Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156607 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #360 Gepost op: 12 July 2014, 07:28:04 »
Als je de instructie op het kaartje volgt moet je voor je in de trein stapt alweer zijn uitgecheckt, anders is het kaartje niet geldig. Ik vraag me af of je dan aan het eind van de reis nog door het poortje komt.  ::)
Ongetwijfeld bedoelt NS het anders, maar wat je dan wel moet doen, zetten ze weer niet op het kaartje. Terwijl de gebruiker vaak een incidentele reiziger is, voor wie dat hele in- en uitcheckverhaal een vaag fenomeen is.
Leuker willen we het niet maken, makkelijker ook niet. Je zou toch klanten in je trein krijgen.....

Huub

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #361 Gepost op: 12 July 2014, 11:56:57 »
.... Check je ergens niet in omdat daar geen poortjes staan maar wil je ergens een station verlaten met gesloten poortjes zal je er niet door kunnen vanwege het niet inchecken. ....
En dan ? Bed-and-breakfast op het station en afwachten tot je wordt vrijgelaten ?

Sander

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #362 Gepost op: 12 July 2014, 11:59:59 »
Er is een film met dat thema... http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Terminal

 ;D
« Laatst bewerkt op: 12 July 2014, 12:13:08 door NS8714 »

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #363 Gepost op: 12 July 2014, 12:10:18 »
kan trouwens de conducteur zien waar je je hebt ingecheckt?
Ja, en dat kan je zelf ook zien. Houd de kaart voor de lezer van de kaartautomaat en kies voor "Bekijken transacties"  (of een dergelijke kreet). Dan zie je de laatste 10 gebeurtenissen op je kaart, precies hetzelfde wat de conducteur ook ziet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #364 Gepost op: 12 July 2014, 14:12:32 »
Was gisterenavond op station Nijmegen, lachen, lachen.

Nijmegen krijgt 40.000 wandelaars van buiten de stad en het overgrote deel is buitenlands waaronder veel aziaten. Die slapen voor een groot deel in de omliggende steden en dorpen. Moeten die een kaart van 7,50 euro kopen voor een kleine week of 8 keer een kaartje van 1,- euro extra voor 4 dagen retour??? En hoe leg je de werking uit aan een onverstaanbare koreaan terwijl de hele stationshal overbevolkt is????
Dan ook nog de daarmee samenvallende zomerfeesten met 100.00 plus mensen van buiten(land).

Ja hoor OVchippen is heel makkelijk als je er een beetje routine in krijgt op jouwe bekende route met jouw standaardinstellingen. Maar opeens wil je naar Nijmegen met twee vrienden met meereiskorting en dan sta je in zo'n overdrukke stationshal. En dan ben je nog niet eens halfaangeschoten.

Groet vsan een vrolijke Carel.
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #365 Gepost op: 12 July 2014, 15:27:11 »

zo
de zwartrij pas is binnen  :-X
toeganspas begeleider voor de trein en metro van GVB en RET.

Heb straks voor de trein en metro 3 pasjes bij me.
OV chip voor vervoersbewijs
Begeleiderskaart voor vervoersbewijs begeleider.
en dan ook de toegangspas Begeleider voor de poortjes.

Groetjes Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Joshua_0172

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #366 Gepost op: 12 July 2014, 15:48:54 »
Ik vind de OV-chipkaart een goed systeem. Maar zoals vele van jullie ook vinden is het voor de trein maar een groot gedoe. Je moet namelijk meer dan 20 euro op je kaart hebben staan. Dus moet je hem iedere keer opladen. Voor de bus, tram en metro geen probleem. Voor de trein: WEL!

14 jaartjes jong, zo nu en dan actief bij m'n modelbaan... verzamelaar van 1:87 politiewagens (Nederlands en Amerikaans)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3449
    • Mijn van-alles website
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #367 Gepost op: 12 July 2014, 16:57:54 »
Enkele pagina's terug:
Dat is in het bedrijfsleven toch niet anders, als hun iets beter uit komt dan wordt het ook net zo makkelijk aangepast, of de klant daar nou wel of geen voordeel aan heeft.
Met het verschil dat daar grenzen aan zitten: als je het als bedrijf te gek maakt of de prijs/kwaliteitsverhouding (of de prijs/gemak verhouding) te schreef komt te liggen, dan ben je je klanten stomweg kwijt: je prijst je als bedrijf de markt uit en mensen zoeken wel een ander.
En dat is nu precies wat bij de OV-chipkaart het grote probleem is: het is een slecht product waar mensen blijkbaar niet vrijwillig mee wilden gaan betalen en daarnaast heeft 1 partij het monopolie op het systeem én de uitgifte van de kaarten.
Tel daarbij op dat je met een grote groep 'klanten' zit die geen keus heeft wegens leeftijd, gezondheid of plaats van werk of woning, en je hebt als bedrijf een goudmijn in handen: je kan bijna alles maken, want niemand kan naar de concurrent gaan en daar voor een veel betere prijs hetzelfde product kopen.
Koppel vervolgens 2 A4'tjes met voorwaarden aan je product waarbij het eigenlijk een kwestie is dat jij als klant alle risico's draagt én waarbij jij ook ten allen tijde elk mogelijk bewijsstuk aan moet voeren en maak die procedures ook nog eens zo complex en tijdrovend dat bijna geen mens er aan begint en je zou als bedrijf in een echte commerciële markt binnen de kortste keren failliet gaan.
In dit geval is de OV Chipkaart er ook om te zorgen dat de opbrengst van de vervoersbewijzen ook terecht komt bij de vervoerder waar je de reis mee gemaakt hebt en dat was met de oude vervoersbewijzen niet mogelijk...
Ja, vervoersbedrijf op nummer 1: de klant op nummer 12... Waarom men het oude zone-systeem niet gewoon gehandhaafd heeft voor de incidentele reizigers (en wel voor de vaste klanten, zoals in mijn regio) is me nog steeds een raadsel. Maar ik weet ook dat ook dát niet tot een goed einde gebracht zou kunnen worden.
Ik had het niet over de camera's die je langs drukke wegen ziet.
Bij iedere op- en afrit staat een hoge paal waarmee iets geregistreerd wordt, ik vermoed het kenteken. Dit systeem is landelijk uitgerold.
Grappig. Nog nooit gezien en als bijrijder kan ik nu eenmaal op van alles letten... Zo landelijk zal het dus wel niet zijn.
Was gisterenavond op station Nijmegen, lachen, lachen.

Nijmegen krijgt 40.000 wandelaars van buiten de stad en het overgrote deel is buitenlands waaronder veel aziaten. Die slapen voor een groot deel in de omliggende steden en dorpen. Moeten die een kaart van 7,50 euro kopen voor een kleine week of 8 keer een kaartje van 1,- euro extra voor 4 dagen retour??? En hoe leg je de werking uit aan een onverstaanbare koreaan terwijl de hele stationshal overbevolkt is????
Dan ook nog de daarmee samenvallende zomerfeesten met 100.00 plus mensen van buiten(land).
Je onderschat de gemiddelde Aziaat. Waar we hier in Nederland 3 gigantische veranderingen in 1 keer doorvoerden (een compleet nieuw tariefsysteem, een elektronisch kaartje en in en uitchecken) is een systeem met in- en uitchecken in heel veel landen al jaren gemeengoed, elektronisch kaartje of niet.
Waar de gemiddelde Aziaat wél op afknapt: de mate van onklantvriendelijkheid (nee, bewust zo getypt) en krankzinnige prijzen.
Maar opeens wil je naar Nijmegen met twee vrienden met meereiskorting en dan sta je in zo'n overdrukke stationshal.
En dat terwijl samenreiskorting laden wel zo'n beetje het aller-allersimpelste is van het hele OV-chip gebeuren...

@ martijn v m: Begrijp ik het nou goed dat die 'Toegang Begeleider' alleen bij de NS, RET en GVB werkt en je voor alle andere vervoerders weer iets anders nodig hebt?
Ja, het zou er zóóveel makkelijker op worden... Een schande dat mensen zoals jij met zoveel extra's geconfronteerd worden.
« Laatst bewerkt op: 12 July 2014, 16:59:57 door Menno »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #368 Gepost op: 12 July 2014, 18:05:20 »
NS RET en GVB zijn de enige waar je een poortje moet passeren.
is puur alleen om op het peron te kunnen komen.
Voorheen had ik een zogenoemde Metrosleutel.

Als Ariva  veolia of connexxion poortjes hebben moet het daar ook werken.
hoop ik  :-[
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #369 Gepost op: 12 July 2014, 19:38:17 »
Je moet namelijk meer dan 20 euro op je kaart hebben staan. Dus moet je hem iedere keer opladen.
Je kunt er ook in één keer 100 euro op zetten.  ;)
Hangt er maar net vanaf hoe vaak je reist, en wat die reis kost.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #370 Gepost op: 12 July 2014, 19:46:53 »
Vroeger moest je ook elke keer een kaartje kopen uit de automaat of de balie als je geen abbo heb. ik zie geen verschil
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #371 Gepost op: 12 July 2014, 19:56:32 »
Reinier

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #372 Gepost op: 12 July 2014, 19:57:13 »
dan betaal je wat je meteen verreisd.
nu moet je 20 euro erop hebben staan om een reisje van 2.50 te kunnen maken :-\
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #373 Gepost op: 12 July 2014, 20:38:46 »
Mja, maar als je die pas zat ben, lever je hem weer in en krijg je je 20 euro gewoon terug...
Je kunt het in de tussentijd niet uitgeven, dat ben ik met je eens, maar wat had je dan als alternatief gezien, geen borg eisen?

Dan krijg je het effect dat mensen gaan reizen met €5,= saldo op hun OVC hebben, inchecken en dan een reis maken van 15 euro?  Als je saldo dan -€10,= is kun je die pas beter weggooien en een nieuwe kopen  ;)

Bij het inchecken kan het systeem immers nooit rekening houden met de kosten van de reis die je gaat maken want het systeem weet pas wat je reist als je uitgecheckt bent  ;)
« Laatst bewerkt op: 12 July 2014, 20:46:33 door Thom »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #374 Gepost op: 12 July 2014, 21:00:59 »
gewoon vooraf je reis betalen zoals je eerst deed met dat papieren kaartje.

en streng controleren in de trein met hoge boetes voor zwartrijders.

Ik ben in de treinen van Arriva nog nooit een conducteur tegengekomen en bij de NS ook maar sporadisch.

 
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk