Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156497 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #465 Gepost op: 19 July 2014, 23:32:48 »
Overigens, Peter, een goedkoper kaartje zou wel eens heel goed tot meer reizigers kunnen leiden, en dus meer opbrengsten. Goedkoper kaartje wil niet zeggen meer belastinginput. Schaf bv op de bus eens het opstaptarief af. Scheelt gelijk al dik 80cnt....

Maar dan moeten je treinen (of bussen) niet overvol zitten. Volgens mij is dat in de spits nog steeds het geval. Het aantal reizigers is in Nederland volgens mij niet echt het probleem, eerder het geringe aantal spoorlijnen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #466 Gepost op: 19 July 2014, 23:44:44 »
het zou fijn zijn geweest als al die regionale tramlijnen niet verbusd waren.

Dan hadden we een solide basis gehad voor interlokaal ov.
dat word nu met bussen gedaan die gezellig bij de auto's in de file aansluiten.

Groet Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #467 Gepost op: 19 July 2014, 23:48:43 »
Volgens mij zijn er de laatste jaren plenty aan busbanen ontstaan waardoor over het algemeen de bussen niet meer achteraan hoeven te sluiten....

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #468 Gepost op: 19 July 2014, 23:50:41 »
Maar dan moeten je treinen (of bussen) niet overvol zitten. Volgens mij is dat in de spits nog steeds het geval. Het aantal reizigers is in Nederland volgens mij niet echt het probleem, eerder het geringe aantal spoorlijnen.

- Peter
Buiten de Randstad kon die spitsvolte wel eens tegenvallen.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #469 Gepost op: 19 July 2014, 23:54:47 »
Volgens mij zijn er de laatste jaren plenty aan busbanen ontstaan waardoor over het algemeen de bussen niet meer achteraan hoeven te sluiten....

in de randstad ja
hier op de Veluwe valt dat tegen.

hier mis je juist het snelle railvervoer.
Apeldoorn-Arnhem is vaak een lange zit of erger staand een rotstuk

en de gele lezers van syntus zijn een stuk slomer dan die van breng  :-\
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #470 Gepost op: 20 July 2014, 00:02:33 »
Tsja, je kunt er natuurlijk steeds iets anders bijhalen om over te klagen, dan lukt het je wel om negatief te blijven natuurlijk en haalt dit topic vanzelf de 100 pagina's wel...  :(

Er is géén enkele manier van transport waar je garanties aan kunt ontlenen, op de weg kom je files tegen, op het spoor aanrijdingen, in de vaarroutes bagger werkzaamheden en helaas, het vliegverkeer is helaas ook niet alles...


Miljoenenlijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 327
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #471 Gepost op: 20 July 2014, 00:16:09 »
Volgens mij zijn er de laatste jaren plenty aan busbanen ontstaan waardoor over het algemeen de bussen niet meer achteraan hoeven te sluiten....

Hoi

OV chip is op de zelfde wijze geïntroduceerd  als vroeger met de bankpas en zal ook het zelfde leven leiden.
Eerst de mensen lekker maken ermee en dan de klant de kosten op  kosten jagen.
Dus gaan weer mensen van de trein weer in een ander vervoermiddel zonder OV chip.
Busbanen zijn er niet overal en bij vernieuwde wegenaanleg wordt dat met de bezuinigingen steeds minder,
Openbaar vervoer buiten de grote steden zijn al jaren bezig met zich terug te trekken om kosten te besparen.
Spoorwegen staan zo ver van de mensen als onze regering.
Het Zwitsers model is ver te zoeken ook bij onze buurlanden.
Materieel wat de laatste jaren gebouwd of verbouwd zijn, hebben zoveel kinderziektes,zodat ze niet meer betrouwbaar zijn.
Kwantiteit gaat voor kwaliteit in deze commerciële wereld en dubbeltje eerst rang heeft al jaren gevolgen voor het openbaar
vervoer en het werkt niet.
Zolang we op deze sporen rijden en zo star als beton dit blijven doen ,zal iedere vernieuwing ,mosterd naar de maaltijd zijn.

gr.

Jo

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #472 Gepost op: 20 July 2014, 10:50:53 »
Die bankpas is dan toch ook wel een handig ding gebleken Jo. Toch wel bijzonder dat ik met zo'n stukkie plastic overal ter wereld aan mijn geld kan komen, om maar wat te noemen. Heb ik wel een paar euro per maand voor over.
En mijn ov-card is een stukkie plastic waarmee ik zonder veel gedoe overal in Nederland in het ov kan stappen als me dat uitkomt. Denk ook niet dat erg veel mensen het ov laten zitten vanwege een chipcard. Ik lees hier vooral de wildste argumenten van mensen die om meer of minder goede redenen toch al niet van plan waren het ov te nemen. Ook goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #473 Gepost op: 20 July 2014, 11:18:26 »
Met deze reactie geef je aan die argumenten niet gelezen en/of niet begrepen te hebben.
Ik heb aangegeven wat mijn probleem met de systematiek achter de chipkaart is.
Dat staat los van de vorm van het kaartje.

Hoewel ik niet snap dat er iemand met zijn volle verstand akkoord is gegaan met de voorwaarden reizen op saldo, begrijp ik wel dat niet iedereen hetzelfde denkt als ik.
Dus als jij geen probleem hebt met die voorwaarden en reizen op saldo een prettige manier van reizen vind, maak er vooral gebruik van. Fijn dat die mogelijkheid er voor je gekomen is, dat meen ik serieus.
Maar dring het niet een ander op die er wel problemen mee heeft en ga die ander niet belachelijk maken, zoals je bij herhaling probeert te doen.

Nu zou er dan in de vorm van een eenmalige chipkaart een oplossing moeten zijn voor reizigers die niet op saldo willen reizen.
Maar ook daar worden handelingen vastgesteld die het risico van een boete voor mij onacceptabel groot maken.
Als NS (en eventuele andere vervoerders) gewoon de in- en uitcheckplicht van het eenmalige kaartje zou afschaffen, zou voor mij de angel uit het geheel gehaald worden.
Dan is er voor mij (en voor de toerist die jij niet ziet) in gebruik geen verschil tussen het oude kaartje en de nieuwe eenmalige chipkaart. Dan blijf ik het jammer vinden dat voor de chip is gekozen en niet de goedkopere en minder privacybelastende barcode, maar daar kan ik me nog wel overheen zetten. Maar het verplichte in- en uitchecken, terwijl de infrastructuur daar nauwelijks op is ingericht en zelfs de informatie in de reisplanner van NS op dit punt foute informatie bevat, is voor mij een absolute no-go.

Huub

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #474 Gepost op: 20 July 2014, 11:20:55 »
Denk ook niet dat erg veel mensen het ov laten zitten vanwege een chipcard. .
Ik denk vooral dat vele niet anders kunnen,dan het chipkaartje accepteren.
Als je geen alternatief hebt,of je baas vergoed enkel een deel van je reis als je met het ov reist,dan "moet" je wel.
Ik denk opzich ook niet dat dat chipkaartje opzich het probleem is.
Het probleem zit m meer in het feit dat het omslachtig werkt.
Er dingen als logisch aangenomen(aangaande regels bij die chipkaart) maar in de werkelijkheid leiden die regeltjes maar tot verwarring,omdat dat nieuw/raar gedaan is.
En niet tevergeten,dat dat chipkaartje en je reizen met dat chipkaartje,gelijk maar zijn aangewend om je reizen duurder te maken,die kaart moet met meer geld betaald worden dan de oude treinkaartjes,en de traject tarieven zijn her en der ook gelijk iets duurder uitgevallen.
Ook de omslachtigheid bij overstappen tussen meerdere treinvervoerders met die chipkaart,maakt het er niet makkelijker op.
En in deze dingen zit denk ik,de "aversie" tegen die chipkaart ongeacht of het gaat om een anonieme,weg werp,of normale chipkaart.
Laten we eerlijk wezen,voortuitgang(ofwel in dit geval die chipkaart) is niet erg als het niet wordt aangewend om meer geld te vragen voor dezelfde diensten,en als het gebruiksvriendelijk is en simpel is te gebruiken in alle situaties,en daar wringt nu net de schoen denk ik  ;)
En nee ik zeg dit niet vanuit m'n eigen ervaringen met die K kaart,want ik reis hooguit 3x per jaar met trein en bus omdat het niet anders kan,en het activeren en saldo op die kaart gooien koste me de 1ste keer al 45min en 2 ns balie medewerkers omdat het niet ging zoals het hoort
Daad werkelijk inchecken en uitchecken koste me tot zover gemiddeld 10 minuten(5min per in of uitcheck) omdat die kaart ofwel die paal niet wilde wat moest gebeuren,ofwel gewoon werken als je die pas erlangs haalt.
Ik ben dus zowiezo al geen fan van dat spul want het wekt zowel bij mij als bij andere reizigers achter me niks anders dan ergernis op omdat het spul niet gewoon wil werken.  >:(
Tot zover mijn mening en ervaring op het gebied van de chipkaart  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #475 Gepost op: 20 July 2014, 11:31:45 »
Als NS (en eventuele andere vervoerders) gewoon de in- en uitcheckplicht van het eenmalige kaartje zou afschaffen, zou voor mij de angel uit het geheel gehaald worden.
Die in- en uitcheck plicht is er vanwege de stations die afgesloten poortjes krijgen. Als je elders niet ingecheckt bent, kun je op die stations met poortjes namelijk niet meer uitchecken.

@ Floris,
Toch vreemd reizen op saldo is niets meer dan een optie die je aanklikt in het menu van de kaartautomaat.
« Laatst bewerkt op: 20 July 2014, 11:33:40 door Thom »

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #476 Gepost op: 20 July 2014, 11:46:37 »
Het is een keuze van NS om het zo in te regelen. Je kunt het ook zo instellen dat bij het aanbieden van een eenmalige chipkaart, het poortje altijd open gaat.


Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #477 Gepost op: 20 July 2014, 11:54:27 »
Tsja, maar dan koop ik een kaartje Den Dolder - Amersfoort, en reis ermee naar Leeuwarden en check daar uit.

Het is nou net het idee om dát juist te voorkomen...  ;)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #478 Gepost op: 20 July 2014, 12:03:27 »
Dat voorkom je er nog steeds niet mee of denk je werkelijk dat iemand die dat doet in Leeuwarden netjes voor het poortje blijft wachten?
Bovendien heb je dan tussen Amersfoort en Leeuwarden geen conducteur langsgehad, lijkt me dat NS dan eerst dat probleem maar eens gaat aanpakken ipv iedere reiziger bij voorbaat als potentiële zwartreiziger te zien.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #479 Gepost op: 20 July 2014, 12:54:38 »
Met deze reactie geef je aan die argumenten niet gelezen en/of niet begrepen te hebben.
Ik heb aangegeven wat mijn probleem met de systematiek achter de chipkaart is.
Dat staat los van de vorm van het kaartje.

Hoewel ik niet snap dat er iemand met zijn volle verstand  [...]

En laten we elkaar vooral niet belachelijk maken.
Ik doorgrond de systematiek prima, snap alle argumenten en heb, in tegenstelling tot veel kritikasters hier, al ruime ervaring met de ov-chip.
Als ik het risico op grote financiële gevolgen zou lopen, zou ik al lang zijn gestopt met ov-chip.
Als ik het risico zou lopen mijn reis niet te kunnen maken, zou ik zijn gestopt met ov-chip.
Als ik het risoco op oneerlijke boetes zou lopen, zou ik zijn gestopt met ov-chip.
Dat is allemaal niet gebeurd. Sterker, ik heb mijn mening in de loop der jaren dan ook bijgesteld.

De genoemde argumenten hebben vaak een nogal theoretisch karakter. Hoeveel mensen hebben al een boete gekregen wegen niet inchecken met een los kaartje?
Veel argumenten hebben niks met de ov-chip te maken. OV-automaten zijn vaak ondingen.
Veel argumenten klinken in mijn oren niet heel bezwaarlijk. Je moet bij overstappen naar een andere vervoerder uitchecken en weer inchecken. Van mij mogen ze dat veranderen, maar heel bezwaarlijk?
Ik wil niemand belachelijk maken en opdringen kan ik al helemaal niks. Wil slechts melden dat in mijn ogen grote bezwaren in de praktijk niet erg werkelijkheid worden.

En daar staat het hele grote voordeel van echt één stukkie plastic voor het hele ov-stelsel tegenover. Ik vind de deal wel goed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.