Dat vind ik helemaal niet flauw. Geen enkel systeem is feilloos en dus zou zowat ieder systeem prullenbakklaar zijn?
Ook bij het oude systeem raakten stempelautomaten weleens van slag of vergat de chauffeur zijn stempel te verschroeven. Je moest dat ding bij zowat iedere halte aanpassen, weet je nog wel.
De meeste mensen konden de stempels niet goed intepreteren en kwamen er pas achter als na een overstap een controleur een half uurtje later meldde dat de reistijd al lang was verlopen of zoiets. Gezien de grofmazigheid konden de gevolgen een stuk vervelender zijn. Toch was men best tevreden over den strippenkaart. Ik ook.
Het zal me werkelijk een rotzorg zijn of iemand anders over hetzelfde traject een duppie meer of minder betaalt. En journalisten komen na enig nadenken ook tot de conclusie dat ze daar geen verhaal op kunnen bouwen.
We weten overigens precies wat de grote klachten zijn. Dat gaat over te veel en onduidelijk in- en uitchecken en over die 20 euro die je op een kaart moet zetten voordat je met de trein kan (een strippenkaart was natuurlijk ook een vorm van vooruit betalen maar het gaat nu eenmaal om de beleving). Dat mogen ze van mij snel aanpassen, maar tegelijk denk ik: is dat het nou?
Morgen dan toch maar met de bus en de trein naar de Forth Bridge. Betalen is overigens supersimpel.
Goed. Mag ik concluderen dat het je niks uitmaakt wanneer je bij de supermarkt voor een product met regelmaat een duppie meer betaalt dan op het prijskaartje staat?
1. Geen enkel ov-systeem is in één keer te begrijpen voor een beginner.
2. Voor toeristen is de vraag of het ov je een beetje gemakkelijk van a naar b brengt aanzienlijk belangrijker dan hoe en hoeveel je betaalt.
Met alleen een gvb-pas kan een toerist uitstekend in Amsterdam uit de voeten. Het onderscheiden van het GVB-logo moet toch te doen zijn.
Indien ik zo nu en dan een duppie teveel en zo nu en dan een duppie te weinig betaal, zou ik er niet wakker van liggen. Ik zou het vreemd vinden, maar een probleem is het dan niet. En dat is de regel bij die gps-fouten. Soms heb je voordeel en soms heb je nadeel. Vreemd, belachelijk misschien, maar niet iets om me druk over te maken.
Een van de vele sites die niet (helemaal) veilig zijn.
In Hengelo inchecken en in Enschede NIET uitchecken snel een boodschapje doen en pas weer uitchecken in Hengelo Ik ga er toch eens over nadenken