Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156604 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #585 Gepost op: 25 July 2014, 02:50:45 »
 ;D



Jeroen
We're all riders on this train.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #586 Gepost op: 30 July 2014, 13:11:03 »
Omdat de teneur van tevreden gebruikers van de ovc vrij sterk is dat het allemaal reuze meevalt als je hem eenmaal gebruikt, een verslagje van mijn praktijktest van gisteren.
Ik had de ovc al eens eerder gebruikt, maar dat moet ruim een jaar geleden zijn geweest.

Ik moest gisteren voor een onderzoek naar het ziekenhuis. Omdat dit nawerkingen kon hebben, waren zelf rijden of fietsen geen optie. Dus maar eens de bus geprobeerd.
Niet in het bezit van een ovc eerst gekeken wat me dat zou kosten.
Oeps, kaartje op de bus kopen: € 4,20 voor een enkele reis van iets meer dan 10 km is wel erg veel, zeker als je bedenkt dat het in de strippenkaarttijd vier strippen kostte. Meer dan verdubbeling van de prijs dus als je niet met een ovc wilt rijden.
Met de ovc zou het € 2,46 voor een enkele reis zijn. Nog steeds een flinke verhoging t.o.v. de oude strippenkaart, maar alles is duurder geworden, de strippenkaart zou inmiddels vermoedelijk niet veel goedkoper zijn. En aan brandstof- en parkeerkosten was ik het ook zeker kwijt geweest.

Dus een anonieme ovc van de buurvrouw geleend, waarvan ze wist dat er nog minstens € 5,- op stond. Ruim voldoende dus om heen en weer te komen. Maar is het ook voldoende om op de terugweg nog in te checken? Mag je dan in het rood komen? Geen idee, kan het nergens vinden, dus voor de zekerheid naar het oplaadpunt gegaan en € 5,- opgeladen. Blijft toch jammer, dat je moet opladen terwijl je al bij voorbaat weet dat je het opgeladen bedrag niet gebruikt. Maar goed, ook bij de strippenkaart had je van tijd tot tijd dit probleem, ik kocht 15 strippen terwijl ik er maar 8 direkt nodig had.
Het opladen is een verre van klantvriendelijk systeem, maar met wat hulp van de winkelier is het wel gelukt.

Dan het inchecken.
Ovc voor de scanner houden en er klinkt een piepje. Maar ben ik nu ingecheckt of niet? Piepje kan ook betekenen dat het niet goed is gegaan, lijkt me.
De tekst op het apparaat kan ik niet lezen, dus geen idee of daar iets heeft gestaan.
Daarom maar even gevraagd aan de overigen zeer behulpzame buschauffeur of ik ben ingecheckt. Hij vraagt of ik “goede reis” heb zien staan. Nee dus, want ik kon de tekst sowieso niet lezen. Of ik een groen lampje heb zien branden. Ook niet, tenminste het is me niet opgevallen. Maar omdat hij het piepje had gehoord, kon ik aannemen dat ik was ingecheckt. Zelf heb ik het dus niet kunnen controleren.
Bij het uitchecken ging het iets beter, een piepje en een groen lampje, maar de tekst was weer niet te lezen voor mij. Dus, was ik uitgecheckt of nu pas ingecheckt?

Op de terugweg was de bus net vertrokken, dus het idee opgevat om eerst met de trein naar Utrecht Centraal te gaan en daar over te stappen op de bus, maar het inchecken op het station lukt niet. Vreemd, tot ik me bedacht dat er minstens 20 euro op de kaart moet staan. Ik ben gekke Henkie niet en ga geen 20 euro opladen die ik toch niet gebruik (en de buurvrouw ook niet, het is haar reservekaart die ze zelf zelden gebruikt). Een los kaartje wordt door de euro toeslag ook wel erg duur voor zo’n kort stukje, de hele reis zou dan ruim € 5,- kosten. In de strippenkaarttijd was het gewoon vier strippen geweest. Dus maar weer terug naar de bushalte om alsnog rechtstreeks naar huis te gaan.
Al bijna gewend aan het systeem, deze keer extra gelet op de tekst en inderdaad, het was voor mij met moeite te lezen, maar er stond "goede reis". Dan zal het op de heenweg ook wel goed zijn gegaan. Bij het uitstappen weer voor het kastje gehouden, maar geen piepje en geen lampje. Er staat wel iets van “houdt kaart voor de lezer”, maar het apparaat doet verder niks. Het andere kastje doet het wel, maar staat in de volle zon. Tekst is dus weer onleesbaar, maar wel een piepje en een groen lampje. Ook deze keer lijkt het goed te zijn gegaan. Of dat werkelijk zo is? Geen idee en ik zou ook niet weten hoe ik dat kan controleren. Dat voelt niet prettig.

Ik heb ook nog geen idee wat de ritten nu gekost hebben. Op de kaart is ook geen enkele aanwijzing te vinden hoe je daar achter kunt komen. Pas als je bij een automaat staat, zie je dat daar een mogelijkheid is om je saldo te checken. Ik kan op die manier uitrekenen wat het gekost heeft, maar of er ook een wat simpeler methode is, geen idee. Kan daar ook weinig over vinden op internet.

Moraal van dit verhaal. Voor mensen die het regelmatig gebruiken  zal de ovc best wel werken. Maar voor incidentele gebruikers is het gebruiks(on)gemak echt een enorme drempel, waarbij je je steeds zit af te vragen of het allemaal goed is gegaan. Een van de belangrijkste redenen om met het ov te gaan, is voor mij juist dat ik onbezorgd kan reizen, maar ik zit nu de hele rit met de ovc in de hand om maar niet te vergeten dat ik moet uitchecken en ik heb geen enkel moment de zekerheid dat ik netjes ben in- en uitgecheckt. Dat is voor mij allesbehalve onbezorgd.
Ik zal best in de toekomst nog een keer van de ovc gebruik maken als het zo uitkomt, maar voor het volgende ziekenhuisbezoek heb ik toch maar iemand gevraagd of hij me wil brengen en halen. Ik kan me toch niet voorstellen dat dat de bedoeling van “één kaart voor het hele ov” is.

Huub
« Laatst bewerkt op: 30 July 2014, 13:12:58 door hubertus »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #587 Gepost op: 30 July 2014, 14:07:31 »
Huub, ter info. 1 piepje is ingecheckt, of, bij uitstappen, uitgecheckt. Geen piepje is kapotte of niet werkende kaartlezer. Twee piepjes is niet ingecheckt. Op het scherm van de lezer staat de oorzaak. Ben je te langzaam met lezen, hpou dan de kaart er gerust nog eens voor.
Bij uitchecken vind je op het scherm van de kaartlezer het resterende saldo.
Een reis kost instaptarief, rond de 80cnt + per kilometer een bedrag van rond de 14cnt. Tarieven varieren per vervoerder.
Wanneer je wilt overstappen kan dat binnen 35 minuten zonder het opnieuw betalen van het instaptarief.
Bij het verlaten van de bus altijd uitchecken, ook als je overstapt. Bij overstappen ook altijd weer inchecken :-)

Vier strippen kosten tegenwoordig hier in Zeeland, 3€85.

Saldo checken kan bij elk oplaadapparaart, en die staan weer overal in den lande en mn sigarenzaken, supermarkten en postagentschappen. Automatisch opladen kan ook, nooit problemen mee gehad en reuze eenvoudig. Zet er bij automatisch opladen nooit meer dan 20€ op. Als het dan toch misgaat, of je verliest je kaart, raak je geen goud kwijt.
Zien wat je reis heeft gekost kan volgens mij alleen met persoonlijkke kaarten. Ben daar echter niet zeker van.

Succes met je verdere reizen, en wat de onderzoeken betreft hoop ik op voor jou gunstig resultaat.
Groet
Huibert
« Laatst bewerkt op: 30 July 2014, 14:14:02 door Huibert »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #588 Gepost op: 30 July 2014, 14:31:21 »
Huub, ter info. 1 piepje is ingecheckt, of, bij uitstappen, uitgecheckt. Geen piepje is kapotte of niet werkende kaartlezer. Twee piepjes is niet ingecheckt. 
En dat maakt het voor de incidentele reiziger weer onduidelijker.
Reis je met NS dan betekend 1 piepje dat je bent ingecheckt en 2 piepjes dat je bent uitgecheckt.
Lekker duidelijk NOT  :-X

Wat ik al eerder schreef, als je er regelmatig mee werkt is de OVC best wel handig maar kleven er nog een aantal bezwaren aan, waarvan bovenstaande er dus ook een is.
Willen ze er een breed geaccepteerde kaart voor het hele OV van maken dan is het wel handig als de communicatie richting klant (en dan bedoel ik in dit geval in/uitchecken) eenduidig is.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #589 Gepost op: 30 July 2014, 14:49:32 »
Nou, ik vind dat Huub zich kranig heeft geweerd.  (y)
Nu wel volhouden natuurlijk, anders krijg je dat gepiep nooit onder de knie en zit je je telkens maar weer een hele reis zorgen te maken.

Kortom, als dat het nou is. De strippenkaart was intertijd een stuk lastiger.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #590 Gepost op: 30 July 2014, 14:58:25 »
De gevolgen van een fout waren ook kleiner.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #591 Gepost op: 30 July 2014, 14:59:32 »
Pieptoon, tekst op het apparaat en leesbaarheid verschilt per maatschappij.
Bij Connexxion redelijk duidelijk af te lezen, maar als er meerdere reizigers tegelijk uitchecken blijft de afscheid tekst staan, en hoor je geen toon per uitchecker. Kortom je moet je kaart er goed tegenaan houden en maar hopen dat het allemaal goed gegaan is. ::)
Vr. groeten,
Bob

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #592 Gepost op: 30 July 2014, 15:11:14 »
Nou, ik vind dat Huub zich kranig heeft geweerd.  (y)
Nu wel volhouden natuurlijk, anders krijg je dat gepiep nooit onder de knie en zit je je telkens maar weer een hele reis zorgen te maken.

Kortom, als dat het nou is. De strippenkaart was intertijd een stuk lastiger.

Afgezien dat het jouw mening is die je als feit presenteert, heb ik het in de vergelijking strippenkaart versus ovc niet over lastiger of minder lastig gehad.
Slechts de oplaadautomaat heb ik weinig klantvriendelijk genoemd, maar dat is eigen aan automaten. Ik kan daar nooit zo goed mee omgaan.

Het gaat mij vooral om de eigen controleerbaarheid tijdens de reis of je een geldig vervoersbewijs hebt en na de reis of het uitchecken goed is gegaan.
Voor mij mag je dat totaal onbelangrijk vinden, je mag dat ook op uiterst sarcastische wijze laten weten, zoals je nu hebt gedaan.
Maar dat doet niets af aan het feit dat die controleerbaarheid er nauwelijks is, zeker niet voor een incidentele reiziger.

Huub

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #593 Gepost op: 30 July 2014, 15:12:28 »
Wat zijn de gevolgen als het uitchecken niet goed gaat!
modulebaan.nl

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #594 Gepost op: 30 July 2014, 15:23:46 »
Dat je je "borg" kwijt bent.
Gr.
Eric

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #595 Gepost op: 30 July 2014, 15:32:00 »
Dat het maximale tarief wordt ingehouden en dat je dat maar weer moet zien terug te krijgen.

Huub, het was deze keer inderdaad wat sarcastisch bedoeld, op goedmoedige wijze, neem iedereen serieus en zeker jou, maar echt zo bedoeld. Ik geloof onmiddellijk dat er onhandige zaken aan de ov-chip zitten, maar in al die bezwaren die in het hele draadje worden genoemd heb ik grote moeite om meer dan kinderziektes en noodzaak tot gewenning te herkennen.

Dat van die strippenkaart was slechts om te illustreren dat het leven vol dingen zit die de eerste keer lastig zijn en vaak veel lastiger dan die ov-chip. De eerste keer strippenkaart, de eerste keer pinnen, de eerste keer bibliotheekboeken inleveren hier in Utrecht (je hebt geen idee of dat goed is gegaan), de eerste keer een Schipholtaxi bij de UTC regelen (komtie wel?), de eerste keer electronisch inchecken (waarom kan dat niet meer gewoon aan een balie bij een vriendelijke grondstewardess) en dadelijk zal ik het ov in Edinburgh ook wel niet gelijk snappen en van Londen is het ook alweer lang geleden. En zeg nou zelf, de eerste autorijles, die ging pas beroerd. Maar het is zelden reden om een systeem erg negatief te beoordelen of het helemaal op te geven. Een mens moet zoveel leren en waarom moet een ov-systeem de eerste keer kristalhelderklaar zijn? Maar ik geef toe, ik ben niet de persoon die zich snel druk maakt als het financiële risico zo klein is. En dan is de mening van de ervaren ov-chipper misschien toch wel van belang. Het gaat naar mijn ervaring eigenlijk nooit erg mis. Nooit wat van gemerkt in ieder geval.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2014, 15:52:52 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #596 Gepost op: 30 July 2014, 17:33:59 »
En dat maakt het voor de incidentele reiziger weer onduidelijker.
Reis je met NS dan betekend 1 piepje dat je bent ingecheckt en 2 piepjes dat je bent uitgecheckt.
Lekker duidelijk NOT  :-X
En om het nóg leuker te maken: In EBS-land heb je 1 kort piepje dat je in- of uitcheckt, en 3 lange piepjes (van dezelfde toonhoogte) als er iets mis is: of dat dan te weinig saldo of een systeemstoring is, kun je niet aan het piepje horen. Na een foute kaart gaan die lezers hier nog wel eens maf doen en is het piepje ineens zo goed als onhoorbaar én 1 lange piep, terwijl het wél goed gaat of wordt een piepje van een lagere toonhoogte.
Overigens: bij beide situaties (1 kort piepje of 3 lange piepjes) krijg je een groen lampje: dat brandt namelijk altijd en gaat UIT zolang de kaart gelezen wordt en weer branden zodra de kaart gelezen en beschreven is. Bij een systeemstoring is alleen van het scherm af te lezen dat de boel niet werkt, als dat er al op staat, want soms werken de lezers gewoon, maar doen ze het toch niet, net zoals geregeld voorkomt bij Connexxion.
Bij Connexxion redelijk duidelijk af te lezen, maar als er meerdere reizigers tegelijk uitchecken blijft de afscheid tekst staan, en hoor je geen toon per uitchecker.
Precies. Het wordt helemaal leuk als diegene voor jou toevallig dezelfde afstand afgelegd heeft en ook geen abonnement heeft en dus precies dezelfde uitcheck-boodschap krijgt... Op die manier ben ik ook al het schip ingegaan.
Dat het maximale tarief wordt ingehouden en dat je dat maar weer moet zien terug te krijgen.
Neehee... dat is NIET het maximale tarief... zucht, dat is de instapborg. Ik weet het, veel vervoersbedrijven hebben dit ook zo uitgelegd, maar het is niet een maximaal tarief: er zijn al vanaf het begin buslijnen die dat bedrag overstijgen.
En zeg nou zelf, de eerste autorijles, die ging pas beroerd. Maar het is zelden reden om een systeem erg negatief te beoordelen of het helemaal op te geven.
Wat een vergelijking. Zitten er financiële consequenties aan het leren autorijden? (Behalve de kosten van de lessen zelf?)
Zitten er financiële consequenties aan dat belabberde schakelen in het begin?
Nee. Er zit een verschil tussen een betaalsysteem in het OV bedenken dat slechts de manier van betalen verandert zonder dat de klant daar de dupe van is en een systeem bedenken dat alleen de vervoerders bedient én het tariefsysteem omgooit.
Een mens moet zoveel leren en waarom moet een ov-systeem de eerste keer kristalhelderklaar zijn?
Omdat het OV er aantrekkelijk door wordt. Als een systeem betrouwbaar is, duidelijk is én een doorzichtig tariefsysteem heeft, zullen mensen sneller geneigd zijn het OV in te stappen. Maar vanwege de financiële consequenties die vaak buiten de macht van de gebruiker liggen en vooral de rompslomp om dat terug te krijgen, kan ik me best voorstellen dat er mensen zijn die het OV zijn gaan mijden sinds die kaart.
Ik kan nu bijvoorbeeld niet zien in een bus wat ik per kilometer betaal, terwijl daar regionaal flinke verschillen tussen zitten.
Het gaat naar mijn ervaring eigenlijk nooit erg mis. Nooit wat van gemerkt in ieder geval.
Maar, controleer je dan ook iedere reis kwa juistheid? Daarmee bedoel ik niet even je account bij ov-chipkaart.nl controleren, maar echt je bestemmingen invoeren in 9292 om te zien of de prijs die jou gerekend is, wel klopt?
Mijn ervaring is namelijk dat dát nogal eens misgaat: de vervoerder blind vertrouwen is link.
Met de door mij geconstateerde verschillen praat je soms over centen, soms over meer dan centen: volgens sommigen is dat 'toch geen probleem' maar doe het in de supermarkt en mensen zullen weigeren bij de kassa het verschil bij te passen.

@ Hubertus: zo'n geel blok (even vooropgesteld dat het de variant is waarbij de OV-chipkaart horizontaal ingevoerd wordt, en niet verticaal, zoals bij de kleine variant) heeft ook een overzicht van de laatste 10 transacties (helaas niet van de laatste 10 ritten, wat veel logischer zou zijn)
Dan kun je vrij gemakkelijk zien wat een bepaalde rit gekost heeft.
Als je ook daadwerkelijk wil weten of dat wat de vervoerder rekent ook klopt, zul je je vertrekhalte en eindbestemming in moeten voeren in 9292, hopen dat 'ie de juiste buslijn pakt en daar zien wat hij voor prijsinfo geeft.
Een andere methode is er niet (des te meer een reden waarom dit systeem in mijn ogen nooit zo ingevoerd had mogen worden)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #597 Gepost op: 30 July 2014, 18:11:17 »
Het is zo'n automaat als op deze foto, of lijkt er sterk op.
Ik heb er geen mogelijkheid gezien om transacties op te vragen. Geen idee of dat niet kan of dat ik het gewoon niet kan vinden.
Automaten en ik zullen nooit vrienden worden.  :)

Ik ben er vanmiddag trouwens nog even geweest. Het huidige saldo is lager dan ik verwachtte. Ik ben wat aan het rekenen geweest om het verschil proberen te verklaren. Als ik aanneem dat de prijzen op 9292 kloppen, lijkt het er op dat op de terugweg een halte te veel is gerekend. Dat is althans de enige manier waarop ik wel op het verwachte bedrag kom. Geen idee of dat kan, want ik heb gewoon bij het uitstappen uitgecheckt. Ik zou zeggen dat het dan gewoon goed moet gaan.

Huub

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #598 Gepost op: 30 July 2014, 18:23:52 »
het kan zijn dat de lezer denkt ergens anders te zijn  >:(

heb ik ook is gehad.
dat is best een groot probleem in het systeem en onacceptabel.

Groet Martijn v m
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #599 Gepost op: 30 July 2014, 19:19:29 »
Maar, controleer je dan ook iedere reis kwa juistheid? Daarmee bedoel ik niet even je account bij ov-chipkaart.nl controleren, maar echt je bestemmingen invoeren in 9292 om te zien of de prijs die jou gerekend is, wel klopt?

Kijk wel uit. In de gaten houden of ik geen hele gekke bedragen tegenkom, vind ik mooi zat. Als ik met de bus naar het ziekenhuis was geweest zou ik me drukker kunnen maken over de vraag of het ziekenhuis de administratie wel op orde heeft. De kans op fouten aldaar (altijd in het voordeel van het ziekenhuis) is groter en de financiële consequenties kunnen een stuk bezwaarlijker zijn. Maar daar heb ik dan weer teveel verstand van.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.