Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156082 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #180 Gepost op: 01 September 2010, 19:01:08 »
Ben benieuwd of er echt plannen zijn om het treinkaartje echt volledig af te schaffen. Lijkt me inderdaad niet erg handig.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #181 Gepost op: 01 September 2010, 19:04:22 »
Vooral niet handig als je spontaan 1ste klas wil reizen ;D
Vr. groeten,
Bob

Menno 1846

  • NS Tp3B/C- heden
  • Offline Offline
  • Berichten: 1876
  • Frl
    • Frieslandrail
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #182 Gepost op: 01 September 2010, 19:24:18 »
Vind die OV maar niks!!
Wat is er mis met de kaartjes?
Wat krijgen we als vervanging voor de acties....ook OV actie kaartjes? (zomertoer OV)
Greetz:Menno
There's a plan in everything, kid, and I love it when a plan comes together!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #183 Gepost op: 01 September 2010, 20:24:45 »
Onderhoud en afschrijving is misschien iets minder als je minder km maakt, maar ook een deel daarvan blijft bestaan.

De samenhang van die twee kostenposten met het aantal gereden kilometers worden door jou kennelijk zwaar onderschat.
De waarde van een auto daalt onder andere door het aantal gereden kilometers. Dat kost per kilometer gemiddeld ongeveer evenveel als de benzine. Gemiddeld, want zowel het benzineverbruik als de snelheid van afschrijven verschillen sterk per automodel.
Wat betreft het onderhoud zijn het juist de duurdere vervangingen die direct samenhangen met de gereden kilometers.

Volgens mij is de vuistregel dat de auto goedkoper wordt bij meer dan twee personen. De gemiddelde autobezetting is lager. Steef heeft dus groot gelijk als hij met vijf man in die bak van hem naar Groningen rijdt, maar eigenlijk denk ik dat de kosten voor de meeste mensen absoluut niet doorslaggevend zijn bij de keuze voor auto danwel OV.

Hier geen problemen hoor. Automobiel voor de deur en een OV jaarkaart voor het woon-werkverkeer, verder een paar van die anonieme chipdingen voor de familie. Mijn dochtertje zal niet beter weten en die vergeet ook nooit om uit te chequen. Veel te leuk: piep.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2010, 20:30:53 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #184 Gepost op: 01 September 2010, 21:56:05 »
Ik reis bijna dagelijks met de OV chipcard in de Randstadrail. En eigenlijk nooit problemen. Er staat een abonnement op en dat is wel lastig, want die moet erop worden gezet en dat kost moeite. Het abonnement is van Connexxion en de OV kaart van de RET. Dus dan moet je eerst een brief hebben van Connexxion en dan naar een RET servicepunt.

Maar goed, geen problemen met in- en uitchecken, dus bij mij werkt het wel. Maar dat in- en uitchecken is gewoon lastig en kost zeker in de spits teveel tijd.

Toch mag deze OV-chipcard van mij morgen worden afgeschaft. Het is enorm klantonvriendelijk, want ingewikkeld (lees vele vorige bijdragen) en levert alleen een voordeel op voor de OV bedrijven. En het blijft blijkbaar lastig voor OV bedrijven om reizigers als klanten te behandelen, die ze een dienst bewijzen. We moeten het juist op prijs stellen dat we mee mogen reizen.  ;D ;D

Er zitten zoveel kinderziekten in dit systeem dat ik me afvraag of er eigenlijk wel goed genoeg over is nagedacht

Mijn voorstel: gewoon kaartjes kopen aan het loket of pinnen aan een automaat en de oude abonnementen weer terug. Zal wel weer te duur zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Jongejans

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #185 Gepost op: 01 September 2010, 21:59:58 »
Dit is weer een aftakeling van onze mogelijkheden om spontane dingen te doen.
Ik kan nu zonder daar goed over na te denken iemand  een trein reis aanbieden kaartje kopen en gaan.
Ga je mee we gaan naar ……. Kan dus straks alleen als je allemaal OV kaart hebt en laat maar ik betaal wel, gaat dus niet meer.
Betalen voor je gasten kan alleen als je dat van te voren regelt.
Ov kaart defect , reis maar met mij mee er staat genoeg op kan ook al niet.

En dus weer een stap naar de IK wereld.

Peter
Dyslexie, maar spoor wel. Märklin ho met koploper

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #186 Gepost op: 01 September 2010, 22:10:37 »
@Ivo tB: hoezo nou ingewikkeld? Ik heb een OV-chipkaart via mijn voordeelurenpas, ik scan in, ik scan uit, klaar is de reis...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #187 Gepost op: 01 September 2010, 23:22:06 »
Ingewikkeld:

lees de andere bijdragen: als ik met mijn kinderen op stap wil moeten ze ineens allemaal een OV chipcard
Je kunt alleen inchecken als er een bepaald basissaldo al kost de reis minder dan dat
uitchecken hoefde ik nooit met een kaartje
Ik moet naast geld weer een andere kaart bij me hebben anders ben ik ineens een zwartrijder
Ondanks dat ik als abonnementhouder gewoon betaald heb moet ik toch steeds in de rij staan om in- en uit te checken.
Als ik straks op een station foto's wil nemen moet ik weer die kaart bij me hebben anders kom ik het perron niet meer op
Als het uitcheckapparaat het niet of niet doet moet ik weer iets extra's regelen om mijn geld terug te krijgen.

Dit zijn een paar puntjes uit mijn hoofd, maar als je dit draadje doorleest zijn er nog veel meer.

Makkelijk: bus instappen, kaartje bij de chauffeur kopen. Met de trein? kaartje kopen bij de kaartautomaat. Hartstikke simpel allemaal.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #188 Gepost op: 02 September 2010, 01:06:29 »
Ik heb deze auto nu een jaar en heb er prive 57.000 km mee gereden.

Dat heb ik ruim negen jaar niet eens gereden. Ligt ook aan de afstanden hier. :)

Er zitten zoveel kinderziekten in dit systeem dat ik me afvraag of er eigenlijk wel goed genoeg over is nagedacht

Er is waarschijnlijk veel te veel over nagedacht door veel te veel mensen - ambtenaren voornamelijk.

Zodra de overheid een ICT-project gaat opzetten, gaat het fout. Je hebt altijd met verschillende instanties te maken en die willen allemaal net wat anders. C2000 is daar zo'n typisch voorbeeld van, of ECTS level 2 op de Betuweroute en de HSL-Zuid.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #189 Gepost op: 02 September 2010, 09:52:13 »
uitchecken hoefde ik nooit met een kaartje
Ben je waarschijnlijk nog niet oud genoeg voor. ;D
Ik heb dat nog meegemaakt. Bij het verlaten van het station moest je langs een loket waar je je kaartje weer moest inleveren. Als je het wilde houden, b.v. omdat je het bij je baas kon declareren, dan werd het kaartje ongeldig gestempeld.
Dat systeem is eind jaren '60 afgeschaft. Maar we zijn nu dus terug bij af. Je moet weer uitchecken, alleen nu elektronisch in plaats van door het inleveren van je kaartje.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #190 Gepost op: 02 September 2010, 09:58:39 »
De samenhang van die twee kostenposten met het aantal gereden kilometers worden door jou kennelijk zwaar onderschat.
De waarde van een auto daalt onder andere door het aantal gereden kilometers. Dat kost per kilometer gemiddeld ongeveer evenveel als de benzine. Gemiddeld, want zowel het benzineverbruik als de snelheid van afschrijven verschillen sterk per automodel.


Dat mag je dan wel eens tegen die handelaren vertellen. Heb toevallig een maand geleden andere auto gekocht, en dit allemaal uitgezocht. Zie je 2 dezelfde wagens, zelfde leeftijd ( op de dag af ) zelfde opties, alleen de ene heeft bijna dubbele gelopen wat km betreft. Zou je dus zeggen meer afschrijving, en dus behoorlijk goedkoper, maar niets is minder waar. Dezelfde prijs ( op een paar 100 euro na wat op iets van 2% uit komt )
Vraag je waarom die met meer km niet goedkoper is, krijg je als antwoord. Die auto's van tegenwoordig zijn zo goed, die merken dat verschil echt niet meer. En dat zie je niet eenmaal, maar erg veel. Er moet al erg veel op de teller staan wil de prijs echt veel dalen. Daarnaast, hoe meer er op de teller staat hoe goedkoper het per km weer wordt.

We gebruiken hem alleen voor familiebezoek, dus altijd met meer, meestal 4 of 5 man in de auto. Dan redden we het wat kosten betreft al helemaal niet. Dan tijd. Met de auto 45 minuten, met het ov:
vertrek 08:53   aankomst 11:22   overstappen 3   tijdsduur 2:29
andere familie met de auto ongeveer 1 uur ( als het rustig is net er onder, als er wat files zijn 10 minunten er boven:
vertrek 09:49   aankomst 11:43   overstappen 4   tijdsduur 1:54

En als je dan met kinderwagen en/of campingbedje 3 of 4 keer moet overstappen dan kijk je al niet eens meer naar de prijs en neem je gewoon de auto.

Nee, heb regelmatig berekeningen gedaan zowel vooraf, als achteraf bij aankoop/verkoop van auto's, maar het OV verliest meestal, en als ze al eens een beetje aan de winnende hand zijn wat prijs betreft dan is het verschil zo klein dat het gemak van de auto dan wel de doorslag geeft.
Doe wel alles binnen een straal van 20km met de fiets.

Willen ze mensen echt uit de auto in het OV krijgen zullen ze moeten zorgen dat het OV echt veel goedkoper is dan de auto zodat het opweegt tegen het ongemak dat er altijd is. Niet iedereen heeft nu eenmaal een station in z'n achtertuin.
En dan helpt deze kaart niet echt, de drempel om nu eens een keer met het OV te gaan is alleen maar groter geworden zodat dat enkele familieuitje wat er voor in aanmerking zou kunnen komen nu ook gewoon met de auto gedaan wordt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #191 Gepost op: 02 September 2010, 10:34:06 »
Vreemd, want als je een auto aan zo'n handelaar wil verkopen, dan is de kilometerstand opeens heel belangrijk.  :)

OV moet helemaal niet goedkoop worden. Het moet goed worden ontwikkeld daar waar het voordelen biedt. Die zijn in dit draadje zelfs door de autoenthousiasten genoemd: de toegang tot de steden en de verbindingen tussen de steden. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt met de auto tussen Utrecht, Den Haag en Amsterdam te gaan rondkarren. Maar naar mijn schoonouders in de polder neem ik lekker die bak voor de deur.

Daar hoort een handig betaalsysteem bij en in beginsel kan de OV-chipkaart dat zijn. Het lijkt erop alsof de belangen van de OV-bedrijven wel erg veel invloed hebben gehad. Maar ik heb ook het idee dat er wel erg veel wantrouwen heerst, gevoed door het feit dat je aan die kaart niet kunt zien wat er gebeurt. Daar had misschien wel beter over moeten worden nagedacht.
« Laatst bewerkt op: 02 September 2010, 10:37:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #192 Gepost op: 02 September 2010, 10:42:28 »
Het enigste wat ik vreemd vindt in Rotterdam samen met partner aankomend op Zuidplein ik was 4 eurocent duurder uit dan hij (bij het uit checken partner eerst stond de bus stil) Terwijl we bij dezelfde halte opgestapt waren en ingecheckt hebben (bus stond wederom nog stil) Ook andere uitstappers hadden dit een mevrouw was zelfs 10 cent duurder uit dan mij.
Werkelijk elke vervoerder lijkt dit voor elkaar te kunnen krijgen: het is me bij het GVB gebeurd (zelfs in de metro, met vaste betaalpunten) bij Connexxion, Arriva... (alleen de vervoerders waar ik nog nooit m'n chipkaart getrokken heb kan ik niet noemen)
"Maarrehhh.... als er nog 3 euro op staat, kan ik niet inchecken" . Was volgens haar niet waar... je kunt doorreizen tot het saldo op is en dan met een andere kaart verder. Triest niveau.. en ondertussen heb ik nog een chipkaart mét geld die ik niet gebruik. Binnenkort waag ik nog eens een poging.
Je kan inderdaad ook je kaart opmaken tot deze 'in de min' gezakt is: inchecken kan altijd zolang het saldo positief is, en daarna uitchecken uiteraard ook.
Je mag zeker met meerdere op 1 OV chipkaart, alleen moet je dan of een aantal keer inchekken *dus wordt zoveel keer geteld) of je moet een groep aangeven.

Wij hadden toen gevraagt aan een perronmedewerkster en die zij oh is geen probleem gewoon 2x inchekken met dezelfde pas.
Dat werkt dus niet... Personeel heeft er vaak minder verstand van dan de reiziger. 'Groep' aangeven op een chipkaart kan ook niet, je moet (straks) allemaal een eigen chipkaart hebben om te kunnen betalen: iemand met een anonieme kaart krijgt ook geen meereiskorting (als dat straks nog bestaat tenminste) bij iemand met een studentenkaart of kortingskaart.
Ben benieuwd of er echt plannen zijn om het treinkaartje echt volledig af te schaffen. Lijkt me inderdaad niet erg handig.
Ik durf te wedden dat ze het er gewoon doordrukken, net zoals ze overal in Nederland van plan zijn: er is, zeker bij NS al zo krankzinnig veel geld ingepompt dat ze het niet meer durven te stoppen (vergeet ook het prestige-aspect niet: 'wij zullen het eerste land zijn dat een electronische kaart voor al het OV heeft!')

Meest aparte aan het hele verhaal vind ik dat je tot nu toe alleen maar op saldo kan reizen, en dat alle trajectkaarthouders en dergelijke nog steeds in het ongewisse worden gelaten: volgens mij studeren ze op de mogelijkheden hoe dat publiek te vertellen dat ook die abonnementen straks afgeschaft worden, en ze ook maar gewoon op saldo moeten gaan reizen, omdat het systeem te dom is om een trajectkaart te snappen: zo is het ook met de retourtjes gegaan...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #193 Gepost op: 02 September 2010, 11:34:47 »
zo is het ook met de retourtjes gegaan...
Het voordeel daarvan is wel dat een enkeltje goedkoper is geworden. Dat kost nu de helft van een retour. En de prijs van een retour is gelijk gebleven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re:OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #194 Gepost op: 02 September 2010, 11:40:32 »
Ja, maar over niet al te lange tijd maken ze de retourtjes wat duurder, en de enkeltjes ook, zodat de prijzen uiteindelijk toch omhoog gaan.
Een tweede voordeel van de retourtjes in 'de tijd van de Hoekse Lijn' was dat je er geen borg voor nodig had. Je kon gewoon met 0,0 euro saldo op je kaart een retourtje erop laden en de trein instappen.

Dat hadden ze nooit los moeten laten, maar omdat het te dom ontworpen is, hebben ze de retourtjes maar laten varen.