Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Spoorongeval Duitsland, de specialisten kunnen weer ......... door US modeller
Vandaag om 21:03:15
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald69
Vandaag om 20:47:26
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:54:30
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156571 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2050
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #345 Gepost op: 11 July 2014, 14:21:46 »
Blij dat mijn baas er anders over denkt bij de declaratie van een dienstreis met mijn eigen auto. "Je krijgt alleen de benzine vergoed hoor, want de vaste lasten heb je toch al betaald en die worden niet hoger of lager door een dienstreis." Ken niet veel mensen die zo'n redenering redelijk zouden vinden. Nu gaat het om een vast bedrag per kilometer, maar dat is wel degelijk gebaseerd op een soort gemiddelde voor benzine (te weinig voor mijn auto) en vaste lasten (te veel).

Het gaat hier niet over wat een baas betaald, maar de vergelijking die je voor jezelf moet maken om wel of niet met het OV te gaan.

En dan kun je je rijk rekenen door alle kosten mee te nemen voor de auto. Dan is het OV opeens goedkoper, dus ga je met het OV.
Blijkt echter dat je ondanks dat je met het OV gaat wel elke keer de wegenbelasting van je auto nog moet betalen, en de verzekering, en het onderhoud omdat je de auto niet weg wilt/kunt doen voor die paar ritten per jaar die niet met OV kunnen.

In z'n geval moet je dus voor jezelf eerlijk zijn, en dus die kosten in de vergelijking niet mee nemen. Die heb je toch omdat je de auto niet weg doet.

En ja hoor, ik ben tevreden met vergoeding van de werkelijke kosten. En dat is zoals ik aangeef wel iets meer dan alleen benzine, maar zeker niet alle kosten die de auto met zich mee brengt. Maar goed, zoals ook al aangegeven doe ik al het reiswerk dat met mijn werk te maken heeft met de fiets.  En dat gaat dan om afstanden die met het OV rond een uur zitten en met de auto op bijna 20 minuten waarvan 90% snelweg zonder file's. Dus niet even 3 km verderop in dezelfde plaats.

..... niet meer anoniem kunnen reizen, dan zul je ook je mobieltje thuis moeten laten ......

Wat je niet hebt hoef je ook niet thuis te laten of uit te zetten :). En ja voel me nog best jong hoor.

Roelco
« Laatst bewerkt op: 11 July 2014, 14:24:45 door rjr »

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #346 Gepost op: 11 July 2014, 15:37:06 »
Ik vind het jammer dat het papieren kaartje verdwijnt omdat ik eens stukje archief mis. Eerste rit van nieuwe station Halfweg-Zwanenburg op kaartje is toch wat anders dan in een download van kaarttransacties (kan je die krijgen trouwens?)

Spoorwegmuseum is op zoek naar het oudste kaartje, vergeet dat soort acties maar voor de toekomst. 1 druk op de knop en de NS kan precies vertellen wie wanneer in de trein zat. Of althans de uitvoeringsdienst.

Ik ben verzamelaar van postzegels, een kaartje erbij kan een verzameling extra betekenis geven, bijvoorbeeld in combinatie met een gelegenheidenveloppe opening eerste traject ed..

Hierboven werden onkostenvergoedingen becommentarieerd, off topic. Toch: als je kosten vergelijkt moet je alle kosten meenemen, niet alleen de marginale. Mocht je je priveauto tijdens dienstrit kapotrijden dan kom je er nog wel achter. Qua praktisch alternatief: uit Amsterdam Saphatipark was ik in een uur op Schiphol (incl zoeken auto en parkeren op P4), met de trein was dat ook bijna een uur inclusief gang naar het station. Op de fiets duurde het een half uur tot drie kwartier. Wel nog even douchen na aankomst,vmaar dat moet je toch een keer. In de tijd dat ik op de fiets ging kreeg ik ook mijn onkostenvergoeding en dat was toch echt de goedkoopste oplossing..

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #347 Gepost op: 11 July 2014, 15:51:59 »
Gaan ze op zoek naar de oudste chipkaart Sicco Jan.  :) Goed bewaren mensen.

@Roelco, ik heb al een paar keer uitgelegd dat ik bij de ritkeuze sowieso niet erg naar de kosten kijk. Dan zat ik bijna altijd in de trein of op de fiets.
Ik hou vooral mijn totale mobiliteitskosten in de gaten. En dat beïnvloed uiteindelijk de keuzes die er echt toe doen: wel/geen auto, eigen auto/deelauto, type ov-abonnement, uiteindelijk misschien ook waar je woont. Als je veel ritjes met de auto maakt omdat bij ieder ritje de variabele kosten lager zijn, dan lijkt zo'n auto reuze voordelig, terwijl je toch echt veel meer aan het ding hebt uitgegeven.

Nu is de financiële kant van de zaak niet alles bepalend. Ik heb weleens uitgerekend dat een ov-kaart plus deelauto verreweg het goedkoopst zou zijn. Maar ik wil geen deelauto. Altijd van die kleine prutsdingen. En dus heb ik een ov-kaart en een auto met zeer matige vaste lasten, maar een niet erg modern benzineverbruik. Zijn mijn mobiliteitskosten hoger dan strikt noodzakelijk, maar ik zit altijd lekker. En wat het per rit precies kost aan variabele kosten, boeit me niet, dat middelt wel uit.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9407
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #348 Gepost op: 11 July 2014, 15:52:47 »
Ze zijn in ieder geval wel snel, woensdag besteld nu in huis....zo kan 'k weer met een gerust hart het nieuwe FCT seizoen in..

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #349 Gepost op: 11 July 2014, 15:56:06 »
Wees maar blij dat de grote merken niet registreren hoeveel meter je modelspoor locomotief heeft gereden middels de ingebouwde decoder.
En dat na bijvoorbeeld 10km je garantie verloopt (y).
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8596
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #350 Gepost op: 11 July 2014, 16:30:51 »
Breng ze nou vooral niet op het idee.  ::)
Jeroen

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #351 Gepost op: 11 July 2014, 16:40:08 »
Haha.. Ik zou niet durven :-X
Ik heb al wel eens gehoord dat fototoestellen van Canon een beperking hebben in de garantie wat gekoppeld is aan het aantal gemaakte foto's.

Gr Harold
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #352 Gepost op: 11 July 2014, 16:58:13 »
Dat heeft alle consumentenelectronica (ook modeltreintjes). De beperking is "normaal gebruik". Om afwijkingen daarin aan te tonen is het helemaal niet nodig om het exacte aantal kilometers/ uren/ foto's te kennen. Canon heeft bij oude camera's een feature gehad dat het aantal nog te maken foto's weergegeven werd. Dit was gekoppeld aan de diskruimte van de PC waar de camera aan gekoppeld was.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #353 Gepost op: 11 July 2014, 19:04:20 »
Mijn eerste OV weggooi kaartje by RhB-Mikey, on Flickr

Vandaag met succes met de wegwerp OV Chip gereisd. werk bij de automaat gewoon net als vroeger alleen je je moet even rekening houden met in en uitchecken. nadeel is alleen de 1 euro toeslag goed ik heb een anonieme kaartje maar de saldo was te laag en om boven de 20 euro te komen was meer dan een los kaartje  :P

kan trouwens de conducteur zien waar je je hebt ingecheckt? lijkt mij alleen om de poortjes mee te kunnen openen en om de kaart geldig te maken  verder is het net zo makkelijk als de oude vertrouwde papieren kaartje.  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 July 2014, 19:06:31 door RhB-Mikey »
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #354 Gepost op: 11 July 2014, 19:57:32 »
Waarom schaffen jullie niet voor 2 euro een OV chipkaart aan, ik kan me niet voorstellen dat jullie verder nooit in een trein of bus zullen stappen.
Vr. groeten,
Bob

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #355 Gepost op: 11 July 2014, 20:53:58 »
Behalve het kaartje om gerbruik te mogen maken van het openbaarvervoer is er ook nog een verborgen kostenpost.
Het openbaarvervoer ontvangt jaarlijks subsidie van de Rijksoverheid en die subsidie wordt verstrekt vanuit de belastingpot die door ons gevuld wordt.
Aja, en wegen groeien spontaan, net als gras.....

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3481
    • modulebaan.nl
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #356 Gepost op: 11 July 2014, 21:45:25 »
Nee, daar betaal je wegenbelasting houderschapsbelasting voor.

De opbrengsten uit wegenbelasting + accijnzen op brandstof + verkeersboetes zijn hoger dan het bedrag dat jaarlijks aan infrastructuur uitgegeven wordt.

De reden dat je tegenwoordig houderschapsbelasting betaald, is dat die in de algemene middelen mag verdwijnen en niet persé aan wegen uitgegeven hoeft te worden,. wat bij wegenbelasting wel het geval was.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #357 Gepost op: 11 July 2014, 22:09:57 »
Behalve het kaartje om gerbruik te mogen maken van het openbaarvervoer is er ook nog een verborgen kostenpost.
Het openbaarvervoer ontvangt jaarlijks subsidie van de Rijksoverheid en die subsidie wordt verstrekt vanuit de belastingpot die door ons gevuld wordt.
Niet alle OV is per definitie gesubsidieerd.

De regionale spoorlijnen zijn inderdaad wel, daarom rijden er tegenwoordig bijna overal 2x per uur waar er voorheen maar 1x per uur een trein reed, maar als die trein had moeten rijden van de kaartopbrengst had er helemaal geen 1 meer gereden.

Maar NS betaald de overheid een flink bedrag om de Hoofdrailnet concessie te mogen uitvoeren, echter zitten daar ook rendabele lijnen in...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #358 Gepost op: 11 July 2014, 22:55:54 »
Daarbij is subsidie ook niet per definitie verkeerd. Behalve als het betaald voetbal aangaat, natuurlijk. Of het koningshuis. Maar dat zijn heel andere discussies   ;)

Overigens is de rijksbijdrage voor NS 0 en kopen concessieverstrekkers ov in. Is er dan nog sprake van subsidie?

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2836
  • Duitsland TP III/IV
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #359 Gepost op: 12 July 2014, 01:17:01 »
Mijn eerste OV weggooi kaartje by RhB-Mikey, on Flickr

Vandaag met succes met de wegwerp OV Chip gereisd. werk bij de automaat gewoon net als vroeger alleen je je moet even rekening houden met in en uitchecken. nadeel is alleen de 1 euro toeslag goed ik heb een anonieme kaartje maar de saldo was te laag en om boven de 20 euro te komen was meer dan een los kaartje  :P

kan trouwens de conducteur zien waar je je hebt ingecheckt? lijkt mij alleen om de poortjes mee te kunnen openen en om de kaart geldig te maken  verder is het net zo makkelijk als de oude vertrouwde papieren kaartje.  ;D

Ja, dat kunnen wij. De RailPocket zal aangeven dat je op Maassluis/Rotterdam Centraal bent ingechecked om een bepaalde tijd. De poortjes gaan pas open als je gaat inchecken/uitchecken en daarom zit er een chip in. Kaartje is in principe al geldig gezien de datum die er op staat. Check je ergens niet in omdat daar geen poortjes staan maar wil je ergens een station verlaten met gesloten poortjes zal je er niet door kunnen vanwege het niet inchecken. Dat is de reden dat je bij dit soort kaartjes moet inchecken, staat er zelfs op.

Grt, Ronald.
Grt, Ronald.