Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
Vandaag om 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 23:01:52
Lima door Dave.......
Vandaag om 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 22:42:29
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
Vandaag om 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
Vandaag om 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
Vandaag om 20:52:17
Raadplaatje door Rick
Vandaag om 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
Vandaag om 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
  

Auteur Topic: Modulebaan "Lauwersmeer" H0  (gelezen 340224 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #60 Gepost op: 21 March 2010, 14:42:25 »
De rest van de "gouden pootjes" hebben buiten eens lekker noeste arbeid verricht
met de 3 P's (planken, paaltjes en plaatmateriaal) en daaruit is het volgende gecreëerd:


2 complete modulebakken in de ruwbouw (waarbij goed te zien is dat ik ze afzonderlijk heb gebouwd).


Zelfs op de stoep (en die is niet vlak laat staan waterpas) staan de bakken bijna geheel vlak
tegen elkaar en is het hoogte verschil te verwaarlozen (behalve wanneer er spoor op komt dan).


En ja ik heb aandelen in de schroeven afdeling van de bouwmarkt  ;D
Beter een schroef te veel dan een modulebak die uit elkaar lazert met alle gevolgen van dien.
Goed te zien zijn de ledikanthaken, die houden de planken in de lengterichting op de plek en
dienen ook voor de nodige stevigheid.


En nog een plaatje van de onderkant van de bakken, met de verstevigingen voor de zijschorten.
Die vallen er in ieder geval niet meer af en zijn nog lekker stevig.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #61 Gepost op: 22 March 2010, 09:46:51 »
Vandaag maar eens de eerste hand leggen aan het gereed maken van de eerste modulebak,
Ik ga beginnen met het aanbrengen van de gaten voor de tussenbak verbinding zodat
deze straks netjes op elkaar aansluit.

Tevens moet ik nog een randje zachtboord weghalen omdat anders de aluminium hoeklijn
niet meer op zijn plek te krijgen is, en die moet toch wel binnen profiel komen.
Opzich niet de meest moeilijke klusjes, maar daar ben ik vandaag wel weer even mee zoet.

Ook ga ik het zachtboord vandaag even insproeien met verdunde houtlijm om zo het stuiven
en afbrokkelen aan de kanten een beetje tegen te gaan, het scheeld straks ook met het
instrooien en inwassen van andere materialen, dan ben ik weer niet zoveel verdunde houtlijm nodig.

Foto's volgen later vandaag.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #62 Gepost op: 22 March 2010, 20:01:03 »
Zo de eerste bak staat boven en is al ingericht om te kijken of alles wel past.


Met een beetje schuifwerk hier en daar past alles netjes op zijn plek.


Overzichtje, het begin al heel wat te lijken.
De witte blokjes zijn de afstandshouders voor de railzen, 41mm zodat alles netjes gelijk ligt.

Vanavond maar eens de blauwe isolatieplaat vastlijmen dan kan ik morgen de sporen er op gaan maken en deze
voorlopig eerst met schroefjes bevestigen.
Alle sporen die aan de rand van de bak zitten worden uitgevoerd met een vaste rails en geen flex, gezien een
vaste rails makkelijker is vast te zetten op de bak.
De ondersteuning aan het uiteinde van de bak wordt iets in de vorm van een styreen onderbouw zodat de hoogte
van de spoorstaven gelijk wordt met de van de Fiddle Yard (deze is nog niet geheel op hoogte met de rest).

Tips en reacties welkom.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Antal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1345
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #63 Gepost op: 22 March 2010, 20:18:35 »
Heey Robbert Jan,

Prachtig hoe jij te bouw gaat dit is echt genieten zeg! :)
Ook qua materiaal ziet het er super uit en ben enorm benieuwd naar de updates. :)
Keep up the good work en bedankt voor deze interessante topic met alle mooie updates. (y)

Groetjes,

Antal

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #64 Gepost op: 22 March 2010, 21:25:14 »
Bedankt voor de complimenten Antal.

Ondertussen heb ik alle blauwe isolatieplaatjes vastgelijmd zodat ik morgen eens kan kijken
naar de goede afstelling tussen de bakhoogte's, de Fiddle Yard is namelijk anders opgezet en
dat conflicteerd op een vlakke ondergrond. Onder de Fiddle Yard moet ik eerst maar eens een maar
dunne blokjes zetten zodat de hoogte beter overeen komt.

Dat is voor morgen, vanavond even rustig aan  ;D

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #65 Gepost op: 23 March 2010, 10:52:29 »
Vandaag de modulebakken onderling verbonden met slotbouten en vleugelmoeren.
Het zit als een huis. Verder de Fiddle Yard op hoogte gebracht zodat de aansluiting goed is
met de overige module's, een plaat isolatie was voldoende dus die ligt er nu onder.

De eerste sporen zitten al op de plek met schroefjes vast en een klein spijkertje in de wissel
stang om deze in de goede stand te houden voor het testen.




Vanmiddag de dremel even mee naar boven, dan kan ik de overige railzen op lengte maken en ook plaatsen.

Nu nog even een vraagje over het polariseren van het puntstuk van onderstaand wissel:




Goed te zien is dat de wisseltongen onder het wissel verbonden zitten met het puntstuk, deze polariseerd dus
met het omgaan van het wissel, niet zo handig gezien het contact van de wisseltongen over de tijd
uiteraard niet beter wordt.

Wat is raadzaam, deze verbinding laten zitten en gelijk met het puntstuk schakelen?
De richting waarin de trein rijdt is dan altijd van spanningvoorzien lijkt mij en omdat de schakelaars
in de tortoise aandrijving pas halverwege de slag omschakelen moet het ook geen probleem
opleveren met eventuele kortsluiting.
Ervaringen met deze wissels en het polariseren welkom.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #66 Gepost op: 23 March 2010, 10:54:32 »
Even op de zoek machine Tillig (elite) intoetsen.

Dan komen er veel voorbeelden.

Ik zou bij de Tongen nog een isolatie stukje plaatsen.

Dat ga je wel vinden.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #67 Gepost op: 23 March 2010, 11:55:02 »
Ik heb een mooi plaatje gevonden, daarin wordt gesteld dat de verbindingen onder de rails
weggehaald moeten worden, de metalen "strips".
Daarna de wisseltongen en het puntstuk voorzien van 1 "schakeldraad" (die ik later schakel via de tortoise).

Site: http://www.wiringfordcc.com/switches_tillig.htm

Het moet goedkomen met deze duidelijke uitleg.
Grootste voordeel is wel dat de "strips" onder het wissel ook heel best weer gebruikt kunnen worden,
welliswaar ingekort, om de nieuwe bedrading op aan te sluiten.

Weer een probleempje getackeld, op naar het volgende dilemma: de seinen   ;)

Gr.

Robbert Jan
« Laatst bewerkt op: 23 March 2010, 12:11:30 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #68 Gepost op: 23 March 2010, 12:55:58 »
Er zijn, voor zover ik kan beoordelen, twee typen Tillig Elite wissels. Waarom Tillig die keuze maakt ontgaat mij. Zie het plaatje hier onder.



Bij de linker zijn de tongen verbonden met de buitenste rails en hebben dus altijd de juiste polariteit.

Bij de rechter zijn de tongen verbonden met het hartstuk en worden dus mee-gepolariseerd.

Zelf kies ik in beide gevallen voor het polariseren halverwege het omzetten. Dat is het veiligst en maakt dat ik alle wissels op dezelfde wijze kan behandelen.

Gerard

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #69 Gepost op: 23 March 2010, 13:30:39 »
Ik heb inderdaad ook nog even nagedacht, maar als ik de "strips" onder het wissel
gewoon laat zitten en daarop de schakeldraad vanaf de wisselmotor bevestig dan
heeft deze altijd de juiste polariteit en kan ik ook geen kortsluiting krijgen tussen
de beide wisseltongen. (vlak bij het puntstuk raken de flenzen nog wel eens
de andere wisseltong)

Ik heb inmiddels een tortoise onder de baan gemonteerd en ben met een trafotje het
wissel een beetje aan het testen, dat komt nog best wel heel precies en vooral de
rechte stand van het wissel is moeilijk voor het stukje verenstaal dat bij de tortoise
geleverd wordt. Ik denk dat ik deze maar eens moet vervangen door een stukje messing
of een iets dikker stukje verenstaal.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #70 Gepost op: 23 March 2010, 13:37:37 »
Van mijn ESU servo's behoef ik (in de ESU Switchpilot en Switchpilot Extension) alleen maar de twee uiterste standen in te stellen, de Extension schakelt dan automatisch precies halverwege de twee uiterste standen.

Uiteraard stel ik die uiterste standen zo in dat er via de lengte verenstaal redelijke druk op de tongen wordt uitgeoefend...

Gerard

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1452
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #71 Gepost op: 23 March 2010, 14:23:18 »
Dat kan ik je uitleggen.

Want ik had ook een baan met Tillig rails en materiaal van diversen fabrikanten.
het viel op dat bij bepaalde loc's of wagons er korstsluiting gemaakt werd bij de wissels.
Het zat hem in de wielflenzen van deze merken (verkeerde afstand wielen, te dik of teveel spelling etc)
En deze maakte bij de "oude" versie kortsluiting omdat beide tongen de zelfde polariteit hebben, en als de wagon met zijn wielen daar contact tussen maakt heb je kortsluiting. het maakt niet uit hoe de wissel staat, de railstaven tussen de opening hebben verschillende polariteit.
Nu met deze oplossing is dit probleem ook verholpen.

Dus met jouw materiaal zou ik zeker voor de verbeterede serie gaan.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #72 Gepost op: 23 March 2010, 16:38:02 »
Ik ben er inderdaad ook achter gekomen dat er 2 versies zijn, ik heb namelijk 5 oude
wissels (2xL en 2xR en 1Engelsman) en 2 nieuwe. (1xL en 1Engelsman)

De Engelsman is niet dusdanig veranderd, de enkele wissels wel.

Bij het aansluiten maar even rekening mee houden en ze grondig testen op kostsluitingen.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #73 Gepost op: 23 March 2010, 19:40:58 »
Vandaag alle tortiose's onder de eerste modulebak bevestigd,
een leuk klusje maar ze werken allemaal naar behoren.

De bedrading alvast aangesloten (gesoldeerd) op de printaansluiting
en daarna naar een kroonsteentje geleid, zo hoef ik de bedrading niet meer van
de tortoise af te halen maar kan ik bij het kroonsteentje wijzigingen aanbrengen.


Nu de ringleiding aanleggen waar ik de spanning vanaf kan gaan halen.


De bedrading, rood/zwart voor de motor en geel-varianten voor de draden die zorgen
voor de polariteit van het puntstuk en wisseltongen.

Tips en trucs welkom.

Gr.

Robbert Jan.


The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3528
  • Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« Reactie #74 Gepost op: 24 March 2010, 12:23:42 »
Vandaag een stukje verder met de bedrading gekomen, 3/4 zit er nu onder en kan straks aangesloten worden.
Het wachten is op nieuwe rolletjes draad die ik besteld heb, ik ben er alweer doorheen.
Deze keer heb ik verschillende 2 aderige draden besteld met verschillende kleuren, gezien er ook een
6 volts leiding onder de baan doorkomt om de tortoise's mee aan te sturen.

De oudere wissels moet ik toch iets aanpassen, de wisseltongen ga ik scheiden van het puntstuk d.m.v.
een stukje rails doorslijpen, gezien er toch kortsluiting ontstaat tussen het begin van de wisseltongen
en de naastgelegen spoorstaaf. Dit gebeurt al bij een 2 assig Flm wagentje dus ik verwacht meer problemen.
Ik zal dus de isolatiemethode van de nieuwere wissels namaken zodat het probleem opgelost is.
Het vergt 2x doorslijpen in het wissel en 2 extra draden, dat is het werk ook niet en het voorkomt wel de
problemen die kunnen voorkomen.

Tips en adviezen welkom.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5