Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Goederenloods Zandvoort
door
Peter J K
Vandaag
om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
iarnrod
Vandaag
om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
iarnrod
Vandaag
om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's
door
chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan
door
meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje
door
hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool
door
Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Modulebaan "Lauwersmeer" H0
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
75
Omlaag
Auteur
Topic: Modulebaan "Lauwersmeer" H0 (gelezen 340139 keer)
RobbertJan
Offline
Berichten: 3527
Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #60 Gepost op:
21 March 2010, 14:42:25 »
De rest van de "gouden pootjes" hebben buiten eens lekker noeste arbeid verricht
met de 3 P's (planken, paaltjes en plaatmateriaal) en daaruit is het volgende gecreëerd:
2 complete modulebakken in de ruwbouw (waarbij goed te zien is dat ik ze afzonderlijk heb gebouwd).
Zelfs op de stoep (en die is niet vlak laat staan waterpas) staan de bakken bijna geheel vlak
tegen elkaar en is het hoogte verschil te verwaarlozen (behalve wanneer er spoor op komt dan).
En ja ik heb aandelen in de schroeven afdeling van de bouwmarkt
Beter een schroef te veel dan een modulebak die uit elkaar lazert met alle gevolgen van dien.
Goed te zien zijn de ledikanthaken, die houden de planken in de lengterichting op de plek en
dienen ook voor de nodige stevigheid.
En nog een plaatje van de onderkant van de bakken, met de verstevigingen voor de zijschorten.
Die vallen er in ieder geval niet meer af en zijn nog lekker stevig.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3527
Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #61 Gepost op:
22 March 2010, 09:46:51 »
Vandaag maar eens de eerste hand leggen aan het gereed maken van de eerste modulebak,
Ik ga beginnen met het aanbrengen van de gaten voor de tussenbak verbinding zodat
deze straks netjes op elkaar aansluit.
Tevens moet ik nog een randje zachtboord weghalen omdat anders de aluminium hoeklijn
niet meer op zijn plek te krijgen is, en die moet toch wel binnen profiel komen.
Opzich niet de meest moeilijke klusjes, maar daar ben ik vandaag wel weer even mee zoet.
Ook ga ik het zachtboord vandaag even insproeien met verdunde houtlijm om zo het stuiven
en afbrokkelen aan de kanten een beetje tegen te gaan, het scheeld straks ook met het
instrooien en inwassen van andere materialen, dan ben ik weer niet zoveel verdunde houtlijm nodig.
Foto's volgen later vandaag.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3527
Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #62 Gepost op:
22 March 2010, 20:01:03 »
Zo de eerste bak staat boven en is al ingericht om te kijken of alles wel past.
Met een beetje schuifwerk hier en daar past alles netjes op zijn plek.
Overzichtje, het begin al heel wat te lijken.
De witte blokjes zijn de afstandshouders voor de railzen, 41mm zodat alles netjes gelijk ligt.
Vanavond maar eens de blauwe isolatieplaat vastlijmen dan kan ik morgen de sporen er op gaan maken en deze
voorlopig eerst met schroefjes bevestigen.
Alle sporen die aan de rand van de bak zitten worden uitgevoerd met een vaste rails en geen flex, gezien een
vaste rails makkelijker is vast te zetten op de bak.
De ondersteuning aan het uiteinde van de bak wordt iets in de vorm van een styreen onderbouw zodat de hoogte
van de spoorstaven gelijk wordt met de van de Fiddle Yard (deze is nog niet geheel op hoogte met de rest).
Tips en reacties welkom.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Antal
Offline
Berichten: 1345
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #63 Gepost op:
22 March 2010, 20:18:35 »
Heey Robbert Jan,
Prachtig hoe jij te bouw gaat dit is echt genieten zeg!
Ook qua materiaal ziet het er super uit en ben enorm benieuwd naar de updates.
Keep up the good work en bedankt voor deze interessante topic met alle mooie updates.
Groetjes,
Antal
Gelogd
RobbertJan
Offline
Berichten: 3527
Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #64 Gepost op:
22 March 2010, 21:25:14 »
Bedankt voor de complimenten Antal.
Ondertussen heb ik alle blauwe isolatieplaatjes vastgelijmd zodat ik morgen eens kan kijken
naar de goede afstelling tussen de bakhoogte's, de Fiddle Yard is namelijk anders opgezet en
dat conflicteerd op een vlakke ondergrond. Onder de Fiddle Yard moet ik eerst maar eens een maar
dunne blokjes zetten zodat de hoogte beter overeen komt.
Dat is voor morgen, vanavond even rustig aan
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3527
Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #65 Gepost op:
23 March 2010, 10:52:29 »
Vandaag de modulebakken onderling verbonden met slotbouten en vleugelmoeren.
Het zit als een huis. Verder de Fiddle Yard op hoogte gebracht zodat de aansluiting goed is
met de overige module's, een plaat isolatie was voldoende dus die ligt er nu onder.
De eerste sporen zitten al op de plek met schroefjes vast en een klein spijkertje in de wissel
stang om deze in de goede stand te houden voor het testen.
Vanmiddag de dremel even mee naar boven, dan kan ik de overige railzen op lengte maken en ook plaatsen.
Nu nog even een vraagje over het polariseren van het puntstuk van onderstaand wissel:
Goed te zien is dat de wisseltongen onder het wissel verbonden zitten met het puntstuk, deze polariseerd dus
met het omgaan van het wissel, niet zo handig gezien het contact van de wisseltongen over de tijd
uiteraard niet beter wordt.
Wat is raadzaam, deze verbinding laten zitten en gelijk met het puntstuk schakelen?
De richting waarin de trein rijdt is dan altijd van spanningvoorzien lijkt mij en omdat de schakelaars
in de tortoise aandrijving pas halverwege de slag omschakelen moet het ook geen probleem
opleveren met eventuele kortsluiting.
Ervaringen met deze wissels en het polariseren welkom.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
nederbelg
Offline
Berichten: 1452
Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #66 Gepost op:
23 March 2010, 10:54:32 »
Even op de zoek machine Tillig (elite) intoetsen.
Dan komen er veel voorbeelden.
Ik zou bij de Tongen nog een isolatie stukje plaatsen.
Dat ga je wel vinden.
dave
Gelogd
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV
RobbertJan
Offline
Berichten: 3527
Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #67 Gepost op:
23 March 2010, 11:55:02 »
Ik heb een mooi plaatje gevonden, daarin wordt gesteld dat de verbindingen onder de rails
weggehaald moeten worden, de metalen "strips".
Daarna de wisseltongen en het puntstuk voorzien van 1 "schakeldraad" (die ik later schakel via de tortoise).
Site:
http://www.wiringfordcc.com/switches_tillig.htm
Het moet goedkomen met deze duidelijke uitleg.
Grootste voordeel is wel dat de "strips" onder het wissel ook heel best weer gebruikt kunnen worden,
welliswaar ingekort, om de nieuwe bedrading op aan te sluiten.
Weer een probleempje getackeld, op naar het volgende dilemma: de seinen
Gr.
Robbert Jan
«
Laatst bewerkt op: 23 March 2010, 12:11:30 door RobbertJan
»
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #68 Gepost op:
23 March 2010, 12:55:58 »
Er zijn, voor zover ik kan beoordelen, twee typen Tillig Elite wissels. Waarom Tillig die keuze maakt ontgaat mij. Zie het plaatje hier onder.
Bij de linker zijn de tongen verbonden met de buitenste rails en hebben dus altijd de juiste polariteit.
Bij de rechter zijn de tongen verbonden met het hartstuk en worden dus mee-gepolariseerd.
Zelf kies ik in beide gevallen voor het polariseren halverwege het omzetten. Dat is het veiligst en maakt dat ik alle wissels op dezelfde wijze kan behandelen.
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
RobbertJan
Offline
Berichten: 3527
Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #69 Gepost op:
23 March 2010, 13:30:39 »
Ik heb inderdaad ook nog even nagedacht, maar als ik de "strips" onder het wissel
gewoon laat zitten en daarop de schakeldraad vanaf de wisselmotor bevestig dan
heeft deze altijd de juiste polariteit en kan ik ook geen kortsluiting krijgen tussen
de beide wisseltongen. (vlak bij het puntstuk raken de flenzen nog wel eens
de andere wisseltong)
Ik heb inmiddels een tortoise onder de baan gemonteerd en ben met een trafotje het
wissel een beetje aan het testen, dat komt nog best wel heel precies en vooral de
rechte stand van het wissel is moeilijk voor het stukje verenstaal dat bij de tortoise
geleverd wordt. Ik denk dat ik deze maar eens moet vervangen door een stukje messing
of een iets dikker stukje verenstaal.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #70 Gepost op:
23 March 2010, 13:37:37 »
Van mijn ESU servo's behoef ik (in de ESU Switchpilot en Switchpilot Extension) alleen maar de twee uiterste standen in te stellen, de Extension schakelt dan automatisch precies halverwege de twee uiterste standen.
Uiteraard stel ik die uiterste standen zo in dat er via de lengte verenstaal redelijke druk op de tongen wordt uitgeoefend...
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
nederbelg
Offline
Berichten: 1452
Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #71 Gepost op:
23 March 2010, 14:23:18 »
Dat kan ik je uitleggen.
Want ik had ook een baan met Tillig rails en materiaal van diversen fabrikanten.
het viel op dat bij bepaalde loc's of wagons er korstsluiting gemaakt werd bij de wissels.
Het zat hem in de wielflenzen van deze merken (verkeerde afstand wielen, te dik of teveel spelling etc)
En deze maakte bij de "oude" versie kortsluiting omdat beide tongen de zelfde polariteit hebben, en als de wagon met zijn wielen daar contact tussen maakt heb je kortsluiting. het maakt niet uit hoe de wissel staat, de railstaven tussen de opening hebben verschillende polariteit.
Nu met deze oplossing is dit probleem ook verholpen.
Dus met jouw materiaal zou ik zeker voor de verbeterede serie gaan.
dave
Gelogd
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV
RobbertJan
Offline
Berichten: 3527
Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #72 Gepost op:
23 March 2010, 16:38:02 »
Ik ben er inderdaad ook achter gekomen dat er 2 versies zijn, ik heb namelijk 5 oude
wissels (2xL en 2xR en 1Engelsman) en 2 nieuwe. (1xL en 1Engelsman)
De Engelsman is niet dusdanig veranderd, de enkele wissels wel.
Bij het aansluiten maar even rekening mee houden en ze grondig testen op kostsluitingen.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3527
Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #73 Gepost op:
23 March 2010, 19:40:58 »
Vandaag alle tortiose's onder de eerste modulebak bevestigd,
een leuk klusje maar ze werken allemaal naar behoren.
De bedrading alvast aangesloten (gesoldeerd) op de printaansluiting
en daarna naar een kroonsteentje geleid, zo hoef ik de bedrading niet meer van
de tortoise af te halen maar kan ik bij het kroonsteentje wijzigingen aanbrengen.
Nu de ringleiding aanleggen waar ik de spanning vanaf kan gaan halen.
De bedrading, rood/zwart voor de motor en geel-varianten voor de draden die zorgen
voor de polariteit van het puntstuk en wisseltongen.
Tips en trucs welkom.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
RobbertJan
Offline
Berichten: 3527
Mcn NSR Groningen.
Re:Modulebaan "Lauwersmeer" H0
«
Reactie #74 Gepost op:
24 March 2010, 12:23:42 »
Vandaag een stukje verder met de bedrading gekomen, 3/4 zit er nu onder en kan straks aangesloten worden.
Het wachten is op nieuwe rolletjes draad die ik besteld heb, ik ben er alweer doorheen.
Deze keer heb ik verschillende 2 aderige draden besteld met verschillende kleuren, gezien er ook een
6 volts leiding onder de baan doorkomt om de tortoise's mee aan te sturen.
De oudere wissels moet ik toch iets aanpassen, de wisseltongen ga ik scheiden van het puntstuk d.m.v.
een stukje rails doorslijpen, gezien er toch kortsluiting ontstaat tussen het begin van de wisseltongen
en de naastgelegen spoorstaaf. Dit gebeurt al bij een 2 assig Flm wagentje dus ik verwacht meer problemen.
Ik zal dus de isolatiemethode van de nieuwere wissels namaken zodat het probleem opgelost is.
Het vergt 2x doorslijpen in het wissel en 2 extra draden, dat is het werk ook niet en het voorkomt wel de
problemen die kunnen voorkomen.
Tips en adviezen welkom.
Gr.
Robbert Jan.
Gelogd
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
75
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Modulebaan "Lauwersmeer" H0