Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156655 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #480 Gepost op: 20 July 2014, 13:29:26 »
Voor mijn bezwaar is het niet van belang of het risico in beginsel slechts theoretisch is. De regel is ingesteld (ik neem aan met een bepaald doel dat alleen bereikt kan worden als mensen dat ook werkelijk doen) en dat is waar ik het op beoordeel. Vervolgens ben je afhankelijk van de coulance van de vervoerders en TLS of het ook in de praktijk een risico wordt. En zeker met de coulance van NS, heb ik geen goede ervaringen uit het verleden.
Waar jij door de tijd heen in positieve zin bent bevestigd, ben ik in negatieve zin bevestigd.

Dat alles op één stukkie plastic staat, zie ik niet als voordeel. Ook niet als nadeel trouwens, het is een eigenschap die mijn keuze verder niet beïnvloedt.
Voor mij is slechts het gemak van het gebruik in de praktijk van belang.


Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #481 Gepost op: 20 July 2014, 15:13:18 »
Ik doorgrond de systematiek prima, snap alle argumenten en heb, in tegenstelling tot veel kritikasters hier, al ruime ervaring met de ov-chip.
Ik ook. Sterker nog, ik kocht dat ding in 2007 vrijwillig aan, om aan te tonen hoe verschrikkelijk waardeloos dat systeem was. En ik heb gelijk gekregen.
Als ik het risico op grote financiële gevolgen zou lopen, zou ik al lang zijn gestopt met ov-chip.
Als ik het risico zou lopen mijn reis niet te kunnen maken, zou ik zijn gestopt met ov-chip.
Als ik het risoco op oneerlijke boetes zou lopen, zou ik zijn gestopt met ov-chip.
Alle drie de argumenten heb ik al aan den lijve ondervonden: personeel dat het systeem zelf niet snapt en daarom maar tegen je begint te briesen, buschauffeurs die je vanwege een fout in het systeem die je ZELF constateert (en waar je dus ook geen slachtoffer van wil worden) tierend en scheldend de bus uitzetten of zelfs op een haar na een aanklacht van fysiek geweld aan hun broek hadden gehad (zijn arm miste die van mij, maar had 'ie me wel geraakt, dan had 'ie een groot probleem gehad)
En ook zoiets wat tot 'gewoonte' verheven is: iemand voor mij legt geld neer voor een los kaartje. Nee, dat is niet nodig, vind meneer de chauffeur. Vervolgens berg ik mijn chipkaart op, check niet in en stap de bus in. Maar zeg! Dát is niet de bedoeling!
Ook dat heeft al tot meerdere zeer verhitte discussies geleid waarin ik op een gegeven moment gewoon maar zei dat als meneer het niet zinde, hij de politie er maar bij moest halen. Dát deden ze dan weer niet, omdat ze blijkbaar ook wel doorhadden dat wat ze deden, eigenlijk niet kon.

Het is dat ik stomweg geen keus heb, maar ik kijk uit naar het hebben van een rijbewijs. Dan ben ik af van dat achterlijke kaartje.
Veel argumenten klinken in mijn oren niet heel bezwaarlijk. Je moet bij overstappen naar een andere vervoerder uitchecken en weer inchecken. Van mij mogen ze dat veranderen, maar heel bezwaarlijk?
De financiële consequenties zijn ENORM als je dat fout doet. Je kan dergelijke consequenties niet afschuiven op de reiziger die in beginsel al niet om dit systeem, met al z'n haken en ogen gevraagd heeft.
Het feit alleen al dat menig toerist in Amsterdam met een nijdig vingertje naar het logo op het GVB kaartje wijst en vervolgens datzelfde logo op de lezers aanwijzen als ze een Connexxion of GVB bus binnenstappen zegt genoeg.
Het is prachtig dat er 1 kaart voor al het OV is, maar op deze manier schiet het tekort en wordt het er alleen maar moeilijker op.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #482 Gepost op: 20 July 2014, 15:17:52 »
Ik ook. Sterker nog, ik kocht dat ding in 2007 vrijwillig aan, om aan te tonen hoe verschrikkelijk waardeloos dat systeem was.

Tja.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7198
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #483 Gepost op: 20 July 2014, 21:32:44 »
Momenteel in Noorwegen op vakantie.
In de bus kun je een kaartje PINNEN....
Ik verheug me nu al op de discussie met de conducteur van de Nederlandse trein, wanneer ik mijn Interrailkaart plus Nederlands supplement laat zien.
Papieren kaartjes dus, na 9 juli.

gnigni
(voorpret)

hilsen fra
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #484 Gepost op: 20 July 2014, 21:46:50 »
Misschien een beetje off topic;

Maar ... wat was er nou zo mis met het papieren kaartje behalve dan dat de chauffeur, als je strippenkaart op was, wat wisselgeld moest hebben en het loketje op het station ... ???

Och ja ... ik ben al wat ouder en ga niet met m'n tijd mee, maar dat is voor mensen boven de 50 heel normaal denk ik want die kennen de voordelen maar ook de nadelen van de oude systemen, nadelen waren er eigenlijk niet ... voor mij althans !!

Groet Dieter

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #485 Gepost op: 20 July 2014, 21:52:32 »
Ik denk toch dat je voor jezelf spreekt.  ::)
Ik ben ook boven de 50 en ga gelukkig wel met mijn tijd mee, en dat vindt ik heel normaal.
Zoals bij alles,  stilstand is achteruitgang.

En het is echt nog niet alles perfect met de OVC maar ik geef het tenminste een kans, wat niet van iedereen hier gezegd kan worden.
Gr.
Eric

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #486 Gepost op: 20 July 2014, 22:24:44 »
Menno,

Een fout in het systeem, die jij zelf constateert. Wat moet een chauffeur daarmee, wat kan hij daarmee? Melden, dat is alles, en dan ook alleen nog wanneer het een fout op specifiek deze bus is. Alle andere systeemfouten zijn qua melding aan de reiziger, en wel bij de vervoerder.
Overigens zou ik er ook niet al te zeker van zijn dat een aanraking door de chauffeur altijd de chauffeur wordt aangerekend. In de regel zijn er camera's op de bus, die feilloos de escalatie laten zien.
Een gast die ik een klap op zn vingers gaf omdattie wisselgeld uit mn lade graaide, werd in de boeien afgevoerd. Is mij nooit verweten.

Het is ook niet aan de reiziger om te bepalen of hij moet inchecken of niet wanneer een ander die een kaartje moet kopen volgens jou, mag doorlopen. Allemaal ter beoordeling van de chauffeur. Je snapt het niet? Vraag het de chauffeur en bij geen bevredigend antwoord: , klaag bij zijn baas. Maar ga in godsnaam niet die hele bus ophouden met je gedrag. Dat er geen politie bijkomt wil echt niet zeggen dat jij gelijk hebt. Kan net zo goed zijn dat de chauffeur het belang van de overige reizigers laat preveleren.


« Laatst bewerkt op: 21 July 2014, 05:24:47 door Huibert »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #487 Gepost op: 20 July 2014, 22:38:40 »
Maar ... wat was er nou zo mis met het papieren kaartje behalve dan dat de chauffeur, als je strippenkaart op was, wat wisselgeld moest hebben en het loketje op het station ... ???

Het is een flessenhals. Op zich kun je honderden mensen binnen 30 seconden een trein in of uit kunnen laten stappen, maar als al die mensen een kaartje moeten kopen, ben je belangrijk langer bezig. Vooral als je dienstregeling erg betrouwbaar is en je zonder zorgen één minuut voor de geplande aankomsttijd op het perron kunt stappen.

In een vrij recent verleden is dat opgelost door de loketten te vervangen door kaartautomaten. Dat scheelt al een slok op een borrel, maar je behaalt nog steeds niet je maximale capaciteit. Met een chipkaart kom je daar al veel dichter bij in de buurt.

Aangezien het Nederlandse spoor meer weg heeft van een uit de kluiten gewassen langeafstandsmetro, moet je ook gaan denken aan manieren om de altijd te geringe capaciteit op te schroeven. Dus meer treinen, meer deuren, maar ook het plaatsbewijssysteem. Als je kijkt naar metro's in grote steden, dan zie je al veel chipkaartsystemen. Nederland loopt in deze voorop doordat er alleen nog maar een chipkaart gebruikt kan worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #488 Gepost op: 20 July 2014, 23:41:07 »
Hoi Eric, ik ben lekker méééér boven de 50  ;D

Alle gekheid op een stokje, het digitale tijdperk is niks voor mij ik kom er steeds mee in de problemen  :'(  ik kan aan bepaalde dingen i.d.d. maar moeilijk wennen [en daarbij zijn b.v. computers het kleinste probleem] het gaat bij mij meestal fout in de software  ;) en waarom moeilijk doen waar het simpel kan ... Ik moet bekennen dat de OV-Chip in mijn ogen nuttig is voor b.v. abonnementen en werkgeversprodukten, ik heb ook zo'n ding van de baas voor dienstreizen maar hoef gelukkig eigenlijk nooit met het OV, ik zou zo al niet weten hoe ik op een gewone bus moet Inchecken, laat staan als ik met diverse vervoermiddelen zowat heel Nederland door moet. Aan een gelegenheidsreiziger als mij is dit echt niet besteed.

Groet

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9407
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #489 Gepost op: 20 July 2014, 23:51:39 »
Het is een flessenhals. Op zich kun je honderden mensen binnen 30 seconden een trein in of uit kunnen laten stappen

http://www.youtube.com/watch?v=GlNyCHlLt1Y

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #490 Gepost op: 20 July 2014, 23:57:16 »
Daar deden ze toch wel iets langer over dan 30 seconden.
Die witte handschoentjes, die doen het helemaal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #491 Gepost op: 21 July 2014, 00:00:27 »
Dáár is een Chipkaart nodig  ;D!! De conducteur staat daar als een sardien in het blikje en van controle komt dus niks  :'( of is het openbaar vervoer daar gratis  :) dat zou gelijk de drukte verklaren  ;D :P ;D

Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #492 Gepost op: 21 July 2014, 00:00:49 »
Hoi Peter,

Is alles leuk en aardig met die OV chip,als alles goed functioneert.
Ik reis regelmatig met de trein en heb de ervaring dat je af en toe bij een rugbywedstrijd bent,wie het eerste bij het poortje of paal is voor in en uitchecken van de ene naar vervoerder omdat de overstaptijden zo gering zijn.
Oudere mensen en mensen met bagage zien zo hun trein voor de neus voorbij rijden.
Zolang de NS het monopool heeft en de anderen het nakijken,zal er weinig eraan veranderen.
Men kan veel met techniek,maar zo als het nou gaat is dubbeltje eerste rang en dat heeft nog nooit gefunctioneerd.
Want vier paaltjes van ieder vervoerder twee is voor een overstaptijd te weinig,alsmaar twee minuten hebt.
Met een gewoon of Blokker kaartje kon je gewoon overstappen,nu zit er ook een chip erin.
Men kan wel klagen ,maar het niet meer terug te draaien en ,wij hebben ons op deze manier zo afhankelijk van stroom gemaakt,zodat je bij ieder verstoring of met stroom of anders in de techniek je kunt hopen dat thuis komt en niemand denkt hierbij na omdat het zo gewoon is.

Gr. Jo
   
 
 

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #493 Gepost op: 21 July 2014, 06:37:50 »
, ik zou zo al niet weten hoe ik op een gewone bus moet Inchecken, laat staan als ik met diverse vervoermiddelen zowat heel Nederland door moet. Aan een gelegenheidsreiziger als mij is dit echt niet besteed.
Net als bij de trein gewoon voor de kaartlezer houden en voila, 1 seconde later ben je ingecheckt.
Gr.
Eric

Buchberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 44
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #494 Gepost op: 21 July 2014, 08:42:24 »
Wat een ontzettend "leerzame"discussie.
Blijkt dat ik 45 jaar geleden heb zitten slapen tijdens de colleges bedrijfseconomie want het relaas over de kostprijs van een auto kan ik niet volgen. Wellicht de volgende oplossing: de eerste kilometer kost € 8.500 en de resterende kilometers zijn gratis.
Ook de vergelijking van kosten van het OV hier en in andere landen is zinloos in mijn optiek want dan moet je innkomens en levensstandaard ook meenemen.

Ontdek ook dat ik stokoud blijk te zijn (65!!) gelukkig voel ik me meer veertig. Maar zelfs ik begrijp de OV-kaart, gebruik deze al vanaf het begin. En verstrooid als ik kan zijn, enkele malen vergeten uit te checken maar keurig mijn geld teruggekregen. Heb geen auto, sta dus ook nooit in de file, helaas wel eens vertraging met het OV. En handig die ene OV-kaart. Even wennen bij overstappen van de ene naar de andere vervoerder maar dat gaat al automatisch.

Kortom waar gaat dit helemaal over, laat ieder op die manier reizen die bij hem past. Ik kies voor minder CO2 uitstoot en dus reis ik met het OV.
Een goede reis gewenst,
Cor
If a train station is where the train stops, what is a work station?