Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 06:46:36
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 04:50:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sneek
29 June 2025, 23:14:11
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door meino
29 June 2025, 22:56:54
20 jaar BNLS door Huup
29 June 2025, 22:46:33
Time-of-flight module door Joz
29 June 2025, 22:41:33
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
29 June 2025, 22:37:34
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door 1200blauw
29 June 2025, 22:35:12
US diorama in H0 door Wim Vink
29 June 2025, 22:33:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
29 June 2025, 22:25:00
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
29 June 2025, 21:44:35
Piko 2025 door Die Bahn
29 June 2025, 21:20:17
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
29 June 2025, 21:07:11
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
29 June 2025, 20:28:39
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
29 June 2025, 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
29 June 2025, 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
29 June 2025, 19:08:06
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
29 June 2025, 17:53:28
TTI Bergland Express door Huup
29 June 2025, 16:28:33
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
29 June 2025, 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
29 June 2025, 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
29 June 2025, 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
29 June 2025, 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
29 June 2025, 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
29 June 2025, 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
29 June 2025, 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
29 June 2025, 13:23:15
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
29 June 2025, 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
29 June 2025, 12:00:10

Auteur Topic: Modulebaan "Lauwersmeer" H0  (gelezen 339451 keer)

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #1065 Gepost op: 22 May 2012, 11:35:14 »
Het meest hectische weekend in het jaar zit er weer op, de Internationale
Stoom-en Modelbouwdagen op Nienoord in Leek.
Dit jaar heb ik gestaan in de hal bij de grote H0-modelbaan om diverse
redenen, o.a. een ongelijke vloer in de expotent. (welke ook beweegt als men er op loopt)

4 dagen gedraaid, en uiteraard was ik zondag avond compleet opgebrand maar voldaan.
Zeer veel leuke reacties gehad en met diverse mensen gepraat over van alles en nogwat.

Een paar plaatjes van de baan;

Modulebaan Lauwersmeer 2012 1 by Lauwersmeer, on Flickr

Modulebaan Lauwersmeer 2012 2 by Lauwersmeer, on Flickr

Modulebaan Lauwersmeer 2012 3 by Lauwersmeer, on Flickr

Ik heb sinds kort een paar Led stroken achter de frieslijst, dit is zoveel beter dan de TL verlichting welke
de aangebrachte verlichting op gebouwen etc. eigenlijk te niet doet.
De Led verlichting heb ik via een oude Roco regelaar dimbaar gemaakt, zodat ik tijdens de licht/donker
cyclus op de grote H0-baan mee kon doen, in het donker ziet het er extra speciaal uit met alle verlichting.

Onder voorbehoud; Ik ben gevraagd om naar Terug naar Toen te komen dit jaar, het lijkt mij geweldig
daar in Beekbergen te mogen staan, en een kans voor alle topic lezers uit andere delen van NL om de
baan te komen bekijken.

Gr.

Robbert Jan.

P.s.

Artitec NS 3708 by Lauwersmeer, on Flickr

Deze foto is genomen om maar eens het verschil aan te geven tussen NS en Royal Scot "NS"
Ze (de 7¼ machine) wordt nog al eens versleten voor "3737"........
De foto ga ik laten vergroten en afdrukken om vervolgend op te hangen in de loods waar de
7¼ machine staat opgesteld.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #1066 Gepost op: 02 June 2012, 23:15:01 »
Robbert Jan,

Fijn dat je weer even een update geeft, het blijft een hele mooie module om te zien. Leuk dat je expirimenteerd met de LED!

GertjanSierd

• Offline Offline
« Reactie #1067 Gepost op: 03 June 2012, 02:06:48 »
In Nienoord heb ik de baan een keer in het echie gezien. Erg mooi met leuke oplossingen. Leuk ook dat je er bij stond om uitleg te geven over een aantal zaken.

mvg Gertjan

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #1068 Gepost op: 30 July 2012, 12:27:01 »
Wordt vervolgt, om de draad maar weer eens op te pakken!

Na lang overdenken en dergelijke ben ik tot een nieuw verbeterd ontwerp gekomen voor de
te kleine fiddle yard zoals deze nu bij de baan in gebruik is.
Het nieuwe plan bestaat uit minder sporen, maar wel langere sporen zodat een complete
trein kan worden opgesteld en zo in één vloeiende beweging kan vertrekken naar de module.

Het geheel is grotendeels geinspireerd op de fiddle yard van de baan "Liverpool Lime st. Station",
deze was op Eurospoor (2011?) te zien en ik ben van mening dat deze fiddle yard een goed doordacht
idee is.

Mijn plan heb ik reeds uitgewerkt in Anyrail zoals hieronder te zien in de afbeelding.

De totale baklengte wordt 2 meter en de opstelsporen 1200mm + een beetje.
Dit is ruim voldoende voor nu en ook voldoende voor het komende project waarvoor ik alle
materieel al in huis heb en zodoende de treinlengte's kan opmeten.
Kwa opstelsporen is er niet veel nodig, er kunnen makkelijk 2 loccen op de fiddle staan en ook wel
het één en ander op de beide kopsporen naast de doorgaande sporen.

Als alles meezit heb ik binnenkort al een mooie omloopspil in huis om daarmee de complete
fiddle te kunnen laten bewegen, dit wil ik voor als nog manueel doen maar het idee is om er een
schakeling voor te bedenken zodat het ook elektrisch kan, iets met microswitches enzo maar geen
ingewikkelde electronica.

Ik wil kijken om al binnenkort weer eens wat hout te gaan halen en dan het begin te maken, ik heb er
namelijk weer zin in gekregen! en het doel is om het voor TnT 2012 klaar voor gebruik te hebben.

Gr.

Robbert Jan.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #1069 Gepost op: 30 July 2012, 13:12:26 »
Ha die RJ,

Klopt, het was €spoor 2011 waar dat geweldige staging geval stond:

Was er zelf ook van onder de indruk. Liep geheel automatisch naar gekozen spoor en was uitermate mooi en strak gebouwd.

Dit is ruim voldoende voor nu en ook voldoende voor het komende project waarvoor ik alle
materieel al in huis heb en zodoende de treinlengte's kan opmeten.

Ah, ik dacht dat je het alleen voor Lauwersmeer ging bouwen. Mooi, ben benieuwd wat je er van gaat maken! :)

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #1070 Gepost op: 30 July 2012, 13:15:48 »
Tof! Ik had zelf geen foto's gemaakt die keer en daar baal ik erg van, maar deze foto
kan mij erg helpen de opstelling.
Ik vond het een geweldig apperaat met 3 omloopspillen en compleet automatisch gestuurd.

't Volgende project is al wel ter sprake gekomen, maar nog niet op Bnls en dat blijft ook nog
wel even zo om geen verwachtingen te wekken  8)  ;D

Gr.

Robbert Jan.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #1071 Gepost op: 30 July 2012, 13:44:15 »
Oke RJ, we wachten rustig af. Ik heb nog wel wat foto's voor je als je dat wilt, misschien heb je er wat aan. Stuur maar even je emailadres via een pb :)

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #1072 Gepost op: 30 July 2012, 20:08:21 »
De kiel is gelegd en er is een begin gemaakt met het opbouwen van de aansluiting op
de module, deze wordt bijna identiek als de kleine fiddle yard alleen met het grote verschil
dat alle elektronica in een koffer komt te zitten zodat het gewicht van de nieuwe
fiddle laag blijft en deze dus makkelijk te verplaatsen is.

Een paar van die dikke voedingen wegen er zeker in en die kunnen net zo goed in een
aparte koffer met de rest van de meuk zoals de digitale apparatuur etc.
Tenslotte zitten de aansluitpunten voor de muizen voorop de baan.

Morgen zal ik ook foto's plaatsen, en hoop ik al weer een leuk stukje verder te zijn met de opbouw.

Gr.

Robbert Jan.

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #1073 Gepost op: 31 July 2012, 21:27:10 »
Foto's; (en een beetje tekst)

De nieuwe bak, 2 meter schoon aan de haak met aan beide kanten doosjes welke beide een doel hebben.
T.h.v. het bovenste bakje zit het draaipunt voor de complete brug. (welke met een gewichtig rolletje
installatiedraad op z'n plek gehouden wordt totdat de bruislijm droog is)

De nieuwe brug, in totaal goed voor 6 sporen een een draaischijf aan het uiteinde.

Het balkenframe onder de brug, zodat alles lekker stevig is en de plaat zijn vorm behoud.
Tevens is dit de eerste keer dat ik naast schroeven ook alles verlijm, al doende leert men zeg maar.

Het bed waarop het geheel komt te staan, korter dan de bak maar de ondersteuning zit hem nu precies
waar het nodig is, onder het draaipunt en de omloopspil etc.

De overgang van de brug naar het vaste gedeelte ga ik morgen zagen, dan valt alles netjes op z'n plek
met hopelijk een zo klein mogelijke opening er tussen. De rechter plaat wordt uiteindelijk aangesloten op de module.

Achter het draaipunt bevind zich straks de draaischijf, ik moet nog even uitdokteren hoe ik dit
wil gaan doen met de prik, gezien de plaat aanzienlijk dunner is dan de andere fiddle kan ik de
contactstrips niet zomaar omzetten. Ik vind er wel weer wat op.

Het draaipunt van de brug, een leuk blokje hout met daarin een stuk M10 draadeind.
Deze steekt door de brug, waarin een koperen buis zit van 12mm (10mm binnendiameter)
en wordt gezekerd met een vleugelmoer, zodat de brug er ook af kan.

Tot zover!

De overige delen zijn onderweg; de omloopspil, microswitches, stekkers en het railmateriaal.

Gr.

Robbert Jan.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #1074 Gepost op: 31 July 2012, 21:42:49 »
Gaat weer helemaal goed komen zo te zien! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #1075 Gepost op: 31 July 2012, 21:45:13 »
Zeker weten. Dank zij foto's van een onbekende sponsor...... ;D ;)

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #1076 Gepost op: 01 August 2012, 12:27:14 »
@ Jaap, ik heb de smaak weer even te pakken, gezien er nu duidelijkheid was over de
deelname aan Tnt 2012 had ik zoiets van nu moet ik er maar eens werk van maken.
(en bijna 3 dagen doordeweek-weekend werkt ook wel mee)

@Ronald, de foto's zijn top en hebben goed geholpen  (y)

Vandaag weer verder gegaan met de opbouw, het afdekplaatje op maat gezaagd en de
brug voorzien van een evenwijdige boog zodat deze netjes bijelkaar langs schuiven.

Daarna de overige delen voorzien van onderplaat en de belijning voor de sporen er op getekend.

Maar als eerste, vanochtend gepast of er een rijtuig langs de vleugelmoer wil, past ruim dus
ook deze is goedgekeurd, anderzijds was deze borging niet nodig, maar het staat wel stoer  ;D

De draaischijf verder uitgewerkt en de plaats van de aansluitsporen op de plaat getekend, na wat meetwerk
blijkt dat de onderdelen van de originele schijf van de oude fiddle wel gaan passen, deze heeft ook een
plaatdikte van 9mm en er hoeft maar 5.5mm diep gefreesd te worden om de messing contacten te plaatsen.
Geluk bij deze omzetting is dat de contacten al vrij lang zijn en er dus geen probleem ontstaat bij het
bedienen van de extra 2 sporen, het zijn er straks 6 i.p.v. 4.

Lijntjes getrokken, 4 doorgaande sporen en 2 opstelsporen achterop waar ik het één en ander kan opstellen.
(voornamelijk locomotieven.)

Over de lengte, alles netjes uitgelijnd, op de voorgrond zijn de opstelsporen 3 en 4 te zien die handig zijn
bij het omlopen. Zo komt een loc namelijk niet met z'n neus al op de module kijken, dat lijkt natuurlijk niet.
de opstellengte is 30 cm en ruim voldoende voor een 3700 met 4 as tender. (welke ook precies op de schijf past)

En uiteraard kan de brug ook draaien  (y)  zo zijn alle sporen te bedienen tot aan de uiterste slag aan toe
zoals de plaat hieronder laat zien;

Verder dan dit kan er ook niet uitgedraaid worden i.v.m. het bereik van de omloopspil en de uitstekende
kanten, zoals te zien steekt het al iets uit, dit wil ik nog even netjes bijwerken zodat alles binnen de bak blijft.

Nu het is het wachten op de onderdelen, rails uit Dld bij Modelbahnshop Lippe weg, (echt goedkoop)
via Mp een omloopspil en nog diverse onderdelen bij Conrad voor het elektrische gebeuren.

Gr.

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 01 August 2012, 12:28:53 door RobbertJan »

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #1077 Gepost op: 08 August 2012, 16:18:35 »
En eindelijk heb ik bijna alles binnen om het geheel af te kunnen bouwen.

De rails en de spindel (voor het laten bewegen van de Yard)

Verder nog een lading kleine delen van conrad, o.a. een paar microswitches welke standaard "aan" staan,
maar zodra ze bediend worden het contact verbreken.
Hiermee kan ik de motor v/d spindel gaan uitschakelen, zodra de sporen dan uitlijnen
wordt het contact verbroken d.m.v. de microswitch welke door een "contactrichel" wordt bediend.

Middels een drukknop kan ik de microswitch dan overbruggen om de "Yard" weer verder te laten draaien.

Als het meezit heb ik voor het weekend nog een elektromotor met tandriem en tandriemschijven in
huis zodat het geheel wanneer het allemaal geinstalleerd is ook werkt.
Ik heb wat berekeningen gemaakt op basis van het aantal millimeter wat de meenemer aflegd bij 1 volle
rotatie van de spindel en daarop m'n keuze gemaakt, als volgt;

Het doel is om in pakweg 10 seconden 60mm te overbruggen (dat is de afstand tussen 2 sporen h.o.h.)
De meenemer legt op 1 slag 6mm af en er zijn dus 10 slagen nodig om de 60mm af te leggen.
De overbrenging is gebaseerd op een tandriemschijf van 35 tanden op de spindel en een tandriemschijf
van 10 tanden op de motor.

Er zijn dan 3,5 omwentelingen nodig voor 1 omwenteling van de spindel = 1 slag van 6mm.
Dit keer 10 = 35 omwentelingen voor 60mm in 10 seconden. (de tijd die ik had gesteld voor het verplaatsen)
Nu moet ik een motor vinden die dit kan, een reductiemotor wel te verstaan met genoeg vermogen.
En die heb ik bij Conrad gevonden, evenals de rest van de aandrijving.
De motor moet 35 omwentelingen maken in 10 seconden, maar het wordt op de website vermeld in 1 minuut,
dus keer 6 = 210 omwentelingen per 60 seconden.
En daarbij heb ik een motor gevonden die 200 omw per 60 seconden maakt, precies goed voor het doel  (y)

Maar allereerst moet de bak in de verf, de plamuur zit er op en hopelijk kan ik morgen de eerste delen gaan
gronden alvorens de bak ik de groene verf komt zoals de rest.
Onlangs heb ik ook samen met m'n vader de gaten en sleuven voor de draaischijf weer ingefreesd zodat deze
ook weer hergebruikt kan worden, tenslotte funtioneerd het goed  8)

Gr.

Robbert Jan.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #1078 Gepost op: 08 August 2012, 16:41:27 »
Ben heel benieuwd naar de uitvoering RobertJan!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #1079 Gepost op: 10 August 2012, 11:01:02 »
Hoi Jaap,

De uitvoering komt steeds dichter in de buurt;

http://youtu.be/sgdttNXC-z0

Een test van de spindel met lineaire geleiding, de geleiding komt onder het beweegbare
deel van de Yard te zitten om zo de (logisch) lineaire beweging op te vangen.
Gister gekregen van m'n vader, wederom een goed merk, THK evenals de spindel.
(wordt veel gebruikt in de CnC)

En zo ziet dat er van dichtbij uit, het stukje T ijzer is voorzien van een draadeindje welke weer
in het lineaire geleider gedraaid is voor een vaste maar wel axiaal beweegbare verbinding.

De lagering op de uiteinden van de spindel is overigens een stuk simpeler geworden dan voorheen,
het bestaat nu uit 2 stuks aluminium hoeklijn met 13mm gaten er in waar een lager met een flens in past.

Als het meezit komt de post zometeen met de tandriemschijven, tandriem en reductiemotor voor de
volgende stap in het proces.

Verder heb ik nog een complete koffer ingericht als elektronica hoofdstation, gezien eerder de elektronica,
voedingen en aansturing in de Fiddle Yard verwerkt waren.
Dit was i.v.m. de grootte van de nieuwe Yard niet wenselijk vanwege het extra gewicht.

De 230 V~ gaat er aan de zijkant in, daar zitten ook de aansluitingen voor de railspanning, 12 -en 9 V= en een
aansluing voor een programmeerspoor.
Op het deksel zit een Lenz platine voor Loconet welke ik gebruik om de module's op door te lussen en uiteindelijk
voor het inpluggen van de multimaus. (de master maus komt gewoon in de koffer)
De koffer wordt nog voorzien van ventilatieroosters gezien deze wel dicht komt te zitten wanneer alles "live" is.

En als laatste zijn de module's geschuurd, geplamuurd en deels al gegrond zodat er op niet al te lange
termijn met groene verf gepeeld kan gaan worden en daarna, de rails er op!

Gr.

Robbert Jan.