Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156069 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #435 Gepost op: 18 July 2014, 08:01:19 »
100.000en toeristen in Zeeland, maar gene balie meer open...

Jawel Huibert, maar hoeveel buitenlandse toeristen zijn in Zeeland echt op het ov aangewezen? Die discussie ging erover dat de huidige situatie juist voor buitenlandse toeristen zo onhandig zou zijn. Hoeveel buitenlandse toeristen kom jij in jouw bus tegen die horendol worden van de ov-chip?
Bestaat dat Zeelandkaartje voor de bus trouwens nog?
« Laatst bewerkt op: 18 July 2014, 08:07:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #436 Gepost op: 18 July 2014, 08:51:26 »
Valt me in deze discussie op dat er zoveel gerefereerd wordt naar toeristen die er problemen mee zouden hebben. Net of die problemen alleen hier zouden bestaan.
Ik ging en ga regelmatig naar het buitenland op vakantie waar ik ook wel gebruik maak van het openbaar vervoer.
En het is echt niet overal zo simpel als het hier voorgesteld wordt.
Ook daar moet je als buitenlander je even verdiepen in hoe het systeem werkt en eventueel hulp vragen (aan personeel of andere reizigers).
Dat is hier dus echt niet anders.
Zoals Henk in een eerdere reactie ook al schrijft kan je je van tevoren ook even de moeite nemen om alvast te checken hoe het op je bestemming werkt.

Neemt niet weg dat het op sommige punten best beter had gekund.
Zo is het in uit checken bij de verschillende vervoerders nou niet, om het zachtjes uit te drukken, het toppunt van klantvriendelijkheid.
Het ideale systeem is en blijft gewoon om 1x in te checken aan het begin van je reis en aan het einde weer uit checken, ongeacht met hoeveel vervoerders je ook reist. Hoe het onderling met de kosten verdeling moet zoeken ze zich maar uit en moet je de reiziger niet mee lastig vallen.
 
Gr.
Eric

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #437 Gepost op: 18 July 2014, 09:38:50 »
Kan je ook even niet opletten en 10 km te hard rijden [...]

14.57 km/u om precies te zijn. Gelukkig zijn de boetes hier niet zo hoog.

Neemt niet weg dat het op sommige punten best beter had gekund.

En dat is het hele punt. Sommige punten hadden beter gekund en zullen misschien ook nog wel op redelijke termijn beter worden. Maar omdat een aantal zaken verbetering behoeft, wil nog niet zeggen dat het hele systeem prut is.

Gezien de omvang en de impact van dit IT-project vind ik de problemen eigenlijk meevallen. En ik verwacht ook dat de pijnpunten en fouten in de loop der tijd aangepakt zullen worden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #438 Gepost op: 18 July 2014, 09:43:49 »
Valt me in deze discussie op dat er zoveel gerefereerd wordt naar toeristen die er problemen mee zouden hebben. Net of die problemen alleen hier zouden bestaan.
Ik ging en ga regelmatig naar het buitenland op vakantie waar ik ook wel gebruik maak van het openbaar vervoer.
En het is echt niet overal zo simpel als het hier voorgesteld wordt.
Elders op de wereld is het ook heel normaal dat je geen water uit de kraan kunt drinken, gaan we het om die reden acceptabel vinden als dat in Nederland ook niet meer kan?
Het is voor de discussie over het Nederlandse systeem totaal niet relevant te weten dat het elders op de wereld ook lastig is.

Je kunt inderdaad tevoren de moeite nemen om te checken hoe het op je eindbestemming werkt.
Maar check eens voor de lol hoe de Engelse uitleg van het gebruik van de OV Chipkaart is op de site van NS.
En bedenk dan dat je dat een paar dagen voor vertrek hebt gedaan en uiteindelijk een week later of zo voor de eerste keer ermee in werkelijkheid wordt geconfronteerd.
Liefst niet op een groot station als Amsterdam Centraal waar nog personeel rondloopt, maar je zit in een pensionnetje in Abcoude of zo.
Want als je dan met het buitenland gaat vergelijken, neem dan ook mee dat je daar nog veel meer dan hier personeel op de stations aantreft.

Om heel eerlijk te zijn, ik denk niet dat ik er uit zou komen. En dan vind ik het al vrij ver gaan om tevoren thuis te checken hoe iets werkt. Als je het niet in drie regels kunt uitleggen, is een systeem naar mijn mening te ingewikkeld voor incidenteel gebruik.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #439 Gepost op: 18 July 2014, 09:44:24 »
Jawel Huibert, maar hoeveel buitenlandse toeristen zijn in Zeeland echt op het ov aangewezen? Die discussie ging erover dat de huidige situatie juist voor buitenlandse toeristen zo onhandig zou zijn. Hoeveel buitenlandse toeristen kom jij in jouw bus tegen die horendol worden van de ov-chip?
Bestaat dat Zeelandkaartje voor de bus trouwens nog?
Vlissingen Middelburg met de trein, Vlissingen Goes met de trein. Middelburg Goes met de trein, daar rijd zelfs geen bus op die verbinding. Met name dus veel toeristen die van Breskens komen overvaren.
Op de bus geen probleem. Zeeland gelooft nog in zônes en strippenkaarten. Ja, de zeeuwse strip bestaat nog! Maar al zo zeldzaam, dat iemand van de centrale verkeersleiding laatst boos werd, toen ik m naar het aantal strippen vroeg voor een ongebruikelijke reis. 'Bij Connexxion reizen wij uitsluitend met de ov-chipkaart, chauffeur!' egnie.
Maar goed, waar het om gaat is dat er in heel zeeland geen ov-loket is waar je terecht kunt. Alle stations zijn onbemand

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #440 Gepost op: 18 July 2014, 09:49:16 »
Als je het niet in drie regels kunt uitleggen, is een systeem naar mijn mening te ingewikkeld voor incidenteel gebruik.
(y)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 866
    • Altwied im Westerwald
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #441 Gepost op: 18 July 2014, 14:08:28 »
Eergisteren had ik mijn eerste ervaring met de OV chip. Nu reis ik dagelijk met de trein (woon-werk) en dus heb ik een jaartrajectkaart. Voor trajecten buiten mijn stamtraject kocht ik gewoon een los (papieren) treinkaartje.
De afgelopen 2 jaar vele berichten van NS gehad dat de OV chip er aan komt, maar dat dat voor trajectkaarthouders (nog) niet van toepassing is. Dus nog steeds losse kaartjes buiten mijn traject gekocht. Tot 9 juli dit jaar dan. Men had een oplossing gevonden. Ik moet nu bij automaat de enkele reis op mijn OV chipkaart laden. Geen probleem, en geen wezenlijk verschil met papieren kaartjes.
Verder staat er uitdrukkelijk in de instructie dat ik NIET in en uit check.

Tijdens mijn reis netjes de instructie gevolgd en in de trein gestapt. Bij controle door een NS conducteur was er niets aan de hand. Echter een deel van mijn traject wordt door Arriva uitgevoerd, en die conducteur zegt onmiddelijk dat ik had moeten inchecken. Ik vertel hem dat ik dat juist niet moet vanwegen mijn trajectkaart. Ik laat hem ook de uitgeprinte instructie zien dat ik niet moet inchecken (ik zag de bui van te voren al hangen). Hierop vroeg de conducteur mij waar ik was ingestapt en waar ik naar toe ga. Dat kon hij namelijk niet zien! Wel dat ik een enkele reis had geladen voor die dag, dat het 2e klas was, met korting en wat de prijs was. Maar dus niet WELKE reis ik maak! Heel bizar! Gelukkig was de conducteur coulant en mocht ik gewoon mijn reis vervolgen, maar het kan toch niet dat deze (essentiele!) info niet voor de conducteur zichtbaar is?
Voor de NS conducteur was het wel zichtbaar, ik heb er bij mijn terugreis specifiek naar gevraagd. Zijn er dan weer meerdere apparaten in gebruik (blijkbaar wel) en niet allemaal getest?

Dus, wat vinden we van de OVchip? Tsja, op zich zou het goed kunnen werken, maar er zitten toch nog best veel kinderziektes in. Misschien iets beter testen?
Groet, Wim
Nieuwe baan: Kurtscheid Strassenhaus im Westerwald, Duitse zijlijn, Ep IV, schaal N
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102763.0
Oude baan: Altwied im Westerwald
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #442 Gepost op: 18 July 2014, 14:22:55 »
Hierop vroeg de conducteur mij waar ik was ingestapt en waar ik naar toe ga. Dat kon hij namelijk niet zien! Wel dat ik een enkele reis had geladen voor die dag, dat het 2e klas was, met korting en wat de prijs was. Maar dus niet WELKE reis ik maak! Heel bizar!
Nou, zo bizar is dat niet. Normaal is het punt waar je incheckt ook de plaats waar je instapt. Maar als je niet incheckt, dan is het niet zo gek dat de conducteur dat niet kan zien.
Wat ik wel bizar vind is dat je niet moet in- en uitchecken. Normaal is dat je overal moet in- en uitchecken, ook in situaties waarbij ik daar de zin absoluut niet van zie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #443 Gepost op: 18 July 2014, 15:00:07 »
Inderdaad. Op de bus moet iedereen inchecken, ook de houders van (jaar- of andere) abonnementen. Al jaren. Daarnaast is het zo dat wanneer je een abo hebt voor een bepaald traject, de kaart automatisch een dit traject overschreidende reis herkent en verrekent.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2014, 15:02:38 door Huibert »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #444 Gepost op: 18 July 2014, 15:08:25 »
Liefst niet op een groot station als Amsterdam Centraal waar nog personeel rondloopt, maar je zit in een pensionnetje in Abcoude of zo.

En hoe komt een buitenlandse ov-toerist dan in Abcoude of zo? Buitenlandse toeristen zijn in Abcoude vrij schaars, ov-toeristen zijn er al helemaal nauwelijks te vinden en als er al een buitenlandse ov-toerist in een pensionnetje in Abcoude is beland, dan zal die in de regel via Schiphol en/of een groot station zijn gereisd. Het zal vermoedelijk ook een toerist zijn van het type dat wegens ruime ervaring van geen enkel ov-systeem in de war raakt. Ik vind het een fraai voorbeeld van de spijkers die op laag water moeten worden gezocht om de buitenlandse toerist voor het karretje te spannen.

Nee, het Nederlandse ov-chip systeem is voor buitenlandse toeristen helemaal niet uitzonderlijk ingewikkeld, zelfs niet als ze naar Abcoude zouden willen. De overgang naar onbemande stations met kaartautomaten van een jaar of wat geleden was voor toeristen die buiten de gebaande paden willen gaan, veel ingrijpender. Nu is dat type toerist veruit in de  minderheid en die heeft al lang geleerd van te voren uit te vogelen hoe het werkt. Ik begrijp werkelijk niet wat daar zo vergaand aan is.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2014, 15:19:57 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #445 Gepost op: 18 July 2014, 15:20:30 »
Daarnaast is het zo dat wanneer je een abo hebt voor een bepaald traject, de kaart automatisch een dit traject overschreidende reis herkent en verrekent.
En dat werkt dus nog niet helemaal. Tenminste niet als je nog een geldige "oude" jaartraject kaart hebt.
Vanaf het moment dat die verloopt krijg je een Traject Vrij abonnement en dan moet je WEL inchecken en wordt je gedeelte van je vaste traject verrekend en krijg je voor het resterende deel van je reis achteraf een rekening.
Als je wel met een "oude" kaart zou inchecken EN je hebt saldo op je kaart staan wordt je HELE reis van je saldo afgeschreven.
Daarom moet je dus (nog) niet inchecken.
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #446 Gepost op: 18 July 2014, 15:22:46 »
Ik vind het een fraai voorbeeld van de spijkers die op laag water moeten worden gezocht om de buitenlandse toerist voor het karretje te spannen.
Henk, ik krijg het idee dat we een roepende in de woestijn zijn.  :'(

Nogmaals, er zitten heus nog wel haken en ogen aan de OVC maar met een beetje moeite is er prima mee te reizen.
Gr.
Eric

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #447 Gepost op: 18 July 2014, 15:54:56 »
En hoe komt een buitenlandse ov-toerist dan in Abcoude of zo?

Taxi misschien? Lijkt me toch bepaald niet ongewoon dat je van het vliegveld naar je hotel een taxi neemt en ter plaatse van het OV gebruik maakt. Ik vind jouw veronderstellingen ten aanzien van toeristen wat apart, laat ik het zo maar omschrijven.
Maar feitelijk zeg jij dus, dat een toerist die zich niet voorbereid en geen affiniteit (meer) heeft met dit systeem, niks in het (Nederlandse) OV te zoeken heeft.
Misschien zeg je dan wel precies wat NS zelf ook denkt.
Overigens span ik geen toerist voor mijn karretje, ik heb mijn redenen om niet met deze kaart te reizen al aangegeven en dat heeft niks met toeristen te maken. Daarnaast constateer ik echter dat het er voor toeristen niet eenvoudiger op is geworden. Afgezien dan van de categorie die jij op je netvlies hebt staan.

En als voorbeeld voor het "beetje moeite" dat je moet doen om met de OV-chipkaart te reizen (of inmiddels met de incidentele chipkaart, want daar is de problematiek precies hetzelfde) een quizvraag.
Stel, je wilt van Weert naar Maastricht Randwijck.
Ik hou het bij vier scenario's:
1. Met NS van Weert naar Maastricht en daar overstappen op de trein naar Luik
2. Met NS van Weert naar Maastricht en daar overstappen op de trein van Veolia
3. Met NS van Weert naar Maastricht en daar binnen een half uut overstappen op een andere trein van NS
4. Met NS van Weert naar Maastricht en daar na een uurtje gegeten te hebben tegenover het station verder met een andere trein van NS.
Geef voor welke situatie aan waar en wanneer je moet in- en uitchecken en waarom.

Als je het goede antwoord hebt gegeven, kan ik ook nog wel een soortgelijke vraag bedenken als je van Elst naar Arnhem Velperpoort gaat.

Oh sorry, dit zijn natuurlijk de kinderziektes van het systeem dat al jaren in ontwikkeling is en al zo goed werkt dat alternatieven afgeschaft konden worden.
De reiziger betaalt de tol als hij het verkeerd doet, maar er is prima mee te reizen hoor.

Huub


« Laatst bewerkt op: 18 July 2014, 15:59:00 door hubertus »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #448 Gepost op: 18 July 2014, 16:18:44 »
Maar feitelijk zeg jij dus, dat een toerist die zich niet voorbereid en geen affiniteit (meer) heeft met dit systeem, niks in het (Nederlandse) OV te zoeken heeft.

Nee Huub, dat zit allemaal in je eigen kop. En als ik de laatste dagen zo rondkijk in het ov, trekken de toeristen zich gelukkig ook weinig van je zure kijk aan. Ben niet in Abcoude geweest geef ik toe, maar ik denk de toeristen ook niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #449 Gepost op: 18 July 2014, 16:27:03 »
De gemiddelde conducteur is zeer mild tegen buitenlandse toeristen, vooral ook omdat de communicatie vaak moeizaam verloopt.
Een gemiddelde buitenlandse toerist stapt gewoon in de trein en checkt niet in, die ga je niet lastig vallen met al die rare reisregeltjes die ontstaan zijn omdat vervoerders weigeren fatsoenlijk samen te werken ;D
Vr. groeten,
Bob