Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrun am Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 18:24:56
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156197 keer)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #630 Gepost op: 03 August 2014, 22:34:40 »
Ik denk dat het hem vooral te doen is om de openings-snelheid die inderdaad bij de RET het hoogst ligt (het zijn ook anders vormgegeven poortjes dan bij de andere maatschappijen)

Ik vind de GVB poortjes eigenlijk te sloom. Met de NS-poortjes heb ik geen ervaring. De enige die ik ken, staan nog allemaal open.

Dat vind ik helemaal niet flauw. Geen enkel systeem is feilloos en dus zou zowat ieder systeem prullenbakklaar zijn?
Oftewel, we moeten het dus maar normaal vinden dat het systeem wat er nu is, dergelijke fouten genereert en dat de procedure om van dat onterecht betaalde geld nog eens wat terug te zien, omslachtig is en één waar je veel geduld voor moet hebben.
Mij is al vanaf het begin beloofd dat ik een goudeerlijk systeem zou krijgen dat precies zou berekenen wat ik afgelegd heb. Dat doet het dus niet, dus dan wil ik het systeem ook niet.
Ook bij het oude systeem raakten stempelautomaten weleens van slag of vergat de chauffeur zijn stempel te verschroeven. Je moest dat ding bij zowat iedere halte
aanpassen, weet je nog wel.
Zoals sommige zaken met de chipkaart sterk overdreven worden, wordt dat ook met de zaken uit het verleden gedaan.
Grootste verschil: de 'interface' was bij de strippenkaart een persoon, geen automaat waar geen land mee te bezeilen valt.
De meeste mensen konden de stempels niet goed intepreteren en kwamen er pas achter als na een overstap een controleur een half uurtje later meldde dat de reistijd al lang was verlopen of zoiets. Gezien de grofmazigheid konden de gevolgen een stuk vervelender zijn. Toch was men best tevreden over den strippenkaart. Ik ook.
Dat lag dan aan die mensen: er zijn ook hordes mensen geweest die dachten dat je iedere rit opnieuw moest stempelen en verbaasd opkeken als je soms om 8 strippen in plaats van 6 vroeg. Terwijl het heel makkelijk was: als je gewoon de achterkant even las, wist je bijna alles. Ik kon de strippenkaart uitleggen aan toeristen: die snapten het ook.
Afgelopen zaterdag, op m'n rit naar IJmuiden, twee toeristen, die P+R kaartjes hadden gekregen op Sloterdijk. Ze wilden naar het Anne Frank Huis, wisten niet hoe ze er moesten komen, maar hadden van het servicepunt te horen gekregen dat ze op bus 82 naar de Marnixstraat moesten wachten. Een dom advies, daar ze met die kaartjes helemaal geen Connexxion bus in komen. Het heeft, ondanks prima Engels van hun kant ook al waren het Duitsers, heel wat gekost om uit te leggen dat de kaartjes die ze hadden niet geldig waren en ze GVB bussen, trams of metro's moesten zoeken en of ze in hemelsnaam niet wilden vergeten uit te checken, vermoedelijk op straffe van het ongeldig verklaren van zo'n P+R kaartje.
En zo gaat dat ook met alle andere toeristen. Het OV wordt kapotgemaakt door die wegwerpkaartjes, die alleen maar maatschappij-afhankelijk zijn.
Het zal me werkelijk een rotzorg zijn of iemand anders over hetzelfde traject een duppie meer of minder betaalt. En journalisten komen na enig nadenken ook tot de conclusie dat ze daar geen verhaal op kunnen bouwen.
Toch wel grappig, want op jaarbasis zijn het bedragen waar de gemiddelde voorbijganger op straat zo ja op zou zeggen als je ze vraagt of ze dat aan het eind van het jaar willen krijgen.
Daarnaast, journalisten zijn dom. Die weten vaak niet eens wat een OV-chipkaart is en hoe die werkt. Die kunnen dus ook niet rekenen. Bedragen op jaarbasis én door vele reizigers gemaakt, zijn echt wel leuke bedragen hoor...
We weten overigens precies wat de grote klachten zijn. Dat gaat over te veel en onduidelijk in- en uitchecken en over die 20 euro die je op een kaart moet zetten voordat je met de trein kan (een strippenkaart was natuurlijk ook een vorm van vooruit betalen maar het gaat nu eenmaal om de beleving). Dat mogen ze van mij snel aanpassen, maar tegelijk denk ik: is dat het nou?
Tja, als jij het prima vindt, kan ik beter m'n mond gaan houden denk ik. Je trekt vergelijkingen die mank gaan.
Morgen dan toch maar met de bus en de trein naar de Forth Bridge. Betalen is overigens supersimpel.
Wauw! Zie daar dé kern van een simpel, uit te leggen betaalsysteem.
Echt, het huidige systeem kun je niet aan een toerist uitleggen. Er zijn teveel valkuilen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #631 Gepost op: 04 August 2014, 16:49:37 »
Het verhaal over Edinburgh was wat langer Menno, maar die info kwam niet uit?
Net een dagje ov gedaan en ik snak naar een chipcard. Zoiets is er wel, maar slechts voor een klein deel van het ov en zeer onvoordelig voor een paar dagen. Betalen is hier gemakkelijk te snappen, zolang je iedere rit apart afrekent en zorgt gepast geld bij je te hebben. Dat is onhandig en best prijzig. Vandaag met bus, trein en tram naar de Forthbridge geweest en ik heb nu een mooie stapel kaartjes voor het plakboek.

En verder is me weer het volgende duidelijk geworden.
1. Geen enkel ov-systeem is in één keer te begrijpen voor een beginner.
2. Voor toeristen is de vraag of het ov je een beetje gemakkelijk van a naar b brengt aanzienlijk belangrijker dan hoe en hoeveel je betaalt. Met alleen een gvb-pas kan een toerist uitstekend in Amsterdam uit de voeten. Het onderscheiden van het GVB-logo moet toch te doen zijn. Ik wou dat ze hier zoiets hadden.

En verder zou ik journalisten niet onderschatten. Het zou natuurlijk kunnen dat ze bij dit onderwerp inmiddels beter dan jij in staat zijn hoofd- en bijzaken te onderscheiden.

Goed. Mag ik concluderen dat het je niks uitmaakt wanneer je bij de supermarkt voor een product met regelmaat een duppie meer betaalt dan op het prijskaartje staat?

Indien ik zo nu en dan een duppie teveel en zo nu en dan een duppie te weinig betaal, zou ik er niet wakker van liggen. Ik zou het vreemd vinden, maar een probleem is het dan niet. En dat is de regel bij die gps-fouten. Soms heb je voordeel en soms heb je nadeel. Vreemd, belachelijk misschien, maar niet iets om me druk over te maken. Ik ben dan ook nooit rare bedragen op mijn overzichten tegengekomen.
Ik zag trouwens dat zo'n Zeeuwse strip bijna een euro kost.  :o ;D

Tochtje was vandaag best de moeite waard hoor.

« Laatst bewerkt op: 04 August 2014, 17:33:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #632 Gepost op: 04 August 2014, 17:37:17 »
Forth bridge!  :D
95cnt inderdaad. Kun je beter chippen.  ;)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #633 Gepost op: 05 August 2014, 10:15:42 »
1. Geen enkel ov-systeem is in één keer te begrijpen voor een beginner.
Er zijn er wel hoor, zowel wat betreft het systeem als wat betreft de betaling. De metro van Mexico D.F. is er een voorbeeld van. Eenvoudig te begrijpen en een supersimpel betaalsysteem.
Maar ik geef toe, het zijn uitzonderingen die op beide punten goed scoren.
2. Voor toeristen is de vraag of het ov je een beetje gemakkelijk van a naar b brengt aanzienlijk belangrijker dan hoe en hoeveel je betaalt.
Dat denk ik ook, maar het een staat los van het ander.
Met alleen een gvb-pas kan een toerist uitstekend in Amsterdam uit de voeten. Het onderscheiden van het GVB-logo moet toch te doen zijn.
Je bedoelt dat GVB dat een tijdje (ex?) Connexxion-bussen inzette waar je alleen aan het lijnnummer kon zien dat het een GVB-dienst moest zijn?
Voor een substantieel deel van de reizigers is een bus een bus. Dat zo'n bus van tig verschillende vervoerders kan zijn, wil je ze toch niet mee lastig vallen? Juist dat maakt het OV-systeem in veel Britse steden (en blijkbaar ook in Edinburgh) zo ondoorzichtig en onaantrekkelijk. 
Indien ik zo nu en dan een duppie teveel en zo nu en dan een duppie te weinig betaal, zou ik er niet wakker van liggen. Ik zou het vreemd vinden, maar een probleem is het dan niet. En dat is de regel bij die gps-fouten. Soms heb je voordeel en soms heb je nadeel. Vreemd, belachelijk misschien, maar niet iets om me druk over te maken.
Als iemand als laatste het statiegeldbonnetje inlevert bij de kassa, maar de persoon die daarachter in de rij staat, krijgt de opbrengst. Hoe lang denk je dat er dan nog lege flessen bij die winkel worden ingeleverd?
Je mag dit GPS-probleem voor jezelf gerust bagatelliseren, het is je eigen portemonnee, maar het is echt een systeemfout. En daar kun je je beter druk om maken zolang het nog geen grote schade aanricht dan wachten tot de schade wel uit de hand loopt. De systeemfout is de hoofdzaak, dat het maar om kleine bedragen en kleine risico's gaat is bijzaak.

Huub

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2514
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #634 Gepost op: 09 August 2014, 09:36:07 »
En nu blijkt weer dat de reisgegevens van ov-chipkaartgebruikers die een account hebben op ov-chipkaart.nl momenteel niet geheel veilig zijn...
Bron: nu.nl
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #635 Gepost op: 09 August 2014, 11:49:29 »
Vervelend als je daar een account hebt aangemaakt, maar verder niets nieuws onder de zon.
Een van de vele sites die niet (helemaal) veilig zijn.  :-X
Omdat het over de OV chipkaart gaat is het gelijk nieuws maar verder een probleem van alle dag.
Wordt wel weer gepatcht en dan is het wachten op het volgende lek.
Gr.
Eric

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #636 Gepost op: 09 August 2014, 18:54:10 »
Toch wel heel vreemd dat zoiets basaals blijkbaar óók al niet goed kan gaan. Vroeger waren die systemen er helemaal niet. Het feit dat dit mis kan gaan, is voor mij reden genoeg om zo min mogelijk gegevens aan TLS prijs te geven. Daar valt automatisch opladen dus ook onder.

Men had ook problemen met het begrip 'schrikkeljaar': zelfs dat bleek iets wat dat systeem van hun niet begreep en het mij meer dan een jaar onmogelijk maakte om een account bij die gasten aan te maken. Dat hebben ze nooit bekend, maar TLS zei dat ik bij de vervoerder (lees: chipkaartverstrekker) moest wezen en de vervoerder zei dat ik bij TLS moest wezen.
Toen 31 december 2012 bij een enkele vervoerder ineens een gratis dag op bleek te leveren omdat dag 366 niet ingeprogrammeerd was, kon ik alleen maar m'n conclusies trekken: enkele dagen erna was het namelijk ineens wél mogelijk een account aan te maken.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Online Online
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #637 Gepost op: 09 August 2014, 20:54:40 »
Een van de vele sites die niet (helemaal) veilig zijn.  :-X
Een groot verschil is dat hier geen hacker aan de gang was of nog erger een crimineel.
100% falend systeem dus.

Maar blijkbaar hebben ze een vergelijkbaar systeem als Ziggo, het overkwam mij ook dat ik bij het inloggen op een account van een ander kwam. Ik kon zomaar diegene zijn abonnement aanpassen. (Ik heb wel Ziggo op de hoogte gesteld).
Vr. groeten,
Bob

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #638 Gepost op: 09 August 2014, 22:25:35 »
Maar het lek op die site heeft verder weinig met de OV chipkaart zelf van doen. Het zijn ook twee heel verschillende systemen, met verschillende verantwoordelijken en teams.

Wat zo'n fout veroorzaakt kan ik wel uit gaan leggen, maar het is allemaal een beetje off-topic en ik heb sowieso de moed opgegeven dat er ooit verbetering optreedt in de manier waarop software wordt geschreven en getest. Maar als ik daar de baas van IT zou zijn, zouden er paar ongemakkelijke gesprekken met de betrokkenen volgen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Online Online
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #639 Gepost op: 09 August 2014, 23:26:06 »
Staat natuurlijk los van de OV chip zelf, maar het zegt wel wat over de gehele organisatie.
Deze hele discussie heeft overigens niets met onze mooie hobby te maken.... ;D
Vr. groeten,
Bob

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #640 Gepost op: 10 August 2014, 11:39:27 »
Bob,
zegt niet zoveel over de organisatie,
Zegt meer iets over hoe gecompliceerd it systemen in elkaar zitten.
Ga er maar vanuit dat elk systeem wel ergens een lek heeft die al dan niet door hackers of een toevallige gebruiker ontdekt worden.
Gr.
Eric

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #641 Gepost op: 10 August 2014, 12:03:22 »
En nu is dat een systeem waar een hacker binnen komt. Vroeger stond er gewoon letterlijk nog wel eens een achterdeur of een raampje op een kier. Het is dan wel digitaler geworden, maar feitelijk is er niks veranderd  ;)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #642 Gepost op: 11 August 2014, 11:37:28 »
Het had zo mooi kunnen zijn :) Maar om ons van dienst te zijn hebben ze er allemaal haken en ogen aan gemaakt :-[
Hier een voorbeeld waarom het niet deugt. Ik reis graag anoniem en dat heeft gevolgen. Als ik vorig jaar van Hengelo(O) naar Enschede reisde kocht ik een kaartje voor ik meen €3,80 voor een retour, in ieder geval minder dan €4,- Nu ben ik ruim €32,- kwijt. €7,50 voor de pas en omdat ik graag anoniem reis moet er minimaal €20,- opstaan? Een enkeltje kost op dit moment €2,10. Ships, sta ik op station Enschede en wil terug en ik heb nog maar €17,90 op mijn kaart. Dus maar weer voor €5,- opgewaardeerd. Heb er dus altijd €20,- voor de kat z'n viool op staan? ***** vervoerders
Dan koop je toch een nieuw treinkaartje met chip op het station. NEE want dan betaal ik €1,- straf per kaartje voor mijn standvastigheid.
Binnenkort moeten we ook een kaartje kopen om op het station foto's willen maken van treinen of om familie uit te zwaaien. :P
Als je binnen een uur weer uit checkt op het zelfde station kost dat niets.
Dat bied misschien toch weer perspectief (y) Bijvoorbeeld  het boven genoemde traject van Hengelo(O)-Enschede vice versa
In Hengelo inchecken en in Enschede NIET uitchecken snel een boodschapje doen en pas weer uitchecken in Hengelo (y)
Ik ga er toch eens over nadenken

@moderators

Toch wel jammer dat we in het liberale Nederland waar we vrijheid van meningsuiting hoog in ons vaandel hadden staan ik tegenwoordig kl**ten met twee oo's moet schrijven omdat er anders **** staat en mochten er moraalridders zijn die zich er aan storen dan gaan ze hun gang maar.

Ride On

Rino
« Laatst bewerkt op: 11 August 2014, 11:51:58 door NS8714. Reden: Even aangepast, vrijheid van meningsuiting is nog geen reden om beschaafd taalgebruik overboord te gooien... »
Ride On

Rino

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #643 Gepost op: 11 August 2014, 12:11:32 »
In Hengelo inchecken en in Enschede NIET uitchecken snel een boodschapje doen en pas weer uitchecken in Hengelo (y)
Ik ga er toch eens over nadenken
Als je nadenkt ben je net te laat, je kan beter voordenken.  ;)
Als je die truc uithaalt, en je komt op de terugweg een conducteur tegen, dan heb je een nog grotere financiële strop.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #644 Gepost op: 11 August 2014, 12:18:01 »
je bent toch ingecheckt?

alleen hoeveel kost het na 1 uur als je op hetzelfde station uitcheckt?

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk