Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrun am Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 156241 keer)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #315 Gepost op: 10 July 2014, 23:23:09 »
hoe meer je je auto gebruikt hoe goedkoper het per maand word.
ga je met z'n 2 is de prijs gehalveerd

met het ov verdubbeld.

Een kennis van mij was goedkoper uit om in het centrum van apeldoorn te parkeren met de auto dan als ze de kids (4) meenam met de bus.

dan doet het ov toch iets fout denk ik?

Bus kaartje in apeldoorn is in 2 jaar van 1 euro retour naar 2 euro enkeltje gegaan  :o
en de bus is sindsdien ook leeg.

raar he dat mensen alternatieven zoeken?

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #316 Gepost op: 10 July 2014, 23:24:26 »
Als je echt de kosten van auto en trein wilt vergelijken, dan moet je wel het gehele traject rekenen. De auto gaat van deur tot deur. Pak je de trein dan zul je dus ook bus/tram/taxi ritten moeten meenemen - dat zijn 4 extra ritprijzen voor een retourtje.

Voor mij is het rekensommetje dan heel snel gemaakt, ik pak de auto.

Sander

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #317 Gepost op: 10 July 2014, 23:29:12 »
Henk, nou loop je te naggen en dat weet je best - je bent er slim genoeg voor. Ik begon te zeggen dat ik hoe dan ook een auto nodig heb. Er zijn namelijk ritjes die ik hoe dan ook  met de auto maken moet. Als ik de andere ritjes met OV zou doen, blijven een aantal vaste lasten onverminderd bestaan. Ik bespaar daar niet op door de auto soms te laten staan. Het is daardoor niet reëel  om die kosten mee te nemen in de vergelijking met OV, tenzij ik de auto helemaal zou kunnen afschaffen. Sommige mensen kunnen dat, maar ik dus niet. Gebruik maken van het OV verlaagt niet de MRB, de verzekering of de afschrijving van mijn auto. Als je die dan toch wilt meenemen, moet je de politiek in gaan ;)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #318 Gepost op: 10 July 2014, 23:32:38 »
Pak je de trein dan zul je dus ook bus/tram/taxi ritten moeten meenemen - dat zijn 4 extra ritprijzen voor een retourtje.

In mijn geval betekent het dat ik soms een hotelovernachting zou moeten boeken omdat ik anders 's ochtends niet op tijd ter plaatse ben, of 's avonds niet meer thuis kom (tenzij ik de hele reis of tenminste een groot deel per taxi ga, maar dat noem ik geen OV meer). Dat komt er dan ook nog bij.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #319 Gepost op: 10 July 2014, 23:38:35 »
Persoonlijk heb ik hier aan een fiets genoeg om het station te bereiken en dat is geen toeval. Ik bepaald namelijk zelf waar ik woon.

@Dirk, jij moet in de politiek. Er is geen enkele reden om de vaste lasten niet te betrekken bij ritjes naar eigen keuze.

hoe meer je je auto gebruikt hoe goedkoper het per maand word.

Dat moet je toch eens uitleggen.  ???
Ik denk dat je bedoelt te zeggen dat het dan per kilometer goedkoper wordt, omdat je de vaste lasten over meer kilometers kan omslaan.
Dan nog kost kilometers maken extra geld.

Zoals ik al schreef houden we onszelf ook voor de gek als je alleen trips vergelijkt, zelfs als je de vaste lasten keurig over alle gereden kilometers omslaat. Autobezitters hebben in de regel hogere mobiliteitskosten dan treinreizigers om de eenvoudige reden dat ze meer kilometers maken. Want "het ding staat toch voor de deur".
« Laatst bewerkt op: 10 July 2014, 23:40:13 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #320 Gepost op: 10 July 2014, 23:43:58 »
@Dirk, ... Er is geen enkele reden om de vaste lasten niet te betrekken bij ritjes naar eigen keuze.

Dat is jouw stelling. Kun je dat onderbouwen? Ik heb mijn stelling namelijk wel onderbouwd.

Als ik wil weten wat mijn auto in totaal kost per km, dan moet ik inderdaad alle kosten meerekenen. Maar als ik de auto al heb en nodig heb, en moet kijken wat ik bespaar op autokosten door het OV te gebruiken op ritten waar dat een alternatief is, kan ik alleen die kosten meenemen waarop ik ook daadwerkelijk bespaar. Anders houd ik mezelf voor de gek.
« Laatst bewerkt op: 10 July 2014, 23:46:27 door Dirk J »

wibi

  • Offline Offline
  • Berichten: 590
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #321 Gepost op: 10 July 2014, 23:46:09 »
Als ik met Ov. Naar mijn zoon wil, ben ik 7 uur aan het reizen.
De auto? Drie uur!

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #322 Gepost op: 10 July 2014, 23:46:48 »
Ik heb mijn stelling al keurig onderbouwd vind ik Dirk. Volgens jouw logica hoef je de vaste lasten bij geen enkele trip te betrekken, want toch al betaald. Zo redeneer je de vaste lasten in zijn geheel weg.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #323 Gepost op: 10 July 2014, 23:56:00 »
Mij gaat het meer om gemak dan om kosten. Maar toch: Als ik van Middelburg naar Dronten reis met OV, vouwfiets voor voor en natransport, ben ik rond de 14 euro kwijt. Met z'n tweeen 28. Kan dat met de auto? Niet voor die prijs. Met geen mogelijkheid. En qua tijd? Scheelt met de auto anderhalf uur. Ik blijf dus gezellig een naggie over, kan een biertje of wat drinken en in de trein lees ik, luister naar de radio of mn eigen muziek. Alsof ik in de auto zit. Alleen kan ik in de trein wel uit het raam staren en ideeen opdoend in slaap vallen :-)

Dirk J

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #324 Gepost op: 10 July 2014, 23:56:33 »
Henk, nu lees je slecht (of je wilt gewoon gelijk hebben, dat zou ook kunnen). Ik heb meermaals gezegd dat het hebben van een auto voor mij onvermijdelijk is. Als ik alleen de noodzakelijke ritten daarmee maak, gaan de vaste lasten verdeeld worden over die kilometers. Dat lijkt me duidelijk. En die kilometers zijn er.

Als ik jouw redenering volg, moet ik juist veel met de auto rijden omdat de prijs per kilometer dan steeds lager wordt. Dat is pas jezelf voor de gek houden.

Als ik jouw redenering volg en ik zou zoveel mogelijk het OV gaan gebruiken, dan reken ik op een besparing op autokosten die ik op het eind van het jaar niet blijk te hebben. Precies wat de politiek steeds overkomt.


henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #325 Gepost op: 11 July 2014, 00:06:27 »
Die twee laatste stellingen zijn tegenstrijdig en kunnen dus onmogelijk beide uit mijn redenering volgen.

Ik zeg slechts dat er geen reden is om de vaste lasten bij de ene trip wel te rekenen en bij de andere niet. Dat vind ik pas jezelf voor de gek houden.

Iets anders is overigens dat de vaste lasten in veel berekeningen vaak worden overdreven. Alsof iedereen in een gloedjenieuwe middenklasser rijdt. Alsof de afschrijvingen van de ene middenklasser op dezelfde manier verlopen als van de andere middenklasser. En zo nog een stuk of 20 variabelen. In werkelijkheid kan daar geen algemene uitspraak over worden gedaan.

En dit is altijd een tamelijk wezenloze opmerking in een discussie.  ::)
Henk, nu lees je slecht (of je wilt gewoon gelijk hebben, dat zou ook kunnen).
« Laatst bewerkt op: 11 July 2014, 00:15:02 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26657
    • Pagina van klaas
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #326 Gepost op: 11 July 2014, 00:16:37 »
Wel komisch, als iemand voor de lol ergens met de auto naar toe gaat, dan rekent hij alleen de benzinekosten.
Rijdt hij voor de baas, dan rekent hij alles mee, en liefst een beetje meer, om maar een zo hoog mogelijke vergoeding te krijgen. Tenminste, bij ons op de zaak ging het zo, daar waren altijd lieden die klaagden dat ze met de kilometervergoeding niet uitkwamen. Terwijl die in mijn ogen toch tamelijk riant was.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ddv

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #327 Gepost op: 11 July 2014, 00:43:33 »
Hoi;

Eichddraich, Remunj, Tjalling, e.a.;

Ik kom uit een tijd:

waar je gewoon aan een loket bij een vriendelijke dame of meneer een kaartje kocht,
waar je gewoon een station binnenliep en rustig op het perron ging staan,
waar je gewoon in de trein stapte en je ding deed en je mocht er zelfs nog een rokertje opsteken ook,
waar je slechts 1 vervoermaatschappij had die je netjes en op tijd van A naar B bracht,
waar je in een schone nette trein zat mét toiletten,
waar je nog opstond voor ouderen en gehandicapten,
waar niemand vroeg waar ga je heen wat ga je daar doen en waar ook niemand een grote mond had naar de conducteur,
waar nog niet op elke hoek en langs elke weg een camera stond,
waar benzine nog betaalbaar was,
waar de mensen ín de kroeg stonden in plaats van ervoor,
waar je nog geen legitimatieplicht had en je eerste kater met 14, vaak ook je eerste sigaret,
waar je gewoon deed waarvoor je ging en je door niemand werd belemmerd,

Traject controle, camera's, legitimatieplicht en op elke hoek een toezichthouder, monitoring van reis en verplaatsingsgegevens kenden we alleen uit de dictaturen in het Oostblok, scans en visitaties in het O.V. met name luchtvaart e.d. kenden we niet, ook controles in cafés kenden we niet.

Kortom ... we konden gewoon en ongecontroleerd gaan en staan waar we wilden, een pafke doen of een biertje drinken en had je wel wat erg diep in het glaasje getuurd gaf oom agent je geen bon maar zette je in een taxi naar huis waar je vrouw je, na een koppijn stimulerende handeling, liefdevol in bed legde.
Ook zonder camera's wist oom agent waar hij de boze jongens kon vinden want de burgers hielpen nog.

en

Nee, ik draag geen alu-hoedje en ik heb ook niks te verbergen ..................................

Ik hou van de kleine treintjes en niet zo van de grote, ik ga meestal met de auto en snap onderhand niks meer van dat nieuwerwetse OV-chip spul, over 10 jaar krijgt iedereen verplicht een chip in de rechter handpalm anders doe je niet meer mee.
« Laatst bewerkt op: 11 July 2014, 00:57:47 door ddv »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #328 Gepost op: 11 July 2014, 01:22:27 »
Ik heb mijn stelling al keurig onderbouwd vind ik Dirk. Volgens jouw logica hoef je de vaste lasten bij geen enkele trip te betrekken, want toch al betaald. Zo redeneer je de vaste lasten in zijn geheel weg.
Nee, toch iets anders.
Je hebt een aantal ritten die je (om wat voor reden dan ook) alleen per auto kan doen. Daarom heb je die auto, en de vaste lasten 'stop' je in die ritten. Dus ja, die ritten kosten inderdaad relatief veel geld. En het geld voor de vaste lasten ben je kwijt. Maar niet weggeredeneerd.
Daarnaast blijven de ritten over waar je de keuze hebt. Maar om daar dan in het geval van auto gebruik nog eens die vaste lasten in te betrekken is dubbelop.
Ik geef toe, deze situatie geldt niet voor iedereen, maar dat in dit geval deze ritten per auto goedkoper zijn dan OV kan kloppen.
En ook dat dit soort ritten soms/vaak 'funritten' zijn, ja, klopt.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22509
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #329 Gepost op: 11 July 2014, 07:30:49 »
De redenering van Dirk is niet onbegrijpelijk of onnavolgbaar, maar er zit iets ongerijmds in. Voor iedere rit van iedere autobezitter geldt dat de vaste lasten er niet hoger of lager van worden. De vaste lasten op de ene rit wel en op de andere rit niet van toepassing verklaren, is altijd willekeur en bovendien subjectief. Waar de een vindt dat er geen keuze is, ziet de ander dat heel anders. De redenering van Dirk volgt uit het autobezit en nergens anders uit.

En verder denk ik dat de keuze van de meeste mensen vooral wordt bepaald door het ervaren gemak. Bij mij in ieder geval wel. Ik heb een comfortabele auto en ook nog een Ov-kaart en ik woon welbewust in een stad met prima ov-verbindingen. Als ik puur financieel zou redeneren, zat ik dus bijna altijd in de trein en dat is ook weer niet zo. Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt de trein te gebruiken voor mijn tennisavondjes in Rotterdam. Maar ik heb ook geen behoefte om financieel naar dat resultaat toe te rekenen door de helft van de vervoerskosten maar te negeren. Mobiliteit is altijd duur.

En om op het onderwerp terug te komen. Ik geloof ook niet dat heel veel mensen hun keuze echt laten bepalen door de manier waarop ze voor dat ov moeten betalen en dus ook niet door de introductie van de ov-chip kaart.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.