Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door roadster36
Vandaag om 01:53:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 01:11:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Syb030
Vandaag om 00:01:32
Klompentrein door grossraumwagen
04 October 2025, 23:17:25
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door Tomasso
04 October 2025, 23:14:03
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door _Sjors_
04 October 2025, 22:37:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
04 October 2025, 22:33:52
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
04 October 2025, 22:26:24
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Thom
04 October 2025, 22:18:32
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
Problemen met Marklin Startup 29124 door Wumpus
04 October 2025, 17:36:11
Märklin 2025 door Rob Ellerman
04 October 2025, 17:33:50
TurnControl: aansluiting verwijderen door Eenerspoor
04 October 2025, 16:37:19
Modelspoor Dagen bij de ModelSpoorgroep 's-Hertogenbosch 2025 door Caterpillar
04 October 2025, 15:58:29
Station Roodeschool door Torikoos
04 October 2025, 14:57:19
De wijntrein door Frits C
04 October 2025, 14:43:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
04 October 2025, 14:17:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
04 October 2025, 14:10:21
Baan weer opgebouwd na vervangen dakraam door bmwpiet
04 October 2025, 13:51:04
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
04 October 2025, 13:31:41
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 160077 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #420 Gepost op: 17 July 2014, 19:14:50 »
Ik heb nog nooit van een OV-balie gehoord en kan me niet herinneren er ooit een gezien te hebben, dus ik kan het je niet vertellen.

Het probleem dat ik heb met het losse kaartje is enerzijds de toeslag. Waarom moet ik een toeslag betalen voor de ongefundeerde keuze van NS om mij te laten in- en uitchecken met een chipkaart? Met een barcode op de papieren kaartjes had NS hetzelfde bereikt zonder meerkosten. De hoogte van de toeslag vind ik daarbij van ondergeschikt belang.

Maar die toeslag kan ik mij nog wel overheen zetten. Niet echter het feit dat ik, nadat ik al netjes voor mijn reis heb betaald, nog steeds van begin tot eind van de reis het risico loop als zwartrijder te worden gezien, omdat ik ergens in het proces een verkeerde handeling zou verrichten. Zeker omdat het handelingen zijn, die niet logisch zijn en makkelijk vergeten kunnen worden.

Huub

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Duitsland TP III/IV
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #421 Gepost op: 17 July 2014, 20:43:31 »
Huub,
Bij controle zien wij in het blauw aangegeven dat een rzg niet heeft ingechecked wat betekend dat wij deze rzg erop moeten wijzen dat deze had moeten onchecken.
Niet ingechecked met een OV chipkaart geeft een rode balk en de melding check in ontbreekt.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #422 Gepost op: 17 July 2014, 21:08:47 »
Maar om te controleren of dat goed is gegaan is de reiziger afhankelijk van het apparaat dat de conducteur bij zich heeft. Op een papieren kaartje staat afgedrukt wat de geldigheid is, ook als reiziger heb ik dus constant de mogelijkheid mijn status te controleren.
Ook bij een eenmalig kaartje, waar het begin- en eindstation op staan, kan ik dus een boete krijgen wegens zwartrijden als er iets fout is gegaan met inchecken. Eenmaal voorbij de paaltjes kan ik als reiziger dat niet meer controleren, of corrigeren.

Laat maar, ik pak de auto wel.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22566
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #423 Gepost op: 17 July 2014, 21:17:27 »
Het is maar net wat je belangrijk vindt.
En die auto heeft er niks mee te maken. Kan je ook even niet opletten en 10 km te hard rijden of kan de trajectcontrole niet goed werken of kan iemand nummerplaten met jouw kenteken gebruiken (gebeurt verbazend vaak) en weet ik veel. Als dat soort dingen je tegenhouden, kom je niet ver.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #424 Gepost op: 17 July 2014, 21:27:05 »
De ov-chip card is 3 keer niks wij zijn ook weer zo wat het enige land die dat hebben en als jullie het geld verspiling vinden net als mij hij vald ook nog te cracken als ik het goed heb xd  :P
Kan je dit even vertalen in normaal Nederlands  ??? :'(
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #425 Gepost op: 17 July 2014, 21:34:30 »
Voor de rest is het natuurlijk belachelijk dat iets simpels als een vervoersbewijs kopen voor een incidentele reiziger zo'n rompslomp geeft en dat je er ook nog eens extra voor mag betalen. Nu kan je wel zeggen, ach het is maar een euro, maar dat is dus wel weer telkens een euro extra voor... ja voor wat eigenlijk?
Voor die incidentele reiziger is er dus vrijwel niets veranderd.
Die toetst nog steeds op de automaat in wat voor kaartje hij wil en betaald.
In plaats van een papieren kaartje krijgt hij nu een papieren kaartje met een chip erin. Wauw wat een rompslomp. ::)
De enige extra handeling is het in en uitchecken. En dus kost je misschien een seconde extra werk.
Maar blijkbaar willen sommigen dat gewoon niet snappen.  :-X
Drama om niets.
Waar ik wel mijn vraagtekens bij zet is de 1 euro toeslag.
Gr.
Eric

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #426 Gepost op: 17 July 2014, 21:39:12 »
Maar om te controleren of dat goed is gegaan is de reiziger afhankelijk van het apparaat dat de conducteur bij zich heeft. Op een papieren kaartje staat afgedrukt wat de geldigheid is, ook als reiziger heb ik dus constant de mogelijkheid mijn status te controleren.
Ook bij een eenmalig kaartje, waar het begin- en eindstation op staan, kan ik dus een boete krijgen wegens zwartrijden als er iets fout is gegaan met inchecken. Eenmaal voorbij de paaltjes kan ik als reiziger dat niet meer controleren,
Houdt je kaartje gewoon even voor een chiplezer en je ziet precies wat er op je kaart staat en of je ingecheckt bent.
Maar toegegeven op een station met poortjes wordt dat moeilijk.
Gr.
Eric

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #427 Gepost op: 17 July 2014, 21:50:49 »
Als je zou lezen, had je gezien dat het niet gaat om tijd of snappen. Maar ik zal mezelf nog eens citeren.
het feit dat ik, nadat ik al netjes voor mijn reis heb betaald, nog steeds van begin tot eind van de reis het risico loop als zwartrijder te worden gezien, omdat ik ergens in het proces een verkeerde handeling zou verrichten. Zeker omdat het handelingen zijn, die niet logisch zijn en makkelijk vergeten kunnen worden.
En ja, dit is voor mij een zwaarwegend punt. Komt ook voort uit zelfkennis. Voor dit soort voor mij onlogische handelingen moet ik een routine ontwikkelen, na een keer of wat zal het in de meeste gevallen wel goed gaan. Maar als je een keer per jaar in de trein zit, ontwikkel je zo'n routine niet. Dan maak ik dus de keuze om het risico helemaal uit de weg te gaan. Mag je onzin vinden, even goede vrienden.

Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde.

Huub (die zich weer helemaal niets kan voorstellen bij 10 km te hard rijden door niet op te letten)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Duitsland TP III/IV
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #428 Gepost op: 17 July 2014, 21:54:29 »
Tjalling,

Goed lezen wat ik geschreven heb.
Zo' kartonnen kaartje met chip en traject van A naar B geeft bij de Hc o zijn railpocket een melding dat hij de klant er moet op wijzen dat hij moet inchecken, meer niet.
Geen boete dus want traject is betaald.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #429 Gepost op: 17 July 2014, 21:56:28 »
Ronald,

Bedankt voor je reactie. Is het dus minder erg dan ik dacht  ;D
Blijft de vraag waarom ik als reiziger in moet checken. Ik heb toch al betaald?

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #430 Gepost op: 17 July 2014, 22:00:19 »
De coulanceregeling is tijdelijk, althans dat is wat NS zelf zegt.
Dus het is nu nog even minder erg dan je dacht, maar dat verandert.
En NS kennende verwacht ik niet dat het uitgebreid gecommuniceerd wordt, als dat verandert.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #431 Gepost op: 17 July 2014, 22:05:45 »
OK, toch auto dus.
Trajectcontrole staat aangegeven.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8779
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #432 Gepost op: 17 July 2014, 23:35:26 »
Gewoon, ov-balies. Waar veel toeristen zijn heb je opvallend vaak toch gewoon ov-balies.

En het lijkt mij dat TLS wil weten waar je bent ingestapt en waar je bent uitgestapt om de juiste ritprijs vast te stellen toch? De vraag is dan toch hoeveel moeite er moet worden gedaan om de hele boel te anonimiseren.
100.000en toeristen in Zeeland, maar gene balie meer open...

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2936
  • Duitsland TP III/IV
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #433 Gepost op: 18 July 2014, 01:24:26 »
Ronald,

Bedankt voor je reactie. Is het dus minder erg dan ik dacht  ;D
Blijft de vraag waarom ik als reiziger in moet checken. Ik heb toch al betaald?

Groet,
Tjalling

Zoals bekend is staan er op diverse stations poortjes die, als proef, tijdens de spits gesloten zijn.
Voorbeeld: Almere centrum(Alm), Enschede.

Heb je een (kartonnen) kaartje gekocht voor het traject Asd - Alm en je hebt op Asd niet ingechecked omdat deze poortjes hier geopend zijn dan kun je het poortje te Alm niet openen en dus het station niet verlaten.
Nu hebben wij als Hc en Mcn passagepassen gekregen om ten tijde van gesloten poortjes toch het station te kunnen verlaten, ook de eventuele (goed) willende reiziger van dienst te kunnen zijn om hen de mogelijkheid te bieden het station te kunnen verlaten.
Vandaar dat je met een afgekocht kaartje met een traject van A naar B toch moet inchecken.
En nogmaals, we kunnen/mogen geen boetes geven vanwege het afgekochte traject!! (Melding blijft altijd blauw, Klant attenderen op inchecken)
Alleen Dagkaarten en Railrunners(zijn kunnen de gehele dag met deze kaart reizen) moeten inchecken want melding hier verschijnt in rood, check in ontbreekt!!(hier geldt voorlopig coulance)

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #434 Gepost op: 18 July 2014, 01:43:58 »
Persoonlijk vind ik het prut en geldklopperij. Revolutie revolutie!

Jeroen
We're all riders on this train.