse Blokkendozen boeken
- RM en OdR
- mat. overzichten NS/MW enz.
-
En...
De trein kan ook achter een 1700 ;D 8)
Grtzz,
Karst
:) De ketelwagens wel, maar de blokkendoos niet. Nu dacht ik dat je de blokkendoos achter je 2530 zou hangen. Achter de 1700 is ook mooi, maar dan zul je toch eerst 2 omC's van modelloco moeten bouwen en een gereedschapswagen (waarschijnlijk een CHD of zoiets bij MK en Werps)
De draaistellen voor de blokkendoos (ex omBC) komen van MK en de gereedschapsbakken zijn er van Kleinspoor in witmetaal en misschien nog wel op restjes etsplaat bij Philotrain.
mvg,
Ivo
-
Maar waar ( en al ??? ) verkrijgbaar ?
Bij de winkelier, die ze kan bestellen bij de importeur: Eurotrein.
Prijs: helaas niet door de importeur te bepalen (je weet wel, Europa en zo), maar rond de 30 euro per stuk.
Maarten van der Burgt
-
...Nu dacht ik dat je de blokkendoos achter je 2530 zou hangen. Achter de 1700 is ook mooi...
Het wordt geen van beiden.... :P ;)
En wel een trekkracht waar ook de blokkendoos achter kan ;D
Grtzz,
Karst
-
Dan wordt het een 2400.
-
;D
-
Als je het bijschrift van deze foto bekijkt, zie je meteen ook meer info over het blokkendoosrijtuig, NS 178 166, ex mC 9016:
http://www.hetutrechtsarchief.nl/collectie/beeldmateriaal/fotografische_documenten/1960-1970/156310
Marco
-
Zo net eens even gekeken of de dapol een beetje wil passen in de blokkendoos.
Nou dat hoeft geen probleem te zijn :)
Het enige dat gefabriekt moet worden is een nieuwe zuigmond voor onder de bak en een houdertje waar het motortje in hangt voor in de bak.
Zelf het borsteltje pas exact op de plaats waar de huidige kasten onder de bak hangen en hangt dan gelijk op de juiste hoogte :)
Gr,
Bart
-
Het wordt geen van beiden.... :P ;)
En wel een trekkracht waar ook de blokkendoos achter kan ;D
Grtzz,
Karst
Tsja, die 2400 is dan wel heel waarschijnlijk. Maar toch nog even zeuren ;D : De blokkendoos en de in dit draadje getoonde tankwagons zie ik niet in combinatie. Wel de blokkendoos met de nieuwere tankwagons, waar Roco een aantal versies in geel van heeft gemaakt (op foto's die ik heb zijn ze nog gewoon grijs). Dus het lijkt te zijn of 3 oude tankwagons, 2 omgebouwde omC's met een CHD, of 3 nieuwe tankwagons de omgebouwde blokkendoos en nog steeds dezelfde CHD. Trekkracht is dan voor de oude trein een 1700 of 2530 en voor de nieuwe de 2530 of 2400. Dat laatste zal voor de oude versie ook wel zijn voorgekomen. Voor de beschildering van de blokkendoos vraag ik me nog af welke kleur dat is. Die lijkt roder dan het dieselbruin en loopt door tot aan de dakgoten.
mvg,
Ivo
-
Ivo,
Blokkendoos lijkt mij "normaal" goederenbruin te zijn.
De CHD is inderdaad hetzelfde gebleven. Zal alleen in de loop der jaren ook omgenummerd zijn naar Gs neem ik aan.
Volgens de info van modelspoter, zouden de oude ketelwagens ca. 1 jaar samen met de blokkendoos hebben rond gereden. De omC's werden in 1965 vervangen door de blokkendoos. De ketelwagen pas ergens in 1966.
Beperkt derhalve de inzetperiode wel erg en tevens wordt het onwaarschijnlijk dat een andere tractievorm dan de 2530 die combinatie heeft gereden.
Gr,
Bart
-
Hierbij nog extra info voor de oude ketelwagens.
Plus loc 1792 en later 2530 en weer later een 2200.
Afm. ketelwagens: lob 10700, hoh 6552, rs 1676, inh 24m3
Modelspotter
Dank voor je mailtje Karst. Helaas kan ik dat kleine bordje met tekst nog steeds niet ontcijferen.
Jeroen
-
Als je nu toch aan het ombouwen bent van Blokkendozen kun je ook de blokkendoos van de slijptrein gaan maken. Die is volgens mij ook uit een mC afkomstig en heeft in zijn leven ook een doorloopkop gekregen, waardoor deze eveneens uit een Ces model is te maken. Moet je alleen weer iets anders bij maken. De slijptrein gebruikte 2 wagens als waterwagen, welke zijn gemaakt uit de tenders van de zweedse stoomloks in Nederland, dus de 4000 en de 4700. En dan aan een kant een 2530 en aan de andere een 2400.
mvg,
Ivo
-
Slijptrein komt zo ;D
De oude sproeitrein
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/007_3_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/008_3_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/009_3_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/010_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/010_3_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/011_3_1.jpg)
De nieuwe onkruidbeheersingstrein.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/021_3_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/021_3_1.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_022_3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/original_version_022_3.jpg)
Plaatjes met verhaal zijn ook te zien op www.sleutelspoor.nl
SK
-
Ivo, met dat idee heb ik inderdaad ook rondgelopen omdat de functie van de slijptrein beter overeenkomt met de functie van poetstrein op de modelspoorbaan.
Echter, ik ben niet zo thuis binnen de stoomwereld en heb het idee dus vrij snel laten varen omdat ik niet zou weten welke tenders ik dan moet gaan gebruiken.
EDIT:
Sobat, heb je toevallig ook nog duidelijker foto's van de Gs in de oude sproeitrein?
Gr,
Bart
-
Bart, zie hier: http://www.nicospilt.com/stoom4.htm
-
Floor, dat ze van een 4000/4700 af kwam, zover was ik ook al :)
Ging meer om de modelversie dan.
Gr,
Bart
-
zelf maken... of philotrain lief aankijken. zelfbouw van zo'n ding is ook geen rocket science.
-
EDIT:
Sobat, heb je toevallig ook nog duidelijker foto's van de Gs in de oude sproeitrein?
Gr,
Bart
Nee helaas. Vond hem toen niet zo belangrijk zeker. :(
-
Dat wordt zoeken. Volgens mij heb ik wel foto's daarvan gezien bij artikelen over de sproeitrein in Railhobby of Railmagazine. Het zou ook in een van de edities van Spoor en Trein kunnen staan. Ik kom een en ander binnenkort vast wel tegen.
mvg,
Ivo
-
U zijt geweldig :)
Thanks,
Bart
-
De eerste poging vandaag maar ondernomen.
(http://www.projectnijkerk.nl/wp-content/uploads/2010/05/sproei_bs-300x225.jpg) (http://www.projectnijkerk.nl/wp-content/uploads/2010/05/sproei_bs.jpg)
Klik voor een vergroting.
Zoals te zien is, past het borsteltje precies tussen de twee apparaatkasten. Voor de stofzuigermond moest wel wat van het onderstel weggefreest worden. Als afscherming er om heen, pas exact een stuk van een oud fotorol-kokertje.
Gr,
Bart
-
Ha Bart,
Ik zie dat je al een begin hebt (y)
Vanmiddag hier ook gedropt....
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_1Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_1.jpg)
... model ziet er nog goed uit, is wel gebruikt, maar voor ruim twee tientjes mag ik niet klagen ;D
Omdat Bart al begonnen is, was ik ook wel even nieuwsgierig naar de ingewanden van een Blokkendoos...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_2Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_2.jpg)
... aangename verrassing: prima stroomafname op alle wielen, daar hoeft alvast niets meer aan te gebeuren. Maar... daar waar Bart het over kunststof heeft, is het bij mij een dikke klomp Zamac... ::) Goed voor het gewicht van een stuurstand, maar daar moet de frees nog wel even z'n best voor doen :o
@ een moderator ( Bart ?? )
Zullen we de draad naar 'Wat zijn we aan het bouwen' verplaatsen, want ik heb het gevoel dat het daar toch wel op uit zal lopen ;)
Grtzz,
Karst
-
@ een moderator ( Bart ?? )
Zullen we de draad naar 'Wat zijn we aan het bouwen' verplaatsen, want ik heb het gevoel dat het daar toch wel op uit zal lopen ;)
Astu :)
Gr. Remco.
-
Is het onderstel bij de oude uitvoering van Zamac joh? Dat wist ik niet eens..
Bij mij is het (taai) kunststof, of ik moet eens een nieuwe frees gaan aaschaffen, dat wil ook nog wel eens helpen.
Inmiddels bezig met de stofzuigermond verder vorm te geven. Tevens de doorgang van de motor-as voorzien van een messing buisje tegen het inslijten van de kunstof bodemplaat.
Gr,
Bart
-
Hoi,
Yep massief Zamac ! Wnat na een kwartiertje slopen....
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_3Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_3.jpg)
... weliswaar beige geschilderd, maar toch echt solide zwaar en taai Zamac. Maar bodemplaat is misschien wel 'standalone te gebruiken ;) En dat is... gewone standaard ABS :)
Grtzz,
Karst
-
Ik wou al zeggen.
Het interieur dat wist ik inderdaad wel.. Maar dat gebruik ik toch niet voor deze werkwagen :P
Gr,
Bart
-
niet moeilijk doen, interieur wegpleuren.
-
Yep,
Komen wel plakken daklood voor in de plaats ;D
Grtzz,
Karst
-
ja, dat werkt altijd, hoewel, echt nodig is t wss niet door t grondeffect van die stofzuiger. (y)
-
Mwah,
Hij moet ook nog een roco schuurblok krijgen aan den anderen kant... ;)
Bij de weg, jij weet nog wel eens wat he ? Wat is de originele kleur geweest van het ding ? Goederen bruin, dat later verschrikkelijk is uitgebeten door het sproeimiddel ???
Grtzz,
Karst
-
geen flets idee, naoorlogs undzo...
-
Hoi,
Tja... en dan heb je zo'n ding gesloopt, en dan zie je dat kunststof en dan vind je je styreenplaat weer terug in een verhuisdoos...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_4Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_4.jpg)
... en dan begin je gewoon ! ;D ;D
Dus eerst aan weerszijden het tweede raam dicht gemaakt. Heel simpel plaatje 1.5mm styreen, eerst stripje op maat en daarna inkorten. ( Verdomd ik kon het nog :D heerlijk, weer styreen in je handen na al die electronica :P )
Hoe het allemaal precies gaat en met een uitgebreider verslag, binnenkort, zoals gewoonlijk, op SleutelSpoor.nl ;D (y)
Grtzz,
Karst
-
Karst,
De kleur is waarschijnlijk gewoon NS goederenbruin, zoals Bart ook al aangeeft. Alleen in mijn herinnering waren ze fletser en roder. En ik heb een kleurenfoto in Railkroniek 65 66 (= nummer 5-6 1989) waarop je heel duidelijk een andere kleur (fletser en roder) ziet dan de 2530 (dat kan kloppen want dat is dan het dieselbruin), maar ook veel roder dan de CHD, die weer achter de blokkendoos gekoppeld rijdt. Ik zou de neiging krijgen een beetje rood door het goederenbruin te mengen. Het neigt dan meer naar karmijnrood dan vermiljoenrood. Misschien dat een van de experts nog NS aanwijzingen heeft hiervoor.
Het dieselbruin en goederenbruin verschil is duidelijk te zien aan de Philotrain / Phildie lakken.
mvg,
Ivo
-
Lijkt me aardig aannemelijk wat je zegt over het bruin.
Blijft er nog een vraagje over, het lijkt alsof er een huisstijl-grijs bies/band loopt vlak boven de stelbalk... ???
Ondertussenbegin ik de smaak weer lekker te pakken te krijgen...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_5Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_5.jpg)
... de twee toilet ? ramen gemaakt uit een overgebleven Plan U deur... ;)
Grtzz,
Karst
-
... de twee toilet ? ramen gemaakt uit een overgebleven Plan U deur... ;)
'T is toch niet te geloven... ;D
-
Yep ! ;D ;D
Lang leve de standaardisatie bij de NS ( destijds ::) )
Grtzz,
Karst
-
De Plan-U deur is een goede. Die heb ik volgens mij ook nog wel ergens liggen.
Gr,
Bart
-
Zoals ik in een paar andere draadjes al aangaf, kun je niet al te veel vertrouwen op (oud) fotomateriaal, maar misschien dat onderstaande scan een beetje een beeld van het roodbruin geeft. Het licht is niet gunstig om de juiste kleur te beoordelen (laag zonlicht + schaduw + sneeuw), maar je kunt zien dat het bruin inderdaad naar rood neigt, zoals Ivo hiervoor ook al aangaf. Het is in ieder geval niet het chocoladebruin dat we op de diesellocs tegenkwamen. De foto is van begin 1982 en kennelijk heeft het rijtuig niet al te lange tijd geleden een schilderbeurt gehad. Voor de detaillisten heb ik ook een scan gemaakt van een foto van het draaistel, voor de duidelijkheid even in ZW omgezet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sproeitrein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sproeitrein.jpg) klik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaistel_4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/draaistel_4.jpg) klik
groet, Carlo
-
Het neigt eerder naar de kleur die de NS 2400 bij hun aflevering hadden. Deze waren ietwat roder dan in de latere bruine uitmonstering.
Roco heeft deze kleur ook gebruikt voor haar eerste batch bruine 2400 dieselloks. (te weten de Roco NS 2445)
Jeroen
-
Whow Carlo !
Dat zijn mooie platen 8) (y)
Heb je die misschien ook in Hi-Res ? Zou ze erg op prijs stellen :P
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Terwijl de bagagewagen in de ovenreiniger ligt, weer verder met het sproeirijtuig.
De zaag er in ! ...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_8Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_8.jpg)
... aan deze kant komt een schuifdeur...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_6Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_6.jpg)
... moet nog even nadenken hoe :D
De andere kant is simpeler, gewoon een stuk plaatwerk...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_7Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_7.jpg)
... waar voor het afwerken nog een heel dun stripje op moet.
Nu eerst even goed laten doorharden. En daarna moet het hele front uit de 'korte' kop. Dit was helemaal dichtgezet met plaatwerk. De anderekant had nog de originele ramen op de hoeken.
Grtzz,
Karst
-
Karst, als je aan 'serieproductie' gaat denken, houd ik mij aanbevolen........... ;D
-
De 2530 had toch zelf een sproei installatie?
Hing daar dan toch nog het Blokkendoos rijtuig achter?
Harm
-
Lijkt me aardig aannemelijk wat je zegt over het bruin.
Blijft er nog een vraagje over, het lijkt alsof er een huisstijl-grijs bies/band loopt vlak boven de stelbalk... ???
Karst,
De verschillende foto's nog eens nagekeken. Ik betwijfel of het huisstijlgrijs is, want deze balk zat er al vanaf het begin op. Maar het is vanaf het begin wel grijs en duidelijk lichter dan het zwarte chassis. En het grijs van het dak is weer lichter dan de bies. Ik krijg trouwens de indruk dat de belettering ook verschillend is geweest. Het NS vignet zat er eerst niet en later wel op en ook het rijtuignummer is aangepast. Wel zie ik altijd de aanduiding sproeitrein staan.
In VSTS staat nog een mooie foto vrij zuiver van opzij. Daarop kun je goed de juiste plek van de dakventilatoren afleiden. Ik zou op jouw dak ook nog de verschillende klinknagelranden wegvijlen, want volgens mij had dit rijtuig dat niet.
Waar kun je trouwens de tankwagons bestellen? Worden deze in NL geleverd? Ik krijg ook interesse in 3 stuks, maar dan met 2 omC's van DJH en een CHD erachter. Een Ces voor de ombouw zit nog wel in mijn verzameling (kan ik de trein nog vaker inzetten ;) ).
mvg,
Ivo
-
Hoi Ivo,
Dank voor de 'analyse' :)
Voor de tankwagens zou ik nu zeker gaan voor die van Makette. Die zijn volgens Maarten vd Burg bij de 'betere' winkel te bestellen.
Over de VSTS krijg je een PB ;)
Grtzz,
Karst
-
Karst, als je aan 'serieproductie' gaat denken, houd ik mij aanbevolen........... ;D
Nou,
Dat zeker niet :o
Maar het zette me wel aan het denken. Was nu toegekomen aan het maken van de schuifdeuren incl de wand daarvoor met het raam.
Als ik toch alles moet opmeten, het twee keer moet maken, kan ik het net zo goed even in Acad knallen ;D
Is voor me zelf makkelijker, en voor den zelfbouwert is er dan binnenkort een plotje beschikbaar om na te kunnen doen wat hier getoond word 8) ;D
Dus de bouw even 'on-hold', ACAD plottekening afmaken en kijken of Gerco ergens volgende week tijd en zin heeft om de plotter aan te slingeren.
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Sneller dan verwacht...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Sproeitrein.png) (http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Sproeitrein.png)
... nog niet Gerco aan z'n hoofd gaan zeuren ;) Hij heeft net de tekening gekregen :P
Grtzz,
Karst
-
......plotje
.........
Karst
Hallo Karst,
'k Weet niet of het in deze fase van belang is, maar de "3-deurs"-kopwand heeft nog wat meer details die dit rijtuig specifiek maken!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/iv3063d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/iv3063d.jpg)
(klikje naar groter)
GG
-
Hoi GG,
Zeer mooie plaat met voortreffelijk detail ! Dank (y)
Behalve het 'opstapje' stussen de oude vouwbalgblikken, is deze detaillering inderdaad voor later. Maar daarom niet minder bruikbaar en welkom !
Grtzz & Thnx,
Karst
-
Zo,
Ook de blokkendoos heeft zijn verf gelaten in een bad van ovenreiniger. Klaar en gereed voor het komende schuur-, plamuur- en lijmwerk.
Ben overigens nog steeds op zoek naar een duidelijke foto van het dak voor de ventilatoren. Wie o wie ??
Grtzz,
Karst
-
Count me in voor een setje Karst!
Gr,
Bart
-
Blijft er nog een vraagje over, het lijkt alsof er een huisstijl-grijs bies/band loopt vlak boven de stelbalk... ???
Karst
Hoi Karst,
De bies die boven de stelbalk was aangebracht is blauw, en in het echt 30 cm hoog.
Bijna alle werkwagens hadden aan de onderzijde een gekleurde bies, deze kleur was afhankelijk van de afdeling waar de wagen toe behoorde.
Deze kleur kwam overeen met de bies op de pet van de monteurs.
De ombouw ziet er al leuk uit, ben benieuwd naar het resultaat (y)
Groeten Arjen
-
Hoi Arjen,
Aha, blauw dus. Rest nu de vraag welke kleur blauw ? Berlijns ?? En weet jij dan misschien ook de juiste nuance bruin ? Net als Ivo tB neig ik naar een beetje rood bij de Kleinspoor goederenbruin in.
En...bij Gerco regende het kennelijk ook, want de plotjes zijn al gepost !! Met een beetje medewerking van Stig's collega's dinsdag hier op de mat. Dus dinsdagavond meer hierover (y)
Grtzz,
Karst
-
Karst,
Je hebt een PB met ventilatoren en blokkendooskleur.
mvg,
Ivo
-
Ontvangen Ivo,
Hartelijk dank ! Weer een stukje wijzer ;)
Grtzz,
Karst
-
Maar kan ze dan ook achter de 2530?
Harm
-
Hoi Karst,
Op de foto die ik van het apparaat heb, is de kleur van de bies heel donker blauw.
ik vermoed ook dat dit gewoon berlijnsblauw geweest is.
Uit mijn gegevens, had de NS een kleurenwaaier met de standaard kleuren.
Daar werd mee gewerkt, en afwijkingen in kleur kende met bijna niet, wel in tinten!.
De kleur bruin lijkt wat roder dan de bruine goederenwagens, hij komt meer overeen met de 2400 van roco.
Ps is het plotje ook al te bestellen bij Gerco?
Groeten Arjen
-
.....De bies die boven de stelbalk was aangebracht is blauw, en in het echt 30 cm hoog.
......
Die blauwe band was (in elk geval officieel) 200mm hoog!
En mocht iemand er iets aan hebben: het donkerblauw had indertijd bij NS codenummer 02.130.40, het bruin 02.130.60. Dat laatste was hetzelfde als van de goederenwagens. Die codenummers werden al tientallen jaren geleden verlaten. In de jaren '70/'80 zijn hiervoor in de plaats de RAL-kleuren 5011 (blauw) en 8012 (bruin) gekomen. Dat waren RAL-kleuren die er het dichtste bijkwamen, en dus niet exact dezelfde. Maar heel erg veel zal dat niet afgeweken hebben, want in die gevallen hield NS een eigen kleurnummer (bijv. het huisstijlgeel NS112, waarvoor pas véél later de licht afwijkende kleur RAL 1004 werd voorgesteld).
GG
-
@Zolderling,
Ik heb de maat van de bies van de schildertekening van de blokkendoos werkwagens 180167. Hier staat 30 cm.
(werktekening uit het utrechts archief)
Groeten Arjen
-
Hoi,
Altijd handig die kleurnummers.
En of het 300 of 200 moet zijn, ik probeer het wel op te meten aan de hand van de foto's die ik inmiddels verzameld en toegestuurd heb gekregen ;) Want 10 cm in het echt is toch altijd nog een dikke millimeter in 1:87. En dat gaat opvallen indien verkeerd ;)
@Arjen
Ik wil het plotje eerst even zelf in elkaar zetten, kijken of er geen fouten in zitten. Daarna via de gebruikelijke weg: een mailtje naar Gerco.
Grtzz,
Karst
-
Mailtje naar Gerco is al die kant op :-\
-
Ik heb de maat van de bies van de schildertekening van de blokkendoos werkwagens 180167. Hier staat 30 cm.
(werktekening uit het utrechts archief)
Ik moet alleen de tekening beter lezen, de 30 slaat ergens anders op.. :'(
de maat van 20 cm is de juiste voor de bies,
Zolderling heeft gelijk.
Mea culpa
Groeten Arjen
-
No problemo Arjen :)
Vergissen is menselijk ;) Maar... scheelt me wel weer werk (y)
200mm dus !
Grtzz & thnx,
Karst
-
Hoi,
De Post heeft keurig meegewerkt ! De plot lag idd op de deurmat ;D
Dus maar even flink aan het knutselen en verslag-webpagina schrijven geweest...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_12Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Sproeitrein.htm)
... De 'lange' kant met schuifdeur en raam.
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_14Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Sproeitrein.htm)
... en de andere kant met overzicht'
( Klik op de plaatjes voor een uitgebreider verslag )
Bouw ligt nu weer even stil, eerst moet de lijm uitharden, voordat uit de lange kant ook de deur gezaagd kan worden.
Grtzz,
Karst
-
Ziet er echt goed uit!
Hopelijk zijn ze snel te bestellen via Gerco! Dan ga ik deze week nog ff snel weer wat lijm aanschaffen en kan ik de blokkendoos ook gaan afmaken en me daarna druk maken om de Gs en de ketelwagens.
Gr,
Bart
-
Hoi Bart,
Ja, klopt. Plot ziet er heel goed uit.
Heb vanochtend in alle vroegte nog even de 'lange' kopwand uitgezaagd en het vervangingswandje er in gezet... past ook ;) ( vanavond foto's )
Ook de raamdichtzetplaten passen, evenals de twee geblindeerde ramen.
Dus als Gerco tijd en zin heeft ;) kan de plot, wat mij betreft, uitgeleverd worden.
Grtzz,
Karst
-
Zal er vanmiddag een paar plotten ;D
-
Wat zijn jullie allemaal voortvarend bezig!!!
Krijg ook zin om hieraan te beginnen, maar ik heb nog zo veel andere bouwprojecten...
- 2x plan K op basis van Roco plan D en plot van Gerco
- gereedschapswagen op basis van Roco blokkendoos en plot van Gerco
- 2530 op basis van Roco 2400 en KleiNSpoor ombouwset
Ik kom tijd tekort...
-
Harm
Zie PB
gr Jos
-
Hoi,
Deze hadden jullie nog te goed...
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_16Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Sproeitrein.htm)
(http://www.sleutelspoor.nl/img/sproeitrein/Ces_17Medium.jpg) (http://www.sleutelspoor.nl/projecten/Sproeitrein.htm)
... Bouw ligt nu wederom even stil, eerst moet de lijm uitharden, voordat er geplamuurd en geschuurd kan worden.
Grtzz,
Karst
-
Nu nog even wachten op een reactie van Gerco op m'n mail en dan kan ik ook verder gaan.
Gr,
Bart
-
Maar wanneer gaan jullie nu verder, ik zit met spanning op jullie ombouwprojecten te wachten...
Rob
-
Vond nog een interessant stukje op de site van ODA.
http://www.spoorinfo.nl/sproei.htm
Jammer dat de modelloco omc`s zo duur zijn ;)
Grts
-
Bouw je ze toch zelf van styreen? Zo moeilijk zijn die rijtuigjes niet, zeker niet-aangedreven. Tekeningen staan in De Modelbouwer van 1982, beide types.
-
De Makette tankwagens heb ik inmiddels besteld. Ik twijfel nog of ik een CHD van Werps of van MK hiervoor ga maken en ja, die modelloco's >:( of van styreen?
Ik zie trouwens op de link die door Dennis is geplaatst een interessante leiding wirwar tussen de 3 tankwagons en de sproeiwagen.
Het zou allemaal moeten lukken.
mvg,
Ivo
-
Zijn ze niet plotbaar?
Grts
-
tuurlijk, maar dan moet er wel eerst iemand zijn die ze tekent. Het dak is ook een beetje irritant qua vorm, als ie gefreesd zou worden weet ik er wel wat op maar t blijft een hoop werk.
-
Alles is plotbaar, maar de wanden zijn niet vlak en het dak heeft ook een dubbele kromming. Het is dus handiger om een mal te maken en dan te gieten uit resin. De wanden en het dak van de DJH komen ook uit een mal, maar dan in witmetaal uitvoering.
Ik neem nog verder contact op met DJH. De kits zijn 175 GBP. Ze zijn bereid ze zonder motor te leveren met een korting van 17 GBP. Ik denk dat het interessanter is eens te vragen of ze een aparte kit als kleine serie voor liefhebbers willen laten maken. Met de handleiding in de hand ga ik een voorstel schrijven wat dan in die kit zou moeten zitten. Ik heb geen idee hoe groot hun serieomvang moet zijn voor een herproductie. Ik verwacht overigens dan ook nog een prijs van minimaal 100 à 120 GBP per stuk, dus goedkoop wordt het op deze manier nooit.
mvg,
Ivo
-
Ivo,
Ik ben erg benieuwd naar de uitkomst van de mail.
Graag zou ik een sproeitrein samenstellen, alleen zonder omc gaat dat niet.
Grtn,
Dennis
Ps,
Ik zou voor een CHD van werps gaan, een erg fraai model (y)
-
Ook op mijn website heb ik inmiddels een stukje geplaatst over de bouw.
http://www.projectnijkerk.nl/?p=379
Nu nog even wachten op de Alps printer die zeer binnenkort moet binnenkomen en dan kan ik bezig gaan met de transfers.
Gr,
Bart
-
Bart, leuk project! Je hebt alleen wel een te modern lettertype gekozen als ik zo op je site kijk.
Maarten
-
Mogelijk.. Dit is Frutiger LT 55, volgens mij is dat het juiste lettertype voor die periode.
Ik sta open voor andere suggesties.
Gr,
Bart
-
Bart, het lettertype wat je hebt gebruikt lijkt sterk op het huidige lettertype dan NS gebruikt. Vanaf 1968 werd Univers gebruikt. Kijk maar eens hier: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21121.15.html
Maarten
-
Dan heb ik ze door elkaar gehaald. Zou nu beter moeten zijn ;)
Gr,
Bart
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_werkwagen_0202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/02_werkwagen_0202.jpg)
nieuwe serie op www.sleutelspoor.nl
SK
-
Op de website van Stichting Doorreis vond ik een p[aar inteerssante foto`s;
http://www.stichtingdoorreis.nl/Index/index_foto%20albums.htm
Even doorklikken naar Eurospoor 2010.
Weet iemand iets meer over deze trein in model?
Hartelijke groet,
Naos.
-
Ja, dat weet ik...
Hij is door een van onze medewerkers gebouwd. Als je me even een pb-tje stuurt, geef ik je wel z'n mail adres.
groet
Peter
(nog even vz van Stichting Doorreis)
-
Naos,
Dat is dus niet het blokkendoos rijtuig, waar het in dit draadje om draait, maar dit zijn de 2 omgebouwde omC's. Heeft toch iemand er 2 DJH kits aan opgeofferd? Hier is in dit draadje ook al eens over gesproken.
Mooie trein trouwens. Staat ook nog op mijn verlanglijstje: 2400 en CHD zijn al in huis. Nu nog 3 makette wagens en 2 DJH's.
mvg,
Ivo
-
Als ik dit draadje zo lees,worden de slijptrein, en de sproeitrein door elkaar heen gehaald.
Sproeitrein: met 2 ouwe ome Keesjes
Slijptrein: Ouwe mat 24 met 2 tenderbakken van de Zweden.
Gr Hans
-
Nee hoor, de sproeitrein was later wel degelijk uitgerust met een omgebouwde blokkendoos. Eerst in de jaren '50 en begin '60 de 2 omC's en later een omgebouwde blokkendoos. De slijptrein had ook een omgebouwde blokkendoos (een andere) tussen 2 ex tenders van de NS 4000.
mvg,
Ivo
-
zie foto van blokkendoos sproeitrein (laatste uitvoering met oMBC draaistellen.
-
... , maar dit zijn de 2 omgebouwde omC's. Heeft toch iemand er 2 DJH kits aan opgeofferd? ...
mvg,
Ivo
Hoi Ivo,
Nee de bouwer (een van de Commisarissen van Stichting Doorreis) heeft er geen twee omC kits aan opgeofferd, maar twee afgietsels gemaakt...
Groet
Peter
-
Ja, dat weet ik...
Hij is door een van onze medewerkers gebouwd. Als je me even een pb-tje stuurt, geef ik je wel z'n mail adres.
groet
Peter
(nog even vz van Stichting Doorreis)
Beste Peter,
Dank voor je reactie.
Ik hoef niet perse het fijne van deze trein te weten.
Was vooral benieuwd naar de basis van de OmC modellen, en dat weet ik nu (y)
Stichting Doorreis stopt toch niet?
Hoewel ik heb ze al heel lang niet meer op beurzen gezien....Naos,
Dat is dus niet het blokkendoos rijtuig, waar het in dit draadje om draait, maar dit zijn de 2 omgebouwde omC's. Heeft toch iemand er 2 DJH kits aan opgeofferd? Hier is in dit draadje ook al eens over gesproken.
Mooie trein trouwens. Staat ook nog op mijn verlanglijstje: 2400 en CHD zijn al in huis. Nu nog 3 makette wagens en 2 DJH's.
mvg,
Ivo
Beste Ivo,
Dat er in die trein geen blokkendoos zit dat weet ik ;)
Maar dit draadje was al positief ontspoord naar de omC sproeitrein. (y)
Dus dit leek mij de uitgelezen plek te zijn voor dit plaatje.
Vriendelijke groet,
Naos
-
...
Stichting Doorreis stopt toch niet?
Hoewel ik heb ze al heel lang niet meer op beurzen gezien....
...
- even offtopic -
Nee nee, gelukkig niet hoor! Stichting Doorreis was gewoon op Eurospoor.
Maar na 21 jaar draag ik binnenkort de bestuursvaandel over...
Ook in de toekomst blijft Stichting Doorreis bestaan en de collectie presenteren!
Groet
Peter
-
Zie hier: Eurospoor 2012 náást de ingang !(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSCF4088_1.jpg)
-
laatste Offtopic bericht...
Ben niet op Eurospoor geweest en zo te zien heb ik niets gemist :-\
Vroeger was hun stand echt iets speciaals met bijzondere treinen......dit is (zeker voor een leek) een normale verzameling NS treinen.
Ach ja dingen veranderen,helaas niet allemaal positief.
Verder ontopic.
Zijn er nog mensen die de omC trein willen maken.
Mij lijkt het wel een leuk project...... Misschien mijn omC eens gaan afgieten ;)
Hartelijke groet,
Naos
-
En.. en Karst heb je 'm inmiddels al klaar? ;D
Heb wel interesse in een plotje.
Jeroen
-
@Karst , zijn er al vorderingen betreft je sproeitrein?
Per toeval kwam ik onderstaande info tegen met kleurenfoto's! van de Omc 's met de gehele sproeitrein anno jaren 50/60.
Wat opvalt is dat het onderstel van de ketelwagens ook de blauwe kleur hebben, zoals de belijning op de Omc's en de gesloten werkwagen is te zien.
In 2014 stond deze ketelwagen bij Makette op het programma. Helaas tot op heden niets meer van vernomen.
http://www.spoorinfo.nl/sproei.htm (http://www.spoorinfo.nl/sproei.htm) (y)
Jeroen
-
De wagens van Makette heb ik laatst maar een keer in Houten gekocht. Niet in de uitvoering van de sproeitrein, die aanpassing zal ik zelf wel maken. Ik heb die aankondiging een paar jaar terug natuurlijk ook gezien, maar niemand weet er verder iets van of dat ooit realiteit wordt. Nu nog eens 2 omC kits goedkoop ergens zien te krijgen. De CHD als gereedschapswagen heb ik al liggen van Erwin Werps en tractie in overvloed: 1700, 2400, 2530 ed.
De foto's die je liet zien waren eerder al ergens opgedoken, ik dacht ook in dit draadje.
mvg,
Ivo