Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:02:26
Ontraxs 2026 door Huibert
Vandaag om 10:59:23
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronaldk
Vandaag om 10:48:10
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord door RikM
Vandaag om 10:27:43
Layne, Somewhere South. door Reeks77
Vandaag om 10:15:14
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 09:57:05
Station Steenwijk poging 2 door Sikko
Vandaag om 09:40:43
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:36:42
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Pauldg
Vandaag om 09:32:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
Vandaag om 08:55:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 02:45:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
Vandaag om 02:43:24
Modelwensen 2026 door Harander
Vandaag om 00:07:39
Roco 42616 door johan george
Vandaag om 00:05:28
Tandwielen Fleischmann BR 80 door Ferdinand Bogman
25 December 2025, 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
25 December 2025, 22:51:02
Rondom Charlois door Alewijn
25 December 2025, 22:43:54
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door neudalhausenstadbahn
25 December 2025, 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
25 December 2025, 21:32:35
Yamorc 7001 dood door Reinout van Rees
25 December 2025, 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail door bellejt
25 December 2025, 21:05:38
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
25 December 2025, 20:31:55
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Ronald Halma
25 December 2025, 18:27:52
Goede wensen voor 2026 door Wim Vink
25 December 2025, 16:15:16
MoBaBro.de door Marco1044
25 December 2025, 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
25 December 2025, 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
25 December 2025, 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door ES44C4
25 December 2025, 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door DJV
25 December 2025, 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door kar
25 December 2025, 14:14:55
  

Auteur Topic: loc voor en achterzijde op de rails  (gelezen 3281 keer)

Kieft01

  • Offline Offline
  • Berichten: 368
  • alle herbegin is moeilijk
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #15 Gepost op: 15 March 2010, 11:59:25 »
Even dan maar een 'domme' vraag:

Het maakt voor de 'symetrische' los dus niet uit op de modelbaan wat voor en achteruit is?
Oftwel front en sluitverlichting (mits hetzelfde uitgevoerd uiteraard) is dus puur zoals je het zelf definieert, hoe je hem zelf op de baan zet?



N-Koploper-Multimaus-Roco/Lenz-Roco/Minitrix-Dell laptop-nieuw-2021

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #16 Gepost op: 15 March 2010, 12:04:01 »
Nee dat maakt niet uit. zorg er wel voor dat je regelmatig je lok draait om slijtage gelijkmatig te latenm verlopen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #17 Gepost op: 15 March 2010, 16:26:20 »
Om dat te merken moet je het wel aardig bont maken denk ik... of je moet de hele dag rondjes rijden.
Iemand weleens slijtage aan zijn wielen gemerkt?

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #18 Gepost op: 15 March 2010, 16:33:59 »
Citaat
Maar die bedoel ik dus niet.

Een trein driehoeken is een trein driehoeken, bijv Roosendaal > Breda > Lage Zwaluwe > Roosendaal

Idem dito Ijselmonde > Kijfhoek > Waalhaven Zuid > Ijsselmonde

Je bedoelt waarschijnlijk een driehoek op een bescheiden oppervlakte Rick?

De belgen waren daar meer een liefhebber van, Essen heeft zo'n keerdriehoek gehad om maar eens een voorbeeld te noemen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #19 Gepost op: 15 March 2010, 18:33:45 »
Correct, daarom gaf ik er ook al voorbeelden van (A'dam Westhaven, Zeeuws Vlaanderen). Dat je een groot deel van de spoorlijnen in Nederland kan gebruiken om te driehoeken weet ik, en dat is ook niet zo spannend. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #20 Gepost op: 15 March 2010, 19:34:45 »
het belang van "voor en achter" dateert nog uit de tijd dat voor het geven van rangeerseinen de stand van de loc nog bepalend was. Bij de oude rangeerseinen werd een rangeersein geven in de zin van vooruit en achteruit, waarbij vooruit gedefinieerd was zoals je dat bij een standaard stoomloc met de schoorsteen voor zou verwachten:
- vooruit
- achteruit

Dit gaf eigenlijk nooit problemen omdat de bouw van een stoomloc bijna altijd zo was dat er duidelijk een voor- en achterkant was te definieren (Fairlies waren een bekende uitzondering).

Bij de bouw van symetrische loc's (met name diesel en electrisch) viel dit onderscheid niet meer te maken. Oplossingen waren:
- een streep op een van de twee schoorstenen
- V / A op de bufferbalk
- en nog een paar
Bij dit alles bleef de oude wijze van rangeerseinen geven gehandhaafd. Hiervoor was het dus wel noodzakelijk dat de rangeerder het onderscheid duidelijk kon zien.

Later is de wijze van rangeerseinen geven gewijzigd:
- van de rangeerder af
- naar de rangeerder toe
Bij deze wijze van signalen geven speelde de stand van de lok geen rol meer. Hierdoor verviel de noodzaak om aan de buitenzijde een duidelijk zichtbaar onderscheid te laten zien wat welke kant was. Er bleef toen enkel over wat waar zat in de loc zoals de cabine vanwaar uit je de loc opbouwt of waar de handrem zit.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2010, 19:51:14 door guest7823 »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #21 Gepost op: 15 March 2010, 19:47:04 »
Citaat
dat is ook niet zo spannend.

Nou,..... ;D ;)

Maar we begrijpen elkaar in ieder geval weer (y)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #22 Gepost op: 15 March 2010, 21:50:54 »
En het antwoord is duidelijk, ze komen allemaal op dezelfde manier nederland binnen, maar in de loop der jaren maken ze nogal wat reizen en komen vanzelf een keer in een driehoek terrecht.
Waarna de loc andersom staat.
Hoe ze dan staat is niet belangrijk meer, de machinist zal het er zo mee moeten doen.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Lokpaint

  • Gast
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #23 Gepost op: 15 March 2010, 22:04:52 »
Hoi

Bij mij gaan de loks ook zo vanuit de doos of vitrine de baan op. Ik kijk dus ook niet welke kant voorstaat.

Bart

Spoortief

  • Offline Offline
  • Berichten: 123
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #24 Gepost op: 15 March 2010, 22:05:23 »
Even dan maar een 'domme' vraag:

Het maakt voor de 'symetrische' los dus niet uit op de modelbaan wat voor en achteruit is?
Oftwel front en sluitverlichting (mits hetzelfde uitgevoerd uiteraard) is dus puur zoals je het zelf definieert, hoe je hem zelf op de baan zet?


Frontsein en sluitsein is niet "voorlicht" en "achterlicht", oftewel bepaald door wat je als voor of achterkant aanduidt...
Frontseinen en sluitseinen zitten allebei aan beide kanten van de lok.
Frontseinen (geel/wit) branden aan de kant die de lok oprijdt terwijl de sluitlseinen (rood) aan de tegenovergestelde kant branden.

Dat kan je dus omdraaien als de lok de andere kant opgaat.

MVG

Marten
« Laatst bewerkt op: 15 March 2010, 22:07:08 door Spoortief »
HO - DB Epoche III & NS Tijdperk III: ombouwen, pimpen, weatheren, digitaliseren. Binnenkort in plaats van baan die er nooit kwam de eerste modulebak !

guest7823

  • Gast
Re:loc voor en achterzijde op de rails
« Reactie #25 Gepost op: 15 March 2010, 22:31:24 »
Frontsein en sluitsein is niet "voorlicht" en "achterlicht", oftewel bepaald door wat je als voor of achterkant aanduidt...
Frontseinen en sluitseinen zitten allebei aan beide kanten van de lok.
Frontseinen (geel/wit) branden aan de kant die de lok oprijdt terwijl de sluitlseinen (rood) aan de tegenovergestelde kant branden.

Dat kan je dus omdraaien als de lok de andere kant opgaat.

MVG

Marten


Of aan beide kanten een pit, dan is de loc aan het rangeren.

Sluitseinen (2x rood) enkel als het om een losse loc gaat, anders gewoon uit (dwz de zijde die tegen de trein staat)