Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:49:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 07:46:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 06:09:13
PB models: koplopers (voorbespreking) door M@rk
Vandaag om 01:35:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 00:36:13
pantograaf vastzetten door joespoor
22 August 2025, 23:58:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
22 August 2025, 23:38:37
Stalen rijtuigen van NS door KNed
22 August 2025, 23:20:55
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
22 August 2025, 23:04:52
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 August 2025, 22:33:12
Aachenau West door MichielB
22 August 2025, 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
22 August 2025, 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
22 August 2025, 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
22 August 2025, 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
22 August 2025, 21:46:33
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
22 August 2025, 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
22 August 2025, 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
22 August 2025, 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
22 August 2025, 21:05:42
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
22 August 2025, 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
22 August 2025, 20:29:56
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
22 August 2025, 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 August 2025, 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
22 August 2025, 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
22 August 2025, 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 August 2025, 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
22 August 2025, 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
22 August 2025, 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
22 August 2025, 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
22 August 2025, 15:46:52

Auteur Topic: Condensator in lok bij digitaal/  (gelezen 15804 keer)

manuelspot

• Gast
Condensator in lok bij digitaal/
« Gepost op: 25 March 2010, 08:57:00 »
Een aantal van mijn locomotieven rijden zo gigantisch slecht dat ik er aan zit te denken om er mischien iets van een condensator in te bouwen. Alleen heb ik hier totaal geen evaring mee met welk soort condensator dit moet en hoe ik dit aan moet sluiten.

Ik weet dat Lens een setje heeft maar dat is echt voor de Lens decoders en daar doe ik niets mee. Dus dit valt al af.

Ik zou graag zelf iets in willen bouwen. Zijn er hier mensen die daar al evaring mee hebben?

Manuel

Remunj

• Offline Offline
Re:Condensator in lok bij digitaal/
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2010, 09:36:26 »
Foei Manuel, voor iemand die in een treinenwinkel werkt zou je toch moeten weten dat je Lens als Lenz schrijft.  8)

Kijk voor een voorbeeld van een bufferelco voor een LoPi 3.0 eens in dit draadje.

Dit thema is al vaker voorbij gekomen even zoeken op b.v. bufferelco levert je nog wel meer draadjes op.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

manuelspot

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2010, 09:49:33 »
 ::) oeps type foutje weet dat het Lenz is hoor ;)
Ik zal eens kijken wat je hebt gestuurd ;)

Manuel

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2010, 09:50:50 »
Huib Maaskant heeft wel eens een artikeltje over dat onderwerp in Railhobby gepubliceerd en die informatie is ook op zijn site te vinden.

Meerdere decoders bieden de mogelijkheid om een gewone elco aan te sluiten bij wijze van stottertherapie. In ieder geval de door Huib genoemde Zimo decoders, maar bij de LP3 kan het ook.
Het voornaamste probleem is dat een flinke capaciteit nodig is om een kleine stroomonderbreking te kunnen overbruggen. 10.000 microfarad is toch wel het minste en dan nog vind ik het resultaat niet altijd overtuigend. In veel locs is daar ook niet goed plaats voor.

De Lenz schakeling is wat dat betreft superieur. Daarbij wordt gebruik gemaakt van zogenaamde goldcaps en dat zijn condensatoren die veel meer capaciteit in een veel kleinere bouwvorm herbergen. Een goldcap van 0,1 farad is een kleintje en herbergt dus 10 keer zoveel capaciteit als de 10.000 microfarad aan elco's waar ik het net over had. Dat werkt echt.
Het probleem is dat de goldcaps op maximaal 5,5 volt werken. Vandaar dat de decoder er speciaal voor moet zijn aangepast. Lenz heeft dat dus en er is nog een merk met zo'n systeem. Ik ben de naam even kwijt, maar Maarten van der Burgt heeft ze een tijdje geïmporteerd tot dat hij Lenz binnenhaalde.

Kortom, ik weet niet wat je tegen Lenz hebt, maar als je dit probleem met condensatoren wil oplossen moet je of een vuistvol elco's in je loc kwijtraken of toch maar voor de goldcaps gaan.

Over welke locs heb je het trouwens? Behalve met een Sikje heb ik nauwelijks problemen. Er zijn andere maatregelen mogelijk.  8)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2010, 09:58:03 »
zimo, heeft dit ook al jaren....!
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2010, 10:21:10 »
Ik denk dat je beter de oorzaak van het slechte rijden moet zien te vinden, i.p.v. een lapmiddel.

De stroomafname controlren, eventuele versleten stroomafnemers vervangen, veerdruk daarvan controleren, Verbinding tussen draaistellen en het vaste deel van de lok controleren, kijken of er geen draadbreuk is.
Zal meer opleveren dan domweg een bufferelco plaatsen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2010, 10:21:32 »
Is dat zo Bernd? Ik weet dat het weleens is aangekondigd, maar kennelijk heb ik de levering gemist.

Dat andere merk is T4T.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2010, 10:36:47 »
Ja, zeker al 10 jaar of zo... Handleiding Zimo MX64 bv... Pagina 51
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2010, 10:45:48 »
Jawel, maar dat gaat over de mogelijkheid om gewone elco's aan te sluiten. Daar hadden we het al over gehad.

Meerdere decoders bieden de mogelijkheid om een gewone elco aan te sluiten bij wijze van stottertherapie. In ieder geval de door Huib genoemde Zimo decoders, maar bij de LP3 kan het ook.

Dat werkt naar mijn ervaring niet erg goed. Bij mijn weten hebben alleen Lenz en T4T zo'n energieopslag met goldcaps en die werken verbluffend goed. Heel nuttig voor loks met structurele stroomafnameproblemen, zoals sommige twee- en drieassers en het wat oudere spul van Fleischmann of Märklin Hamo. Ik ben het met Wim eens dat het bij de meeste modellen niet nodig zou moeten zijn.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2010, 11:05:54 »
Ok, je hebt gelijk, goldkaps hebben de zimos dan niet nodig 8) Vind het sowieso niet erg handig, de decoder zou sowieso naar een "deadtime" zonder DCC Signaal moeten afschakelen, anders is de loc niet meer te controleren...

Ik heb tot nu nog geen lok waar ik een Elko voor nodig heb, gewoon goede contact maken in de loc en ASBs verwijderen, dan zou het kunnen...

Groet

bernd

maartens

• Offline Offline
  • Austria Express by Night
« Reactie #10 Gepost op: 12 August 2010, 14:54:27 »
Beste mensen,

Ik rakel dit draadje even op.
Ik merk wel meteen op dat ik (nog?) niet zo goed thuis ben in de moderne electronica en dus nog aan het pionieren ben.

Als herintreder op spoorgebied heb ik er lol in om via Ebay te bieden op loc's wagons etc.
Ik ben nu zover dat ik redelijk makkelijk een analoge lok ombouw naar digitaal. Ik koop dus een analoge lok en bouw die (vaak via handleidingen op het internet) om. Ik gebruik Esu Loksound of Lokpilot.
Behalve flikkerende lampjes (lampjes dus die via de massa van de lok de min (-) vinden) lukt alles best aardig en de meeste loks lopen goed. Mijn laatste ombouw is een analoge Roco 43630 (SBB DE 4/4) waarin zoveel plaats is dat je makkelijk een decoder en een luidsprekertje inbouwt. (Jammer alleen van die flikkerende lampjes  >:(, maar de lampjes aarden via het chasis).
Enfin, ik heb vervolgens een mooie HAG SBB lok gescoord in Zwiterland. Mooie lok, veel metaal en veel ruimte om om te bouwen. Hup decoder erin, geen probleem... (behalve weer die lampjes  >:( >:(). Echter de oude HAG's staan bekend om hun slechte stroomafname (via slechts een draaistel). Jullie raden het al.... gestotter op wissels ...
Mijn eerste idee was om een tweede HAG lok in dubbeltractie te plaatsen en hopen dat 'ze elkaar er doorheen trekken'.
Toen herinnerde ik mij het artikel in Railhobby (Stottertherapie  http://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm). In een HAG lok is heeeeeel veeeeel plaats. Ruimte zat dus. En nu komt de vraag.....
Heeft iemand een idee hoe ik een condensator op een Lenz of ESU DCC decoder aansluit. Of beter toch een Lenz met power pack kopen.

Ik hoor graag van jullie.

Maarten
Herintreder sinds 2010

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 12 August 2010, 15:03:48 »
Maarten,

In de manual van ESU staat hoe je een condensator van bijvoorbeeld 1000 microF kunt aansluiten. Bij de LokPilot betekent dit dat de +pool van de Elco op de positieve pool moet worden aangesloten, en de -pool op de massa. Maar hiervoor moet je even de manual van ESU downloaden om te zien waar de massa zit. Je moet namelijk ook nog een weerstand en diode monteren.

Verder zeggen ze nog dat je
1) de lok niet meer op een analoge baan kunt gebruiken,
2) bij het programmeren via de LokProgrammer eerst de Elco moet loskoppelen.

Dus in het kort: Ja, het kan.
Of je de GoldCap condensatoren ook kan toepassen durf ik niet te zeggen  [edit: ja, kan ook, moeten alleen 2 minuten laden voordat 'ie optimaal capaciteit kan leveren].

In mijn ESU handleiding staat e.e.a. op pagina 11, hoofdstuk 6.8:Connection of buffer capacitors.

Succes, gr,

Bert
« Laatst bewerkt op: 12 August 2010, 15:05:47 door Bert van Gelder. Reden: Info GoldCap toegevoegd »

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #12 Gepost op: 12 August 2010, 15:09:04 »
@ maarten: ik heb ook een paar modellen waarbij de verlichting via het chassis loopt, maar het probleem van flikkerende verlichting is mij onbekend... zit er misschien niet ergens een verbinding die er niet hoort?

Verder zou ik adviseren de stroomafname te verbeteren: als het daarna nog belabberd is, kan je altijd kijken naar een stroombuffer. Ik zal wel bekennen dat het de nodige handigheid vereist om goed en betrouwbaar extra stroomafname in te bouwen.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #13 Gepost op: 12 August 2010, 15:35:08 »
Pas op met Goldcaps, die hebben vaak (of altijd?) een maximale spanning van 5 volt.
Voor een DCC decoder zul je een condensator van minimaal 22 Volt, dus in de praktijk minimaal 25 Volt nodig hebben.

EDIT: als je de condensator niet op het interne 5 volt circuit kunt zetten...
« Laatst bewerkt op: 12 August 2010, 15:37:47 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

maartens

• Offline Offline
  • Austria Express by Night
« Reactie #14 Gepost op: 12 August 2010, 15:35:42 »
Ik heb inmiddels ook andere draadjes gevonden op dit forum, over dit onderwerp.

De Lenz Goldcap lijkt de beste optie....

Enne, de HAG loks staan bekend om hun slechte stroomopname, simpelweg omdat maar een draaistel stroom opneemt. Zie bijv.
http://www.forum.hag-info.ch/index.php?page=Thread&threadID=33&pageNo=1&s=36cb4d3311feadbee88b62ac7ca7664a28450119
Het aangedreven draaistel zou ook van slepers moeten worden voorzien. Voor sommige lok's van HAG kun je een setje kopen om dus meer wielen stroom te laten opnemen.

Maarten
Herintreder sinds 2010